Pagina 4 van 6
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 10 feb 2010, 21:43
door DJLeonardo
Nou ik heb wel eens met een auto vol vakantie spullen, een vrouw en 1 kleintjes moeite gehad om een X3 2.0d bij te houden accelerend vanaf 120km/u. 2.0d's zijn echt nog niet zo langzaam. En gewicht speelt een grote rol. In de Z3 kon ik met z'n 2-en ook m'n maat die in ze eentje in zijn Z zat niet bijhouden. Waren identieke auto's. (behalve de kleur
)
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 10 feb 2010, 22:26
door Bart78
Verschillen tussen diesel en benzine vallen mij nog reuze mee. Nu is het denk ook een gevoelskwestie en zoiets als in het filmpje zal geen dagelijkse bezigheid zijn
.
Wat me ook erg opvalt is hoe stabiel en vast ze nog rijden bij 270km/u. Wat opzich al ongewoon hard is...
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 10 feb 2010, 22:37
door DJLeonardo
Ja dat is idd erg raar. Ik heb de 270 nog niet aangetikt maar als je je gas intrapt rij je zo 200 zonder dat je enig verschil merkt. Moeten overigens wel je draagarmrubbers en je uitlijning in orde zijn anders is 120 al hard x|
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 10 feb 2010, 23:27
door Fabian79
volgens mij haalt mijne de 270 ook niet. Vind 220 al hard gaan.
maar is die 330d gechipt???
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 11 feb 2010, 15:35
door Niels
PIR3lly schreef:12000 km per jaar het omslagpunt?
Ik dacht dat juist met de huidige brandstof prijzen en overige kosten het omslagpunt ergens rond de 20000 tot 25000 km per jaar lag!?!?
Ik kom zelfs op 11000km
Ik zet het verbruik, brandstofprijs en kilometers af tegen wegenbelasting, de rest is gerommel in de marge imho. Verbruik 320D is 1 op 16, verbruik benzine 1 op 10 en dan is het niet zo'n moeilijk sommetje. Aanschaf is meestal gelijk (ik shop altijd met een bepaald bugdet) en verzekering maakt mekaar ook niet echt. Afschrijving is lastig te bepalen want inmiddels raakt het spul ook al wat op leeftijd, zal mekaar ook niet echt ontlopen lijkt me.
Verder geheel met Griff. eens. Turbo's zijn geen issue in de regel tenzij er op een bepaald type een slechte turbo is gebruikt zoals bij de 150pk 320D tot 10-2003 maar die zijn meestal allemaal wel vervangen inmiddels. Voor brandstofpompen geldt eigenlijk hetzelfde wel een beetje maar het moet gezegd, over het algemeen gaat er aan een atmosferische benzine motor minder kapot aangezien daar minder op zit. Daarom zou ik tot 15000km/jr ook zonder twijfel een benzine motor kiezen mits het blok wat koppel en vermogen heeft.
Het valt me trouwens mee hoe goed de 320D bijblijft in dat filmpje
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 11 feb 2010, 23:00
door Bart78
Als je het zo bekijkt dan maakt het idd niet eens echt uit. Ik heb ook wel een vast budget en dan is het voor de keus benzine/diesel eerder een kwestie van welk model je tegenkomt en welke je het mooist vindt. Daarnaast natuurlijk even goed proefrijden.
Zijn alle auto's uit het filmpje niet getuned op een bepaalde manier? 270 vind ik heeel snel. En idd, hoewel ik vind dat de 320 (logisch) er wel moeite mee heeft, houdt ze het toch maar mooi bij! Lijkt me ook niet echt standaard.
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 11 feb 2010, 23:45
door Griffendahl
Mjah het omslagpunt kan wel zo laag liggen, maar om heel realistisch te zijn (en ik ben wel een dieselrijder, vind het ook heerlijk rijden) denk ik toch echt dat ik onder de 20K gewoon lekker een benzine 6-cilinder zou kopen ipv een diesel. Dit soort keuzes maak je uiteindelijk echt niet alleen met je rekenmachine...
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 00:24
door DJLeonardo
Griffendahl schreef:Dit soort keuzes maak je uiteindelijk echt niet alleen met je rekenmachine...
