Pagina 32 van 35

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat

Geplaatst: 03 jan 2013, 20:17
door Ramon 325 Vanos
Ja is een leuk lijstje.
Ja die remleidingen achter is echt een klote karwei heb die van mij zelf was wel wat uren sleutelen.
Tank moest las enz pfff

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat

Geplaatst: 07 jan 2013, 22:44
door /\/\ats
Hartge veerpootbruggen niet meer leverbaar.. -_- dan toch maar geduldig zijn :D

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat

Geplaatst: 07 jan 2013, 22:57
door Dcreator
Jammer man!

Maar komt vast goed! :duim: Idd gewoon geduld hebben met dat soort dingen!

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat

Geplaatst: 25 mar 2013, 17:11
door AtteTjaPNurD
Een tijdje geleden over acs veerpootbrugg gehad.... en nou kwam ik er vandaag eentje tegen op marktplaats..
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat

Geplaatst: 25 mar 2013, 17:19
door Dcreator
Volgens mij ging het om Hartge veerpootbruggen :whistle:

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat

Geplaatst: 25 mar 2013, 17:29
door AtteTjaPNurD
Uhm jh klopt maar ook over acs brugjes gehad...

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat

Geplaatst: 25 mar 2013, 20:12
door Mr._T-Rex
Zo deze update had ik even gemist. Goed bezig geweest mats!

/\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 09 jan 2014, 16:25
door /\/\ats
Beste heren,

Lang niet gesproken!
mede omdat ik net terug ben van 5 maanden Somalië met de KM. Tijdens deze lange reis moest er natuurlijk vermaak zijn voor in de vrije tijd, Aldus; Revisie van een M52B20 uit 1996, ongeveer 180.000 KM op de motor en kaal opgehaald met afgeknipte kabelboom.

Na enkele weken mezelf vermaakt te hebben met de demontage werd het tijd om werk uit handen te geven aan de NHMR ( Noord-Hollandse Motoren Revisie ) Na vele uren aan gesprekken en gedachte wisselingen ( altijd onder het genot van een bakje koffie ) hebben we een plan van aanpak besloten en een bestellijst opgesteld.

Het werk dat uit handen is gegeven;
-Kop vlakken
-Kleppen uitklokken op rechtheid
-Kleppen slijpen
-Nieuwe klepseals
-Onderblok vlakken
-Cilinderwanden honen
-Krukas uitklokken
-Zuigers nameten
-Nieuwe zuigerveren plaatsen
-Oliepomp testen
-Injectoren testen
-Diepe Reiniging van alle componenten

En ik zal vast nog iets vergeten zijn, kortom het enige wat van belang is om te weten, een hoop bestellingen en euro's later; Alles wat eraf kan is nieuw, alles wat opnieuw gebruikt is, is alvorens uitvoerig gecontroleerd.

Nu; zet koffie en kijk de plaatjes :)

Alles in de volvo, inclusief montagebok
Afbeelding

Klein idee van de hoeveelheid nieuwe onderdelen
Afbeelding

Montagebok in elkaar
Afbeelding

Vers onderblok in de montagebok
Afbeelding

Afbeelding

Krukas installatie met nieuwe lagerschalen en rekbouten ( moment + hoekverdraaiing
Afbeelding

Klaar voor ontvangst drijfstangen
Afbeelding

De ( alu onderblok only ) versterkingsplaten op hun plaats
Afbeelding

Zuigers met nieuwe zuigerveren
Afbeelding

Installatie
Afbeelding

Drijfstang aangekomen op de krukas
Afbeelding

:W
Afbeelding

Nieuwe onderste lagerschalen voor de drijfstangen
Afbeelding

Ook de drijfstangen moment + hoekverdraaiing
Afbeelding

Resultaat
Afbeelding

Mijn zeer gewaardeerde collega is hier het oliepomp tandwiel aan het vastlassen aan de moer en de as ( veel voorkomend probleem )
Afbeelding

Oliepomp terug op de plaats, met nieuwe ketting. Ook het oliespatscherm is geplaatst
Afbeelding

Olie zuigleiding terug op de motor
Afbeelding

Carterpan schoon
Afbeelding

Uitwisseling krukas keerringen oud > nieuw
Afbeelding

Even een extra bok gemaakt ( i.v.m. zeegang )
Afbeelding

Koelpijp geplaatst, motorsteunen in positie
Afbeelding

Begin van een zelfgemaakte special tool, voor het tegenhouden van de krukas bij het aandraaien van de centrale krukasbout (410Nm)
Afbeelding

