Pagina 4 van 10
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 09 jun 2011, 20:01
door Kingfisher
Nee, dit is nog steeds niet opgelost. Ik heb het te druk met mijn werk om langs een Bosch garage te gaan.
Ondertussen heb ik zelf nog wel het een en ander aan onderzoek gedaan:
- Ik heb omdat ik steeds een storingsmelding 'Linker Remlicht defect' de LED angel eyes vervangen door de originele gloeilampen, maar dit had geen effect.
- Sinds een tijdje zet ik het OBD menu op voltage voordat ik wegrijdt. Vreemd genoeg is de boordspanning soms de eerste minuten rond de 12V, waarna het na een tijdje weer netjes oploopt naar rond de 14V.
- Hierbij viel het op dat als er gestart wordt en de boordspanning komt onder de 10V er dan een storing verschijnt 'Storing dynamo'
- Vandaag toch het linker remlicht maar eens gecontroleerd, en wat bleek: hij maakte slecht contact, waardoor hij blijbaar dus écht soms uitviel en de storing Linker Remlicht Defect terecht was!
In Ogerr530 had ik een 'maatje', omdat ook hij dezelfde problemen had. Helaas is zijn auto vorige week wat korter gereden, dus vrees ik dat zijn zoektocht wel even stil ligt, zo niet beeindigd is.
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 09 jun 2011, 20:22
door dw70
Kingfisher schreef:
- Hierbij viel het op dat als er gestart wordt en de boordspanning komt onder de 10V er dan een storing verschijnt 'Storing dynamo'
de kortsluitvastheid van de dynamo laat ver te wensen over.
Enne.. als je maatje zijn auto korter gereden heeft heb je toch al een vervangende dynamo?
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 11 jun 2011, 20:59
door OGG530
Nou nou niet zo snel mij afschrijven
Vandaag langs de dealer geweest, auto is weer helemaal goed gemaakt op een simpel onderdeeltje wat nabesteld moet worden. Dinsdag/woensdag heb ik hem weer en kan mijn zoektocht ook verder.
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 19 jun 2011, 20:43
door OGG530
En tadaa, vandaag weer een melding gehad. Dit keer alleen automaatstoring terwijl ik de auto alleen heb gestart. Auto uit auto aan en weg storing, maar dit keer dynamo storing

eerste keer trouwens dat ik deze melding krijg
Morgen maar eens langs de garage
Heb trouwens dit gevonden:
http://www.amtgarageforum.nl/bmw/5-seri ... 31509.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelijk krukas poelie ook even laten nakijken
/update
vanochtend langs Varta gereden, ik reed er naar toe met nog steeds de melding storing dynamo ("auto laad niet op"). Daar aangekomen auto uitgezet, en vervolgens is het een en ander gemeten. Ik moest toen de auto starten, en weg was melding. Accu gaf netjes 14volt aan, ook tijdens gas geven. Boosdoener lijkt me overduidelijk de dynamo (
http://bmwforums.nl/post15154.html?sid= ... ee0f95b944" onclick="window.open(this.href);return false;), die laat ik binnenkort vervangen
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 20 jun 2011, 08:20
door Kingfisher
Nou, overduidelijk de dynamo....ik weet het nog niet hoor, ik vind het verhaal van die eerste link ook wel erg geloofwaardig. Zoals ik al eerder aangaf heb ik af en toe ook last van een te lage spanning, die later ineens oploopt naar ruim 14V. Dat zou prima te verklaren zijn met een slippende krukaspoelie.
Zeker omdat mijn dealer vertelde dat ze niks vreemds aan de dynamo hebben kunnen vinden. Probleem is nu wel dat de storing bij mij zich soms voordoet en eigenlijk de laatste tijd al helemaal niet meer (sinds ik het linker achterlicht er opnieuw heb ingezet). Tegenwoordig steeds netjes 14V op de boordcomputer....maar ik kan niet zeggen dat ik over een maand met een gerust gevoel naar Spanje rijdt op deze manier...
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 20 jun 2011, 18:13
door Bas83
Heb je toevallig pas geleden een aanrijding gehad? Zo ja dan kan het je pluskabel zijn, daar zit een beveiligings schakelaar in die bij een botsing uitschakelt. De kabel moet dan vervangen worden en dat kost 150 euro ongeveer
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 20 jun 2011, 19:15
door Kingfisher
Nee, ik heb geen aanrijding gehad en de vorige eigenaar ook niet. Maar bedankt voor het meedenken!
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 11 okt 2011, 09:25
door e61 535d
Ook ik heb nu hetzelfde probleem. Al enige tijd overigens. Ondertussen is er al een nieuwe accu in de auto geplaatst. orig. BMW 110A) Echter blijven dezelfde storingen achter elkaar terug komen. Echter na het opnieuw starten van de auto verdwijnen de meeste meldingen weer. Dynamo wordt vandaag nagekeken.
Heb na wat google-werk het volgende gevonden:
http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... 2056241119" onclick="window.open(this.href);return false;
Hieruit bleek dat de regulator van de dynamo kapot was. Na het vervangen hiervan was de auto weer 100%. Dynamo compleet vervangen is dan dus niet nodig. (
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/04/94/97" onclick="window.open(this.href);return false;)
Is het bij jou al opgelost?
gr. Cuma
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 11 okt 2011, 10:59
door Kingfisher
Nope, ik stond twee weken geleden weer op de snelweg omdat hij weer in kermis-storing-modus sloeg....Accu totaal plat....startbooster er aan, terug naar huis rijden, 10 minuten wachten en starten -> lopen....
Nu heb ik volgens mij twee problemen, het eerste zou met die regulator te maken kunnen hebben:
Probleem 1: de dynamo geeft niet altijd direct na het starten 14V af....
Probleem 2: de accu lijkt 's nachts langzaam leeggetrokken te worden (mijn accu is vorig jaar ook vervangen)
Als beide problemen samenvallen resulteert dit uiteindelijk in de totale storingsmodus (rijregelsysteem, transmissiestoring, iDrive uit, enz. enz.).
Pasgeleden ondanks de storingen toch langzaam doorgereden tot de dynamo wel 14V afgaf, even gereden om bij te laden, daarna herstart en niks aan de hand.
Bedankt voor je link!
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 19 okt 2011, 13:34
door OGG530
Ik ga ook maar eens een regulator kopen en erin laten plaatsen. Al een heel lange tijd had ik er geen last van, maar nu komt ie om de dag of 4 terug. Bij mij is het gelukkig nooit onderweg gebeurt zoals Kingfisher en tot nu toe altijd verdwenen nadat ik de auto aan/uit deed.
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 29 okt 2011, 09:12
door bartus
hoi kingfisher
een vraagje is het probleem al verholpen ofniet
ik heb ook een e60 530d uit 2004 en wel met het zelfde probleem radio uit lanpjes aan en dan op noodprogamma en als ik hem uit zet en weer start is alles weer normaal bij bmw uitgelezen en die zeggen dat er iets als de auto op slaapstand gaat een gebruiker aan blijft en dus de accu leeg trekt
maar dat geloof ik niet want ik kan wel goed starten alleen s,morgens na 3-4 km begind het feest 3dagen achter elkaar
en ik had al 3 maanden eerder een nieuwe accu en een nieuwe min kabel vervangen
nu heb ik zelf de dynamo eronder uit gehaalt en door een dynamoboer laten testen dynamo laait goed allen er zit tegenwoording een regelateur in de dynamo en die kan hij niet testen dus maar een nieuwe regelaar er in gezet
en de hele week geen problemen tot vrijdag morgen .starte hij niet

