olieverbruik erg hoog
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: olieverbruik erg hoog
Ik heb een E60 530D van 2005km 232.000 (gechipped en DPF uitgeschakeld en geledigd)
Omdat ik morgen op vakantie ga met ik de auto heb ik ff een check gedaan.
Hierbij constateerde ik dat olie op net boven min. stond.
Echter heeft mijn auto 2mnd terug een beurt gehad. bij km stand 228500.
Kortom 1 liter op 3.500 km !
Ik heb vorig jaar zelf de carter ventilatie vervangen dus dit kan het niet zijn.
Zijn er mensen die ook zo'n verbruik hebben of wat raden jullie aan ?
Omdat ik morgen op vakantie ga met ik de auto heb ik ff een check gedaan.
Hierbij constateerde ik dat olie op net boven min. stond.
Echter heeft mijn auto 2mnd terug een beurt gehad. bij km stand 228500.
Kortom 1 liter op 3.500 km !
Ik heb vorig jaar zelf de carter ventilatie vervangen dus dit kan het niet zijn.
Zijn er mensen die ook zo'n verbruik hebben of wat raden jullie aan ?
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: olieverbruik erg hoog
Ben je 100% zeker dat ze er voldoende ingedaan hadden ?
525d E61 2007 pre-LCI
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: olieverbruik erg hoog
Nee, dit is volgens mij de eerste keer dat ik het controleer.
Hij rookt soms wel een beetje.
Mijn vriendin reed laatst achter me, en toen k volgas wegtrok kwam er zwarte rook (=brandstof) uit.
Maar ja, ik heb geen roetfilter meer, en gechipt.
Hij rookt soms wel een beetje.
Mijn vriendin reed laatst achter me, en toen k volgas wegtrok kwam er zwarte rook (=brandstof) uit.
Maar ja, ik heb geen roetfilter meer, en gechipt.
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: olieverbruik erg hoog
Dan zou ik hem eerst bijvullen en daarna opvolgen, kan tenslotte zijn dat ze er niet voldoende ingedaan.
Zwarte rook hoeft niets te maken te hebben met olieverbruik.
Zwarte rook hoeft niets te maken te hebben met olieverbruik.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: olieverbruik erg hoog
Hallo beste BMW vrienden,
De kleur van de rook uit de uitlaat geeft vaak een betekenis.
Witte rook/condens, dat geeft weer of de motor koud is en dus condens uit de uitlaat komt, vooral bij kouder weer.
Of, dat er een lekkage aanwezig is in het koelsysteem, waarbij de koelende vloeistof in de verbrandingsruimte terecht komt, te zien aan het vloeistofpeil.
Blauwe rook, dit geeft weer, dat de motor olie gebruikt.
Hoe erger de rook, des te erger het olie verbruik.
Het kan dus een verstopt carter ontluchting / klepseals / schraap / zuiger / veren zijn
Zwarte rook, dat geeft weer, dat er erg veel brandstof word verbruikt, er zullen bepaalde onderdelen nagekeken dienen te worden, dit dus bij de benzine versies.
Bij diesel kan het dus ook weergeven, dat er teveel brandstof verbruikt word, of dat in de inlaat een verstopping aanwezig is, of een zeer vervuild luchtfilter element.
Tip : schakel de EGR uit.
De werking van de EGR klep:
Dit is een milieu ingreep.
Wat doet de EGR klep:
De EGR klep doet eigenlijk niets anders dan uitlaatgassen het inlaat traject instromen.
Waarom doet men dit:
Men gebruikt de EGR klep om uitlaatgassen terug in de motor te brengen via de inlaat van de motor, dat heeft als reden, om de verbranding temperatuur naar beneden te brengen.
Waardoor de NOX verbrand word.
Door het openen van de EGR klep, zou men eigenlijk kunnen zeggen, dat de verbranding eigenlijk niet meer optimaal is, waardoor de motor bij het echte gebruik van de power van de motor een heerlijke zwarte pluim uitspuugt.
Dus met andere woorden, die milieu piefen slaan ergens de plank goed mis, enkel willen zij dat natuurlijk niet bekennen.
Zwarte rook betekent volgens mij, ook meer kleine roetdeeltjes in de buitenlucht.
Waardoor de milieu piefjes weer een roetfilter hebben bedacht, ja lekker al die verzwaring van de auto, en worden ze er zuiniger op?
Bij de APK word de NOX nog steeds niet gemeten, dus schakel lekker de EGR klep uit.
En, maak wel de inlaat spruitstuk schoon, want er zal best een dikke laag bagger en roet in kunnen zitten.
Daar schrok ik destijds ook erg van, toen ik nog een diesel reed.
Door de afzetting van dat smerige zwarte goedje in het inlaatspruitstuk, krijgt de motor ook iets minder lucht.
