Pagina 4 van 9
Re: swirl flaps
Geplaatst: 11 dec 2010, 09:18
door z3mrunner
Nog wat swirl flap horror:
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?t=108090
BMW-Land:The date when the modified manifold was fitted is not clear cut... some cars are built early but registered later and fail, but people always refer to the reg date and not build date.
There are three levels of swirl flaps
1. Early 2001 to 2003 - thin spindles - very prone to failure
2. 2003 to 2005/6 - thicker spindles - less prone to failure
3. 2006 to Now - thicker spindles but also in jacket - less prone to failure and will not fall into engine unless parts have disintegrated rather than seperated
Only way to be absolutely sure is open and check - yes it may cost you in a garage (£150-200) but if it does need changing at least then you can get it deflapped
BMW -land (Motorblok vervangen door orignele BMW refurbished versie (door dealer)):
i bought the car recently which is on its second engine coz the flaps destroyed the first and yesterday had the swirl flaps removed from the second engine by pmw in essex. the first engine went at 93000 miles and its now on 107000, so not a great deal of mileage since the swap.
anyway, the guy brought out the flaps to show me how they were when they were removed and one was bent up and coming loose already!
i can't believe that they are failing at so few miles. just thought id let you know in case anyone was putting it off.
also he said the new e90's also have them (albeit a modified version) but they are also failing and he reccomends removal on these too.
En als laatste citaat van BMW Land:
Van een forum lid tegen een nieuw lid die net de Swirl flaps heeft aangepakt:
Welcome to the club of "diesel bmw drivers who sleep easy at night"
spread the word to other 120d, 320d, 330d, 530d and so on owners in your family and friends circle to do the same.
And im convinced that the removal of swirl flaps also helps with full load performance as a thin plate even flat against airflow disturbs the airflow into the engine.
THis might explain by 20hp/65Nm increase at full load over the standard quoted figures (had no "before" dyno run).
Re: swirl flaps
Geplaatst: 11 dec 2010, 22:38
door z3mrunner
Mooggie schreef:Zo, dat is nogal een waslijst zeg!
Toevallig ga ik morgen naar mijn zwager (die een Bovag-garagebedrijf heeft) om mijn winterset eronder te laten gooien, dus ik zal eens vragen of hij dan meteen het spruitstuk even wil bekijken (wel/geen of oude/nieuw swirl flaps aanwezig).

Weet je al iets meer?
Re: swirl flaps
Geplaatst: 11 dec 2010, 23:06
door Mooggie
Helaas niet, hij had geen tijd om ernaar te kijken omdat er een paar spoedreparaties gedaan moesten worden, dus alleen de winterbanden zijn eronder gegaan.
Ik rij een andere keer nog wel even bij hem langs.
Re: swirl flaps
Geplaatst: 21 dec 2010, 13:17
door Kingfisher
Goed, zojuist gebeld door mijn dealer met de volgende waslijst (de auto ging eigenlijk alleen voor preventief vervangen inlaatspruitstuk, niveauregeling en PDC naar de dealer):
APK, microfilter en remvloeistof € 190
PDC linksvoor € 157
Niveauregeling € 700
Accu € 267
Stabilisatorstang achter € 73
Inlaatspruitstuk € 620
Uitlaatspruitstuk € 705
Claxon € 85 (!)
_____________________
Totaal: € 2795,- (| (|
Ik ga nu weer terug aan het infuus.....
Re: swirl flaps
Geplaatst: 21 dec 2010, 13:21
door GreyCooperS
Tja, welkom in de wereld van BMW
Succes man!
Re: swirl flaps
Geplaatst: 21 dec 2010, 18:57
door Mooggie
@Kingfisher
Pffff ....hallo zeg!
En toestemming gegeven om alles uit te laten voeren? Of ga je nog proberen om wat dingetjes wat goedkoper te laten doen door een BMW-specialist ofzo?
En een uitlaatspruitstuk? Ik dacht dat ik al genoeg zorgen had over mijn inlaatspruitstuk, maar nu blijkt er dus ook nog een uitlaatspruitstuk te bestaan dat op enig moment vervangen dient te worden.

Re: swirl flaps
Geplaatst: 21 dec 2010, 19:11
door z3mrunner
Poeh, nou weet ik weer waarom ik al enkele jaren een "mannetje" heb ipv de stealer.
Sterkte Kingfisher. Dit is wel veel in een keer.
Laten we er van uitgaan dat je de komende 3 jaar niets meer krijgt. Dan valt het weer mee.
Re: swirl flaps
Geplaatst: 21 dec 2010, 19:15
door Kingfisher
Ja, ik laat dat allemaal doen. ;(
Ze vonden ook nog vocht in de mistlamp (€ 150) en een storing in het gloeisysteem. Dus kwam het verhaal dat de gloeibougies vervangen moesten worden. Maar die hadden ze begin dit jaar al vervangen, dus toen ik dat zei wat het 'hmm, dan zal het wel het gloeirelais zijn à € 143. Nou, zolang we niks zeker weten vervangen we dat dus mooi even niet.
Het zwakke uitlaatspruitstuk was mij al bekend van mede-(ex)-forummer Rob (E61525D). Bovendien had mijn broertje met zijn E39 530d hier ook al last van. Dit is te herkennen aan de (in eerste instantie lichte, maar in een later stadium zeer aanwezige) geur van uitlaatgassen in het interieur.
Zie hier twee foto's van Rob die hetzelfde probleem had met het uitlaatspruitstuk:
- Spoiler: Laat zien


