Te lage motortemperatuur
Geplaatst: 26 jan 2013, 12:07
Indien je koelwatertemperatuur echt zo laag blijft is bijna zeker je hoofdthermostaat ook defect.
Een defecte thermostaat blijft openstaan.
Je EGR-thermostaat is een beperkte vloeistofbypass en zal bij mankement wel een te lage koelwatertemperatuur geven, maar nooit zo laag als hier.
De les is dus : beide thermostaten vervangen om je koelwater zeker boven 75°C te krijgen, die je nodig hebt om je DPF vrij te branden.
Te lang rijden met een motor onder de 75°C (defecte thermostaten, korte ritjes, zeker bij koude buitentemperaturen, etc.) maakt dat je DPF geleidelijk dichtkoekt zonder dat de computer het bevel geeft om bij hoge uitlaatgastemperaturen met ruim zuurstofoverschot (dus niet bij volgas) de DPF te regenereren.
Dat gebeurt wanneer de sensoren een te groot drukverschil voor en na de DPF meten (grofweg 1/3).
Als je een EGR-thermostaat gaat kopen, probeer er dan eerst eens door te blazen : er mag dan geen lucht door kunnen.
Ik heb er ooit drie moeten proberen vooraleer ik een goeie had (waren alle drie nieuw van het schap bij BMW !).
Als het zaakje vernieuwd is zal je koelwater zelfs bij lage buitentemperaturen minstens 87°C zijn.
Bij warm weer kan de watertemperatuur oplopen tot boven de 100°C (ik heb al eens 102°C genoteerd).
De ventilatoren zijn geprogrammeerd om in 13 (!) fasen te koelen.
Sowieso komt dat het verbruik ten goede omdat de motor dan in zijn zuinigste "temperatuurvenster" draait, met een beduidend armer mengsel.
En dat geeft een goed gevoel.
Een defecte thermostaat blijft openstaan.
Je EGR-thermostaat is een beperkte vloeistofbypass en zal bij mankement wel een te lage koelwatertemperatuur geven, maar nooit zo laag als hier.
De les is dus : beide thermostaten vervangen om je koelwater zeker boven 75°C te krijgen, die je nodig hebt om je DPF vrij te branden.
Te lang rijden met een motor onder de 75°C (defecte thermostaten, korte ritjes, zeker bij koude buitentemperaturen, etc.) maakt dat je DPF geleidelijk dichtkoekt zonder dat de computer het bevel geeft om bij hoge uitlaatgastemperaturen met ruim zuurstofoverschot (dus niet bij volgas) de DPF te regenereren.
Dat gebeurt wanneer de sensoren een te groot drukverschil voor en na de DPF meten (grofweg 1/3).
Als je een EGR-thermostaat gaat kopen, probeer er dan eerst eens door te blazen : er mag dan geen lucht door kunnen.
Ik heb er ooit drie moeten proberen vooraleer ik een goeie had (waren alle drie nieuw van het schap bij BMW !).
Als het zaakje vernieuwd is zal je koelwater zelfs bij lage buitentemperaturen minstens 87°C zijn.
Bij warm weer kan de watertemperatuur oplopen tot boven de 100°C (ik heb al eens 102°C genoteerd).
De ventilatoren zijn geprogrammeerd om in 13 (!) fasen te koelen.
Sowieso komt dat het verbruik ten goede omdat de motor dan in zijn zuinigste "temperatuurvenster" draait, met een beduidend armer mengsel.
En dat geeft een goed gevoel.