Enfin, u zult het kunnen merken, als u dit alles uitvoert, en de motor loopt ook weer mooier.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
De kleur van de rook uit de uitlaat geeft vaak een betekenis.
Witte rook/condens, dat geeft weer of de motor koud is en dus condens uit de uitlaat komt, vooral bij kouder weer.
Of, dat er een lekkage aanwezig is in het koelsysteem, waarbij de koelende vloeistof in de verbrandingsruimte terecht komt, te zien aan het vloeistofpeil.
Blauwe rook, dit geeft weer, dat de motor olie gebruikt.
Hoe erger de rook, des te erger het olie verbruik.
Het kan dus een verstopt carter ontluchting / klepseals / schraap / zuiger / veren zijn
Zwarte rook, dat geeft weer, dat er erg veel brandstof word verbruikt, er zullen bepaalde onderdelen nagekeken dienen te worden, dit dus bij de benzine versies.
Bij diesel kan het dus ook weergeven, dat er teveel brandstof verbruikt word, of dat in de inlaat een verstopping aanwezig is, of een zeer vervuild luchtfilter element.
Tip : schakel de EGR uit.
De werking van de EGR klep:
Dit is een milieu ingreep.
Wat doet de EGR klep:
De EGR klep doet eigenlijk niets anders dan uitlaatgassen het inlaat traject instromen.
Waarom doet men dit:
Men gebruikt de EGR klep om uitlaatgassen terug in de motor te brengen via de inlaat van de motor, dat heeft als reden, om de verbranding temperatuur naar beneden te brengen.
Waardoor de NOX verbrand word.
Door het openen van de EGR klep, zou men eigenlijk kunnen zeggen, dat de verbranding eigenlijk niet meer optimaal is, waardoor de motor bij het echte gebruik van de power van de motor een heerlijke zwarte pluim uitspuugt.
Dus met andere woorden, die milieu piefen slaan ergens de plank goed mis, enkel willen zij dat natuurlijk niet bekennen.
Zwarte rook betekent volgens mij, ook meer kleine roetdeeltjes in de buitenlucht.
Waardoor de milieu piefjes weer een roetfilter hebben bedacht, ja lekker al die verzwaring van de auto, en worden ze er zuiniger op?
Bij de APK word de NOX nog steeds niet gemeten, dus schakel lekker de EGR klep uit.
En, maak wel de inlaat spruitstuk schoon, want er zal best een dikke laag bagger en roet in kunnen zitten.
Daar schrok ik destijds ook erg van, toen ik nog een diesel reed.
Door de afzetting van dat smerige zwarte goedje in het inlaatspruitstuk, krijgt de motor ook iets minder lucht.
Enfin, u zult het kunnen merken, als u dit alles uitvoert, en de motor loopt ook weer mooier.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: olieverbruik erg hoog
1 Jaar terug heb ik inlaatspruitstuk en EGR schoongemaakt en blank plates gemonteerd. Ik heb ± 6 mnd terug een Simota filter gemonteerd. Dus Filter moet ook oke zijn. Over 2wkn heb ik een afspraak bij Tunex voor EGR uit te schakelen (zie andere topic ivm vermogens beperking bij +230kmh)
Ik heb nu wel een nieuw 0 punt. Dus ik zal het over een maand weer is controleren.
Qua dieselverbruik rijdt ik gem 1:10 a 1:10,5 L / 100km (combi stad / snelweg) enkel snelweg (gem 140 gok ik) 12 lL / 100km en enkel stad .. dat wil je niet weten
Kortom, ;qua olieverbruik weet ik het dan ook even niet waar te zoeken.
Of turbo ??
Ik heb nu wel een nieuw 0 punt. Dus ik zal het over een maand weer is controleren.
Qua dieselverbruik rijdt ik gem 1:10 a 1:10,5 L / 100km (combi stad / snelweg) enkel snelweg (gem 140 gok ik) 12 lL / 100km en enkel stad .. dat wil je niet weten
Kortom, ;qua olieverbruik weet ik het dan ook even niet waar te zoeken.
Of turbo ??
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: olieverbruik erg hoog
Hallo beste Henri,
Hoe is de staat van de carterontluchting, als ik aan u vragen mag.
ik heb de beroerde ervaring gehad met een vergeten vervanging van dit carterfilter, en die echt pot dicht zat.
Als ik de auto startte, dan was er niets aan de hand bij een koude motor.
Enkel zodra de motor op temperatuur begon te komen, dan werd het ineens een rokend monster, bij de stoplichten zag je hem niet meer staan, van de blauwe en stinkende walm, ughe ughe, wat een penetrante stank was dat, en je schaamt je ogen uit je kop op dat moment.
