Pagina 4 van 6

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 19 jan 2009, 17:19
door Robbel
Die motor zat er al in toen ik 'r kocht :) was toen 2000 km mee gereden. de reden van die swap weet ik dus niet..

Maar ik heb net ook nog met ATR Montfoort gebeld, en die rekenen €260 incl.
€90,- arbeid (60 p/u)
€72,- olie (±6L)
€35,- filter
€12,- carterpakking

En spoelen zou bij een ZF-bak niet gaan dacht ie :?

Verder zei de beste man dat het idd niet hoeft te zijn dat de versn. olie is vervangen bij de motorswap..
Ook de BMW-dealer nog maar is gebeld, en die zei de bak een "gesloten systeem" is dusss..

Dus nu ben ik weer zo'n beetje terug bij af :roll:

Wat ik nog zou kunnen doen is aan de Duitse dealer vragen of de vers. olie vervangen is, maja, mijn duits.. :roll: (|
Ik zal ons pap is vragen of hij een mooi duits mailtje kan typen voor mij :P Wil het toch wel weten want..ook zonde om de olie te verversen als deze 8000 km oud is...
Edit:
Fabian79 schreef:
Had ik ergens Atrans opgeschreven???? Typfoutje ;) .
Typfoutje van mij idd ;)

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 20 jan 2009, 11:05
door Robbel
Robbel schreef: Waar zit trouwens het peilstokje voor de versnellingsbak olie?

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 20 jan 2009, 20:52
door Fabian79
de peilstok zit voorop de bak ongeveer recht onder de accu.
kan zijn dat er alleen een dopje op zit, dan word het een ander verhaal.
dan zit er onderop de bak in het carterdeksel een klein imbusje. die moet je eruit draaien met draaiende motor en met de bak in z'n P. als daar dan olie uitkomt dan is t peil in orde. komt er geen olie uit dan rustig aan bijvullen totdat de olie er onderaan uitloopt.



dit heb ik bij problemcar vandaan, hier kunnen geen rechten aan ontleend worden ;)

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 20 jan 2009, 21:21
door Robbel
Dus als er een peilstok aanwezig is, dan zit die ergens ongeveer onder de accu? Ik heb de accu achterin liggen, dus dan zou ik moeten kijken, als je de motorkap open doet, links achter in die accubak? morgen is kijken..Maar met dat inbusje klinkt als iets vervelends -_- moet ie weer op de brug enalles..
Maar weer bedankt iig :)

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 21 jan 2009, 16:01
door Fabian79
Ik denk niet in de accubak onder de motorkap, ik denk dat ze bedoelen onder of net naast die accubak?

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 23 jan 2009, 23:48
door amir
Hoi , ik heb ook een automaat 320d uit 2004 ,hij heeft 218000 gelopen en ik zit er ook aan te denken om die bakolie te vervangen .Is dit ook mogelijk om zelf te doen ,zo moeilijk moet het toch niet zijn neem ik aan .ik hoor het graag.

groeten,

Re: ATF automaat verversen

Geplaatst: 23 jan 2009, 23:53
door Fabian79
lees eerst een de ander topics door hierover!
Bedankt voor de tip! Het onderwerp is samengevoegd met dit onderwerp.

Moderatoropmerking farl

Versnellingsbak olie handbak

Geplaatst: 21 mar 2009, 17:58
door Andy
Ik veronderstel dat 75w90 de juiste viscositeit is voor een handgeschakkelde versnellingsbak van een 316i-318i bouwjaar 1999.
Merk is Mobil, maar dit speeld niet van belang.

Alvast bedankt ;)

Re: ATF automaat verversen

Geplaatst: 21 mar 2009, 23:35
door klankie
gejeeke schreef:hee

in basis hoef je de automaatbak olie niet te verversen omdat dit lifetime oil is du eigelijk levenslang mee gaat alleen na reparatie dient hij vervangen te worden ik adviseer om dit niet te doen is nogal een moeilijk klus om thuis op de grond te doen ivm met schakelen tijdens het afvullen ook dient de auto horizontaal te staan is dus vrij moeilijk klusje

Mvg rene
longlife olie zoals bmw dit beschrijft dus hoef je nooit te verversen
nou dit is denk ik gewoon flauwe kul
ben onlangs bij de dealer geweest omdat mijn platen kleven van mijn automaat en wou dat ze er naar zouden kijken
konden ze resetten en probleem opgelost volgens de dealer
ik vroeg dus of ze de bak olie konden verversen wat ze niet deden omdat het longlife olie is

