Pagina 32 van 35
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Geplaatst: 03 jan 2013, 20:17
door Ramon 325 Vanos
Ja is een leuk lijstje.
Ja die remleidingen achter is echt een klote karwei heb die van mij zelf was wel wat uren sleutelen.
Tank moest las enz pfff
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Geplaatst: 07 jan 2013, 22:44
door /\/\ats
Hartge veerpootbruggen niet meer leverbaar..

dan toch maar geduldig zijn

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Geplaatst: 07 jan 2013, 22:57
door Dcreator
Jammer man!
Maar komt vast goed!

Idd gewoon geduld hebben met dat soort dingen!
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Geplaatst: 25 mar 2013, 17:11
door AtteTjaPNurD
Een tijdje geleden over acs veerpootbrugg gehad.... en nou kwam ik er vandaag eentje tegen op marktplaats..
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Geplaatst: 25 mar 2013, 17:19
door Dcreator
Volgens mij ging het om Hartge veerpootbruggen

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Geplaatst: 25 mar 2013, 17:29
door AtteTjaPNurD
Uhm jh klopt maar ook over acs brugjes gehad...
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio, terug! VEEL fotos en updat
Geplaatst: 25 mar 2013, 20:12
door Mr._T-Rex
Zo deze update had ik even gemist. Goed bezig geweest mats!
/\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 09 jan 2014, 16:25
door /\/\ats
Beste heren,
Lang niet gesproken!
mede omdat ik net terug ben van 5 maanden Somalië met de KM. Tijdens deze lange reis moest er natuurlijk vermaak zijn voor in de vrije tijd, Aldus; Revisie van een M52B20 uit 1996, ongeveer 180.000 KM op de motor en kaal opgehaald met afgeknipte kabelboom.
Na enkele weken mezelf vermaakt te hebben met de demontage werd het tijd om werk uit handen te geven aan de NHMR ( Noord-Hollandse Motoren Revisie ) Na vele uren aan gesprekken en gedachte wisselingen ( altijd onder het genot van een bakje koffie ) hebben we een plan van aanpak besloten en een bestellijst opgesteld.
Het werk dat uit handen is gegeven;
-Kop vlakken
-Kleppen uitklokken op rechtheid
-Kleppen slijpen
-Nieuwe klepseals
-Onderblok vlakken
-Cilinderwanden honen
-Krukas uitklokken
-Zuigers nameten
-Nieuwe zuigerveren plaatsen
-Oliepomp testen
-Injectoren testen
-Diepe Reiniging van alle componenten
En ik zal vast nog iets vergeten zijn, kortom het enige wat van belang is om te weten, een hoop bestellingen en euro's later; Alles wat eraf kan is nieuw, alles wat opnieuw gebruikt is, is alvorens uitvoerig gecontroleerd.
Nu; zet koffie en kijk de plaatjes
Alles in de volvo, inclusief montagebok
Klein idee van de hoeveelheid nieuwe onderdelen
Montagebok in elkaar
Vers onderblok in de montagebok
Krukas installatie met nieuwe lagerschalen en rekbouten ( moment + hoekverdraaiing
Klaar voor ontvangst drijfstangen
De ( alu onderblok only ) versterkingsplaten op hun plaats
Zuigers met nieuwe zuigerveren
Installatie
Drijfstang aangekomen op de krukas
Nieuwe onderste lagerschalen voor de drijfstangen
Ook de drijfstangen moment + hoekverdraaiing
Resultaat
Mijn zeer gewaardeerde collega is hier het oliepomp tandwiel aan het vastlassen aan de moer en de as ( veel voorkomend probleem )
Oliepomp terug op de plaats, met nieuwe ketting. Ook het oliespatscherm is geplaatst
Olie zuigleiding terug op de motor
Carterpan schoon
Uitwisseling krukas keerringen oud > nieuw
Even een extra bok gemaakt ( i.v.m. zeegang )
Koelpijp geplaatst, motorsteunen in positie
Begin van een zelfgemaakte special tool, voor het tegenhouden van de krukas bij het aandraaien van de centrale krukasbout (410Nm)