Het roken begon zomaar zachtjes aan op te komen, en bunnen echt een paar dagen, was het een heuse mist machine.
Het kan ook aan het merk gelegen hebben, want bij de V6 TDI A6, werd dit filter bij de dealer wel veel vaker vergeten, een simpel filtertje van € 65,00 en 2½ uur arbeid, en het was een rot klus, dat zal wel de ware reden geweest zijn.
Maar terug komende op dat olie gebruik, dat was best aardig.
Ik heb niet meer gekeken hoeveel.
Bij deze V6 kon je het testen van dat filter, even starten en 10 seconden later de olie vuldop van het kleppendeksel draaien, en jawel, een luid gesis, bingo!
Het carter filter verstopt.
Een nieuw exemplaar gekocht en zelf maar gemonteerd.
De mist machine was niet meer, nu leek het weer op een auto, en zonder rook! Wat een echte luxe!
Ja, voor zeer korte duur, de keringen hadden schade opgelopen, dus lekkages aan de voor en achter krukas kering.
Dat is een dure reparatie! Er moet een nieuwe distributie gemonteerd worden, getande snaren en geleiders en omkeer rollen, ter waarde van € 850,00, en dan nog niet eens bij de dealer vandaan.
Dus als u de carter ontluchting nog niet gecontroleerd heeft, misschien kan dat het probleem zijn.
Verder kan er ook een kering in de turbo aan het lekken zijn, enkel zou dan ook wat blauwe rook aanwezig dienen te zijn. Want de olie loopt dan in het uitlaatspruitstuk.
Maar vanzelf sprekend kunnen er nog wat onderdeeltjes dit verbruik aanslingeren.
Klepseals, ergens een lekje, maar dat zou dan wel zichtbaar moeten zijn, bij controle, zuiger veren, en schraapveren. Dat zijn wel de grootste boosdoeners en de grootste onkosten posten,.
Ik heb dus het onderwerp tunen dus wel gevolgd, wat een narigheid allemaal.
Weet u hoeveel olie uw BMW gebruikt?
De een vind 1 liter op de 3.500 km. veel, de ander weer 1 liter op de 1000 km.
Ik heb ooit eens een Ford Capri 2300 GT V6 gehad, deze had slechte klepseals, die verbruikte dus 1 liter op de 600 km. en dat noem ik dus erg veel! En terwijl er dus van 3 cilinder de seals versleten waren.
Dat was voor mij de reden om over te stappen naar een full synthetische olie, toen deze op de markt kwam, dat schijnt volgens de vrienden die ik heb onder de garage houders te schelen, omdat de klepseals en de keringen ook gemaakt zijn van synthetische rubber soorten.
Het merk en type olie kan ook nog uitmaken.
Ga niet over naar dikkere olie!
Ik heb al vaker gezien, dat het tunen voor problemen kan zorgen.
Soms net 20 pktjes er bij en wat extra koppel, en dan de rekening voor dat bescheiden vermogens winst!
Dat vind ik het helemaal niet waard.
Oké, dat tunen levert wel de zuinigheid extra, dat bij het tunen vrijkomt.
Maar, ik begin er dus niet aan, ik doe het wel met het vermogen dat aanwezig is.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hoe is de staat van de carterontluchting, als ik aan u vragen mag.
ik heb de beroerde ervaring gehad met een vergeten vervanging van dit carterfilter, en die echt pot dicht zat.
Als ik de auto startte, dan was er niets aan de hand bij een koude motor.
Enkel zodra de motor op temperatuur begon te komen, dan werd het ineens een rokend monster, bij de stoplichten zag je hem niet meer staan, van de blauwe en stinkende walm, ughe ughe, wat een penetrante stank was dat, en je schaamt je ogen uit je kop op dat moment.
Het roken begon zomaar zachtjes aan op te komen, en bunnen echt een paar dagen, was het een heuse mist machine.
Het kan ook aan het merk gelegen hebben, want bij de V6 TDI A6, werd dit filter bij de dealer wel veel vaker vergeten, een simpel filtertje van € 65,00 en 2½ uur arbeid, en het was een rot klus, dat zal wel de ware reden geweest zijn.
Maar terug komende op dat olie gebruik, dat was best aardig.
Ik heb niet meer gekeken hoeveel.
Bij deze V6 kon je het testen van dat filter, even starten en 10 seconden later de olie vuldop van het kleppendeksel draaien, en jawel, een luid gesis, bingo!
Het carter filter verstopt.
Een nieuw exemplaar gekocht en zelf maar gemonteerd.
De mist machine was niet meer, nu leek het weer op een auto, en zonder rook! Wat een echte luxe!
Ja, voor zeer korte duur, de keringen hadden schade opgelopen, dus lekkages aan de voor en achter krukas kering.
