Pagina 5 van 12
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 01:04
door Lowkey
Ik heb net even een testrit gemaakt (yes yes

) om te meten. Mijn 530d gaat tot max. 2400 HPa da's dus ongeveer 2,4 Bar of te wel 1,4 Bar boost pressure! Dit leverde hij van ongeveer 2200 tot 4000 TPM. Rail druk gaat tot ongeveer 1800 Bar richting de 4000 TPM.
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 01:42
door Schmiedmann530
Heb je daar een apparaat voor nodig om het te meten? ben ook erg benuwd.
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 02:09
door Lowkey
Geen speciaal apparaat maar wel laptop / OBD2 kabels / Ediabas en INPA (voor dit testje tenminstte). Er zijn veel topics over dit onderwerp. Installeren kost even aandacht maar dan heb je ook wat. Is echt super makkeliijk kan je zelf alles uitlezen / resetten / coderen / updaten. Wel fikkin' met 1 hand in de bocht je laptop vasthouden en zo...

Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 15:50
door Schmiedmann530
Aah zoo.Dan ga ik er ook wel eentje binnenkort halen. Scheelt wel een hoop geld denk ik zo.
Vandaag nog een update, gescheurde intercooler slang vernieuwd, volgens de verkoper heeft dit iets te maken met 2 dingen.
1e fabrieksfout
2e speling tussen turbo en gescheurde slang. Dat kan kloppen want het alu gedeelte waar de lucht temperatuursensor aan vast zit heeft geen versteviging en zit eigenlijk los.
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 16:24
door henri.thijssen
Lowkey schreef:Ik heb net even een testrit gemaakt (yes yes

) om te meten. Mijn 530d gaat tot max. 2400 HPa da's dus ongeveer 2,4 Bar of te wel 1,4 Bar boost pressure! Dit leverde hij van ongeveer 2200 tot 4000 TPM. Rail druk gaat tot ongeveer 1800 Bar richting de 4000 TPM.
Lowkey
Is jouw origineel of gechipt ?
En wat bedoel je met 1,4 Bar Boost pressure?
ik zal het vanavond ook is meten. De mijne is iig wel gechipt.
Maar mij stond bij dat in INPA de meter maar tot max 2500 gaat (balkje houdt dan op)
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 20:47
door henri.thijssen
Ik heb het net ook oven met INPA getest
Ik heb een scherm print gemaakt tijdens ritje.
Tijdens vol gas optrekken, 3e versnelling in M en rond 4.000 toeren 4.500.
Ladedruck SOLL 6124 hPa 6,1 Barr
Ladedruk IST 6793 hPA 6,8 Bar
Wat is het verschil tussen Ladedruck SOLL en Ladedruck IST en is 6,8 Bar niet er veel ?
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 21:35
door tom_il
Hoe koppel je de PC aan ? Als ik de kabel aansluit wil hij niet meer starten. Doe je dit dan als hij gestart is ?
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 23:31
door Schmiedmann530
tom_il schreef:Hoe koppel je de PC aan ? Als ik de kabel aansluit wil hij niet meer starten. Doe je dit dan als hij gestart is ?
Haha je pc nog wel

Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 14 jan 2013, 23:46
door tom_il
Laptop is ook een PC of te wel personal computer

Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 15 jan 2013, 11:58
door henri.thijssen
iemand die hier enige uitleg over kan geven ?
Kan INPA dit fout aangeven ?
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 15 jan 2013, 14:02
door Lowkey
@ schmiedmann: ik dacht aan het fotootje te zien dat de slang net voor de EGR/inlaatspruit was gescheurd? Mooi dat het iig weer repareerd wordt.
@henrithijssen: mijne is niet gechipt. Met boost pressure bedoel ik de extra luchtdruk die de turbo levert (alles boven atmosferisch).
He ja die van mij ging idd ook maar tot 2500!! Hoe kreeg jij dan later de veel hogere waarde? Of ging die boven de 2500 in de stress? Er staat wel een uitroepteken bij wijst op een soort van ongeldigheid denk ik?? Gaf je volgas op het moment van het screenshot?? 6,7 Bar kan eigenlijk niet. Ik zal eens kijken of ik een screenrecorder kan laten lopen

Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 15 jan 2013, 14:12
door henri.thijssen
Ja was vol gas - optrekkende - 3e versnelling - rond de 4500toeren
ik snap er ook niks van. Ik zou denken dat ie uit elkaar klapt bij 6,5bar
Maar uitroeptekentjes staan ook bij Luftmasse
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 15 jan 2013, 19:21
door Schmiedmann530
Lowkey schreef:@ schmiedmann: ik dacht aan het fotootje te zien dat de slang net voor de EGR/inlaatspruit was gescheurd? Mooi dat het iig weer repareerd wordt.
@henrithijssen: mijne is niet gechipt. Met boost pressure bedoel ik de extra luchtdruk die de turbo levert (alles boven atmosferisch).
He ja die van mij ging idd ook maar tot 2500!! Hoe kreeg jij dan later de veel hogere waarde? Of ging die boven de 2500 in de stress? Er staat wel een uitroepteken bij wijst op een soort van ongeldigheid denk ik?? Gaf je volgas op het moment van het screenshot?? 6,7 Bar kan eigenlijk niet. Ik zal eens kijken of ik een screenrecorder kan laten lopen

Jep heb al gisteren een nieuwe gehaald, hij vond het heel erg vreemd dat daar de scheur was ontstaan, want bij te veel druk zou meestal de binnen bocht scheuren. Als dit nogmaals optreed gaan we kijken voor een andere oplossing.Hopelijk zal het blijven bij het fabrieksfoutje.
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 15 jan 2013, 21:01
door matheeuwissen
henri.thijssen schreef:Ik heb het net ook oven met INPA getest
Ik heb een scherm print gemaakt tijdens ritje.
Tijdens vol gas optrekken, 3e versnelling in M en rond 4.000 toeren 4.500.
Ladedruck SOLL 6124 hPa 6,1 Barr
Ladedruk IST 6793 hPA 6,8 Bar
Wat is het verschil tussen Ladedruck SOLL en Ladedruck IST en is 6,8 Bar niet er veel ?
soll= zo zou het moeten zijn
ist = dat is het op dat moment.
Re: Hoeveel PK heb jij onder jou kap?
Geplaatst: 15 jan 2013, 23:25
door Lowkey
Net even mijn maximaal vermogen berekend aan de hand van INPA metingen in de 4

Het vervelende is dat er nergens een veld is waar je tegelijkertijd koppel en toerental kunt aflezen!!

wie weet hier een oplossing voor? Ik wil eigenlijk veld F7 en <shift>F7 in GS19 module combineren
wheel speed in 4 @ 4500 TPM was 186 km/h (schatting).
Bij 4000 moet de motor op papier zijn piekvermogen leveren dus:
bij 4000/4500 * 186 = 165 km/h
koppel @ 165 km/h gemeten = 364 Nm
P = hoeksnelheid * koppel
4000/60 s * 2Pi = 418 Rad/s
418*364 = 152394 W = 152 kW * 1.36 =
207 Pk !!
correct me if i'm wrong
Komt toch redelijk in de buurt van 530d!
Echter de wheel speed in INPA klopte niet met de werkelijke snelheid.