Pagina 4 van 6
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 10 nov 2014, 11:20
door tom_il
Neen. Dit zal ervoor zorgen dat de roetfilter moeilijker regenereerd maar heeft geen direct effect behalve grotere slijtage op de motor wegens langer kouddraaien.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 10 nov 2014, 11:21
door tom_il
Zeker de egr thermostaat vervangen, deze is de hoofdoorzaak van het slecht op temperatuur komen.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 10 nov 2014, 19:56
door Kuupertie
Ik heb vorig jaar beide moeten vervangen...zelfde verhaal.
EGR was wel redelijk snel te doen.
Ik heb me door een roetfilter specialist laten vertellen dat de gloeibougies meedoen voor regeneratie.
Als je blok zo al niet op temperatuur komt ... kan dat inderdaad een oorzaak zijn van een verstopt filter.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 10 nov 2014, 21:18
door malle pietje
Hoe kan je controleren welke thermostaat er vervangen moet worden?
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 10 nov 2014, 22:05
door Kuupertie
Damn...ik wist dat die zou komen. De hoofdthermostaat is minder makkelijk bereikbaar. Is er iemand die weet hoe je de werking van de EGR thermostaat kan controleren ?
Ik zou in ieder geval met de EGR beginnen. Die koste mij (incl. vloeistof) 56 euro. Het inbouwen heeft lekkerwijf gedaan....maar als je weet hoe het moet...kan je het zelf.
De hoofdthermostaat heb ik laten doen (ivm haast) en koste 150 euro incl. alles.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 11 nov 2014, 17:02
door tom_il
Egr thermostaat gaat sowieso stuk zijn, dat hoef je niet eens te testen.
Na vervangen van deze gaat hij sneller opwarmen, maar meestal blijven hangen op 80°c.
Egr thermostaat vervangen stelt niet veel voor, dit kan je dus eerst doen, en daarna eventueel de hoofd thermostaat. Zo heb ik het gedaan.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 11 nov 2014, 17:26
door malle pietje
Zag het op youtube al voorbij komen. Inderdaad een fluitje van een eurocent.
Ik zal alvast de EGR bestellen in de hoop dat dat de enige is die kaput ist.
Als de hoofdthermostaat ook vervangen moet worden, neem ik direct de waterpomp van de standverwarming mee. Die verdenk ik als oorzaak van het niet aanslaan, gebaseerd op de foutmeldingen die ik heb gewist.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 18 nov 2014, 09:33
door malle pietje
Helaas, de EGR thermostaat was het niet. Dus toch de hoofdthermostaat. Bah, weer met mn neus in t vooronder.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 18 nov 2014, 15:15
door tom_il
Je kan zeker zijn dat je de egr thermostaat niet voor niets vervangen hebt. Nooit een geval gezien waar deze niet stuk was. In jouw geval gaan beide stuk zijn.
Wat jij nu heel waarschijnlijk merkt is sneller opwarmen maar niet geheel op temperatuur komen, ervoor met kapotte egr thermostaat warmt hij ook nog eens traag op.
Je moest eens weten hoeveel BMW diesels dit hebben.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 18 nov 2014, 16:13
door malle pietje
Heb er niet echt op gelet of hij sneller warm wordt. Nooit naar gekeken eigenlijk. Voor niets is het inderdaad nooit.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 18 nov 2014, 17:27
door tom_il
Probleem met kapotte EGR thermostaat is dat een garage dit niet kan zien, tenzij ze een een afgekoelde wagen een ritje gaan doen. Ofwel moeten ze hem eraf schroeven.
Dus tenzij de eigenaar het geheim menuutje opzet en de opwarming van de motor opvolgt, gaat hij alleen merken dat de verwarming wat slechter werkt, maar vermits er een bijkomende electrische verwarming is om het interieur op te warmen, is het effect niet zo sterk merkbaar.
Deze in mijn wagen was ook stuk, dankzij de fora heb ik dit opgemerkt. Zoniet was ik er nu nog steeds mee aan het rondrijden.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 26 mei 2015, 20:17
door malle pietje
Een oud draadje weer aanhalend, na een hele tijd geen last te hebben gehad van onregelmatig stationair lopen en vrijwel geen schommelend toerental bij constante snelheid, is alles nu toch weer terug.
Uitlezen geeft een hoop (inmiddels wel vaker terugkerende)storingen:
Glow ecu 04203
Particle filter system 0480a
Lamda probe heating 04298
Air mass meter 04298
Intake air temp sensor 04bc7
Intake air temp sensor 04ba0
Exhaust redirection control 04501
Rail pressure sensor 03f30
Raeil pressure sensor offset test 03f30
Smooth control 4b10
Iemand die nu denkt heee die ken ik ? Mass meter komt denk ik door express afkoppelen, hebwl eens wat gelezen over de bekabeling van de rail pressure sensor maar kgeen idee waar die zit?
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 26 mei 2015, 22:38
door Edward320d
Als ik zo die fout-codes van je bekijk dan lijkt het erop dat je voeding soms wegvalt. Al deze componenten worden gevoed door je motor ecu ( meestal 5 volt) en die lijkt soms weg te vallen. Ik zou de massa van je ecu goed bekijken en je 12 volt voedingen ( vaak 2 of 3) ook goed controleren. In het meest ongunstige geval is je motor ecu defect.
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 27 mei 2015, 14:43
door malle pietje
Zo had ik m nog niet bekeken, maar is het checken waard. Overigens zijn dat typische problemen van 'vroeger' toen alle aardepunten nog wegroesten en bekabeling broos werd, dus acht het niet waarschijnlijk, maar goed.
Ik zit zelf op de route van een roetfilter. Ik merkte twee weken terug dat hij niet boven 3000 toeren kwam, zonder foutmelding overigens. Na regenereren was t over. Die zal bij 3,5 ton echt wel vol zitten.
Verder misschien de verstuivers eens testen?
Re: stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*
Geplaatst: 27 mei 2015, 16:26
door Degids
Check ook goed of je elektronica in je kofferbak niet onderwater staat, dan wel vochtig is.
Dat levert ook allerhande vage elektronische klachten op.
Dit in verband met het afwatersysteem wat verstopt kan raken waardoor er water in je kofferbak kan blijven staan.