Hallo, beste BMW 530i,
Heeft u al eens het raakvlak bekeken tussen de remschijf en de naaf?
Als daar wat roest of vuil tussen zit, dan kunt u een speciale schuurpad gebruiken, die gewoon bij de auto onderdelen leverancier te koop is.
Dit is een stevige soort/versie van de Scott brite uitvoering, maar dan op een schijf, deze schijf kunt u dus in de boormachine monteren, en de beide raakvlakken grondig reinigen, dan zijn deze oppervlakken echt als nieuw.
deze vervuiling, die kan ook een berg ellende en trilling bij uw BMW veroorzaken, net zoals hangende remmen, en dat veroorzaakt dan weer kromme remschijven.
Net zoals Vintiem het al heeft genoemd.
Op deze wijze, kan een grotere diameter velg, het trillen verergeren.
Dus wie weet, is dit de oplossing.
Ik zou als ik u was eens kijken, of de remmen blijven hangen.
Het schuifmechanisme eens goed schoonmaken, en zeer licht invetten met wat Kobaslib/kopervet.
De geleide bussen, die moeten ook soepel heen en weer glijden, zit hier enige stroefheid in, dan deze pasbouten vervangen, en zo nodig ook de geleiders.
Hier is speciale pasta of vet voor, geen andere smeermiddelen gebruiken hier voor, dat geeft enkel een hoop gedoe!
Kijk ook, of de remzuiger soepel de remklauw/tang ingedrukt kan worden.
Is dit niet het geval, dan even een controle uitvoeren, waarom dit niet soepel gebeurt.
Dan bij een niet soepele werking, dan is of revisie nodig of een revisie remklauw/tang monteren.
Let op!
De remolie dient elke 2 jaar vervangen te worden!
Waarom zou u vragen.
Dat leg ik erg graag uit, maar het is wel een iet wat lang verhaal.
De remolie, die word gebruikt voor de werking van de remmen, en of de koppeling.
Door het pedaal in te trappen, stuurt men de remolie naar de remmen.
Doordat er remolie uit het reservoir word onttrokken, ontstaat er een vacuĆ¼m, om dit te voorkomen, heeft men een klein be/ontluchtings gaatje in de dop gemaakt.
Maar als men dus remt, dan stroomt er door dit gaatje verse buitenlucht naar binnen, daar zit dus ook vocht in.
Dat vocht, wat nu nog in gasvorm is, dat condenseert weer naar water.
Er ontstaat dus een druppel water, of wellicht nog meerdere druppels water.
Water is dus zwaarder dan olie,, en het water zal de laagste punten opzoeken, in dit geval de wielremcilinders en de remklauwen van de remmen.
Water, dat zal de loop en raakvlakken van de hydraulische delen beschadigen, en roest vorming bewerkstelligen.
Daardoor raken de rubberen componenten weer beschadigd zoals de O-ringen in de remklauw/remtang, maar ook in de remcilinders van de remmen.
Daarom is het dus noodzakelijk, om de remolie te vervangen.
Een bijkomend nadeel van water in het remcircuit.
Bij veel afremmen in berg achtig gebeid, dan kan dat water weer gasvormig worden, dus kan het dus zijn, dat het rempedaal sponzig aan voelt.
Vloeistof is niet samendrukbaar, gas echter weer wel.
Houd er dus echt rekening mee, dat u tijdig de remolie ververst, zeker als u de bergen in gaat!
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn en zonnig weekend toe, en houd het veilig.
Met vriendelijke groet,
Ad