je thermostaat regelt alleen de temperatuur, mijn mening was dat je met de plaatjes de helft van de grille afsluit, en dus minder koude rijwind. waardoor je blok dus in theorie sneller warm zou moeten worden.Oxellaar schreef:Sneller warm word hij niet, dit regelt je thermostaat.
Misschien dat die plaatjes iets van nut hebben in extreem koude regio's, maar in Nederland iig niet.
Mijn N46 motor heeft een watertemperatuur van 102c binnen 4 a 5 km, zonder plaatjes.
Daarna gaat de thermostaat open en schommelt hij licht tussen de 95 en 100c, afhankelijk van het toerental.
Wijzer op mijn dash staat loodrecht omhoog.
Dit alles is gemeten met http://torque-bhp.com/ met het weer van gisteren, flink koud dus.
[E46] OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Onlangs heb ik mijn E46 316TI de thermostaat vervangen omdat de temperatuur na 1 uur rijden niet eens tot 1/3 kon komen, met de temperaturen van afgelopen tijd zit je te rillen in de auto. Nu is hij binnen 10Min goed op temperatuur!
Gelijk is de olie vervangen van 5w-30 naar 0w-40 zoals hier is aangeraden. Het starten van de motor gaat nu ook veel beter met deze wat dunnere olie, bij een koude motor draait hij voor mijn gevoel soepeler.
Bij elkaar is dit zeer positief geweest in het verbruik, deze is van 9-10L op 100Km (voor mijn gevoel zeer hoor voor een 316) terug gegaan naar 6-7L op 100Km.
Ook de sludge die ik overigens alleen aan de olie vuldop had zitten is verdwenen, dit omdat ik elke dag totaal nog geen 5 Km moet rijden. Natuurlijk zitten er ook langere stukken tussen ~100Km om de motor mooi schoon te krijgen. Eens in de paar maanden kom ik in Duitsland en kan ik 'los gaan' om even lekker toeren te maken, en zelfs met maar een 316 kan je best plezier hebben

Bij elkaar is dit zeer positief geweest in het verbruik, deze is van 9-10L op 100Km (voor mijn gevoel zeer hoor voor een 316) terug gegaan naar 6-7L op 100Km.
Ook de sludge die ik overigens alleen aan de olie vuldop had zitten is verdwenen, dit omdat ik elke dag totaal nog geen 5 Km moet rijden. Natuurlijk zitten er ook langere stukken tussen ~100Km om de motor mooi schoon te krijgen. Eens in de paar maanden kom ik in Duitsland en kan ik 'los gaan' om even lekker toeren te maken, en zelfs met maar een 316 kan je best plezier hebben

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
en als je nou alleen een heel klein beetje witte aanslag hebt in de Vuldop van de motorolie, en de peilstok gewoon schoon is... dat is bij mij het geval, ik rijd dagelijks 2x10km en daarnaast 2x in de week een rondje van 50 km ongeveer.
ik heb de test met het boterhamzakje voor de motorolie inlaat al gedaan, en die word er ingezogen als ik hem er voor houd(ik hou hem goed vast hoor
)
er zijn wel veel uitlaatgassen, maar gewoon wit...
motorolie niveau is goed,
ik rijd een 328i automaat uit 1998
ik heb de test met het boterhamzakje voor de motorolie inlaat al gedaan, en die word er ingezogen als ik hem er voor houd(ik hou hem goed vast hoor

er zijn wel veel uitlaatgassen, maar gewoon wit...
motorolie niveau is goed,
ik rijd een 328i automaat uit 1998
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Vandaag ging bij mij het motorsymbool ook branden, na ongeveer 10 minuten rijden op de snelweg na koude start. Het was buiten min 2,5 °C. Ben gestopt bij tankstation, oliepeil stond nog iets boven onderste inkeping. 1 liter TOTAL 5W40 full synthetisch (a 19,95) erin gegooid. Oliepeil staat boven bovenste inkeping.....geel/oranje motorsymbool brandt nog steeds.
1) Met de auto worden korte afstanden gereden, geen hele korte, maar bijna nooit verder dan 50 km aaneen.
2) Auto staat tijdens vorstperiode buiten.
3) Ik heb weinig gereden met de vorst.
Voor wat betreft de genoemde symptomen in de openingspost:
Extreem veel witte/zwarte rook vanuit het uitlaatsysteem --> mij is niets opgevallen bij stationair draaien.
Het befaamde motorsymbool "afwijkende waarden uitlaatgassen†--> dat brandt dus!!!
Drap/sludge op de olievuldop e.d. (zie ook hier) --> onder de dop misschien iets te zien, minimaal, er komt wel iets geels mee met de peilstok op de breedste stukjes.
