Pagina 4 van 4
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 14 jun 2011, 19:43
door Griffendahl
Panty is meer high tech
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 14 jun 2011, 19:51
door DeDikkeBeer
haha ja, maar die kon ik op straat niet uit doen tijdens het sleutelen
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 23 jun 2011, 18:42
door rooiepeet
ik vind het een boeiende discussie over de cai maar ik heb daar ook een opmerking over.
je hebt wel eens met bepaalde auto's dat als de motor etc nog koud is dat ie net wat harder gaat dan als deze op bedrijftemp. is.
nu weet ik ook wel dat dit niet goed is voor het hele spulletje kzal het met me bmw ook niet doen, maar om het dan even over de feiten te hebben, bij koud is ie toch sneller dus zou het toch wat uitmoeten maken.
als voorbeeld: op me werk hebben(hadden) we een renault busje die koud best rap was en warm meer op een slak begon te lijken, twas dan wel een diesel.
maar hoe kan je dat verklaren als je zegt dat een cai geen nut heeft.
en met cai bedoel ik dan wel een goed systeem en geen simpel open filter in de motor ruimte
p.s. is het verplaatsen van de temp sensor bij de 325i uit een e36 makkelijk te doen, en zijn er kitjes te koop voor de verlengde inlaat naar de koplampplek.
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 24 jun 2011, 13:50
door DJLeonardo
Waar haalt dat busje zijn lucht vandaan? Uit de motorruimte misschien?
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 24 jun 2011, 15:13
door Griffendahl
Vermoedelijk zo'n dwars geplaatst ding waarbij het luchtfilter direct boven je uitlaatspruitstuk hangt
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 24 jun 2011, 16:11
door DeDikkeBeer
@rooiepeet: Waarom zou je eigenlijk je temperatuursensor willen verplaatsen?
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 25 jun 2011, 16:04
door rooiepeet
DJLeonardo schreef:Waar haalt dat busje zijn lucht vandaan? Uit de motorruimte misschien?
Griffendahl schreef:Vermoedelijk zo'n dwars geplaatst ding waarbij het luchtfilter direct boven je uitlaatspruitstuk hangt
het gaat mij er dan eigenlijk niet om, waar die zijn lucht vandaan haalt, dat is misschien wel een beetje apart, maar ik bedoel er mee aan te geven dat het met koud toch sneller is, (lees meer vermogen). dan als die warm is.
en ik maakt uit de eerder genoemde reacties op dat een koude lucht inlaat geen nut heeft, maar wat ik dus wel concludeer aan de hand van dit voorbeeld.
DeDikkeBeer schreef:@rooiepeet: Waarom zou je eigenlijk je temperatuursensor willen verplaatsen?
ik lees in een eerder post dat dit vaak gedaan wordt bij de 325i die op het circuit rijden, en ik doe dat ook en dacht misschien wel nuttig om ook te doen.
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 26 jun 2011, 13:12
door Griffendahl
rooiepeet schreef:het gaat mij er dan eigenlijk niet om, waar die zijn lucht vandaan haalt, dat is misschien wel een beetje apart, maar ik bedoel er mee aan te geven dat het met koud toch sneller is, (lees meer vermogen). dan als die warm is.
Je hele verhaal staat of valt er mee waar die zijn lucht vandaan haalt... Daarbij hadden we het over een CAI op een atmosferische motor en is een diesel bijna altijd een turbo. En bij drukgevulde motoren heeft het dan juist wel weer zin.
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 28 jun 2011, 20:46
door rooiepeet
oke je bedoel met cai een speciale inlaat (soort interkoeler) dat zal idd bij een atmosferische niet nut hebben dat begrijp ik,
maar je originele inlaat ook bij een benz. heeft natuurlijk een lucht slang van voor de auto naar de luchtfilter, zodat niet de warme lucht bij van de motor ruimte wordt gebruikt maar koele rij wind.
om die reden bedoel ik dat je wel altijd zou koud mogelijke lucht moet hebben, daarnaast heb je dus de discussie of een speciale cai nut heeft.
Re: Cold Air Intake nutteloos?
Geplaatst: 25 sep 2011, 08:07
door RemcoE36coupe
Ik ben net nieuw op dit forum en lees de discussie
; natuurkundig kun je onderbouwen dat een Cold Air Intake meer vermogen opleverd dan Hot Air Intake. Een berekening laat zien dat lucht van 25 graden Celsius 5% meer vermogen oplevert dan lucht van 75 graden Celsius. Je zal het verchil van 5% echter niet snel voelen. 150 pk of 157 pk; Je schoonmoeder op de achterbank heeft meer invloed
Een sportluchtfilter heeft veel minder weerstand dan een standaard filterbak, en daar zit dan meer winst dan het feit dat je warme lucht aanzuigt. Het opwarmen in je luchtmassameter of inlaatspruittuk zal niet veel effect hebben; een 2 liter motor zuigt bij 3000t/min 6000 liter lucht per minuut aan! Die zal niet echt veel warmer worden. En als de lucht warmer wordt, dan is dat in beide gevallen zo....CAI of HAI
Wil je maximaal vermogen; Sportfilter met koude lucht. Hoe kouder de lucht, hoe meer zuurstof, hoe meer zuurstof, hoe meer vermogen, en daar is simpel geen spelt tussen te krijgen