Pagina 4 van 10

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 19 nov 2011, 23:20
door MParallel
Foto is prima. Het is in elk geval het standaard spruitstuk. Je hebt een pre-1996 blok met metalen oliefilter deksel en geen ASC+T.

Daar kon je nog een LSD voor krijgen. Misschien heb je die wel.

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 20 nov 2011, 01:33
door AtlasTelamon
En geen oliedrukmeter, maar die is ook niet standaard.

Goed onderhoud gehad, af fabriek zeker 200+ pk's meegekregen (ondanks wat er in de boeken staat) en wellicht gechipt. Waarschijnlijk verhaal.

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 20 nov 2011, 17:48
door MParallel
AtlasTelamon schreef:En geen oliedrukmeter, maar die is ook niet standaard...
Elke auto heeft een oliedruk meter. Dat is dat rode lampje in je tellerbak.

Oliedruk meter zit vast aan het hele gedeelte waar ook het filterhuis op zit.

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 20 nov 2011, 23:36
door MFW
MParallel schreef:Foto is prima. Het is in elk geval het standaard spruitstuk. Je hebt een pre-1996 blok met metalen oliefilter deksel en geen ASC+T.

Daar kon je nog een LSD voor krijgen. Misschien heb je die wel.

Klopt, de auto is van maart '95 en heb inderdaad geen ASC+T. LSD ken ik wel, maar vast niet de LSD die jij bedoelt.. :bang:

AtlasTelamon schreef: Goed onderhoud gehad, af fabriek zeker 200+ pk's meegekregen (ondanks wat er in de boeken staat) en wellicht gechipt. Waarschijnlijk verhaal.
Onderhoud is netjes in het boekje ingevuld met iedere kilometerstand erbij dus dat zal inderdaad wel goed zijn. Gechipt zou kunnen, maar volgens de vorige eigenaar niet dus ik weet niet hoe ik daar achter kan komen?

En even wat anders, helaas heb ik een grote scheur in mijn bestuurdersstoel waar ik me aan irriteer. M- interieur was nog niet zeker, maar komt er nu wel in. Waarschijnlijk in het voorjaar als er weer wat meer geld op de bank staat.

Mods die ik nog heb liggen zijn: M- sideskirts en de eisenmann uitlaat. De uitlaat zit op dit moment onder de BMW van een vriend van me, dus daar moeten we nog even de tijd voor vinden. Heeft geen haast, maar zou er een tijd geleden al onder dus moet nu toch maar eens actie ondernemen :! .

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 21 nov 2011, 11:01
door AtlasTelamon
@ Folkert my bad. Ik heb nog een olietemp en oliedrukmeter erin zitten als aparte meters. Olietemp is niet standaard bedoelde ik.
Spoiler: Laat zien
Mooi artikel in de Autoweek by the way

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 21 nov 2011, 15:25
door MFW
Ik denk dat ik mijn angel eyes zat ben. Ik vind de xenon angel eyes toch niet zo mooi op een E36. Aangezien ik voor mijn xenon ook liever koplampen met projector wil, denk ik dat ik maar voor de koplampen met projector met gele angel eyes. Wat vinden jullie? :s

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 21 nov 2011, 15:40
door Dcreator
is geheel eigen keuze natuurlijk, ik heb zelf ook de normale kleur angels van depo, staan ook netjes hoor :)

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 21 nov 2011, 16:06
door MFW
Ja maar meningen van anderen kunnen altijd helpen om de beslissing te maken. Ik vind het blauwe te vel, maar twijfel omdat het in combinatie met de 8000k xenon wel weer mooi staat. Moeilijk.. maar even nachtje over slapen.

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 21 nov 2011, 16:22
door Jaapi
Heb zelf gele angel eyes met xenon, vind het wel mooi staan. (Wel idd met projectorlens)

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 21 nov 2011, 18:26
door MFW
hoeveel K xenon heb je in combinatie met gele angel eyes?

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 21 nov 2011, 19:35
door berny
MParallel schreef:
rpd schreef:hey mfw, allereest: mooi (origineel) exemplaar heb je en ik kijk uit naar de eventuele mods.

Een effectieve manier op meer pk's te krijgen is het welbekende m50 inlaatspruitstuk. Hoewel dit vaak problemen geeft mbt het luchtdicht krijgen, is het wel een leuke mod als het werkt. ...
Hiervan vermoed ik dat MWFdeze heeft. Met die mod alleen kom je zo richting de 210pk. Het M50 spruitstuk geeft namelijk 20-25 meer pk en is daarom zo populair. Er is geen andere mod die kwa kosten zoveel pk erbij geeft.