Idd want anders kocht je wel een Skoda of een Toyota o.i.d. We rijden hier niet voor niks BMW toch?
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 10:02
door Bart78
En zo is het maar net!
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 10:44
door Fransosowitz
Misschien nog een idee om de km-heffing die er (misschien) aan komt in gedachte te houden?
Diesels zonder roetfilter worden daarbij behoorlijk gestraft.
Volgens berekening voor 2012 op:
http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php
Benzine:
318i sedan (1998-2001): 2,6 ct/km
320i sedan (1998-2001): 3,6 ct/km
323i sedan (1998-2000): 4,1 ct/km
325i sedan (2000-2001): 4,1 ct/km
328i sedan (1998-2000): 4,1 ct/km
330i sedan (2000-2001): 4,1 ct/km
Diesel:
320d sedan (1998-2001): 5,6 ct/km
330d sedan (1998-2001): 6,5 ct/km
Alle versies handgeschakeld.
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 11:22
door Griffendahl
Ik vind helemaal niet dat de diesels hard gestraft worden, de benzinerijders worden veel harder gestraft alleen die merken het niet zo hard omdat ze doorgaans wat minder rijden. Je moet de brandstofkosten ook meenemen...
Die zijn als volgt...
Benzine:
320i sedan (1998-2001): grofweg tussen de 13 en 14 cent per km (uitgaande van 1,50 euro per liter)
Komt dus totaal ongeveer op 3,6 + 13 = 16,6 cent per km
Diesel:
320d sedan (1998-2001): ongeveer 6 cent per km (uitgaande van mijn vanochtend getankte 1,04 euro per liter)
Komt dus totaal ongeveer op 5,6 + 6 = 11,6 cent per km
Dat zou betekenen dat een 320d tov een 320i met de kilometerheffing altijd 5 cent per km goedkoper is. Ook al rijd je haast niks (h) Om die 5 cent wat meer te laten spreken, da's elke 10.000km 500 euro besparen...
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 11:27
door DJLeonardo
Ik vind ook dat je hard gestraft wordt als je in een diesel rijdt
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 12:21
door Fabian79
We hebben dus op zich met de diesels het zo slecht nog niet, omdat de wegenbelasting die nu dubbel zo hoog is t.o.v. een benzinebak dan verdwijnt.
Een diesel bespaart dus 115/120 euro per maand en de benzine maar 55/60 euro.
Neem dat verschil ook nog eens meej
Enne dj, na het sprintje binnenkort wil ik nog wel eens zien wie er gestraft wordt
|p
- Spoiler: Laat zien
- en toen kon ik het niet winnen (|
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 12:33
door DJLeonardo
hoooo sh**. Snel m'n Vanos seals vervangen dan....
Re: Diesel vs Benzine
Geplaatst: 12 feb 2010, 12:35
door Fransosowitz
Uiteraard moeten de brandstofkosten nog mee genomen worden met de prijzen. Mijn punt is alleen dat het (misschien) niet handig is om allleen af te gaan op de huidige wegenbelasting bedragen omdat dit misschien in de toekomst over gezet wordt in km-heffing.
Het verschil in brandstofverbruik tussen een 320i en 320d is enorm. Dat verklaart ook meteen waarom het al snel uit kan een 320d te nemen in plaats van een 320i. Als je b.v. naar de huidige E61 525i en 525d kijkt wordt het verhaal anders: de verschillen in verbruik zijn bij die modellen veel kleiner.
De gemiddelde landelijke adviesprijs in euro's per liter van dit moment zijn trouwens volgens
http://www.nu.nl/brandstof/
Euro95: 1.491
Super plus: 1.559
Diesel: 1.129
LPG: 0.735
Maar dat geeft weinig verschil ten op zichte van de berekening van Griffendahl:
320i met gemiddelde verbruik van 8,9l/100km --> 13 ct/km + 3,6 ct km heffing = 16ct/km
320d met gemiddelde verbruik van 5,7l/100km --> 6,4 ct/km + 5,6 ct km heffing = 12ct/km
Dus 4 ct/km verschil in het voordeel van de diesel.