Pagina 5 van 5

Re: olie/koelwater temperatuur uitlezen ???

Geplaatst: 22 nov 2018, 21:59
door FrankP_550i
bmweetje3 schreef:maar ik kan heel goed zien of de motor koud is of op bedrijfstemperatuur, dus voor mij heeft deze wel degelijk een temperatuurfunctie. Bij warme motor zijn er nog 4 streepjes zichtbaar. Handig is dat deze aanduiding aangeeft welke toerentallen je mag rijden totdat de motor warm is.

tip; temperatuur van het koelwater zegt nog niets ( of niet zo heel veel) over de temperatuur van de OLIE.
Water temp kan op 80 C aangeven terwijl de olie pas 30 C is. De motor is dan nog lang niet op bedrijfstemperatuur!

Zodra de olie goed warm is - vanaf zo'n 80 C olie temp. - is het veilig om de motor eens de sporen te geven. Zeker bij een groot blok als de V8 is het verstandig hiermee rekening te houden.
Helaas ontbeert het de V8 aan een olie temp sensor.

Re: olie/koelwater temperatuur uitlezen ???

Geplaatst: 06 jan 2019, 00:56
door Kubilay
bmweetje3 schreef:maar ik kan heel goed zien of de motor koud is of op bedrijfstemperatuur, dus voor mij heeft deze wel degelijk een temperatuurfunctie. Bij warme motor zijn er nog 4 streepjes zichtbaar. Handig is dat deze aanduiding aangeeft welke toerentallen je mag rijden totdat de motor warm is.
tom_il schreef:Ik gebruik die ook. Maar gezien hij op 70°c al stopt en je er dus geen oververhitting of slecht werkende EGR thermostaat (diesel) kunt op aflezen vind ik het vrij beperkt.
Ik heb de 'secret menu' al een tijdje ontdekt. De tachometer resetknop inhouden voor een tijd totdat er rare dingen te voorschijn komen. In ieder geval als je heel die handeling met vrijschakeling etc hebt doorgelopen, dan kan je in 1 van die menu's de koelwatertemperatuur digitaal aflezen in 'C. Ik heb zelf een pre-LCI met die variabel schaalverdeling. Ik heb daarop gelet en bij mij (525i M54 2004) stopt de schaalverdeling net als bij bmweetje3 bij de 3 á 4 strepen (onderste streep is net wel net niet te zien). Ik heb een keertje dus digitaal meegevolgd tijdens het rijden toen de motor nog koud was en keek dus op welke temperatuur dat ding stopte met schuiven. Dat was bij mij bij 90'C. Precies op bedrijfstemperatuur. Ik zou zeggen: probeer het zelf ook eens.
Het is idd niet de olietemperatuur, dus rij voor de zekerheid toch ff nog een paar extra minuten rustig. Ik weet wel uit ervaring met andere auto's van andere merken dat de olietemperatuur niet stabiel blijft. Soms blijft die zelfs onder 90'C als ik rustig rij en bij agressief rijden begint de auto de olie pas te koelen bij 100-105'C. Het blijft dus niet constant stabiel op 90'C.
Daarom denk ik dat de olietemperatuur minder belangrijk is. Tenminste, zolang je niet de auto op z'n staart trapt binnen 20 tot 30 minuten na aanrijden.

Re: olie/koelwater temperatuur uitlezen ???

Geplaatst: 06 jan 2019, 06:52
door tom_il
Enigste regeling die erop zit is een thermostaat die de watertemp regelt er zit geen olie thermostaat op. Olie word via water gekoeld.
Bij de diesel zie je de watertemp dalen als je eens doortrekt in de toeren, ik vermoed wegens de waterpomp die aangedreven word door de multiriem en dus een debiet heeft dat varieert met het toerental.