Dat is een dure reparatie! Er moet een nieuwe distributie gemonteerd worden, getande snaren en geleiders en omkeer rollen, ter waarde van € 850,00, en dan nog niet eens bij de dealer vandaan.
Dus als u de carter ontluchting nog niet gecontroleerd heeft, misschien kan dat het probleem zijn.
Verder kan er ook een kering in de turbo aan het lekken zijn, enkel zou dan ook wat blauwe rook aanwezig dienen te zijn. Want de olie loopt dan in het uitlaatspruitstuk.
Maar vanzelf sprekend kunnen er nog wat onderdeeltjes dit verbruik aanslingeren.
Klepseals, ergens een lekje, maar dat zou dan wel zichtbaar moeten zijn, bij controle, zuiger veren, en schraapveren. Dat zijn wel de grootste boosdoeners en de grootste onkosten posten,.
Ik heb dus het onderwerp tunen dus wel gevolgd, wat een narigheid allemaal.
Weet u hoeveel olie uw BMW gebruikt?
De een vind 1 liter op de 3.500 km. veel, de ander weer 1 liter op de 1000 km.
Ik heb ooit eens een Ford Capri 2300 GT V6 gehad, deze had slechte klepseals, die verbruikte dus 1 liter op de 600 km. en dat noem ik dus erg veel! En terwijl er dus van 3 cilinder de seals versleten waren.
Dat was voor mij de reden om over te stappen naar een full synthetische olie, toen deze op de markt kwam, dat schijnt volgens de vrienden die ik heb onder de garage houders te schelen, omdat de klepseals en de keringen ook gemaakt zijn van synthetische rubber soorten.
Het merk en type olie kan ook nog uitmaken.
Ga niet over naar dikkere olie!
Ik heb al vaker gezien, dat het tunen voor problemen kan zorgen.
Soms net 20 pktjes er bij en wat extra koppel, en dan de rekening voor dat bescheiden vermogens winst!
Dat vind ik het helemaal niet waard.
Oké, dat tunen levert wel de zuinigheid extra, dat bij het tunen vrijkomt.
Maar, ik begin er dus niet aan, ik doe het wel met het vermogen dat aanwezig is.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: olieverbruik erg hoog
Carter Ventilatie (11127799225) heb ik zelf vervangen vorig jaar (zo'n 12.000 terug).
Ik had toen nog een oude type erin zitten, met een los filter. Nu zit er een nieuw type in.'
Aan buitenzijde zo 123 geen lekkages zichtbaar. Turbo pakking eb ik ook gedacht. Slang van interintooler naar turbo is wel wa natting.
1 liter op 3500km kan ik nog niet voor 100% bevestitgen, gezien ik na beurt de olie niet heb gecontroleerd.
Ik ga ervan uit van dat hij tot max is gevuld.
Ik had toen nog een oude type erin zitten, met een los filter. Nu zit er een nieuw type in.'
Aan buitenzijde zo 123 geen lekkages zichtbaar. Turbo pakking eb ik ook gedacht. Slang van interintooler naar turbo is wel wa natting.
1 liter op 3500km kan ik nog niet voor 100% bevestitgen, gezien ik na beurt de olie niet heb gecontroleerd.
Ik ga ervan uit van dat hij tot max is gevuld.
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: olieverbruik erg hoog
weinig waarschijnlijk dat hij exact tot het max gevuld is. Bij oliewissel is de motor meestal wat warm wat het moeilijker maakt om te bepalen hoeveel erin moet. Daarnaast komt niet alle olie eruit en bij het vullen duurt het even voor je een juiste bepaling kunt maken. Dus ik zou niet direct panikeren, maar bijvullen en opvolgen.
Bij mij zweet hij ook wat olie in de aansluiting tussen intercooler en turbo. Ik ga deze dichting vervangen en tevens de carterventilatie vervangen. Daarnaast komt er wat olie uit de blankingplates van de swirlvalves, ook hiermoet ik de dichting vervangen. Beide zijn opgemerkt toen ik mijn onderhoud liet doen bij de dealer.
Bij mij zweet hij ook wat olie in de aansluiting tussen intercooler en turbo. Ik ga deze dichting vervangen en tevens de carterventilatie vervangen. Daarnaast komt er wat olie uit de blankingplates van de swirlvalves, ook hiermoet ik de dichting vervangen. Beide zijn opgemerkt toen ik mijn onderhoud liet doen bij de dealer.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: olieverbruik erg hoog
Goedemorgen, beste Tom,
Er nog niet aan gedacht om de swirlvalves te verwijderen en af te dichten?
Als ik sommige reacties en verhalen lees, zijn dit echte ondingen.
