Pagina 36 van 67
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 17 jan 2009, 05:59
door Fabian79
Toevallig heb ik er een trajectje LMM opzitten met m'n 320d en ik kan je melden dat bij het ouder worden de LMM steeds minder lucht gaat meten, en derhalve wordt het mengsel steeds armer.
De LMM meet juist meer lucht meten dan er in werkelijkheid passeert, waardoor er volgens je LMM een overmaat aan lucht zou zijn. Dus als gevolg wordt de toegevoerde luchthoeveelheid geknepen. Hierdoor onstaat er een te rijk mengsel omdat de brandstof en de hoeveelheid lucht op elkaar zijn afgesteld.
Het systeem "meet" te veel lucht en knijpt dit af terwijl dit in werkelijkheid niet zo is, dat is dus wat er fout gaat.
Het te rijke mengsel zorgt er voor dat de auto gaat roeten omdat er te weinig verbrandingslucht aanwezig is. Dit resulteert in een onvolledige verbranding ----> Roet. Ook gaat hierdoor het verbruik omhoog, maar dat is denk ik wel logisch met dit verhaal.
- Spoiler: Laat zien
- Loopt jouw gebruik op bij een te arm mengsel??

Het probleem is de behuizing. Die BMW origineel gemonteerd heeft raakt 'slokt' relatief veel vuil op. Dit veroorzaakt het probleem met je LMM, een smerige LMM geeft onjuiste waarden door.
Je ziet dan ook dat als je je LMM bij de dealer laat vervangen dat deze in een andere behuizing zit waar het ding veel beter beschermd zit tegen smeer. Het rooster waarachter het vervangende LMM element van de dealer zit is beduidend anders als het rooster van de LMM unit die BMW af fabriek had gemonteerd.
Ik heb de mijne ook vorig jaar vervangen en deze was gewoon van bosch en zag er precies hetzelfde uit als de oude. Hij was duur ook, ik meen 220 euro ofzoiets. Ook denk ik dat het roosterje niet heel veel invloed heeft op de vervuiling, immers het vuil waar we over praten heeft geen grote afmetingen, of is het zo dat de meter niet in de hoofdstroom van de lucht loopt? Lijkt me vreemd, daar deze hier gemonteerd moet zitten om goed te kunnen meten.
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 17 jan 2009, 09:13
door Niels
Virus3000 schreef:Heb hetzelfde probleem, oplossing nog niet gevonden.
Hou me op de hoogte als jij wel iets vindt
Ik verbuik ongeveer: (in 5de versnelling)
70: 5l/100
90: 7l/100
120: 9l/100
180: 16l/100
Echt niet normaal dus...
Dat is erg veel! Gemeten op de niet digitale meter (dus dat vacuum ding in toerenteller).
Mijn PFL Touring:
90: 4+l/100
120: 6,4l/100
150: 8l/100
180: 10l/100
318D Touring:
90: 4l/100km
120: 5,8l/100km
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 17 jan 2009, 11:10
door john1987
ik heb dus net als jullie t zelfde probleem met onzuinig 320d 7/2001 118000km (is dit een pre-facelift of hoe moet is dit zien) ik rij op zomerbanden 205/55/15r en verlichting altijd aan
ik rij dus
5e versnelling: 120=5.8l /100=5.8l / 90=4.5l / 80=4.5l
4e versnelling: 110=6.0l /70=4.5l / 50=4.0l
3e versnelling: 70=4.5l / 60=3.8l
maar je ziet dus dat hij met 60 in zn 3 zuiniger is dan in zn 4 :? maar hij maakt dan meer toeren dus wat is dan beter
mn boordcomp. geeft aan dat ik 6.8l/100km rij is dus 1/14,7l (niet zuinig)
maar ik rijdt normaal gesproke zo'n 950/970 km met een tank dus 950/60l=15,83l (is dit wel zuinig) :?
970/60l=16,16l (is dit wel zuinig) :?
maar ik heb soms lijkt t wel een beetje vermogen

verlies maar mn diesel roet niet obnormaal maar zo lijkt t mij ook dat je aan t vermogen gaat wennnen. maar een nieuwe lmm doet schijnbaar ok wondere
maar ik lees vanalles over een pierburgh lmm maar wanneer is je ''oude'' lmm aan vervanging toe is dit ook km gericht of leeftijd van je auto of rijstijl
maar wordt je auto ok zuiniger als je een nieuwe lmm koopt?
dus heb ik ook een andere lmm meter nodig wie kan helpe
alvast bedankt gr john

Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 18 jan 2009, 14:48
door Griffendahl
Fabian79 schreef:Ik heb de mijne ook vorig jaar vervangen en deze was gewoon van bosch en zag er precies hetzelfde uit als de oude. Hij was duur ook, ik meen 220 euro ofzoiets. Ook denk ik dat het roosterje niet heel veel invloed heeft op de vervuiling, immers het vuil waar we over praten heeft geen grote afmetingen, of is het zo dat de meter niet in de hoofdstroom van de lucht loopt? Lijkt me vreemd, daar deze hier gemonteerd moet zitten om goed te kunnen meten.
Ik heb hem bij de dealer laten vervangen. Behuizing was echt heel anders, volgens de monteur was voorgenoemde de reden. Hij heeft beide LMM's even naast elkaar gehouden en er was een heel duidelijk verschil. 't Was een bekend probleem bij de 320d.
't Vuil heeft misschien niet zo grote afmetingen inderdaad, maar ik denk dat die nu wel uit de hoofdstroom zit. Dit hoeft volgens mij ook geen enkel probleem te zijn als je je software hier maar op aanpast dmv een andere correctiefactor op de gemeten waarde als voorheen, wellicht dat die nieuwe LMM daarom ook opnieuw moet worden ingeleerd ??
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 18 jan 2009, 21:00
door Fabian79
Dat zou kunnen inderdaa, leuk om te weten. Bedankt
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 22 jan 2009, 21:09
door Dirktouring
Net na mijn groot onderhoud over 3000 km een verbruik van 4.8 l/100 km, voor de tuning en heb een zesbak. 90% asw aan 125/u.
Ga het nu na de tuning ook eens in het oog houden moet binnen 4.000 km op onderhoud, is bij mij maar een maandje dus...
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 22 jan 2009, 21:24
door john1987

waarom is de mijne

dan toch zo onzuinig met 6.8l/100km terwijl ik dagelijks (koud)5km stad/dorp dan 3km snelweg (warm) 15 km 80 km/u en dan 10 km stad/dorp en dan weer terug

.
ik probeer zuinig te rijde en niet gek hard optrekke tussen 2500 en 3000tp/min schakelen .
en banden spanning is goed en airco uit verwarming op 20*C dus ja wat zou t dan kunnen zijn heeft mn LMM hier ook mee te maken en de auto heeft 5000km gelede een beurt gehad dus ja wie kan me ff helpe
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 22 jan 2009, 21:37
door Opt1mus
Je kunt makkelijk tussen 2000 en 2500 schakelen (met een d), ik ken zelfs bestuurders die het nog eerder doen
Zal je zeker een besparing opleveren.
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 22 jan 2009, 21:39
door Dirktouring
john1987 schreef:
waarom is de mijne

dan toch zo onzuinig met 6.8l/100km terwijl ik dagelijks (koud)5km stad/dorp dan 3km snelweg (warm) 15 km 80 km/u en dan 10 km stad/dorp en dan weer terug

.
ik probeer zuinig te rijde en niet gek hard optrekke tussen 2500 en 3000tp/min schakelen .
en banden spanning is goed en airco uit verwarming op 20*C dus ja wat zou t dan kunnen zijn heeft mn LMM hier ook mee te maken en de auto heeft 5000km gelede een beurt gehad dus ja wie kan me ff helpe
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar het zit hem allemaal deels in de details hoor... ver kijken, nooit tot volledige stilstand proberen te komen want een dode massa in beweging krijgen vreet brandstof, hevige acceleraties/hernemingen vermijden enz... dat gaat al schelen, nieuwe olie, nieuwe filtertjes... scheelt bij mij 0.3l/100km, nu m'n tuning normaal gezien nog eens 0.3l/100km... afwachten
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 22 jan 2009, 21:44
door Opt1mus
Loopt ie verder lekker? Gelijk koppel vanuit onderin de toeren? Bij volgas vanaf 1000toeren in de 2e versnelling geen hikjes maar vloeiend doortrekken? Nee? moet je ook
DIT topic eens lezen....
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 23 jan 2009, 00:30
door Fabian79
Opt1mus schreef:Je kunt makkelijk tussen 2000 en 2500 schakelen (met een d), ik ken zelfs bestuurders die het nog eerder doen
Zal je zeker een besparing opleveren.
Ik schakel met koude motor met de 330d al door bij 2000 rpm. Dan komt de volgende versnelling bij 1300 ong. terug.
En met warme motor kom ik bij normaal rijden eigenlijk niet boven de 2500.
Tuurlijk doe ik dat wel af en toe, maar ik rijd weinig snelweg en vind het dus onnodig om zo te gassen tijdens woon/ werkverkeer. Ik ben wel een beetje van het relaxte
Ik krijg natuurlijk nu commentaar dat ik als een oud vrouwtje rijd, maar zo moet je het niet zien. Je kan best vlot rijden op lagere toerentallen. En uiteraard geef ik em wel es een aansporing, daar heb je immers pk's voor of nie

Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 23 jan 2009, 10:17
door Dirktouring
k krijg natuurlijk nu commentaar dat ik als een oud vrouwtje rijd, maar zo moet je het niet zien.
Je kan best vlot rijden op lagere toerentallen. En uiteraard geef ik em wel es een aansporing, daar heb je immers pk's voor of nie

Amen to that !
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 23 jan 2009, 18:28
door john1987
Opt1mus schreef:Loopt ie verder lekker? Gelijk koppel vanuit onderin de toeren? Bij volgas vanaf 1000toeren in de 2e versnelling geen hikjes maar vloeiend doortrekken? Nee? moet je ook
DIT topic eens lezen....
maar hij trekt 8 van de 10 x wel goed door in zn 3 met 1500toeren tot 3000 maar in zn 2 heeft hij onder de 1500 toeren een beetje moeite maar verder loopt hij lekker
Dirktouring schreef:Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar het zit hem allemaal deels in de details hoor... ver kijken, nooit tot volledige stilstand proberen te komen want een dode massa in beweging krijgen vreet brandstof, hevige acceleraties/hernemingen vermijden enz... dat gaat al schelen, nieuwe olie, nieuwe filtertjes... scheelt bij mij 0.3l/100km, nu m'n tuning normaal gezien nog eens 0.3l/100km... afwachten
deze dingen doe ik dus ook allemaal.
maar verder weet ik t ok zo allemaal niet
Opt1mus schreef:Je kunt makkelijk tussen 2000 en 2500 schakelen (met een d), ik ken zelfs bestuurders die het nog eerder doen
Zal je zeker een besparing opleveren.
maar ja krijg je dan niet zo'n luie bak .
maar als ik dus echt zo moet gaan rijde dan ken je net zo goed een 1.4 pakke bv(vw polo) :?
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 23 jan 2009, 19:52
door Dirktouring
maar ja krijg je dan niet zo'n luie bak .
maar als ik dus echt zo moet gaan rijde dan ken je net zo goed een 1.4 pakke bv(vw polo) :?
Ik kan je verzekeren dat de mijne geen luie bak geworden is. Ik probeer wel degelijk zo'n economische rijstijl te handhaven, maar dat neemt niet weg dat sporadisch de roet eens niet uit de 'kat' mag geblazen worden hé, if you know what i mean :>
- Spoiler: Laat zien
- Gaaaaaaaaaaaaaaaaz :>
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Geplaatst: 23 jan 2009, 21:20
door Mario TT
Bij 2000rpm schakelen is heel goed te doen met een 320d... doe dat zelf heel vaak. En hij wordt er echt niet lui van..
Mijn auto rijdt nu zo`n 5l/100km... dat is redelijk normaal voor een PFL. Iets meer mag.. Minder kan haast niet. Als je bijna alleen maar stad rijdt dan is een hoger verbruik normaal. Bij rustig rijden in de stad is 8l/100km normaal. Mijn meter wijkt bijna niet af.
Trouwens een E46 heeft een 64 liter tank dus als je 60liter tankt en je hebt tegen de 1000km gereden doe je het goed. Theoretisch is dus 1280km mogelijk en dan is hij leeg.. Ik rij altijd meer dan 1000km op een tank.. nog nooit minder gedaan dan dat.. Ik rij wel HEEL VEEL snelweg.. Met airco aan etc.
maar ik rij wel met de standaart banden, 15inch. Brede banden kosten wel wat... Probeer bij het optrekken je verbruiksmeter in het midden te laten staan, 10l/100km dus en dan trekt hij goed op en zuinig. Mijn record is 3,6l/100km op een rit van 50km op Michelin Energy Savers.
Maar goed ik kan zelfs met een X5 zuinig rijden ;D .. Leen hem maar uit en je zult het zien
