Wegliggingsproblemen
Re: Wegliggingsproblemen
Ik zou toch echt de bandenspanning van alle 4 de banden nog eens controleren. De bandenspanning moet je aanhouden van wat binnen in de deur staat en die is hoger dan je zou verwachten.
Ik had toen voorbanden met te weinig spanning. Tsja, liever de dealer (NOT) (|
Ik had toen voorbanden met te weinig spanning. Tsja, liever de dealer (NOT) (|
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
- ///M 330Ci
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51
Re: Wegliggingsproblemen
De dealer is niet altijd alles idd, maar aan de andere kant, iedereen laat wel eens een steekje vallen.
Maar de draai-richting is goed.
Bandenspanning die op de sticker in de dorpel staat is 2,4 voor en 2,9 bar achter.
(voor 225/40/18, achter 255/35/18)
De bandenspanning staat ook goed, helaas.
En het zijn geen oude banden, productie datum 2e of 3e kwartaal 2008 geloof ik.
Met de SP9000's was het altijd goed, super wegligging, heel stabiel, aan de voorkant is dat nog steeds.
Maar achter is het nu een drama. DSC grijpt er zelfs op in, dus het zit niet tussen mijn oren..
Ik zal als ik tijd heb Dunlop contacten om uitleg te vragen. Bedankt voor het mee denken.
Maar de draai-richting is goed.
Bandenspanning die op de sticker in de dorpel staat is 2,4 voor en 2,9 bar achter.
(voor 225/40/18, achter 255/35/18)
De bandenspanning staat ook goed, helaas.
En het zijn geen oude banden, productie datum 2e of 3e kwartaal 2008 geloof ik.
Met de SP9000's was het altijd goed, super wegligging, heel stabiel, aan de voorkant is dat nog steeds.
Maar achter is het nu een drama. DSC grijpt er zelfs op in, dus het zit niet tussen mijn oren..
Ik zal als ik tijd heb Dunlop contacten om uitleg te vragen. Bedankt voor het mee denken.

Freude am Fahren
Re: Wegliggingsproblemen
is een bekend bmw probleem. Kijk een naar de rubbers van de voorste onderste draagarmen. Deze rubbers worden zacht en veroorzaken dan het omschreven weggedrag. Bij het e30 model brak de auto dan ook daadwerkelijk uit ivm het ontbreken van dsc. Op ebay zijn versterkte meyle rubbers met houders te verkrijgen. Half duitsland rijd al met deze versterkte rubbers. Vooral bij brede wielen en banden treedt dit verschijnsel vaker op. MEt. Vr. Gr. Toms
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Wegliggingsproblemen
Misschien handig om dit ook ter acht te nemen!(lees hele yopic..)
klik
klik
Re: Wegliggingsproblemen
Ik heb de laatste tijd een beetje last van alles lijkt wel, maar mijn wagen begint nu echt gevaarlijk aan te voelen qua wegligging, ik ben overgegaan van 195/65/15 naar 225/40/18 replica m5 velgen (nieuw) met Lexani bandjes :r (binnenkort zet ik er a merk banden op) en de wegligging is gewoon bagger! Nog niet zo lang geleden heb ik de silentblocks voor laten vervangen en de Diff rubbers, achterste silentblocks waren nog goed zeiden ze, de auto is super instabiel en pakt ieder spoor op en moet constant bijsturen, ook dempt mijn wagen van achter niet zo goed en lijkt het net alsof er iets los ligt in de veer schotels maar heb aan allebei de kanten nagekeken en geen gebroken veer te zien.
Laatst bij de grote beurt bij de dealer het onderstel laten na kijken, dus geen gescheurde subframe, ik begin nu echt te vermoeden dat ik de achterste silentblocks aan vervanging toe zijn, maar er zit nauwelijks to geen speling op als je er met een bandijzer aan gaat hangen.... Dus kom ik uit bij de schokbrekers, wat ook moeilijk te geloven is omdat de auto gewoon goed inveert... Hoe kan ik nu het beste uitsluiten wat het probleem is en hoe verklaar ik het gerammel achterin bij klinkerwegen en drempels?
18'' is toch een acceptabel maat voor een E46 Sedan? Toch vind ik dat de comfort er zwaar op achteruit is gegaan, en hoe zit het met de bandenspanning? Aan de binnenkant van de portier staat 1.8 voor en 2.2 achter, heb ze nu rondom op 2.5 gezet....? Wat is de meest gangbare spanning voor 225/40/18?
Laatst bij de grote beurt bij de dealer het onderstel laten na kijken, dus geen gescheurde subframe, ik begin nu echt te vermoeden dat ik de achterste silentblocks aan vervanging toe zijn, maar er zit nauwelijks to geen speling op als je er met een bandijzer aan gaat hangen.... Dus kom ik uit bij de schokbrekers, wat ook moeilijk te geloven is omdat de auto gewoon goed inveert... Hoe kan ik nu het beste uitsluiten wat het probleem is en hoe verklaar ik het gerammel achterin bij klinkerwegen en drempels?
18'' is toch een acceptabel maat voor een E46 Sedan? Toch vind ik dat de comfort er zwaar op achteruit is gegaan, en hoe zit het met de bandenspanning? Aan de binnenkant van de portier staat 1.8 voor en 2.2 achter, heb ze nu rondom op 2.5 gezet....? Wat is de meest gangbare spanning voor 225/40/18?
Increase the Peace!
Re: Wegliggingsproblemen
Dat lexani bagger is, ben ik achtergekomen, banden maken sowieso enorm herrie. Ze zaten op de velg toen ik ze kocht dus nam ik ze voor lief.
Alhoewel denk ik niet dat je wegligging problemen helemaal kan verwijten aan de banden is het wel een mogelijke oorzaak, het is tenslotte wel het enige wat de auto met de weg in contact brengt met een oppervlak ter grote van een ansichtkaart.
Misschien toch maar een schokdemper test doen van de week dan weet ik meer, maar dan nog zit ik met het gerammel op klinkerwegen :?
Alhoewel denk ik niet dat je wegligging problemen helemaal kan verwijten aan de banden is het wel een mogelijke oorzaak, het is tenslotte wel het enige wat de auto met de weg in contact brengt met een oppervlak ter grote van een ansichtkaart.
Misschien toch maar een schokdemper test doen van de week dan weet ik meer, maar dan nog zit ik met het gerammel op klinkerwegen :?
Increase the Peace!
Re: Wegliggingsproblemen
Beetje late reactie maar ik kijk niet heel vaak meer hier op het forum daar ik geen E46 meer heb (tijdelijk).
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn ex 330i Touring.
Ik heb destijds vanalles geprobeerd en uitgezocht.
Ik heb destijds 2 achterbanden vervangen. Er lag Dunlop SP9000 op. Ik heb exact dezelfde band gemonteerd en er was niet meer mee te rijden. Ik durfde niet harder als 120 te rijden en bochten ging ook direct de traction control aan, ook op droog. Ik heb vanalles geprobeerd: een ander setje nieuwe SP9000, silentblocks en onderstel gecontroleeerd. Allemaal zonder resultaat. Daarna heb ik 2 andere achterwielen ook 18" 255 erop gelegd die ik nog had liggen.
Probleem weg. Toen heb ik de SP9000 vervangen door conti sportcontact zonder resultaaat, daarna michelins en toen was het weg.
Het is gewoon een feit dat een E46 Touring heel vreemd kan reageren op bepaalde banden, en dat hoeft niet eens persee te liggen aan voor en achter andere banden. ik had zowel voor als achter sp9000 liggen en toch de problemen.
Mocht je meer willen weten hoor ik het wel.
Het ligt echt niet aan je auto. Jij omschrijft exact wat ik ook heb ervaren toen ik 2 nieuwe achterbanden had.
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn ex 330i Touring.
Ik heb destijds vanalles geprobeerd en uitgezocht.
Ik heb destijds 2 achterbanden vervangen. Er lag Dunlop SP9000 op. Ik heb exact dezelfde band gemonteerd en er was niet meer mee te rijden. Ik durfde niet harder als 120 te rijden en bochten ging ook direct de traction control aan, ook op droog. Ik heb vanalles geprobeerd: een ander setje nieuwe SP9000, silentblocks en onderstel gecontroleeerd. Allemaal zonder resultaat. Daarna heb ik 2 andere achterwielen ook 18" 255 erop gelegd die ik nog had liggen.
Probleem weg. Toen heb ik de SP9000 vervangen door conti sportcontact zonder resultaaat, daarna michelins en toen was het weg.
Het is gewoon een feit dat een E46 Touring heel vreemd kan reageren op bepaalde banden, en dat hoeft niet eens persee te liggen aan voor en achter andere banden. ik had zowel voor als achter sp9000 liggen en toch de problemen.
