///M3 cabriolet
Re: ///M3 cabriolet, radio switch
Ik ben ook erg voor de originele radio, zoek zelf nog een nette CD43. Goede update, staat gewoon zoveel netter... Gebruik de radio zelf toch al amper in de cabrio, zeker met de kap los heb je echt geen radio nodig.
Re: ///M3 cabriolet, radio switch
er bestaat een module die je tussen een geheel standaard e36 systeem kan zetten, waardoor je zelfs je ipod kan aansluiten op het origineel systeem! staat me bij dat t wel prijzig is (160 euro ofzo), maar misschien voor jou een gave optie?j0eyv schreef:Vind de console met de originele radio altijd zo mooi! Voor mij helaas geen optie aangezien ik veel waarde hecht aan een USB aansluiting. Waar heb je trouwens die andere informatie gevonden?
staat wel netjes zo'n originele radio!
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: ///M3 cabriolet, radio switch
De welbekende Dension Gateway systemen zijn al een behoorlijke tijd op de markt.
Neemt niet weg dat de kwaliteit van het geluid nooit echt goed zal worden met een oudere BMW radio, het blijft een afweging tussen geluidskwaliteit en looks.
Neemt niet weg dat de kwaliteit van het geluid nooit echt goed zal worden met een oudere BMW radio, het blijft een afweging tussen geluidskwaliteit en looks.
x BMW E36 316i Touring Sport Edition - 1999
x BMW E36 328i Touring M Sport - 1997
x BMW E36 325i Cabrio - 1994
x BMW E46 320i Touring - 2000
x BMW F20 116i Sport Line - 2012
x BMW F30 320i Sport Line - 2013
✓BMW F30 320i Modern Line - 2014
x BMW E36 328i Touring M Sport - 1997
x BMW E36 325i Cabrio - 1994
x BMW E46 320i Touring - 2000
x BMW F20 116i Sport Line - 2012
x BMW F30 320i Sport Line - 2013
✓BMW F30 320i Modern Line - 2014
Re: ///M3 cabriolet, radio switch
2 dingen:
- De radiocode kun je niet wijzigen
- Dat "Wait" gaat alleen weg als je de auto op contact stand 2 set en dan een uur wacht. Je kunt niet ondertussen even lekker gaan rijden, want dan start de tijd weer gewoon opnieuw. Je moet hem dus een uur stil zetten met sleutel op stand 2. Dan kun je de code invoeren.
Ik heb overigens zelf een CD43 met Gateway voor ipod en usb apparaten.
Het is waar dat een originele radio nooit kan tippen aan wat nu op de markt te krijgen is. En dat voor aanzienlijk minder geld ook.
Wat betreft de originele radios zit er echter wel een enorm verschil in alle oude modellen (behalve de hele goede Bavaria C Professional) en de CD43.
Er staat genoeg over op Google, waarin zelfs de destijd verantwoordelijke man bij BMW voor de audio het woord doet. Hij laat weten dat BMW's er gevoelig zijn voor een ground loop, oftwel, dat je zo'n hinderlijke fluittoon door je boxen hoort, die mee gaat met het toerental van de motor. Daardoor zijn de oude radio's afgeknepen.
Ten tijde van de CD43 wisten ze het wel op te lossen. De CD43 heeft daarom een aanmerkelijk beter geluid dan alle andere modellen.
Ik kan het alleen maar bevestigen.
Ik had eerst deze
Daarna dezelfde als G-style
en nu dus een (nieuwe)CD43
Na het plaatsen van de CD43 ging er een wereld open. Een veel ruimer geluid, breder bereik, helderder. In combinatie met het H/K top hifi soundsystem heb ik weinig te klagen. En kwa looks niet te overtreffen.
Hier trouwens het stuk van die BMW kerel, wat eind 1999 op een forum is gepost:
Yes, I do know quite a bit about the E36 audio system, as I helped to design it while working as the Product Development Manager for BMW until recently. With regards to upgrading your audio system, the weakest link is currently (and unfortunately) the radio. In your 1995 E36, you have what is called the C33 platform, identifiable by having weather band feature.
Since then, the unit has been upgraded 2 more times; the C43 and more recently the CD43. Although the C43 (still a cassette unit) is somewhat better than your C33, the CD43 is substantially better. The CD43, however, is an in-dash CD player. The major difference being the output voltage, which better drives the existing amplifier. All of these units will work in your vehicle with no modifications whatsoever; the power harness, everything, are direct p[lug-ins.
What you currently experience is a low voltage output from the C33, which does not adequately drive (take advantage) of the on-board, external amplifier. Your unit also has a limiter on the upper frequency range in the FM mode, meaning that when you play FM, you never hear anything above 9 or 10K. This was because there was inherent noise from the engine that could not be attenuated, so the radio had to be attenuated. This hurt sound quality in the upper frequency range (sounds muffled).