Abnormaal olie-verlies (bijvullen) --> 1 liter net bijgevuld na 10 maanden en 8000 km... nivo staat nu iets hoger dan toen (iets boven bovenste inkeping).
Onregelmatig stationair of zelfs stilvallen --> niet stilvallen, maar al in de zomer merkte ik al dat bij stationair draaien voor een stoplicht bijvoorbeeld er om de 4 seconden er een dotje gas bijkomt en gaat het toerental van 700 naar 1500 en weer terug. Vreemd, auto is toen doorgemeten (a 60,-) en gaf geen storingen aan.
Steeds iets gas bijgeven bij stationair draaien voor een stoplicht dat had de motor afgelopen vrijdag ook weer en het ging niet weg, ook niet bij gewoon rijden, merkte je een hakkelig rijgedrag. Toevallig is vrijdag de auto ook APK gekeurd zonder problemen. Ik heb wel gemeld van het toerental en de BMW specialist-garage zei dat als het niet iets elektronisch is dat dan het gasklephuis misschien een keer moest worden schoongemaakt. Bij de dealer was de elektronica al eerder getest (60,-) i.v.m. dit gedrag en er was geen enkele storing.
Auto is Touring 318i (N42 motor) uit 2003 heeft alle beurten bij dealer gehad, laatste was Inspectie II bij 87.300 km februari 2010. Staat nu (2 jaar later) op 100.500 km en geeft zelf aan dat Inspectie over 10.500 km pas weer nodig is.
Nu ben ik bang dat ook de carterventilatie bij mij stuk is en dat er olie in de motor en kat enz wordt geblazen.
Ik heb dit topic gelezen maar ik weet toch nog niet goed of er nu een oplossing is om hiermee voor eens en altijd korte metten te maken?
1) De test met blazen of zuigen in een plastic zakje op de olievuldop geeft aan dat ie zuigt als een gek, direct vanaf het begin van het starten. Moet ik dit nog langer testen met warmere motor? Het was toen net weer boven nul dus zou de carterventilatie weer open moeten zijn omdat ie niet langer door water is dichtgevroren en zou het motor symbool dus uit moeten zijn.........maar het motor symbool brandt desondanks nog steeds.
2) Moet ik nu de dealer of de BMW specialist bellen? Bij de dealerr ben ik nooit geweest voor echt onderhoud, daarvoor heb ik hem te kort, bij de BMW specialist ben ik net geweest voor de APK.
3) Hoe kan het dat de uitlaatgaswaarden niet OK zijn en de auto net APK gekeurd is?
4) Als dit allemaal waar is, waarom had ik dan al dat onregelmatige gas van de zomer, is dat toch een losstaand probleem...http://www.bimmerportal.nl/post311583.html#p311583" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle hulp zeer gewaardeerd!
1) Met de auto worden korte afstanden gereden, geen hele korte, maar bijna nooit verder dan 50 km aaneen.
2) Auto staat tijdens vorstperiode buiten.
3) Ik heb weinig gereden met de vorst.
Voor wat betreft de genoemde symptomen in de openingspost:
Darudevampire schreef:
Symptomen bij het probleem:
- Extreem veel witte/zwarte rook vanuit het uitlaatsysteem
- Het befaamde motorsymbool "afwijkende waarden uitlaatgassenâ€
- Drap/sludge op de olievuldop e.d. (zie ook hier)
- Abnormaal olie-verlies (bijvullen)
- Onregelmatig stationair of zelfs stilvallen
Extreem veel witte/zwarte rook vanuit het uitlaatsysteem --> mij is niets opgevallen bij stationair draaien.
Het befaamde motorsymbool "afwijkende waarden uitlaatgassen†--> dat brandt dus!!!
Drap/sludge op de olievuldop e.d. (zie ook hier) --> onder de dop misschien iets te zien, minimaal, er komt wel iets geels mee met de peilstok op de breedste stukjes.
Abnormaal olie-verlies (bijvullen) --> 1 liter net bijgevuld na 10 maanden en 8000 km... nivo staat nu iets hoger dan toen (iets boven bovenste inkeping).
Onregelmatig stationair of zelfs stilvallen --> niet stilvallen, maar al in de zomer merkte ik al dat bij stationair draaien voor een stoplicht bijvoorbeeld er om de 4 seconden er een dotje gas bijkomt en gaat het toerental van 700 naar 1500 en weer terug. Vreemd, auto is toen doorgemeten (a 60,-) en gaf geen storingen aan.