Mocht je meer willen weten hoor ik het wel.
Het ligt echt niet aan je auto. Jij omschrijft exact wat ik ook heb ervaren toen ik 2 nieuwe achterbanden had.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Wegliggingsproblemen
Ik zou dat niet te hard zeggen...bibic schreef:Alhoewel denk ik niet dat je wegligging problemen helemaal kan verwijten aan de banden is het wel een mogelijke oorzaak
Mijn pa heeft een CLK Cabrio van 2000, en had daarop een set nieuwe banden laten leggen.
Hij had op aanraden van de garage TOYO erop laten leggen.
Maja, bij snelheden van 120 en sneller was de auto levensgevaarlijk zwabberig.
Ook nog verschillende bandenspanningen geprobeerd.
Hij heeft dezelfde week er nog Michelins op laten leggen.
Probleem is weg, en de auto stuurt weer super.
Re: Wegliggingsproblemen
Dan is dat alleen het geval bij een achterwielaandrijver.. Onder mijn oude golf (17'') kon ik kon ik zowel iedere band onder leggen zonder wegligging problemen, heb zelf een tijdje met flamingo bandjes rond gereden, en die zijn nog erger dan lexani's.
Increase the Peace!
Re: Wegliggingsproblemen
De 5 serie staat er ook om bekend super gevoelig te zijn met zwabberen door de banden. Je moet voor en achter dezelfde merk banden hebben, die het zelfde reageren. Je moet bijvoorbeeld niet voor conti`s hebben en achter Michelin, dan heb je grote kans dat je auto raar reageert. Natuurlijk kan het goed gaan maar het hoeft niet!
Ik had zelf voor Michelin Energy en achter Energy saver, daarvan merkte ik ook dat hij iets wat zwabbert op hoge snelheid. Naar mijn mening is dat nu weg, maar van het weekend ga ik weer naar Duitsland dus kijk nu of het echt weg is.
Overigens heb ik vaker gehoord dat brede grote wielen problemen gaven met rijden, natuurlijk kan het maar het is niet altijd bevoordelijk voor het rijgedrag.
Ik had zelf voor Michelin Energy en achter Energy saver, daarvan merkte ik ook dat hij iets wat zwabbert op hoge snelheid. Naar mijn mening is dat nu weg, maar van het weekend ga ik weer naar Duitsland dus kijk nu of het echt weg is.
Overigens heb ik vaker gehoord dat brede grote wielen problemen gaven met rijden, natuurlijk kan het maar het is niet altijd bevoordelijk voor het rijgedrag.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Wegliggingsproblemen
Grootste gedeelte is je banden. Ik had dat ook. Bij aankoop zaten er Federal op..... Constant traction lampjes branden bij vlot rijden. Geen veilig gevoel in de bochten.....
Nu conti sportcontact3 erop rondom. Ik kan bijna letterlijk doen wat ik wil ding blijft op de weg liggen en voelt stabiel. Ik moet er wel bij zetten dat ik ook inmiddels 4x uitgelijnd heb..... iedere keer werd het steeds beter maar ik was nooit tevreden..... totdat ik bij Lammert van de Meulen in Dokkum kwam (laatste keer uitlijnen). Even uitlijnen kost al gauw 70 euro.. maar hij is dan ook rustig 3 uur met je auto bezig.. afstellen.. rijden... afstellen.. rijden.... afstellen.. tevreden!!! (ik temminste).
http://www.uitlijnspecialist.nl/biografie.php
Deze gast is echt een goeroe. Ze komen uit Duitsland met de meest vreemde en aparte auto`s bij hem. Ik geloofde inmiddels niet meer zo in dat perfecte uitlijnen totdat ik bij hem kwam. Ik kan hem je echt aanraden!!
Ik denk dus aan een combinatie van banden en uitlijning!
Keep us updated van je vorderingen!
Nu conti sportcontact3 erop rondom. Ik kan bijna letterlijk doen wat ik wil ding blijft op de weg liggen en voelt stabiel. Ik moet er wel bij zetten dat ik ook inmiddels 4x uitgelijnd heb..... iedere keer werd het steeds beter maar ik was nooit tevreden..... totdat ik bij Lammert van de Meulen in Dokkum kwam (laatste keer uitlijnen). Even uitlijnen kost al gauw 70 euro.. maar hij is dan ook rustig 3 uur met je auto bezig.. afstellen.. rijden... afstellen.. rijden.... afstellen.. tevreden!!! (ik temminste).
http://www.uitlijnspecialist.nl/biografie.php
Deze gast is echt een goeroe. Ze komen uit Duitsland met de meest vreemde en aparte auto`s bij hem. Ik geloofde inmiddels niet meer zo in dat perfecte uitlijnen totdat ik bij hem kwam. Ik kan hem je echt aanraden!!
