Dit topic is alweer oud, maar staat vol goede tips. Vandaag de klus gedaan en even een korte samenvatting:
Ik had besloten om de glasplaten te laten zitten.
- Ik heb bij BMW twee rubbers gehaald, 1 x rondom, en 1 x voor tussen de twee glasplaten (iets van 55 euro totaal)
- Dak in kantel stand zetten
- Goed met de föhn in de weer, buiten temperatuur zo hoog mogelijk, en dan het rubber los föhnen. Kost misschien wat meer tijd, maar de lijm laat veel beter los. Zet de föhn erop, trek zodanig aan het rubber dat het onder spanning staat, en dan komt het los door de warmte
- Wanneer je bij de overgang naar de grote glasplaat bent, rubbers afsnijden en het dak helemaal opendoen
- Rubber verder verwijderen, en daar waar dikke stukken lijm achterblijven, deze met de vinger er afrollen. Een niet te hard stuk plastic helpt ook, b.v een oude bankpas
- Rest eventueel met sticker verwijderaar weghalen (heeft niet mijn voorkeur)
Monteren:
- Heel goed met ammonia ontvetten, het is echt belangrijk dat de ondergrond goed schoon en vetvrij is
- Wederom een beetje warme temperatuur zal het plakken stuk makkelijker maken
- Bolle kant boven (dat was ook een vraag ergens) er zit een heel klein randje, die kan je mooi langs de dakrand leggen
- Aan de achterkant in het midden beginnen en inderdaad niet de oranje strip tijdens het plaatsen geheel verwijderen. Ik hield steeds 10 cm aan, en dan weer 10 cm verwijderen etc. Dat geeft genoeg ruimte maar maakt eventueel corrigeren ook makkelijk. Op moeilijke plaatsen rubber aandrukken met b.v. een oude bankpas
- Als alles klaar is, resetten/kalibreren zoals eerder omschreven: Contact aan en de knop ingedrukt houden. N.b. Ik heb een 2006 E91 en die wilde dit alleen doen met een draaiende motor.
Bij mij wilde het dak niet meer open toen ik in kantel stand het rubber verwijderd had. Resetten volgens de procedure werkte bij mij niet. Achteraf bleek dit bij mijn auto met draaiende motor te moeten. Daarna ging alles goed. Mijn auto is Italiaanse import, de staat van de rubbers in het algemeen viel mij erg mee, maar die van het dak waren wel erg droog en dun geworden.
Tip: Indien je wel de glasplaten verwijderd, maak dan niet alleen de goten schoon, maar ook de twee afvoerkanalen naar achteren toe. Dit kan met een lange elektriciteit-draad, en dan de versie die je in plafonds tegen komt

Overigens ga ik dit sowieso doen, maar dan vanaf de achterzijde. De uitgang zit onder de achterklep, bovenin.
Tip: Ik ga alles smeren met WD40 specialist droogsmeerspray. Dit zou onder hoge temperaturen moeten blijven werken en geen vuil ed aantrekken.