Steeds iets gas bijgeven bij stationair draaien voor een stoplicht dat had de motor afgelopen vrijdag ook weer en het ging niet weg, ook niet bij gewoon rijden, merkte je een hakkelig rijgedrag. Toevallig is vrijdag de auto ook APK gekeurd zonder problemen. Ik heb wel gemeld van het toerental en de BMW specialist-garage zei dat als het niet iets elektronisch is dat dan het gasklephuis misschien een keer moest worden schoongemaakt. Bij de dealer was de elektronica al eerder getest (60,-) i.v.m. dit gedrag en er was geen enkele storing.
Auto is Touring 318i (N42 motor) uit 2003 heeft alle beurten bij dealer gehad, laatste was Inspectie II bij 87.300 km februari 2010. Staat nu (2 jaar later) op 100.500 km en geeft zelf aan dat Inspectie over 10.500 km pas weer nodig is.
Nu ben ik bang dat ook de carterventilatie bij mij stuk is en dat er olie in de motor en kat enz wordt geblazen.
Ik heb dit topic gelezen maar ik weet toch nog niet goed of er nu een oplossing is om hiermee voor eens en altijd korte metten te maken?
1) De test met blazen of zuigen in een plastic zakje op de olievuldop geeft aan dat ie zuigt als een gek, direct vanaf het begin van het starten. Moet ik dit nog langer testen met warmere motor? Het was toen net weer boven nul dus zou de carterventilatie weer open moeten zijn omdat ie niet langer door water is dichtgevroren en zou het motor symbool dus uit moeten zijn.........maar het motor symbool brandt desondanks nog steeds.
2) Moet ik nu de dealer of de BMW specialist bellen? Bij de dealerr ben ik nooit geweest voor echt onderhoud, daarvoor heb ik hem te kort, bij de BMW specialist ben ik net geweest voor de APK.
3) Hoe kan het dat de uitlaatgaswaarden niet OK zijn en de auto net APK gekeurd is?
4) Als dit allemaal waar is, waarom had ik dan al dat onregelmatige gas van de zomer, is dat toch een losstaand probleem...http://www.bimmerportal.nl/post311583.html#p311583" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle hulp zeer gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door beamertje op 13 feb 2012, 15:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Ik heb een 116i uit 2005. Sinds vanochtend brandt het motostoringslampje. De auto loopt zeer onregelmatig en ik mis wat vermogen. Ik rijd meestal een kilometer of 20 per dag.
Volgens mij kan het dus zo zijn dat het probleem dat in dit topic besproken wordt ook bij mij van toepassing is. Kan elke garage dit oplossen? Of moet ik naar de dealer? En herkennen monteurs dit soort issues meteen?
Volgens mij kan het dus zo zijn dat het probleem dat in dit topic besproken wordt ook bij mij van toepassing is. Kan elke garage dit oplossen? Of moet ik naar de dealer? En herkennen monteurs dit soort issues meteen?
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Bij mij dus veel sludge in de motor, worden nieuwe slangen opgezet en natuurlijk olie wissel. Ook ik rijdt relatief kleinere afstanden.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Moet ie nou zuigen of blazen op de olievuldop?
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
We hebben het over vacuüm.... ZUIGEN dus!
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
En nog heb ik help nodig ....
Zuigen = vacuum = goed
Blazen = foute boel?

Zuigen = vacuum = goed
Blazen = foute boel?
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Viel jouw motor niet direct stil bij openen van je vuldop?
Bij mij valt hij echt direct stil.
Voel duidelijk dat de motor zuigt aan de vuldop zodra ik hem open.
Heb wel een N46 motor ipv N42.
En ja, blazen is foute boel.
Weinig rijden met vorst maakt niets uit, is beter dan veel korte afstanden met vorst.
Vergeet trouwens niet dat de afgelopen dagen de lucht ongeveer 2x zo droog was als nu met dit weer als vandaag.
Korte afstanden zijn bij strenge vorst, in verhouding, dus minder slecht dan bij vochtig en warmer weer.
Maak je eigen niet direct te druk, laat hem gewoon even uitlezen bij de garage waar je je APK hebt laten uitvoeren.
Dat was toch een BMW-specialist?
Bij mij valt hij echt direct stil.
Voel duidelijk dat de motor zuigt aan de vuldop zodra ik hem open.
Heb wel een N46 motor ipv N42.
En ja, blazen is foute boel.
Weinig rijden met vorst maakt niets uit, is beter dan veel korte afstanden met vorst.
Vergeet trouwens niet dat de afgelopen dagen de lucht ongeveer 2x zo droog was als nu met dit weer als vandaag.