Ik denk dus aan een combinatie van banden en uitlijning!
Keep us updated van je vorderingen!
- ///M 330Ci
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51
Re: Wegliggingsproblemen
Sorry voor de nog veel latere reactie, maar:Martijn 330i Touring schreef:Toen heb ik de SP9000 vervangen door conti sportcontact zonder resultaaat, daarna michelins en toen was het weg.
Het is gewoon een feit dat een E46 Touring heel vreemd kan reageren op bepaalde banden, en dat hoeft niet eens persee te liggen aan voor en achter andere banden. ik had zowel voor als achter sp9000 liggen en toch de problemen.
Mocht je meer willen weten hoor ik het wel.
Het ligt echt niet aan je auto. Jij omschrijft exact wat ik ook heb ervaren toen ik 2 nieuwe achterbanden had.
Juist!
Dit is exact wat ik bedoel.
Ik heb nu de wielen van m'n broer met Michelin pilot sport 2 banden achter op mijn coupe zitten, om te testen en het probleem is volledig weg!
Precies wat jij ook omschrijft. Echt bizar wat een verschil het maakt.
Hij rijd nu weer als vroeger met de oude sp9000's. Als op een rails zo strak.
Mijn Dunlop achterwielen zitten nu op de E46 compact van m'n broer en die rijd er net zo k*t mee als mijn coupe deed.
Vage bedoeling, en bizar dat de nieuwe Dunlops (bij ons) zo tegen vallen :?
Voor zitten nog steeds mijn oude SP9000's die het perfect doen, zijn langzaam aan wel aan vervanging toe.
De bestelling voor 4 x Michelin PS2 is de deur uit, eindelijk weer freude am fahren!



Freude am Fahren
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Wegliggingsproblemen
Ik heb gisteren een mooie test gedaan met verschillende banden. Ik was ook met stomheid geslagen wat voor verschil banden blijbaar kunnen maken. Gek genoeg was het bij mij omgekeerd. De auto was zoekerig door wielen met een lagere ET waarde. Ik had er Goodyears op maar dat zwabberde erg. Nu heb ik er Michelin PS2 op (alleen voor!) en hij rijdt weer snaarstrak. heel gek. Ik zal even een apart topicje openen omdat het probleem een de oplossing eigenlijk anders zijn. Het geeft alleen wel aan wat voor verschil banden kunnen maken.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Wegliggingsproblemen
Ik heb sinds donderdag het zelfde probleem heb met deze auto altijd al sp9000 gereden dus ik dacht ik haal weer dunlop sp9000 maar de volgende dag dat ik op de snelweg reed heb ik precies de zelfde problemen gehad wat hier ook allemaal beschreven staat. Ik heb alleen me spanning van me voorbanden niet gecontroleerd dat ga ik zometeen doen en ik heb al een afspraak staan voor morgen om me auto te laten uitlijnen. Ik laat wel horen als het verholpen is.
Re: Wegliggingsproblemen
ik heb dezelfde problemen gehad. Bleek minder te zijn als ik de voorbanden verwisselde met de achterbanden.
vlak daarna bleken mijn draagarmrubbers en fusee-kogels versleten.
vervangen door een meyle setje van e-bay.
Toen ik de auto wilde laten uitlijnen kon ik gratis de schokbrekers erbij laten testen (Heuts in Hoensbroek)
Bij de dempertest bleken mijn voorste schokdempers erg slecht te zijn, uitlijning maar niet laten doen.
voordempers vervangen door een bilstein setje van e-bay.
Laten uitlijnen en alles rijdt weer lekker strak!
vlak daarna bleken mijn draagarmrubbers en fusee-kogels versleten.
vervangen door een meyle setje van e-bay.
Toen ik de auto wilde laten uitlijnen kon ik gratis de schokbrekers erbij laten testen (Heuts in Hoensbroek)
Bij de dempertest bleken mijn voorste schokdempers erg slecht te zijn, uitlijning maar niet laten doen.
voordempers vervangen door een bilstein setje van e-bay.
Laten uitlijnen en alles rijdt weer lekker strak!