Ik zie dat wanneer er een swirlvalve defect gaat en de motor word ingezogen, dat de hele motor aan gort ligt.
Nee, ik vind deze grapjasserij van de fabrikant maar niets. Weg met die swirlvalves.
Ik heb reacties gelezen, dat wanneer deze swirlvalves worden verwijdert dat het een echte verbetering is.
Op bepaalde ranges presteert de motor beter, volgens degenen die de valves hebben verwijderd.
Als ik een dergelijke motor in mijn auto had met de swirlvalves, dan gingen die er binnen de kortste keer er echt uit. De EGR werd ook direct uitgeschakeld, dat had ik bij de A6 V6 TDI ook uitgevoerd, de motor presteerde duidelijk beter door een veel betere verbranding. En, wat nog veel belangrijker was, echt geen zwarte pluimen meer uit de uitlaatpijpen! Wat ik ook deed.
Wat het olie verversen betreft, ik begin altijd met het aftappen van de olie, en de plug van het carter gaat er pas weer in, als echt alles van de te uitvoeren beurt is gemonteerd, en dan ben ik wel een uurtje verder, minimaal.
Ik vul de olie ook nooit tot het echte maximum, maar net een goede 2 tot 3 mm onder dat niveau.
Nu lees ik zo vaak, dat de olie word afgetapt met warme motor, waarom eigenlijk?
Men gaat eerst alle olie weer in omgang brengen in het smeersysteem, om vervolgens alles weer naar het carter te laten vloeien, dat heeft in mijn ogen helemaal geen enkele nut.
De olie is immers beneden in het carter, dus laat ik het daar ook lekker zitten, tapt ook lekker af, als alles in het carter zit.
Let wel, ik ververs altijd in de zomertijd, nooit in de wintertijd.
Ja, de inlaat van en naar de intercooler, daar staat bij menig turbo diesel wel wat olie in.
Daarom ook de aftap gelegenheid onder aan de intercooler, ook eens een keer goed omspoelen is soms een must.
Ik ben blij dat ik alles in eigen beheer aan mijn auto's uitvoer, dan heb ik wel alle onkosten goed onder controle, en vervang dan ook alles wat er niet goed en betrouwbaar uit ziet.
Ik koop mijn onderdelen met korting in, omdat ik al decenia lang bij dezelfde leverancier inkoop, en elke korting is dus meegenomen. Tegenwoordig doet ebay.de ook aardig mee, want dat betekent ook weer extra korting, en op precies dezelfde merken zelfs die ik gewend ben te gebruiken.
De arbeids uren van de garage heb ik dus ook niet, die steek ik ook lekker in de pocket, kan ik weer andere leuke dingen voor doen, zoals eens lekker met mijn vrouw en kinderen uit gaan eten.
Maar net wat Tom al aangeeft, men zou eerst eens goed moeten bekijken in het begin, als men een auto aanschaft, wat het verbruik is na een eerste verversing, of net zoals Henri al aangaf, na een tuning.
Wat de auto gebruikt na een hele verversings beurt. Daarna kan men exact het verbruik in de gaten houden.
En vul altijd net iets onder het maximum af, ik gebruik dan ook altijd een oliemaatkan met uitloop.
Dan heb je ook altijd een gelijkwaardige vulling van de motorolie.
Succes.
Ik wens u allen een hele fijne dag toe, pas goed op u zelf met deze zeer warme dag, bescherm u net zo goed, zoals u de BMW zou beschermen, en neem op tijd een heerlijke verkoeling.
Pas goed op met alcohol, dit droogt uw lichaam uit.
Met vriendelijke groet,
Ad
Er nog niet aan gedacht om de swirlvalves te verwijderen en af te dichten?
Als ik sommige reacties en verhalen lees, zijn dit echte ondingen.
Ik zie dat wanneer er een swirlvalve defect gaat en de motor word ingezogen, dat de hele motor aan gort ligt.
Nee, ik vind deze grapjasserij van de fabrikant maar niets. Weg met die swirlvalves.
Ik heb reacties gelezen, dat wanneer deze swirlvalves worden verwijdert dat het een echte verbetering is.
Op bepaalde ranges presteert de motor beter, volgens degenen die de valves hebben verwijderd.
Als ik een dergelijke motor in mijn auto had met de swirlvalves, dan gingen die er binnen de kortste keer er echt uit. De EGR werd ook direct uitgeschakeld, dat had ik bij de A6 V6 TDI ook uitgevoerd, de motor presteerde duidelijk beter door een veel betere verbranding. En, wat nog veel belangrijker was, echt geen zwarte pluimen meer uit de uitlaatpijpen! Wat ik ook deed.
Wat het olie verversen betreft, ik begin altijd met het aftappen van de olie, en de plug van het carter gaat er pas weer in, als echt alles van de te uitvoeren beurt is gemonteerd, en dan ben ik wel een uurtje verder, minimaal.
Ik vul de olie ook nooit tot het echte maximum, maar net een goede 2 tot 3 mm onder dat niveau.
Nu lees ik zo vaak, dat de olie word afgetapt met warme motor, waarom eigenlijk?
Men gaat eerst alle olie weer in omgang brengen in het smeersysteem, om vervolgens alles weer naar het carter te laten vloeien, dat heeft in mijn ogen helemaal geen enkele nut.
De olie is immers beneden in het carter, dus laat ik het daar ook lekker zitten, tapt ook lekker af, als alles in het carter zit.
Let wel, ik ververs altijd in de zomertijd, nooit in de wintertijd.
Ja, de inlaat van en naar de intercooler, daar staat bij menig turbo diesel wel wat olie in.
Daarom ook de aftap gelegenheid onder aan de intercooler, ook eens een keer goed omspoelen is soms een must.
Ik ben blij dat ik alles in eigen beheer aan mijn auto's uitvoer, dan heb ik wel alle onkosten goed onder controle, en vervang dan ook alles wat er niet goed en betrouwbaar uit ziet.
Ik koop mijn onderdelen met korting in, omdat ik al decenia lang bij dezelfde leverancier inkoop, en elke korting is dus meegenomen. Tegenwoordig doet ebay.de ook aardig mee, want dat betekent ook weer extra korting, en op precies dezelfde merken zelfs die ik gewend ben te gebruiken.
De arbeids uren van de garage heb ik dus ook niet, die steek ik ook lekker in de pocket, kan ik weer andere leuke dingen voor doen, zoals eens lekker met mijn vrouw en kinderen uit gaan eten.
Maar net wat Tom al aangeeft, men zou eerst eens goed moeten bekijken in het begin, als men een auto aanschaft, wat het verbruik is na een eerste verversing, of net zoals Henri al aangaf, na een tuning.
Wat de auto gebruikt na een hele verversings beurt. Daarna kan men exact het verbruik in de gaten houden.
En vul altijd net iets onder het maximum af, ik gebruik dan ook altijd een oliemaatkan met uitloop.
Dan heb je ook altijd een gelijkwaardige vulling van de motorolie.
Succes.
Ik wens u allen een hele fijne dag toe, pas goed op u zelf met deze zeer warme dag, bescherm u net zo goed, zoals u de BMW zou beschermen, en neem op tijd een heerlijke verkoeling.
Pas goed op met alcohol, dit droogt uw lichaam uit.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: olieverbruik erg hoog
Beste Ad. Die Swirlvalves zijn eruit , heb ik zelf gedaan samen met het vervangen van de gloeibougies. Nu lekt hij waar de blankingplates zitten. Ik ga die firma eens contacteren die mij de bankingplates geleverd heeft, twijfel aan de dichtingen die erbij waren. Kan idd iedereen de raad geven die dingen eruit te smijten.
Omwille van garantiereden heb ik olie laten wisselen bij de dealer. Dan heeft de monteur weinig keuze dan het met een warmere motor te doen. Hij laat hem ook wel serieus lang nalekken.
Ik weet er veel van en de forums helpen enorm veel maar ik respecteer ook de mening van een monteur die dagelijks aan die motoren werkt (wel altijd verifieren ) . Het was de eerste keer dan ik op onderhoud ging en heb hem dan ook gevraagd even de gevoelige punten te checken van de motor. De man was zeer behulpzaam en heb zelf hier en daar wat bijgeleerd.
EGR zou ik ook willen aftoppen, maar twijfel een. Ik zou de vacuumdarm kunnen afklemmen maar dan verwacht ik een foutcode. Hier en daar lees je wel dat de EGR helpt bij het sneller opwarmen van de motor wat mij logisch lijkt daar er warme lucht in gaat langs de andere kant warmt hij het koelwater op via de EGRkoeler.
Omwille van garantiereden heb ik olie laten wisselen bij de dealer. Dan heeft de monteur weinig keuze dan het met een warmere motor te doen. Hij laat hem ook wel serieus lang nalekken.
Ik weet er veel van en de forums helpen enorm veel maar ik respecteer ook de mening van een monteur die dagelijks aan die motoren werkt (wel altijd verifieren ) . Het was de eerste keer dan ik op onderhoud ging en heb hem dan ook gevraagd even de gevoelige punten te checken van de motor. De man was zeer behulpzaam en heb zelf hier en daar wat bijgeleerd.