auto erbij met veel moeite starte hij weer allen het gekke tijdens het starten branden de koplampen terwijl ik ze uit heb staan.maar goed hij starte weer ik 2 min laten lopen uit gezet en starten en hij start als een nieuwe raar he
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 29 okt 2011, 13:32
door Kingfisher
Nee, het probleem is bij mij nog niet verholpen.
Een tijd geleden heeft de dealer de contacten van de DDE (digitale diesel elektronica) schoongemaakt omdat daar corrosie op bleek te zitten, maar vlak daarna kreeg ik vrijwel dagels het probleem 'Verhoogde accuontlading' en in sommige gevallen (als de dynamo niet op tijd 14 V gaf) uitval van de auto.
Onlangs heb ik de bluetooth-module losgekoppeld en ik heb nu al 4 dagen geen last van een verhoogde accuontlading.
Mijn probleem lijkt op jouw probleem, ik zou als ik jou was eerst eens beginnen met kijken of jouw bluetooth module het nog doet (als je die überhaupt hebt). Kun je 'm aan en uitzetten en kun je verbinding maken met je telefoon? Bij mij kon dat niet meer.
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 29 okt 2011, 18:23
door bartus
ik heb geen bluetooth bij mijn weten mijn armsteun is ook leeg normaal moet er dan toch iets van telefoon hebben zitten ofniet .want waar kan ik het dan vinden ik heb ook nog een duitse versie mijn navigatie is duits en het is een politie auto geweest het enigste voordeel wat ik heb is dat de politie hem hebben gecipt tunig want hij is snel maar de dealer heeft vorig jaar al een doos vol kabels eruit gehaalt
zelf denk ik dat er een breuk in de kabel zit want gisteren met een auto erbij starten had niet veel meer waarden dan de motor harder rond draaien en toen ie wel aan sloeg en na 2min uitgezet en dan weer starten starte hij als een nieuwe maar goed leuk is anders
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 29 okt 2011, 19:44
door Mooggie
Kingfisher schreef: Onlangs heb ik de bluetooth-module losgekoppeld en ik heb nu al 4 dagen geen last van een verhoogde accuontlading.
Aangezien ik toch pas 9 november terecht kan bij mijn BMW specialist, wil ik dit ook even gaan proberen.
De BT module (ULF) zit linksachter aan de zijkant van de kofferruimte toch? En klopt het dat er drie kabels (54 pins, antenne, audio) op aangesloten zitten die je alle drie gewoon hebt losgekoppeld?
Wilde het vanmiddag al even proberen maar kreeg de kofferruimtebekleding zo snel niet los.

Is dat gewoon met bruut geweld lostrekken geblazen?
Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?
Geplaatst: 30 okt 2011, 08:51
door Kingfisher
Ik heb alleen de 54 pins losgekoppeld, omdat anders de iDrive niet meer op wilde starten.
Bij mij zit de MULF onder de vloerbedekking net achter de achterbank. Een andere plek dus dan bij de sedan.