Tot nu toe gaat alles verdacht goed, misschien te goed; daarom ben ik op een bewuste avond zo stom geweest om de M6 bouten van het distributiedeksel met 15Nm aan te draaien. Oorzaak? Ethousiasme om het motorblok weer iets verder af te krijgen + een veel te oude Bentley Manual, blijkbaar zat dit deksel vroeger vast met M7 wat dus 15Nm is, en is het later M6 geworden ( 10Nm ) Meten is weten en geduld is een schone zaak
Het gevolg was 9 stuks uitgestrekte bouten en 1 afgebroken bout, gelukkig stak deze nog uit het motorblok en was eenvoudig te verwijderen, geen schroefdraad beschadigd. RTFM toegepast maar helaas een te oude manual, een schuifmaat had dit voorkomen, en in het TIS staat inderdaad ook de nieuwe M6 vermeld. STOM! Snel mijn collega in Nederland opgebeld en met een bestelling op pad gestuurd, 3 weken later ontving ik 10 korte bouten, 4 lange en 2 nieuwe pakkingen, project liep weer!
Eindelijk het distributiedeksel op zijn plaats, hier te zien met met nieuwe ketting en kettinggeleiders
Carterpan op zijn plaats
De eerder besproken special tool in actie!
Nieuwe koppakking en pasbussen
Kop geïnstalleerd
Bovenaanzicht, nummering is voor de aantrek volgorde
Lagerlijst van de uitlaatnokkenas, voorzien van 12 nieuwe klepstoters
In place
Beide nokkenassen ( met lock tool achterop )
Totaal
VANOS gereviseerd met beisan rubbers
VANOS geplaatst, nieuwe tussenketting en spanner ook geplaatst, blok getimed
Gehele inlaat voorzien van nieuwe pakkingen, slangen, rubbers
Inlaatbrug en kleppendeksel weer geplaatst
Andere zijde
RVS spruitstuk geplaatst
Einde project!
Natuurlijk is er ook een nieuwe waterpomp met nieuwe poelie opgekomen, tezamen met een nieuw thermostaat, hydraulische riemspanner en nieuwe poeilie voor de servopomp. Alleen geen fotos...
Na terugkomst begonnen mijn handen al gauw weer te jeuken en ben ik begonnen met demontage van het oude motorblok;
Nu dit vervoer duidelijk niet meer beschikbaar is, heb ik besloten om een E46 Touring ( nee geen gezins uitbreiding, onderdelenkar! ) erbij te kopen. Gewoon een 318i, wel 143PK 2.0, maar standaard bumpers met een lekker interieur en M stuur. Lekkere auto maar ( gelukkig ) niks om verliefd op te worden.
Foto's;
Na deze flinke update zal ik beloven nu wel een keertje weer actief te zijn op het forum, hou jullie op de hoogte!
Gr, Mats
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 09 jan 2014, 19:46
door AtteTjaPNurD
Wauw!
mooi werk man
alle respect voor dit keep it going !
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 09 jan 2014, 22:25
door bmw brian
respect man

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 10 jan 2014, 00:11
door GreyCooperS
X3!
Mooi werk zo...wou dat ik dat allemaal kon...
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 10 jan 2014, 07:32
door Ramon 325 Vanos
Weer flink bezig geweest Mats
Ziet er zeer goed uit

Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 10 jan 2014, 14:49
door /\/\ats
Dank jullie jongens!
Op het moment even aan het zoeken naar een passende conversion kit wat betreft een enkel massa vliegwiel I.p.v het dubbelmassa vliegwiel, valeo maar even bellen.. Dan nog adresje zoeken waar de bak heen kan en iets samenstellen voor een shortshift kit.. Nu we er toch bij kunnen.
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 10 jan 2014, 15:42
door NeFReT
dikke poep hoor gap!!!!
respect voor het werk!!
alleen,het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar waarom geen M50 inlaat als je toch alles al hebt aangepakt?
Re: /\/\ats' BMW E36 320i Cabrio,revisie + nieuwe auto!!
Geplaatst: 10 jan 2014, 15:43
door P-imCoupé
Woow jij bent goed bezig!
Dit ga ik even volgen