EGR zou ik ook willen aftoppen, maar twijfel een. Ik zou de vacuumdarm kunnen afklemmen maar dan verwacht ik een foutcode. Hier en daar lees je wel dat de EGR helpt bij het sneller opwarmen van de motor wat mij logisch lijkt daar er warme lucht in gaat langs de andere kant warmt hij het koelwater op via de EGRkoeler.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: olieverbruik erg hoog
Hallo beste Tom,
Ja, ik had het dus al begrepen, dat het EGR systeem bij BMW complexer is dan bij de VAG groep, zoals bij Audi.
Daar staat het EGR systeem op zich zelf.
Een RVS buisje met flensjes vanaf het uitlaatspruitstuk bij de turbo, en zo met een los geplaatste EGR valve naar het inlaat spruitstuk, erg eenvoudig dus.
Ik had dus zelf 2 plaatjes gemaakt van RVS, en op maat gemaakt van de flensjes van de EGR leiding, 4 nieuwe pakkingen gemonteerd en klaar was Ad, niets hoeven te slopen zoals vacuüm slangen of electra connectoren los te nemen. Dus het systeem werkte gewoon mee, dus geen storing meldingen.
Enkel heb ik eigenlijk het hele systeem beduveld, zonder dat dit werd gedetecteerd, want alles werkte immers nog gewoon.
** De reden dat ik voor RVS afdichtingsplaatjes heb gekozen, roet en warmte, dat kan aluminium wegvreten, en dan is de verbinding weer open. Want velen gebruiken immers aluminium plaatjes, lekker gemakkelijk te bewerken, maar daar pas ik dus voor. Ik ga dus voor degelijkheid.
Bij BMW zijn er andere mogelijkheden, daar hoef je volgens mij ook niets los te halen, want inderdaad heeft de EGR ook nog een thermostaat, of deze in het systeem meegenomen is of gekoppeld is, dat weet ik helaas niet.
Want ik bezit een benzine versie.
Anders had ik er wel iets op gevonden, of aan een mede forum lid gevraagd, wat de mogelijkheden zijn.
Ik dacht zo iets gelezen te hebben, dat het middels de electronica, dat de EGR kon worden uitgeschakeld, maar of dit nu juist is, geen idee.
Dus heeft een mede forum lid enig idee, aarzelt u dan niet, om de mede forum leden te helpen aan goede informatie over het uitschakelen van de EGR klep.
Ik heb eens vluchtig een blik geworpen op het EGR systeem van de diesels van BMW, het is echt complex.
Kijkt u maar eens via Google op de site van BMWparts catalog, een erg mooie site, met echt alle onderdelen van alle BMW's, en met alle part nrs erbij vermeld, dat is echt een aanrader.
Dat van de swirlvalves, dat is echt goed gedaan, geen onnodig risico nemen met die valves!
Daar is al meer dan genoeg ellende mee geweest en komt nog steeds voor, erg jammer!
Dat van de service beurt, daar kan ik helemaal in mee gaan, dat is om de garantie te waarborgen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, ik had het dus al begrepen, dat het EGR systeem bij BMW complexer is dan bij de VAG groep, zoals bij Audi.
Daar staat het EGR systeem op zich zelf.
Een RVS buisje met flensjes vanaf het uitlaatspruitstuk bij de turbo, en zo met een los geplaatste EGR valve naar het inlaat spruitstuk, erg eenvoudig dus.
Ik had dus zelf 2 plaatjes gemaakt van RVS, en op maat gemaakt van de flensjes van de EGR leiding, 4 nieuwe pakkingen gemonteerd en klaar was Ad, niets hoeven te slopen zoals vacuüm slangen of electra connectoren los te nemen. Dus het systeem werkte gewoon mee, dus geen storing meldingen.
Enkel heb ik eigenlijk het hele systeem beduveld, zonder dat dit werd gedetecteerd, want alles werkte immers nog gewoon.
** De reden dat ik voor RVS afdichtingsplaatjes heb gekozen, roet en warmte, dat kan aluminium wegvreten, en dan is de verbinding weer open. Want velen gebruiken immers aluminium plaatjes, lekker gemakkelijk te bewerken, maar daar pas ik dus voor. Ik ga dus voor degelijkheid.
Bij BMW zijn er andere mogelijkheden, daar hoef je volgens mij ook niets los te halen, want inderdaad heeft de EGR ook nog een thermostaat, of deze in het systeem meegenomen is of gekoppeld is, dat weet ik helaas niet.
Want ik bezit een benzine versie.
Anders had ik er wel iets op gevonden, of aan een mede forum lid gevraagd, wat de mogelijkheden zijn.
Ik dacht zo iets gelezen te hebben, dat het middels de electronica, dat de EGR kon worden uitgeschakeld, maar of dit nu juist is, geen idee.
Dus heeft een mede forum lid enig idee, aarzelt u dan niet, om de mede forum leden te helpen aan goede informatie over het uitschakelen van de EGR klep.
