Zo, inmiddels 45.000 km verder zonder problemen.
Ik zie bij de info op drive dat ik het vervangen van het roetfilter ga naderen.
Ik hoor ook een vreemd piepje ter hoogte van uitlaatspruitstuk/Turbo.
Vervolgens hoor ik plong: Oei. Dat gaat vast weer $$ kosten.
Oh, nee alleen benzine tanken.
Plong: oh, koel vloeistof is te laag.
Ik vind ook dat de automatische bak een beetje vreemd schakelt.
Het lijkt alsof de auto een beetje trager wordt en wat laag geluid? Of is dat suggestie?
Dan maar even googelen en op bimmerportal snuffelen:
Piepje kan turbo, flexibel stuk en/of uitlaastspruitstuk of krukaspoelie zijn $$$
Koelvloeistof kan thermostat of waterpomp zijn $$
Schakelen kan bak of koppelomvormer zijn $$$$$$$
Laag geluid kan duiden op regenereer en/of nieuw roetfilter zijn$$$$$$
K.T
Piepje intrigeert me. toch even laten luisteren door dealer bij mijn kantoor op de heenweg.
Dealer balie: Ja, moet u een afspraak maken. Deze week zitten we vol. Hoofdmonteur kan heel even kijken maar het is al laat. Hoofdmonteur luistert maar wil graag iets nauwkeuriger kijken/luisteren. Deze week kan het niet meer. Maandag kunt u komen. Ik schrijf het op.
Maandag: ik kom even langs om naar een geluidje te laten luisteren.
Dealer balie: Wie bent u? Bent u hier wel eens geweest? Ik zie u niet in de planning staan.
Listen you pig, ik stond drie dagen geleden voor je neus en heb met jou die afspraak speciaal vandaag gemaakt. zakelijke afspraken afgezegd. Heb je wel tijd?
Balie: ik denk het niet en wat is er dan aan de hand.
Listen you pig: je hebt vorige week zelf de hoofdmonteur laten komen. Laat hem maar weer komen!!!
Hoofdmonteur verschijnt: ja, deze mijnheer is langs geweest en afspraak is toegezegd.
Ik: heb je wel tijd dan want anders ga ik weer weg.
Neen mijnheer dat komt goed.
Middag 13.00 uur:
tring,tring: Met de Stealer.
Ja, vertelt u maar?
Mijnheer heeft uw auto ooit wel eens onderhoudsbeurt gehad. Dit is desastreus wat we hier aantreffen. Zo gaat uw auto snel de vernieling in.
U moet direct roetfilter vervangen.
Uw voorruit heeft pitjes dus die adviseer ik ook om te vervangen.
Uw banden maken veel lawaai en hebben weinig profiel, dus die zou ik ook vervangen.
De auto zit vol storingen.
Al uw gloeibougies zijn defect evenals het relais.
Uw carterventilatieklep ( 5 maanden oud) moet vervangen worden en inlaatspruitstuk moet gedemonteerd en gereinigd worden.
U moet ook direct al uw remmen en schijven vervangen. Achter rijdt u ijzer op ijzer!!!!! heel gevaarlijk.
Oh, euh. Daar schrik ik van maar hoe zit het met het geluidje?
Oh ja, dat weten we niet. Mogelijk een pakkinkje bij de turbo. Weten we niet zeker maar we kunnen het voor de zekerheid vervangen/ kost 500,-
En hoeveel geld schat u dan totaal in?
Nou met ruim 6.000,- komen we een heel eind. Maar dan kent u uw auto niet meer terug! De bestellingen van alle onderdelen hebben we al op de bon vastgelegd.
Ja, ja. Nou doe de kap maar dicht. Ik kom 'm wel ophalen.
Ik reken 50 euries af voor diagnose en krijg een kale bon.
En krijg ik dan geen diagnose rapport o.i.d. Neen mijnheer dat kan de computer niet want dat staat aan de achterkant. Huh?????
Ik kan wel een kopie maken van de aantekeningen aandachtspunten van de monteur. Nou doe dat maar.
F.ck 6.000,- euries!!
Even langs de bank gegaan maar dergelijke hypotheekverhogingen worden alleen nog maar aan Griekenland verstrekt.
Dan maar langs mijn eigen BMW man van de Z3 van Vuuren Reeuwijk en Laarman gegaan.
Conclusie:
Remschijven vervangen flauwekul.
Remblokken achter helemaal niet ijzer op ijzer. Alleen achter blokjes vervangen maar die hadden nog geruime tijd mee kunnen gaan. (Maar hij stond er nu toch)
Helemaal geen storingen in het systeem.
Alleen gloeibougie 5 blonk niet uit. Niets aan doen.
Inlaat filter is inderdaad zwart maar dat komt omdat het van zwart schuim is gemaakt. Verder helemaal schoon.
Carterventielatieklep is niet echt iets aan te zien. (is enkele maanden oud evenals inlaatspruitstuk)
Wat heeft de stealer over het hoofd gezien?
Automaat schakelt niet lekker.
Bevestiging motorblok links kapot
thermostaat lekt koelvloeistof.
Oplossing:
Nieuw ophangrubber motorblok
Versnellingsbak olie verversen inclusief filter
2 remblokjes
thermostaat lekje oplossen.
Ik kom net terug met verse olie in de bak en hij gaat weer als een raket.
Bij Laarman gaan ze voortaan ook altijd de voorruit vervangen bij iedere beurt, Dat vonden ze een goede tip.
Nou, ik hoop dat jullie genoten hebben van deze never ending story met die gasten. Dit was toch weer de limit.