I eliminated the limiter altogether on both C43/CD43 platforms for US cars. Now the Radio drives the amp better and you can enjoy higher frequency output. These units will work w/o any noise problems in your car.
So basically, what I am suggesting, since you want to retain cosmetic-integration and don't care for cassette, is to get your hands on the CD43. This will also control your CD Changer, if you have one.
Now, of coarse, if you are planning a full blown system with amps, etc, then we need to reconsider my suggestion, since this unit still does not have RCA (line-level) audio outputs, necessary in driving aftermarket amps (properly).
- De radiocode kun je niet wijzigen
- Dat "Wait" gaat alleen weg als je de auto op contact stand 2 set en dan een uur wacht. Je kunt niet ondertussen even lekker gaan rijden, want dan start de tijd weer gewoon opnieuw. Je moet hem dus een uur stil zetten met sleutel op stand 2. Dan kun je de code invoeren.
Ik heb overigens zelf een CD43 met Gateway voor ipod en usb apparaten.
Het is waar dat een originele radio nooit kan tippen aan wat nu op de markt te krijgen is. En dat voor aanzienlijk minder geld ook.
Wat betreft de originele radios zit er echter wel een enorm verschil in alle oude modellen (behalve de hele goede Bavaria C Professional) en de CD43.
Er staat genoeg over op Google, waarin zelfs de destijd verantwoordelijke man bij BMW voor de audio het woord doet. Hij laat weten dat BMW's er gevoelig zijn voor een ground loop, oftwel, dat je zo'n hinderlijke fluittoon door je boxen hoort, die mee gaat met het toerental van de motor. Daardoor zijn de oude radio's afgeknepen.
Ten tijde van de CD43 wisten ze het wel op te lossen. De CD43 heeft daarom een aanmerkelijk beter geluid dan alle andere modellen.
Ik kan het alleen maar bevestigen.
Ik had eerst deze
Daarna dezelfde als G-style
en nu dus een (nieuwe)CD43
Na het plaatsen van de CD43 ging er een wereld open. Een veel ruimer geluid, breder bereik, helderder. In combinatie met het H/K top hifi soundsystem heb ik weinig te klagen. En kwa looks niet te overtreffen.
Hier trouwens het stuk van die BMW kerel, wat eind 1999 op een forum is gepost:
Yes, I do know quite a bit about the E36 audio system, as I helped to design it while working as the Product Development Manager for BMW until recently. With regards to upgrading your audio system, the weakest link is currently (and unfortunately) the radio. In your 1995 E36, you have what is called the C33 platform, identifiable by having weather band feature.
Since then, the unit has been upgraded 2 more times; the C43 and more recently the CD43. Although the C43 (still a cassette unit) is somewhat better than your C33, the CD43 is substantially better. The CD43, however, is an in-dash CD player. The major difference being the output voltage, which better drives the existing amplifier. All of these units will work in your vehicle with no modifications whatsoever; the power harness, everything, are direct p[lug-ins.
What you currently experience is a low voltage output from the C33, which does not adequately drive (take advantage) of the on-board, external amplifier. Your unit also has a limiter on the upper frequency range in the FM mode, meaning that when you play FM, you never hear anything above 9 or 10K. This was because there was inherent noise from the engine that could not be attenuated, so the radio had to be attenuated. This hurt sound quality in the upper frequency range (sounds muffled).
I eliminated the limiter altogether on both C43/CD43 platforms for US cars. Now the Radio drives the amp better and you can enjoy higher frequency output. These units will work w/o any noise problems in your car.
So basically, what I am suggesting, since you want to retain cosmetic-integration and don't care for cassette, is to get your hands on the CD43. This will also control your CD Changer, if you have one.
Now, of coarse, if you are planning a full blown system with amps, etc, then we need to reconsider my suggestion, since this unit still does not have RCA (line-level) audio outputs, necessary in driving aftermarket amps (properly).
Mr. OEM
Re: ///M3 cabriolet, radio switch
Kijk daar hebben we wat aan! Ik zal de radio binnenkort even een uurtje op contact mee laten draaien.
Ik begrijp dat er dus 2 type's CD43 zijn? een oude (die ik heb) en een nieuwe (die jij hebt)? Of heeft de mijne een ander type nummer?
Verder ben ik gister weer eens lekker bezig geweest met de ///M.
Eerst maar eens de Airco laten checken en opnieuw laten afvullen, hij gaf namelijk meer warme lucht dan koude dus maar eens even aan laten koppelen:
Daarna gelijk maar even naar de accu speciaalzaak gegaan om er een nieuwe fatsoenlijke accu in te laten zetten, volgens mijn uitlees apparatuur gaf hij nog maar 9 volt dus dat kan niet best wezen. Om het alarm niet in de war te krijgen hadden ze even een kleine accu aan de voorkant onder de motorkap geplaatst, zou ik zelf niet zo snel aan gedacht hebben.
