Pagina 4 van 4
Re: automaat 330d
Geplaatst: 10 feb 2013, 10:01
door bmwhans
Thomaasen in Lunteren is een goede.
Re: automaat 330d
Geplaatst: 11 feb 2013, 09:34
door Sjonnie
^^ Daar zou ik ook even een second opinion vragen...
Zijn al veel bekenden met een 5- en 7-serie naartoe geweest tot volle tevredenheid en voor bedragen die lager zijn als die je nu opgekregen hebt...
Re: automaat 330d
Geplaatst: 11 feb 2013, 15:40
door peet330d
de bak is 2100 ex, dan de-montage 700 en olie 300 euro klopt wel aardig dan. en btw.
Re: automaat 330d
Geplaatst: 19 feb 2013, 19:17
door Harm78
Zul je altijd zien... 330d te koop gezet omdat ik moet/mag gaan leasen, laat ie me vanmiddag even schrikken. Bij rustig voortsukkelen in de dagelijkse file een hoop gestotter, toerenteller die een beetje raar op en neer beweegt. Bij wat meer gasgeven ging het beter, toen de file eenmaal klaar was leek alles weer normaal.
Dus nu de vraag: wat zijn de symptomen van een automaat die slechter wordt? En áls ie gaat, wat gebeurt er dan? Val ik dan stil tijdens het rijden of in de file?
Ik heb 'm uitgelezen en er zitten geen foutcodes in. Alleen in de motor eentje van de EGR, maar ik weet niet hoe lang die er al in zat. Ik heb 'm gewist en een stukje gereden, hij was niet terug.
Re: automaat 330d
Geplaatst: 19 feb 2013, 19:23
door peet330d
bij mij uitte het zich in doorslippen, als ik gas gaf in D kwam hij of niet van de plaats of met veel slip.
Maar ik denk dat er veel verschillende manieren zijn waarop het zich kan uiten.
Re: automaat 330d
Geplaatst: 19 feb 2013, 19:35
door Harm78
Hm ik zal er maarbgewoon mee door blijven rijden, het hoeft helemaal niet de bak te zijn natuurlijk...
Re: automaat 330d
Geplaatst: 19 feb 2013, 21:48
door neville
Bij het rijden met een automaat gebruiken we veelal de D en de R de 1.2.3. nagenoeg weinig tot niet.
Ik heb me laten vertellen door zf specialist in Duitsland dat het best wel belangrijk is ook deze standen te gebruiken om de kanalen door te laten spoelen met olie.
Hij vertelde als je voor het stoplicht staat haal hem dan door alle versnelling standen heen.
We praten hier over een ZF bak gemonteerd in een Jaguar.
Ook deze bakken schijnen problemen te geven tussen de 200 en de 250.
En wat betreft die olie wordt gezegd dat je nooit hoeft te wisselen is de grootste onzin die er is, ze gaan uit van een auto leven en heden ten dagen zullen veel auto's bij bovengenoemde standen (op) zijn.
Re: automaat 330d
Geplaatst: 16 mei 2013, 22:06
door Tijs67
Ik heb een 330D Touring automaat uit oktober 2004 (M57N/M57TU motor) met 225000 km gelopen.
Wat ik terug heb kunnen vinden heeft mijn auto een GM automaat.
Ook bij mij werd door BMW een oliewissel afgeraden (ivm een andere zuurgraad)
Ik heb de auto gekocht bij een km stand van 195000 en ik weet niet of de bak in het verleden gespoeld/een oliewissel heeft gehad.
De laatste tijd merk ik vooral bij filerijden dat de bak wat onrustig is en wat schokkerig schakelt.
Ik heb geen problemen met wegrijden (van zijn plaats komen) en ook op de snelweg geen problemen, hooguit dat ik soms het gevoel heb dat de bak wat langer in een versnelling blijft rijden.
Zijn dit symptomen die op slijtage duiden of iets dergelijks?
En heeft het sowieso nut om een spoeling te laten doen?
En zo ja, kan ik dat het beste bij ZF in Dortmund laten doen of is Thomaasen in Lunteren
ook een goed adres?
Re: automaat 330d
Geplaatst: 18 mei 2013, 07:44
door Beens1
Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar zwaardere motoren als de 330d, zeker als het in combinatie is met een (eventueel veel gebruikte) trekhaak, zullen tegen een revisie aanlopen tussen de 2ton en de 3ton. Met wat geluk kun je wat langer er mee rijden, maar door de hoeveelheid koppel en verders de kracht van de motor, krijgt de automaat flink op z'n donder.
Wellicht dat een automaatflush nog kan helpen. In Oene schijn een bedrijf te zitten die dat al doen voor €385 incl. olie, spoelvloeistof en arbeid. Excl. filter. Is een goede optie naast spoelen. Mocht het dan nog niet goed zijn en de bak echt gereviseerd moeten worden, dan wordt door dit bedrijf dat ook gedaan. De kosten van het spoelen wordt dan van die revisieprijs afgetrokken.
(ik heb geen financieel belang bij dit bedrijf! Maar ik heb zelf ook automaat problemen met m'n seat Toledo 1.8 20v met 241.500km).
Re: automaat 330d
Geplaatst: 18 mei 2013, 09:38
door Quadrantz
@Tijs67: ik heb weliswaar een 320D maar wel 1 met een GM bak. Half jaartje terug heb ik contact gehad met ZF en zei gaven toen aan dat ze geen GM bakken (meer?) doen.
Ik ben toen naar Tunex in 's-Heerenberg gegaan
http://www.automaat-spoelen.nl/. Ik heb het puur gedaan om de levensduur te verlengen bij een kmstand van 250K. Er staat nu bijna 280K op en als het even kan rij ik tot de 4ton door
.
Re: automaat 330d
Geplaatst: 21 mei 2013, 21:59
door Tijs67
Ik heb contact gehad (mail) met ZF en Carl-Jörg Sagert vertelde mij dat mijn BMW een GM transmissie heeft en dat zij met die bak alleen maar de olie kunnen controleren en het filter vervangen.
Een reiniging zoals met een ZF-versnellingsbak is niet mogelijk omdat zij geen (reserve)onderdelen hebben voor een GM bak.
De kosten voor een olieverversing zonder reiniging is ongeveer 380 euro. Met het HA-differentieel zou dat ongeveer 425 euro kosten.
Lijkt mij niet nodig om voor alleen olie verversen incl. filter helemaal naar Dortmund te rijden.
Wat zijn goede adressen in Nederland (bij voorkeur regio Amsterdam)?
Re: automaat 330d
Geplaatst: 01 jun 2013, 08:18
door Tijs67
Niemand die een goed alternatief heeft ipv ZF?