Ik gaf al bij de dealer aan dat ik er wel mee kon leven, ik wist immers dat het veel extremer kon, maar volgens de dealer kwam hij zo écht niet door de APK, dus vervangen was de enige optie.
@z3mrunner: Thanks, ik hoop nu ook weer even vooruit te kunnen en hoop eigenlijk wel dat dit positief van invloed is op mijn inruilwaarde t.z.t. Alles was zwak is bij de E61 is straks vervangen (het schuifdak bleek al eerder onder garantie te zijn vervangen).
Overigens had ik elders al eerder aangegeven dat de dealer niet heel veel duurder was dan de specialist die ik geraadpleegd heb. De onderdelenprijzen hakken er gewoon in. Ga maar na, 190 euro voor een APK+remvloeistof+microfilter. Aangezien de APK 10 euro kost, en de remvloeistof een kleine 60 tientjes kost dat microfilter dus gewoon even 120 euri!!!
En wat dacht je van een hoge tonen claxon van 85 eu!? (|
Re: swirl flaps
Geplaatst: 21 dec 2010, 19:48
door Mooggie
Zo, die staat lekker te roken zeg, daar op de foto.
En inderdaad zijn de originele onderdelen gewoon de klappers en kan je hooguit wat besparen op het uurtarief. Maar als 75% van de kosten bestaat uit onderdelen en slechts 25% uit arbeidsloon, dan schiet dat ook weer niet op natuurlijk.
Mijn wagen is trouwens ook een diesel uit 2005 en met een soortgelijke km-stand, dus ik hoop dat ik in janauri bij mijn "check" ook niet zo'n enorme waslijst aan noodzakelijke vervangingen ga krijgen ...

...Nou ja, we zien het wel.
In ieder geval ook van mij sterkte gewenst met je aderlating en hopelijk voorlopig verder even geen onkosten meer voor je!
Re: swirl flaps
Geplaatst: 21 dec 2010, 19:51
door z3mrunner
Ik heb 450K met mijn 530D gereden.
Nooit echt grote problemen gekend maar herken dit wel. Soms krijg je een opeenhoping van dingetjes en de week daarop weer iets en vervolgens jaren helemaal niets meer. Lijkt net of het allemaal even verzameld wordt.

Komt goed, man.
Re: swirl flaps
Geplaatst: 22 dec 2010, 15:30
door OGG530
duitsland geen optie voor jullie beide? scheelt echt behoorlijk, en dan dus gewoon bij een bmw dealer.
Re: swirl flaps
Geplaatst: 22 dec 2010, 16:48
door AlpinaDrachten
Die beurt van Kingfisher slaat totaal helemaal nergens op.
Ik heb net een nieuwe pdc sensor 80 euro en een nieuwe accu 96 euro.
Schandalig vind ik het eerlijk gezegd.
Re: swirl flaps
Geplaatst: 22 dec 2010, 16:54
door Ralph
PDC prijzen kloppen m.i. wel.
Uitlezen + nieuwe sensor (120 euro) + montage kom je gauw > 150€
Re: swirl flaps
Geplaatst: 22 dec 2010, 17:18
door AlpinaDrachten
Deze discussie hoort niet in dit topic maar bij mij op de bon staat 80 euro inclusief inlezen orgineel bmw onderdeel geinstalleerd bij mn bmw specialist.
On topic dan maar weer

Re: swirl flaps
Geplaatst: 22 dec 2010, 20:05
door Kingfisher
Goed, mijn schatje is weer thuis na flink onderhanden te zijn genomen. Fijne bijkomstigheid, het verontrustende geluid waarover ik schreef in een ander topic, lijkt verdwenen en werd waarschijnlijk veroorzaakt door het lekkende uitlaatspruitstuk.
Ik juich nog niet te vroeg, maar ik heb in mijn testrit met een warme motor niks vreemd gehoord.
Voor mij in ieder geval geen swirl-flap zorgen meer...
Wat betreft de hierboven genoemde kosten voor een accu, kijk maar even op
RealOEM. Die dingen zijn gewoon belachelijk duur en moeten ook nog eens aangemeld worden bij de boordcomputer.
Overigens ben ik het met je eens AlpinaDrachten dat het schandalige bedragen zijn. Ik kan me zo onderhand voorstellen dat de hoge heren in München er warmpjes bij zitten...