De M52 is dan ook afgeknepen via het spruitstuk en met de M50 inlaat, maak je de motor in feite zoals BMW bedoelt heeft.
Je koppel onderin schuift iets hoger in het toerengebied, echter krijg je er een erorme winst voorr terug bovenin. Standaard valt en M52 (328 in elk geval) compleet dood na 4500rpm. Met de M50 inlaat, krijg je vanaf 4500 een enorm duw in de rug, die tot aan het rode gebied blijf bestaan.

Hierin zit een beetjede crux. Standaard is een 328i een fantastische cruiser, die je lekker laag in toeren kan rijden. Ik zelf kom amper boven de 3000rpm uit.
Af en toe ga ik wel eens naar de Nürburgring. Daar zit je juist alleen maar boven die 3000. Zeker op een circuit is het dé mod die je moet doen.

Ik heb momenteel een M50 inlaat liggen, omdat ik het toch een wil weten. Het gevoel dat er veel koppel verloren gaat, komt (ook) grotendeels doordat je er bovenin zo'n bak bij krijgt. Dan voelt ie onderin ineens heel doods, maar dat is dus relatief.

Het probleem dat veel mensen last hebben van een slecht vacuum, is omdat de M52 allerlei extra aansluitingen heeft op het spruitstuk voor carterventilatie, die olie/oliedampen scheider en sensoren (inlaat temp) op andere plaatsen heeft zitten.
Als je dan een M50 spruitstuk bekijkt, heb je al die aansluitingen niet. Dus moet je zelf slangen gaan verplaatsen, gaten boren op andere plekken voor de sensoren, etc. Er zijn inmiddels ook conversiekits te koop, die prima werken.

Echter, de inlaat die ik nu heb liggen (de beroemde Alpina527 kit) is verbouwd en heeft het aansluitstuk voor al die zaken ingebouwd in het M50 spruitstuk, waardoor het spruitstuk volledig plug & play is geworden. Dit scheelt enorm veel tijd en de kans dat alles in 1x goed loopt is zo goed als 100% (altijd kijken of al die 10+ jaar oude slangen onder het spruitstuk waar je nooit bijkomt allemaal nog goed zijn en geen scheuren hebben. En maak meteen de stappenmotor van stationair draaien lekker schoon.

Alle mensen die ik heb gesproken op diverse fora met deze mod, vonden hem een voor een waanzinnig.

Het is niet nodig, maar ik ben ook meteen gegaan voor de uitgefreesde gaskleppen (hoofd- en ASC+T gasklep) met grotere kleppen, om het maximale rendement uit het spruitstuk te halen.
Wat is dat een asc+t gasklep? asc+t is toch je tractiecontrole?

grtjs

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 23 nov 2011, 03:36
door MParallel
(je mag niet quoten hier...al vergeet ik het soms ook nog..)

ASC+T is inderdaad het tractiecontrole systeem. Dit systeem werkt op 2 manieren. Het remmen van de achterwielen tot 40 km/h, daarnaast en boven die snelheid, zit dus de 2e gasklep, die voor de klep zit die je met je voet bedient. Deze staat normaal juist open. Als het system in moet grijpen, dan neemt ie vermogen af, door die gasklep te sluiten. Dit gaat via een electromotor.

Als je op de ASC knop drukt, blijft de gasklep altijd open staan.

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 23 nov 2011, 10:12
door MFW
MParallel schreef:...

Het probleem dat veel mensen last hebben van een slecht vacuum, is omdat de M52 allerlei extra aansluitingen heeft op het spruitstuk voor carterventilatie, die olie/oliedampen scheider en sensoren (inlaat temp) op andere plaatsen heeft zitten.
Als je dan een M50 spruitstuk bekijkt, heb je al die aansluitingen niet. Dus moet je zelf slangen gaan verplaatsen, gaten boren op andere plekken voor de sensoren, etc. Er zijn inmiddels ook conversiekits te koop, die prima werken...


Ik denk dat ik toch die mod wel wil. Waar is zo'n conversiekit verkrijgbaar?

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 23 nov 2011, 10:22
door Hitz
Turner Motorsport, KO Performance, M50manifold.com en veel meer. Als je een beetje googled kom je voldoende informatie tegen.

Ik zou me hier even inlezen.

Re: E36 328i Coupe

Geplaatst: 23 nov 2011, 17:01
door MFW
Dankje, ik heb het even gelezen, maar ik weet het niet. De reacties zijn heel verschillend, de één is er enthousiast over en de ander zegt dat het alleen zin heeft op een circuit. Nu lijkt het me wel interessant om de mod uit te voeren maar wat schiet ik er mee op. Ik heb nu 210 pk en 276 nm koppel, top is ±246 km/h. Wat zijn de specs als ik die M50 mod (laat) doen? En is het ook makkelijk weer naar origineel te maken?