Korte afstanden zijn bij strenge vorst, in verhouding, dus minder slecht dan bij vochtig en warmer weer.
Maak je eigen niet direct te druk, laat hem gewoon even uitlezen bij de garage waar je je APK hebt laten uitvoeren.
Dat was toch een BMW-specialist?
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
N42, en nee, hij valt absoluut niet stil, is bijna geen verschil.Oxellaar schreef:Viel jouw motor niet direct stil bij openen van je vuldop?
Bij mij valt hij echt direct stil.
Voel duidelijk dat de motor zuigt aan de vuldop zodra ik hem open.
Heb wel een N46 motor ipv N42.
Dat doet ie dus niet. Hand erboven lijkt net alsof ie schokkerig blaast, maar test met plastic zakje laat zien dat ie als een gek zuigt.Oxellaar schreef: En ja, blazen is foute boel.
Dat dacht ik ook.Oxellaar schreef: Weinig rijden met vorst maakt niets uit, is beter dan veel korte afstanden met vorst.
Ja, maar ik ben daar in feite nooit geweest, ik heb de auto nog niet zolang. En de dealer die zit eigenlijk dichter bij. Bovendien schrok ik van dat verhaal over de carterventilatie.Oxellaar schreef: Vergeet trouwens niet dat de afgelopen dagen de lucht ongeveer 2x zo droog was als nu met dit weer als vandaag.
Korte afstanden zijn bij strenge vorst, in verhouding, dus minder slecht dan bij vochtig en warmer weer.
Maak je eigen niet direct te druk, laat hem gewoon even uitlezen bij de garage waar je je APK hebt laten uitvoeren.
Dat was toch een BMW-specialist?
Morgen gaat ie naar de specialist toe. Garage gaat uitlezen. LMM schoonmaken, gasklep huis schoonmaken, wat zou er nog meer kunnen zijn? Hij heeft bij 88.300 km oliewissel en inspectie II gehad en is nu bij 100.500 km en 2 jaar later. Misschien nieuwe olie? Maar hij hoeft pas over 10.000 km voor de inspectie I.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Advies van BMW s sowieso elke 2 jaar alle vloeistoffen vervangen.
Dus rem en koelvloeistof plus olie, ongeacht kilometerstand.
Met minder dan 10 000km per jaar zou ik elk jaar de olie vervangen, de rest om de 2 jaar.
En LLM reinigen is uitstel van executie, meestal is hij er aan.
Dus rem en koelvloeistof plus olie, ongeacht kilometerstand.
Met minder dan 10 000km per jaar zou ik elk jaar de olie vervangen, de rest om de 2 jaar.
En LLM reinigen is uitstel van executie, meestal is hij er aan.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
OK, als de storing tot de LMM te herleiden is, dan moet die vervangen worden. Je weet dat al een tijd de motor voor het stoplicht onregelmatig draait?
Elke 4 sec loopt toerental 700 --> 1500 --> 700 --> 1500 --> 700 etc...Dit is soms weg maar niet altijd.
Maar de boordcomputer rekent de inspectie en oliewissel toch allemaal uit, met tijd EN kms?
Elke 4 sec loopt toerental 700 --> 1500 --> 700 --> 1500 --> 700 etc...Dit is soms weg maar niet altijd.
De remvloeistof moet elke 2 jaar (dus puur op basis van tijd) en dat heb ik gedaan.Oxellaar schreef:Advies van BMW s sowieso elke 2 jaar alle vloeistoffen vervangen.
Dus rem en koelvloeistof plus olie, ongeacht kilometerstand.
Met minder dan 10 000km per jaar zou ik elk jaar de olie vervangen, de rest om de 2 jaar.
En LLM reinigen is uitstel van executie, meestal is hij er aan.
Maar de boordcomputer rekent de inspectie en oliewissel toch allemaal uit, met tijd EN kms?
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
klopt het dat je het hele spruitstuk moet demonteren om de carterventilatie te vervangen?
is het dan ook verstandig om de pakking te vervangen van het spruitstuk? of is dit niet noodzakelijk.
is het dan ook verstandig om de pakking te vervangen van het spruitstuk? of is dit niet noodzakelijk.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Het moet niet, maar bij mijn M54 was het bijna onmogelijk te doen zonder het spruitstuk te demonteren. Dus als je geen zin hebt om in een nauwe ruimte te gaan kloten kan je hem beter demonteren. Ik heb de pakking laten zitten, en met vloeibare pakking alles goed dichtgemaakt. Was vergeten de pakking te bestellen. Zou hem zeker vooraf bestellen als je daar de tijd voor hebt. Maar wat vloeibare pakking ertussen kan sowieso geen kwaad.