Pagina 4 van 6
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 10 apr 2019, 10:45
door F.P.
Hi VanDrakel, ja vind het erg vervelend.
Auto rijd gewoon super niets mis mee alleen dat die stationair soms niet helemaal goed loopt en misfires heeft is gewoon niet goed.
Carrec die denkt er zelf rond 2 uur mee bezig te zijn. Kosten 75excl. btw per uur voor monteur en 30 excl.btw voor uitlezen etc.
Dus in totaal ruim 217 euro kwijt hiervoor....baal ik ook van aangezien ik voor dat bedrag een hoop dingen zelf kan vervangen.
Ga nog eens nadenken of ik het ga doen of dat ik wat anders ga proberen alvorens mijn knip te trekken.
Weet niet of ze daar die tv programma's opnemen...
Iemand een idee als de lambda sondes bij de kat stuk zijn of die dan ook een specifieke melding geven op een diagnose apparaat? En is dat hetzelfde voor injectoren? Als dat zo is dan weet ik dat het die dingen niet zijn die stuk zijn.
Ik weet dat je de waardes etc moet checken maar helaas heb ik daar (nog geen) verstand van hoe ik dit moet aflezen.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 10 apr 2019, 14:03
door dw70
lambda laten testen met een 4 gas test. Zoals bij de apk.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 11 apr 2019, 08:26
door F.P.
Tijdens het opnieuw zoeken en bekijken van video's op internet /youtube, kwam ik de volgende video tegen:
Van: Escondido German Auto
Onderwerp: BMW Misfire/ Rough Idle M54 6 Cylinder Low Compression
Hij geeft het volgende aan:
Does your M54 BMW engine have a misfire/ low compression ? Don't be quick to replace the engine. Please try this first before that is done. Could save you $1000's !!! Please Read Below !!! How this is done: Remove the Coil then the spark plug. After they are ALL out, we pour 1 ounce of fluid into each cylinder. Then I reinstall the spark plugs and let the car sit overnight. The next day you want to remove all the spark plugs again. Place a heavy towel over the valve cover so that all the spark plugs holes are covered. Proceed to crank the motor over using the key. Do this 4 separate times for 10 secs each time. Reinstall all the spark plugs and torque to spec. Reinstall all the coils and connect harness. If you were planning to replace the spark plugs ( Which I recommend ) I would wait till all the cleaning chemical is burned out of the cylinder. Start the car and vary the rpm for 1 minute between 1000 RPM and 3500 Rpm. if the engine seems like it is not clearing out or running rough after the 1 minute. Turn the engine off and restart. After the 1 minute has been completed, then run the engine @ 3500 rpm for 5 minutes ( Pending that there are no other issues with the engine) After that an extensive test drive on the freeway is recommended ( 15-20 miles). This chemical is strong and not healthy to breath so lots of outdoor space and fans to blow the exhaust fumes away is recommended. After all is completed then reinstall the cover over valve cover. Depending on the mileage and time car has been driven in this state, it could take multiple tries to resolve issue. Also it is good to have car diagnosed as a low compression issue before performing this repair, since many other issues can mimic this symptom. Hope this helps!!
Nu is mijn vraag.
Heeft iemand van jullie zoiets gedaan?
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 11 apr 2019, 09:04
door Robin
Vind het een beetje shady klinken eerlijk gezegd. Zou het zelf niet snel doen.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 11 apr 2019, 11:45
door F.P.
Hi VanDrakel, ja ik vind het ook nogal wat inderdaad.
Maar misschien dat iemand hier op het forum dit gedaan heeft?
Geen idee. Ik ga het in ieder geval niet doen voordat ik het 100% volledig uitgezocht heb.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 11 apr 2019, 12:05
door dw70
AC delco maakt legio middelen en onderdelen. Daar zal het probleem niet zitten. Hij zegt er wel bij dat de kleppen in orde zijn en dat er een zuigerveer vastzit.
Ik zou als het mijn wagen was dit proberen. Het lijkt er niet op dat deze gast aandelen AC delco heeft of zijn eigen product aan de man wil brengen. Dan zou ik er huiverig over zijn. Nu niet. Hij past het direct op de cilinder toe. Misschien wat vreemd, maar ik begrijp zijn directe koolaanslagvervuiling wel.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 11 apr 2019, 12:39
door ehombie
Dit trucje wordt idd toegepast bij sticky zuigereren.
Geen ervaring, wel gezien....
Je giet een kletsje injectorreiniger in het bougiegat
Evtt zorgen dat je brandstof pomp uitzet voor het starten nadat de reiniger overnacht zijn werk heeft gedaan
Ja hij rookt daarna, maar trekt wel weer weg (als de injectorreiniger is verbrand). Zoals omschreven...