Verder veel kleine dingetjes gedaan, nieuwe bumperstrip links voor geplaatst, philips silverlight knipperlichten er in, wat interieur lampjes vervangen en kentekenplaathouders gewisseld aangezien voor stuk was en achter nutteloze reclame op stond.
Al met al ben je zo weer een paar uurtjes zoet.
Ik begrijp dat er dus 2 type's CD43 zijn? een oude (die ik heb) en een nieuwe (die jij hebt)? Of heeft de mijne een ander type nummer?
Verder ben ik gister weer eens lekker bezig geweest met de ///M.
Eerst maar eens de Airco laten checken en opnieuw laten afvullen, hij gaf namelijk meer warme lucht dan koude dus maar eens even aan laten koppelen:
Daarna gelijk maar even naar de accu speciaalzaak gegaan om er een nieuwe fatsoenlijke accu in te laten zetten, volgens mijn uitlees apparatuur gaf hij nog maar 9 volt dus dat kan niet best wezen. Om het alarm niet in de war te krijgen hadden ze even een kleine accu aan de voorkant onder de motorkap geplaatst, zou ik zelf niet zo snel aan gedacht hebben.
Verder veel kleine dingetjes gedaan, nieuwe bumperstrip links voor geplaatst, philips silverlight knipperlichten er in, wat interieur lampjes vervangen en kentekenplaathouders gewisseld aangezien voor stuk was en achter nutteloze reclame op stond.
Al met al ben je zo weer een paar uurtjes zoet.
✕ 318IS E36 coupé BJ'93 Mauritius Blauw
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw
Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw
Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!
Re: ///M3 cabriolet, radio switch
Nee die jij hebt is geen CD43. Wat precies de codenaam is weet ik niet. Grote verschil is hierboven genoemd. Ook heeft het model wat jij hebt geen aansluiting voor een wisselaar, de CD43 wel (en dus de optie om er een ipod/usb speler op aan te sluiten.
Als je een grote BC hebt, wat jij hebt, kun je zelf je accuspanning/laadspanning uitlezen via geheim menu optie 9.
Als je een grote BC hebt, wat jij hebt, kun je zelf je accuspanning/laadspanning uitlezen via geheim menu optie 9.
Mr. OEM
Re: ///M3 cabriolet, radio switch
Via de BC wist ik inderdaad dat dat ook kon, maar mij GT1 kop geeft het ook aan op de laptop dus vandaar dat ik het op die manier al wist
De radio was meer om even te proberen of hij het nog daadwerkelijk doet, zelf heb ik een mooie JVC op het oog, maar eerst maar eens kijken of ook mijn Pioneer het nog doet met de Ipod/Iphone aansluiting...
De radio was meer om even te proberen of hij het nog daadwerkelijk doet, zelf heb ik een mooie JVC op het oog, maar eerst maar eens kijken of ook mijn Pioneer het nog doet met de Ipod/Iphone aansluiting...
✕ 318IS E36 coupé BJ'93 Mauritius Blauw
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw
Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw
Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!
Re: ///M3 cabriolet
Toch vreemd dat de CD43 die ik had, geen aansturingsmogelijkheid had voor de originele CD wisselaar.
Er zat wel een stekker plug in, en alles paste ook, maar ik kreeg de CD wisselaar niet aan de praat icm de CD43.
Mijn CD43 had geen `MODE` knop om te wisselen tussen radio, cd, of cd wisselaar etc.
Plus dat de CD43 die ik had absoluut minder goed klonk dan de BMW radio die ik er nu in heb, ten minste als ik LOUD aan zet.
Mijn CD43 had geen LOUD mogelijkheid.
Ik snap er nog steeds niks van eigenlijk.
Er zat wel een stekker plug in, en alles paste ook, maar ik kreeg de CD wisselaar niet aan de praat icm de CD43.
Mijn CD43 had geen `MODE` knop om te wisselen tussen radio, cd, of cd wisselaar etc.
Plus dat de CD43 die ik had absoluut minder goed klonk dan de BMW radio die ik er nu in heb, ten minste als ik LOUD aan zet.
Mijn CD43 had geen LOUD mogelijkheid.