Tot nu toe gaat alles verdacht goed, misschien te goed; daarom ben ik op een bewuste avond zo stom geweest om de M6 bouten van het distributiedeksel met 15Nm aan te draaien. Oorzaak? Ethousiasme om het motorblok weer iets verder af te krijgen + een veel te oude Bentley Manual, blijkbaar zat dit deksel vroeger vast met M7 wat dus 15Nm is, en is het later M6 geworden ( 10Nm ) Meten is weten en geduld is een schone zaak :gek: Het gevolg was 9 stuks uitgestrekte bouten en 1 afgebroken bout, gelukkig stak deze nog uit het motorblok en was eenvoudig te verwijderen, geen schroefdraad beschadigd. RTFM toegepast maar helaas een te oude manual, een schuifmaat had dit voorkomen, en in het TIS staat inderdaad ook de nieuwe M6 vermeld. STOM! Snel mijn collega in Nederland opgebeld en met een bestelling op pad gestuurd, 3 weken later ontving ik 10 korte bouten, 4 lange en 2 nieuwe pakkingen, project liep weer!
Afbeelding

Eindelijk het distributiedeksel op zijn plaats, hier te zien met met nieuwe ketting en kettinggeleiders
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Carterpan op zijn plaats
Afbeelding

De eerder besproken special tool in actie! :loveit:
Afbeelding

Nieuwe koppakking en pasbussen
Afbeelding

Kop geïnstalleerd
Afbeelding

Bovenaanzicht, nummering is voor de aantrek volgorde
Afbeelding

Lagerlijst van de uitlaatnokkenas, voorzien van 12 nieuwe klepstoters
Afbeelding

In place
Afbeelding

Beide nokkenassen ( met lock tool achterop )
Afbeelding

Afbeelding

Totaal
Afbeelding

VANOS gereviseerd met beisan rubbers
Afbeelding

VANOS geplaatst, nieuwe tussenketting en spanner ook geplaatst, blok getimed
Afbeelding

Afbeelding

Gehele inlaat voorzien van nieuwe pakkingen, slangen, rubbers
Afbeelding

Afbeelding

Inlaatbrug en kleppendeksel weer geplaatst
Afbeelding

Andere zijde
Afbeelding

RVS spruitstuk geplaatst
Afbeelding

Einde project!
Afbeelding

Natuurlijk is er ook een nieuwe waterpomp met nieuwe poelie opgekomen, tezamen met een nieuw thermostaat, hydraulische riemspanner en nieuwe poeilie voor de servopomp. Alleen geen fotos...

Na terugkomst begonnen mijn handen al gauw weer te jeuken en ben ik begonnen met demontage van het oude motorblok;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu dit vervoer duidelijk niet meer beschikbaar is, heb ik besloten om een E46 Touring ( nee geen gezins uitbreiding, onderdelenkar! ) erbij te kopen. Gewoon een 318i, wel 143PK 2.0, maar standaard bumpers met een lekker interieur en M stuur. Lekkere auto maar ( gelukkig ) niks om verliefd op te worden.

Foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Na deze flinke update zal ik beloven nu wel een keertje weer actief te zijn op het forum, hou jullie op de hoogte!

Gr, Mats

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 09 jan 2014, 19:46
door AtteTjaPNurD
Wauw!
mooi werk man
alle respect voor dit keep it going !

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 09 jan 2014, 22:25
door bmw brian
respect man :amen: :amen:

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 10 jan 2014, 00:11
door GreyCooperS
X3!

Mooi werk zo...wou dat ik dat allemaal kon...

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 10 jan 2014, 07:32
door Ramon 325 Vanos
Weer flink bezig geweest Mats :W
Ziet er zeer goed uit :duimen:

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 10 jan 2014, 14:49
door /\/\ats
Dank jullie jongens!

Op het moment even aan het zoeken naar een passende conversion kit wat betreft een enkel massa vliegwiel I.p.v het dubbelmassa vliegwiel, valeo maar even bellen.. Dan nog adresje zoeken waar de bak heen kan en iets samenstellen voor een shortshift kit.. Nu we er toch bij kunnen.

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 10 jan 2014, 15:42
door NeFReT
dikke poep hoor gap!!!!
respect voor het werk!!

alleen,het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar waarom geen M50 inlaat als je toch alles al hebt aangepakt?

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!

Geplaatst: 10 jan 2014, 15:43
door P-imCoupé
Woow jij bent goed bezig! :duimen:

Dit ga ik even volgen 8)