Wanneer alles is gedaan oliewissel
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 11 apr 2019, 13:09
door F.P.
Bedankt ehombie! Ik wacht er nog even mee voordat ik zeker ben dat het inderdaad sticky zuigerringen zijn.
Hoe zet je een brandstofpomp uit? En waarom zou je dat doen want hoe start je hem dan? (misschien een stomme vraag van mijn kant).
Ik denk dat ik de gok ga wagen om de injectoren van cilinder 1 en 6 te vervangen (heb er nog 6 liggen namelijk). Eens kijken of dat werkt.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 14 apr 2019, 09:20
door F.P.
Update:
Gister 2 andere injectoren geïnstalleerd. Werking is beduidend beter, oppakken etc van het gaspedaal. Echter probleem is er nog steeds (misfires en brandstofverhouding bank 1 en 2). Zag tijdens het uitlezen ook dat de luchtmassameter een melding heeft gegeven.
Opnieuw een luchtmassameter besteld...dit is mijn laatste uitgaven en als dit niet werkt dan moet ik hem maar naar Carrec brengen. Ben er echt zo klaar mee....
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 14 apr 2019, 09:52
door Robin
Ken het gevoel dat je er wel klaar mee bent ja. LMM kan storing geven omdat hij los is geweest, wil dus niet zeggen dat hij daadwerkelijk kapot is.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 14 apr 2019, 14:25
door seninha
Je krijgt altijd een storing melding zodra je de motor laat lopen met een losgekoppeld LMM.
Zou daarom eerst storing even wissen, LMM aansluiten en dan nogmaals motor laten lopen.
Grote kans dat je dan geen storing van LMM meer krijgt.
Niet dat hiermee probleem wordt opgelost.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 15 apr 2019, 10:14
door F.P.
Bedankt VanDrakel en Seninha, i know. maar heb die LMM al heel lang geleden voor het laatst los gehad (2 maanden oid).
Dus het betreft een nieuwe melding van de LMM sinds 2 /3 weken nu.
Heb een nieuwe besteld (merk Vemo en niet al te duur) dus hopelijk dat dit het probleem gaat oplossen.
Enig idee wat het verschil is tussen een duurdere (vele malen) of een wat goedkopere lmm ? Kan dat niet helemaal verklaren zeg maar.
Ik weet dat bij BMW ze zeggen dat je absoluut een originele moet hebben i.v.m. de waardes etc. maar waarom zou ik niet gewoon een goedkopere erin kunnen doen? Iemand een idee /ervaring? Als die eerder stuk gaat...jammer dan. Koop dan wel weer een andere zeg maar.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 15 apr 2019, 10:57
door dw70
De toleranties van een imitatie zijn ontoelaatbaar hoog.
Het is niet zo dat als je de DME/ECU maar een signaal aanbied dat het dan wel goed komt. Nee.
Het mag dan een doosje zijn met een zwart kapje, eronder zit een hoogwaardig meetinstrument die in een split second signalen afgeeft die je DME/ECU begrijpt. Die goedkope sh**, werkt niet. Doet maar wat. Is nooit doorontwikkeld en is er alleen maar om te verkopen.
Waarom stoppen we dan geen gamma olie in onze bmw's? Is ook olie en heeft dezelfde kleur.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 15 apr 2019, 13:43
door Robin
Klopt idd. Sensoren van BMW altijd origineel kopen. Heb al een aantal keer gekut gehad met een nokkenassensor die niet naar behoren werkte. Wees verstandig en koop een originele.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Geplaatst: 16 apr 2019, 08:30
door F.P.
Bedankt voor de reacties DW70 en VanDrakel, dat is exact wat ik bedoel. Meetwaardes etc. zullen best anders zijn maar waarom zijn die goedkopere LMM's dan op de markt "als die toch niet goed zouden zijn en fouten geven dan wel niet werken"?.
Dat kan ik niet verklaren zeg maar, stel ik koop een goedkopere LMM van (een goed merk): Hella, Magneti Marelli, Vemo, etc. en ik installeer deze in mijn BMW, dan zou je toch mogen verwachten dat deze moet werken. Als het niet werkt dan verliest dat merk zijn imago....lijkt me.
In ieder geval ga ik die "goedkopere" LMM van Vemo erin plaatsen en kijk ik of dit helpt. Zo niet dan zal ik hem weer retour sturen en eventueel een originele erin plaatsen.
Houd jullie op de hoogte van de voortgang....ik hoop echt dat dit het is (wat ik eerlijk gezegd niet 100% denk, heb zo mijn twijfels).