Ik heb eens vluchtig een blik geworpen op het EGR systeem van de diesels van BMW, het is echt complex.
Kijkt u maar eens via Google op de site van BMWparts catalog, een erg mooie site, met echt alle onderdelen van alle BMW's, en met alle part nrs erbij vermeld, dat is echt een aanrader.
Dat van de swirlvalves, dat is echt goed gedaan, geen onnodig risico nemen met die valves!
Daar is al meer dan genoeg ellende mee geweest en komt nog steeds voor, erg jammer!
Dat van de service beurt, daar kan ik helemaal in mee gaan, dat is om de garantie te waarborgen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: olieverbruik erg hoog
EGR is idd ook af te koppelen door er een plaatje tussen te steken.
Maar de motor zal nog steeds detekteren dat de airflow/druk niet zijn zoals hij ze verwacht vandaar de Foutmelding.
Ik heb hier eens kort over gelezen en weet het niet meer in detail. Op zich is het systeem niet ingewikkeld. Er is een bypass naar de inlaat, maar alvorens deze de EGR klep bereikt word de lucht nog gekoeld door de EGR koeler die ook niet gecompliceerd is, de EGR thermostaat is een gewone type die helaas nogal eens durft lekken waardoor de er een bypass en de motor niet snel genoeg opwarmt.
Klep zelf is een vacuumklep dus ook niet ingewikkeld.
Allemaal niet ingewikkeld dus. Maar alvorens ik iets doe wil ik zeker zijn .
Maar de motor zal nog steeds detekteren dat de airflow/druk niet zijn zoals hij ze verwacht vandaar de Foutmelding.
Ik heb hier eens kort over gelezen en weet het niet meer in detail. Op zich is het systeem niet ingewikkeld. Er is een bypass naar de inlaat, maar alvorens deze de EGR klep bereikt word de lucht nog gekoeld door de EGR koeler die ook niet gecompliceerd is, de EGR thermostaat is een gewone type die helaas nogal eens durft lekken waardoor de er een bypass en de motor niet snel genoeg opwarmt.
Klep zelf is een vacuumklep dus ook niet ingewikkeld.
Allemaal niet ingewikkeld dus. Maar alvorens ik iets doe wil ik zeker zijn .
Laatst gewijzigd door tom_il op 02 aug 2013, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: olieverbruik erg hoog
Om nog even door te zagen over het EGR verhaal;
Het zit bij BMW toch idd wat ingewikkelder in elkaar.
De werking van Egr wordt bepaald door de DDE, deze is afhankelijk van informatie van:
* Koelvloeistof temp (<15 en <105 graden celsius)
* Toerental (<750 en <2800)
* Buiten luchtdruk en temp, turbodruk en temp , lamdasonde, tegendruk van Dpf en regeneratie-status
* Gelijkloopregelings-waarden
* Stand van de wervelkleppen
* Accu-spanning
* Bij langer dan 5 min stationair word Egr uitgeschakeld.
Bij de 535d word ook nog rekening gehouden met de stand van de vacuumklep die de (waste-gate)druk regelt tussen de 2 turbo's.
Dus bij het simpelweg afdoppen van de Egr gaat het foutcodes regenen ...
De reden dat ik dit allemaal heb opgezocht, is dat bij mij het inlaat traject veel zwarte olie-achtige afzettingen bevatte. Dat wil ik natuurlijk niet en zoek nu naar de beste manier om dat op te lossen.
Ik heb gelezen dat velen hun Egr er uit hebben laten programmeren.
Maar kun je dat er ook weer in programmeren??
Het zit bij BMW toch idd wat ingewikkelder in elkaar.
De werking van Egr wordt bepaald door de DDE, deze is afhankelijk van informatie van:
* Koelvloeistof temp (<15 en <105 graden celsius)
* Toerental (<750 en <2800)
* Buiten luchtdruk en temp, turbodruk en temp , lamdasonde, tegendruk van Dpf en regeneratie-status
* Gelijkloopregelings-waarden
* Stand van de wervelkleppen
* Accu-spanning
* Bij langer dan 5 min stationair word Egr uitgeschakeld.
Bij de 535d word ook nog rekening gehouden met de stand van de vacuumklep die de (waste-gate)druk regelt tussen de 2 turbo's.
Dus bij het simpelweg afdoppen van de Egr gaat het foutcodes regenen ...
De reden dat ik dit allemaal heb opgezocht, is dat bij mij het inlaat traject veel zwarte olie-achtige afzettingen bevatte. Dat wil ik natuurlijk niet en zoek nu naar de beste manier om dat op te lossen.
Ik heb gelezen dat velen hun Egr er uit hebben laten programmeren.
Maar kun je dat er ook weer in programmeren??
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d