Ik snap er nog steeds niks van eigenlijk.
x BMW E36 316i Touring Sport Edition - 1999
x BMW E36 328i Touring M Sport - 1997
x BMW E36 325i Cabrio - 1994
x BMW E46 320i Touring - 2000
x BMW F20 116i Sport Line - 2012
x BMW F30 320i Sport Line - 2013
✓BMW F30 320i Modern Line - 2014
x BMW E36 328i Touring M Sport - 1997
x BMW E36 325i Cabrio - 1994
x BMW E46 320i Touring - 2000
x BMW F20 116i Sport Line - 2012
x BMW F30 320i Sport Line - 2013
✓BMW F30 320i Modern Line - 2014
Re: ///M3 cabriolet
Dan had je geen CD43. Simpel als dat. Er is maar 1 model CD43. De CD43 heeft ook geen loudness setting meer. Dat zit wel op het andere model.BMW-Vince schreef:Toch vreemd dat de CD43 die ik had, geen aansturingsmogelijkheid had voor de originele CD wisselaar.
Er zat wel een stekker plug in, en alles paste ook, maar ik kreeg de CD wisselaar niet aan de praat icm de CD43.
Mijn CD43 had geen `MODE` knop om te wisselen tussen radio, cd, of cd wisselaar etc.
Plus dat de CD43 die ik had absoluut minder goed klonk dan de BMW radio die ik er nu in heb, ten minste als ik LOUD aan zet.
Mijn CD43 had geen LOUD mogelijkheid.
Ik snap er nog steeds niks van eigenlijk.
Wel is het zo dat de CD43 alleen werkt met de latere modellen i-bus CD wisselaar. In de E36 zit alleen af-fabriek een ouder systeem wisselaar. Die kan niet communiceren met de CD43.
Er zit, zoals te zien, ook geen MODE knop op de CD43. Radio kies je door op FM of AM te drukken. CD is de cd speler, en nogmaals op de CD knop en je kiest de wisselaar. Zoals je op mijn foto ziet heeft "mijn" CD43 ook geen MODE knop.
Dus wat betreft die zaken had je wél een CD43. CD43 is de enige met 2 displays, dus als je die had, dan had je gewoon een CD43.
Wat het geluid betreft is er geen enkele twijfel, zoals ook de BMW mag zelf uitlegt in het stuk wat ik hierboven postte. De CD43 heeft een hogere output en geen frequentie limiter. Die 2 zaken bepalen eigenlijk alles al. Hij zegt ook letterlijk "The CD43 is substantially better".
Mr. OEM
Re: ///M3 cabriolet
Ik geloof je ook meteen, geef alleen aan wat ik zelf met mijn gehoor concludeerde.
Qua wisselaar kan wel kloppen dan, want ik heb natuurlijk nog de `oude` originele wisselaar in mijn E36 touring.
Qua wisselaar kan wel kloppen dan, want ik heb natuurlijk nog de `oude` originele wisselaar in mijn E36 touring.
x BMW E36 316i Touring Sport Edition - 1999
x BMW E36 328i Touring M Sport - 1997
x BMW E36 325i Cabrio - 1994
x BMW E46 320i Touring - 2000
x BMW F20 116i Sport Line - 2012
x BMW F30 320i Sport Line - 2013
✓BMW F30 320i Modern Line - 2014
x BMW E36 328i Touring M Sport - 1997
x BMW E36 325i Cabrio - 1994
x BMW E46 320i Touring - 2000
x BMW F20 116i Sport Line - 2012
x BMW F30 320i Sport Line - 2013
✓BMW F30 320i Modern Line - 2014
Re: ///M3 cabriolet
Precies ik heb je wisselaar gezien op de meeting in de meern en dat was idd de oude variant zoals ik toen al zei
Re: ///M3 cabriolet
Je hoeft mij niet te geloven hoor. Iedereen hoort weer anders. Maar puur vanuit technische specs, is de CD43 de betere. (en ook het laatste model 1-DIN radio).BMW-Vince schreef:Ik geloof je ook meteen, geef alleen aan wat ik zelf met mijn gehoor concludeerde.
Qua wisselaar kan wel kloppen dan, want ik heb natuurlijk nog de `oude` originele wisselaar in mijn E36 touring.
Mr. OEM
Re: ///M3 cabriolet
Het is al weer een tijdje stil Gert Jan. Je hebt 'm toch nog wel
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line
Re: ///M3 cabriolet
Jazeker, net weg gebracht om de schade links voor op het spatbord te repareren en de voorbumper mee te spuiten. Staat hij er kwa uiterlijk netjes bij op de promodag Ondertussen druk met de verkoop van de 328, deze gaat als het goed is zaterdag van eigenaar wisselen.
✕ 318IS E36 coupé BJ'93 Mauritius Blauw
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw
Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw
Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!
Re: ///M3 cabriolet
Dat is mooi om te horen. Krijg je 'm weer mooi strak terug. En de coupe er misschien uit Ik had 'm ook al een paar keer bekeken via MP dat blijft toch ook een prachtwagen. Ik hoop dat de volgende eigenaar er net zo zuinig op is als jij was.
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line