NU denk ik er zo over
motor olie moet je om de 30 a 50.000 km laten vervangen telwijl de bak olie er nooit uit hoeft
tewijl deze veel meer werk doet en meer rond draait??????????

nu heb ik contact gehad met een revisie bedrijf die alleen versnellingsbakken doet en deze zegt het zelfde maar dan gewoon elke 80.000 km de olie wisselen pas dan zal de bak longlife worden
mijn bmw heeft nu 135.000 weg dus als deze olie vervangen is volgende week gaat er bij mij weer nieuwe in bij
200.000

grr kankie

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 22 mar 2009, 20:56
door Fabian79
Het verschil tussen motor en bakolie is heel erg groot. De bak heeft veel minder invloeden van vuil, vocht en ander stoffen. De bak is een afgesloten ruimte waarin alleen maar tandwielen draaien. In de motor is er contact tussen de olie en verbrandingsgassen, waarin veel stoffen zitten die schadelijk zijn voor de olie.

De zuigerveren zijn nooit helemaal dicht, vandaar dus het contact tussen beiden.
Ook is er een heel groot verschil in temperatuursbelasting. Olie verouderd hier ook door.

Dus de enige vergelijking die je mag maken is dat het allebei olie heet ;)


Neemt niet weg dat eens in de 80-100.000 km vervangen nooit slecht kan zijn en in mijn ogen zelfs beter.

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 22 mar 2009, 21:04
door klankie
dus motorolie is dus geen gesloten systeem ( alleen dan de vuldop er afkan )
en dat er in een versnellingbak geen vuil opkan treden ??????????
slijpsel van tandwielen ???????????
tempratuursbelasting bak niet hoog vreemd

maar je zal wel gelijk hebben

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 22 mar 2009, 21:28
door Fabian79
Tuurlijk heeft de motorolie ook een gesloten systeem, alleen de invloeden door de minder goede afdichting van zuigerveren ten opzichte van de seals van de versnellingsbak, zijn veel groter.

Haal de bakolie bij een diesel er maar ens uit en vergelijk deze is met de motorolie die er na 30000 uit komt. Dan zie je het verschil wel.

Uiteraard komt er vuil in de bakolie en daarom gaf ik ook aan dat het verstandig is om de olie dan ook elke x rond de 100.000 te verversen.

De temperatuursveranderingen van een versnellingsbak zijn veel minder dan bij een motorblok.
Een motorblok warmt veel sneller op en bereikt hogere temperaturen.

Ook heeft bakolie een veel hogere viscositeit. De eigenschappen van bakolie zijn dan ook heel anders. De prio ligt hier voornamelijk bij het smeren.

Motorolie heeft veel meer eigenschappen en dus ook toevoegingen om deze allemaal te behalen. Koelen, spoelen en smeren zijn uiteraard ook hoofzaken, maar het opnemen van water, brandstofresten zijn bijv ook eigenschappen die de motorolie moet hebben. Denk daarbij ook nog eens aan wat er allemaal in contact komt met motorolie. De (als je die hebt) turbo en hydraulische klepstoters bijvoorbeeld.

Dus meer onderdelen en meer eigenschappen tezamen met het meer in contact komen met andere stoffen zorgen er voor dat de motorolie zwaarder belast wordt dan de bakolie en dus daarom ook vaker vervangen moet worden.

Dat de dealer zegt dat je helemaal niet hoeft te verversen is vaker voorkomend. Of dit helemaal verstandig is laat ik in het midden. De neeste merken hanteren 100.000 km. Het wordt echter in de praktijk vaker vergeten dan gedaan.

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 22 mar 2009, 21:42
door Robbel
Mooi verhaal Faab :amen:
Lijkt net alsof je er echt verstand van hebt :+ ;)

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 23 mar 2009, 14:05
door Fabian79
Ben dan ook niet voor niets technisch opgeleid :P

Re: Versnellingsbak olie

Geplaatst: 23 mar 2009, 15:55
door bofkont
Check google maareens op automaat problemen van BMW, wereldwijd zoveel gedonder mee.
Gewoon elke 100.000km olie+zeef vervangen, rek je de levensduur van de automaat enorm mee.

Maar uiteraard zijn er meer factoren van kapotte automaten, veel kickdown,zware kar trekken.