Het is intussen weer tijd voor een kleine update en nieuwe vragen natuurlijk, ter lering en vermaak voor een ieder die dit leest en dezelfde 'problemen' heeft
Inmiddels zitten er weer 2.000 KM's bij op de teller, hoog tijd om de score op te maken m.b.t. het resetten van de adaptie waarden van de versnellingsbak. Ik kan niet anders dan concluderen dan dat dit heel erg de moeite waard is geweest. De bak schakeld nog steeds perfect, en het 'duwtje' in de rug is niet meer terug gekomen. Nu lijkt het al behoorlijk wat meer op mijn 5HP bak uit de E39
Wel vind ik het wegrijden nog niet wat het moet zijn, maar ik ben dan ook van de details. De versnelling is gewoon NET niet eenparig, en dat irriteert me, net als de minieme vertraging bij het wegrijden na een complete stop. Toch maar weer mijn ZF vrienden in Delfgauw met een bezoek vereren.
Verder mag de airco nog wel een beurtje hebben. De filters en de ducting heb ik inmiddels al deels gedemonteerd en helemaal gereinigd, maar goed genoeg is het nog niet. 'vroeger', toen je poepen nog met lange oe schreef en sex nog vies was, had je een spray die je in het interieur helemaal leeg spoot met de ventilatie op recirculatie. Dat werkte perfect! Die zijn inmiddels verboden, helaas voor mij, maar gelukkig voor de generatie na mij.
Ik heb nu een bus schuim die je in de warmtewisselaar moet leegspuiten. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik daar het beste bij kom. Kan ik bij mijn type E61 pre-LCI bijvoorbeeld de temperatuursensor eruit halen en daar het schuim in sprayen?
De winterwielen rijden overigens geweldig, en ook de velgen kunnen mij wel bekoren.
Verder heb ik vandaag de metallic trim van het dashboard (alleen bij de ventilatieroosters, lager niet) en het metallic paneel op de middenconsole vervangen voor hout. Ik heb de panelen vooraf gepolijst met een polijstschijf op de kolomboormachine en daarna nog met het handje met korrel 9.000 gefinished. Prachtig!
Ik vind de combinatie van het hout met de overige zilveren trim (ASC knop, deurgrepen) zo mooi dat ik besloten heb om het zo te laten zitten. Moet mij toch nog van het hart dat iedereen spreekt over hout-look of erger: Plastic Hout. Laat het nu voor eens en altijd zijn gezegd dat het om ECHT hout gaat! Bij alle (BMW) Hout-trim
Fineer wat onder hoge druk en temperatuur in vorm is geperst op de drager en is afgewerkt met een dikke laag epoxy-vernis. Anyway, deze ouwe lul vind het prachtig!
Dan iets wat me nog altijd mateloos irriteert: Een resonantie als de wagen stationair loopt. Het lijkt alsof de wagen al weg wil rijden terwijl de rem er nog op is, met een brommend gevoel in de hele wagen tot gevolg! Een middag surfen heeft mij overtuigd dat dit in de constructie zit waarmee de uitlaat is opgehangen. De dempingskarakteristiek is fout gekozen waardoor bij stationair een eigenfrequentie wordt aangeslagen. Gevolg: resonantie. Niet erg verder hoor maar zeeeer irritant! En zeker niet BMW waardig
Nu kan ik 2 dingen doen: een modificatie op de ophanging van de uitlaat met een nieuwe demper
(kost geld en tijd en kan alleen op de brug, die ik wel heb, maar waar geen E61 op past...
) Hier is een BMW servicebulletin over: Service Bulletin 18 02 08. Echter deze lijkt me alleen voor de US markt te zijn. Of geldt deze ook voor de EU?
Het alternatief is het stationair toerental omhoog zetten, van 650rpm (af fabriek) naar b.v. 700rpm, zodat ik net uit het toerentalbereik blijf waar de resonantie inkoppelt. Dat wil ik graag proberen om te zien of het daarmee weg is. Nu heb ik een N52B25OL, maar ik weet niet hoe ik (met INPA) dat moet aanpakken: Alle 4 of 5 regeltjes met stationair toerental aanpassen en wegschrijven, of moet ik de kleplifthoogte bj stationair aanpassen?
Ik doe liever dat eerste, maar ik hoop dat er iemand is met ervaring die me verder op weg kan helpen.
Verder zijn we zeer tevreden verder!
Wie weet raad?