Simon - E46 320i 2004
Re: Simon - E46 320i 2004
Heerlijk enthousiasme van een liefhebber. Houd ons op de hoogte?
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Weer mooie updates!
Om even te reageren op water op de voormat, misschien heb je hier iets aan
https://youtu.be/baURV9wLHSU
Om even te reageren op water op de voormat, misschien heb je hier iets aan
https://youtu.be/baURV9wLHSU
Showroom : viewtopic.php?f=29&t=42812
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Thanks Rondje! Ik zag dat er aan de onderkant al twee doppen misten, waardoor opspattend water door het tapijt opgezogen kan worden. Die ga ik binnenkort bestellen. Misschien is het ook iets om te zoeken in de deurrubbers of de deurpanelen die het water niet meer goed geleiden. Gelukkig werkt de airco goed waardoor de damp in de auto snel verdwijnt. Maar dat is puur symptoombestrijding natuurlijk ;-) Wordt vervolgd.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Nu een korte update over de achterbrug.
Afgelopen week bij Hardeman geweest. Los van de klus blijft dit een geweldige plek om te vertoeven. Wat hebben deze mannen een passie voor auto’s en specifiek voor BMW’s. Nog een rondje mee mogen rijden in de 550i (V8) van de eigenaar (ook op LPG) en wat een kanon. Twee jaar terug was ik daar al voor mijn dif en cardan. Nu heb ik toegewerkt naar de achterbrug:

Afgelopen week bij Hardeman geweest. Los van de klus blijft dit een geweldige plek om te vertoeven. Wat hebben deze mannen een passie voor auto’s en specifiek voor BMW’s. Nog een rondje mee mogen rijden in de 550i (V8) van de eigenaar (ook op LPG) en wat een kanon. Twee jaar terug was ik daar al voor mijn dif en cardan. Nu heb ik toegewerkt naar de achterbrug:

-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Zeeland is voor mij ver weg. Daarom is het mooi als veel voorwerk al vooraf gedaan kon worden. Dus gebeld en afgesproken dat ze het subframe vast zouden stralen, poedercoaten en plaatsen van het diff-rubber (originele BMW) en de subframe’rubbers’ (urethaan rood). Bewust voor rood gekozen omdat het een gezinswagen betreft. Gaaf om dat subframe glanzend in het schap te zien liggen. Nu ik twee dagen had uitgetrokken om daar te zijn, kon de aandacht naar de volgende dingen gaan:
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Plaatsen subframe:



Plaatsen van urethaan bussen in de schommelarmen;
Plaatsen van de nieuwe steekassen (mocht ik zelf meenemen, wilde die zelf plaatsen, maar voor hun was het iets wat tòch al los moest, dus scheelde mij weer;-)


De nieuwe steekassen (SKF en GKN);
Nu ze toch bezig waren, nieuwe FAG wiellagers meegepakt (preventief):

Verstevigingsplaten bij de bodem ter hoogte van het subframe, met het nodige laswerk:


Wat viel op: het subframe-gedeelte had slechts één klein haarscheurtje. En dat na 390k km. Omdat het een facelift is schijnt dat te schelen. Maar de laspunten waren al wel weggesleten en de boel versterken bleek geen overbodige luxe. Gelukkig er op tijd bij ;-)



Plaatsen van urethaan bussen in de schommelarmen;
Plaatsen van de nieuwe steekassen (mocht ik zelf meenemen, wilde die zelf plaatsen, maar voor hun was het iets wat tòch al los moest, dus scheelde mij weer;-)


De nieuwe steekassen (SKF en GKN);
Nu ze toch bezig waren, nieuwe FAG wiellagers meegepakt (preventief):

Verstevigingsplaten bij de bodem ter hoogte van het subframe, met het nodige laswerk:


Wat viel op: het subframe-gedeelte had slechts één klein haarscheurtje. En dat na 390k km. Omdat het een facelift is schijnt dat te schelen. Maar de laspunten waren al wel weggesleten en de boel versterken bleek geen overbodige luxe. Gelukkig er op tijd bij ;-)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Plaatsen van nieuwe motorsteunen. De OE fabrieksaf steunen zijn vrij zacht (hydrosteunen). Ik koos voor volledig rubber-steunen van het merk ‘Hardrace’ en dan niet de circuit-variant, maar de zachtere straatversie:

De motorsteunen waren al aardig uitgedroogd en ingedrukt:

Tijd voor nieuwe dus:

En wat een verschil in het sturen! Veel directer dit, zoals het hoort!
Hetzelfde geldt voor de versnellingsbaksteunen:

Fijn dat dit weer strak zit.

De motorsteunen waren al aardig uitgedroogd en ingedrukt:

Tijd voor nieuwe dus:

En wat een verschil in het sturen! Veel directer dit, zoals het hoort!
Hetzelfde geldt voor de versnellingsbaksteunen:

Fijn dat dit weer strak zit.
Laatst gewijzigd door Nulkommavierbar op 23 jan 2022, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Verder kwamen er nog wat zaken voorbij, zoals een mindere remslang achter. Deze werd aan beide zijden vervangen door de RVS-omvlochten versie van Goodridge. Vóórzijde had ik deze afgelopen jaar al geplaatst, achterzijde stond nog op het lijstje zodra de remmen iets nodig hadden. Nou ja, nu meteen maar doorpakken dan:

De verstevigingsplaten aan de onderzijde waren roestig en lelijk. Wat bleek: Hardeman had een speciale versteviging van aluminium ontwikkeld die gebaseerd is op de nieuwste M3. Voordeel: geen roest meer. En een stijvere body. Zie hier het verschil:

Roestig en niet mooi meer…
Twee van deze worden één in het volgende exemplaar:

Ziet er weer netjes uit:


De verstevigingsplaten aan de onderzijde waren roestig en lelijk. Wat bleek: Hardeman had een speciale versteviging van aluminium ontwikkeld die gebaseerd is op de nieuwste M3. Voordeel: geen roest meer. En een stijvere body. Zie hier het verschil:

Roestig en niet mooi meer…
Twee van deze worden één in het volgende exemplaar:

Ziet er weer netjes uit:

-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Verder nog het schakelmechaniek laten opfrissen met hun revisie-set en dat is tevens weer strak.
Resultaat van dit alles: eindelijk ook aan de achterkant de boel weer strak. Stuurt echt lekker en direct. Maar nog comfortabel genoeg om de vrouw en kinderen aan boord te hebben. Samen met de Bilstein B12 Pro kit en de H&R Antiroll bar kit wordt het al een lekkere stuurauto:-)
Hier de drie basiskleuren bij elkaar:

Al met al een prijzige tweedaagse, maar mijn wens is om deze auto mooi te maken, te houden en nog lang en veel te rijden. We gaan het zien;-)
Nu verder sparen voor de volgende klus: een anti-roest-behandeling. Maar eerst genieten!
Resultaat van dit alles: eindelijk ook aan de achterkant de boel weer strak. Stuurt echt lekker en direct. Maar nog comfortabel genoeg om de vrouw en kinderen aan boord te hebben. Samen met de Bilstein B12 Pro kit en de H&R Antiroll bar kit wordt het al een lekkere stuurauto:-)
Hier de drie basiskleuren bij elkaar:

Al met al een prijzige tweedaagse, maar mijn wens is om deze auto mooi te maken, te houden en nog lang en veel te rijden. We gaan het zien;-)
Nu verder sparen voor de volgende klus: een anti-roest-behandeling. Maar eerst genieten!
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: Simon - E46 320i 2004
Super leuk om je updates te lezen en wat een werk stop je er in zeg. Respect!
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Dank je!
Ik heb nog genoeg plannen voor de auto, mijn handen jeuken om de binnenkant optisch wat te vernieuwen (middenconsole rollo, groot scherm pixels aanpakken enzo), maar optisch komt als laatste: eerst de koets conserveren: de roestvreter buiten de deur zien te houden. Ik zie dat jij ook lekker bezig bent met je e39, alles in één adem doorgelezen:-)
Ik heb nog genoeg plannen voor de auto, mijn handen jeuken om de binnenkant optisch wat te vernieuwen (middenconsole rollo, groot scherm pixels aanpakken enzo), maar optisch komt als laatste: eerst de koets conserveren: de roestvreter buiten de deur zien te houden. Ik zie dat jij ook lekker bezig bent met je e39, alles in één adem doorgelezen:-)
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: Simon - E46 320i 2004
Leuke plannen!
Thx! Er zit aardig wat tijd en energie in de E39, inderdaad
Thx! Er zit aardig wat tijd en energie in de E39, inderdaad

-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Dat is het. Tijd en energie ergens instoppen: kost wat maar op termijn heb je ook wat;-)
Nu mijn hele onderstel aangepakt is (voortrein hiervoor al gedaan), toch nog een laatste rammel oplossen. Manifesteert zich puur op klinkerweggetjes, en dan als een beschaafd geklapper. Ik verdenk de toplagers (veerpootlagers). Die zitten er, sinds plaatsen van de Bilstein B12 pro-kit, alweer 110k op. In combi met de antirollbar-stangen (H&R), stijvere veren en schokdempers (Bilstein), strakkere stabilisatorstangetjes (Meyle HD) en strakkere draagarmen (Meyle HD) zullen die wat meer op hun donder krijgen. Dus lijkt me geen schande dat die aan hun eind zijn na die stand.
Nu wil ik starten met de achterzijde (kan ik zelf doen):
1. Meyle HD veerpootlagers;
2. Schokdempertorenversterking;
Vóórzijde laat ik doen door e46-shop (Beilen). Puur omdat ik hier het gereedschap niet voor heb.
Hier alvast de versteviging (preventief) om uitscheuren te voorkomen:

Nu mijn hele onderstel aangepakt is (voortrein hiervoor al gedaan), toch nog een laatste rammel oplossen. Manifesteert zich puur op klinkerweggetjes, en dan als een beschaafd geklapper. Ik verdenk de toplagers (veerpootlagers). Die zitten er, sinds plaatsen van de Bilstein B12 pro-kit, alweer 110k op. In combi met de antirollbar-stangen (H&R), stijvere veren en schokdempers (Bilstein), strakkere stabilisatorstangetjes (Meyle HD) en strakkere draagarmen (Meyle HD) zullen die wat meer op hun donder krijgen. Dus lijkt me geen schande dat die aan hun eind zijn na die stand.
Nu wil ik starten met de achterzijde (kan ik zelf doen):
1. Meyle HD veerpootlagers;
2. Schokdempertorenversterking;
Vóórzijde laat ik doen door e46-shop (Beilen). Puur omdat ik hier het gereedschap niet voor heb.
Hier alvast de versteviging (preventief) om uitscheuren te voorkomen:
