N42 Carterventilatie
-
Re: N42 Carterventilatie
ja klinkt logische.
Ik ga het morgen doen, gelijk even 2 remslangen vervangen als ik toch bezig ben.
Alle 4 de wielen ontluchten en de koppeling doe ik ook maar, just to be sure!
Wat ik alleen nogsteeds niet begrijp is waarom BMW die vernouwing ertussen heeft geplaatst, als het nu problemen geeft zou dat toen de auto nieuw was toch ook al zo zijn?
Remleidingen kunnen niet verstopt raken o.i.d.....
Ik ga het morgen doen, gelijk even 2 remslangen vervangen als ik toch bezig ben.
Alle 4 de wielen ontluchten en de koppeling doe ik ook maar, just to be sure!
Wat ik alleen nogsteeds niet begrijp is waarom BMW die vernouwing ertussen heeft geplaatst, als het nu problemen geeft zou dat toen de auto nieuw was toch ook al zo zijn?
Remleidingen kunnen niet verstopt raken o.i.d.....
The ultimate driving machine, BMW
-
Ik heb dat dingetje vanavond ertussen uitgehaald, ff wat kilometers maken om te kijken of het in positieve zin heeft geholpen, jullie horen van mij
ik had geprobeerd, maar had geen goede klem liggen om de slang te klemmen, eerst maar goede c klem halen. Gaat het schakelen naar 1 en 2 nu beter??
-
Ik had het gewoon met een lijmklem gedaan.
ja ik denk t wel, moet er even aan wennen.
heb wel t idee dat als je optrekt in zn 1, dat ie fff in een dip gaat.
maar zoals ik al zei, ik moet er gewoon ff aan wennen haha.
aangrijpingspunt is wel wat later geworden
ik zou wel graag eens in een andere n42 willen rijden om de verschillen te ervaren
ja ik denk t wel, moet er even aan wennen.
heb wel t idee dat als je optrekt in zn 1, dat ie fff in een dip gaat.
maar zoals ik al zei, ik moet er gewoon ff aan wennen haha.
aangrijpingspunt is wel wat later geworden
ik zou wel graag eens in een andere n42 willen rijden om de verschillen te ervaren
Bedoel je met dat dip je dat je even geen vermogen hebt, een seconde na het schakelen? Ik heb dat gevoel ook met cdv ; lijkt op een elektronische koppel begrenzing om de koppeling te besparen...
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
Nee dat is niet helemaal wat ik bedoel.
Die dip is er alleen bij het optrekken zodra je je koppeling net helemaal op hebt laten komen.
schakelen gaat wel goed.
maar ik weet het niet zeker, daar kan ik je van de week meer over vertellen als ik wat meer kilometers heb gemaakt.
Die dip is er alleen bij het optrekken zodra je je koppeling net helemaal op hebt laten komen.
schakelen gaat wel goed.
maar ik weet het niet zeker, daar kan ik je van de week meer over vertellen als ik wat meer kilometers heb gemaakt.
-
Vanavond heb ik een poging gewaagd de CCV te vervangen. Allemaal geen probleem, klusje van niks eigenlijk. Ook de voorste schroef torx30 was makkelijk vanaf onder te bereiken met een flexibel verlengstuk.
Uiteindelijk het inlaatspruitstuk eraf en de unit bereikt. Blijkt deze van 2012 te zijn en brandschoon!....
Zit dus nog steeds met het probleem dat de auto af en toe flink rookt, beetje lichtblauw grijzig. Het gebeurt alleen als de auto goed warm is en niet continue. Heb ook al eens 200km achter elkaar gereden zonder enige rookontwikkeling. Ook verbruikt de auto behoorlijk wat olie. Lijkt op meer dan een liter per 1000 km. Zie wel behoorlijk wat nattigheid komen vanaf het oliefilter. Dus vermoed deze pakking.
Als iemand nog tips heeft graag.
Als iemand dit klusje nog wil klaren.. ik heb dus alles nog liggen. De hele set met slangen, pakkingen en de ccv unit. Heb er bij de BMW dealer 121 euro voor betaald. Iemand die 90 euro neerlegt heeft het setje compleet!
Hier wat foto's van mijn motorblok met de gedemonteerde inlaat.

Uiteindelijk het inlaatspruitstuk eraf en de unit bereikt. Blijkt deze van 2012 te zijn en brandschoon!....
Zit dus nog steeds met het probleem dat de auto af en toe flink rookt, beetje lichtblauw grijzig. Het gebeurt alleen als de auto goed warm is en niet continue. Heb ook al eens 200km achter elkaar gereden zonder enige rookontwikkeling. Ook verbruikt de auto behoorlijk wat olie. Lijkt op meer dan een liter per 1000 km. Zie wel behoorlijk wat nattigheid komen vanaf het oliefilter. Dus vermoed deze pakking.
Als iemand nog tips heeft graag.
Als iemand dit klusje nog wil klaren.. ik heb dus alles nog liggen. De hele set met slangen, pakkingen en de ccv unit. Heb er bij de BMW dealer 121 euro voor betaald. Iemand die 90 euro neerlegt heeft het setje compleet!
Hier wat foto's van mijn motorblok met de gedemonteerde inlaat.
Toch de klepstemseals? Heb deze al eens eerder voorbij horen komen. Hoop het niet voor je. Is een erg prijzige klus.
-
Klepseals zullen de wereld niet kosten denk ik? Is er een manier om dit te bevestigen danwel uit te sluiten?
Het vervangen doe ik zelf dus kost het alleen m'n eigen uren.
Het vervangen doe ik zelf dus kost het alleen m'n eigen uren.
Klepseals kosten niks. Zijn gewoon afdichtrubbertjes. Alleen moet de kop er vanaf of deze te vervangen. Hierbij heb je verstand nodig van het valvetronic systeem met bijbehorend speciaal gereedschap.
Tegenwoordig is het zo "normaal" geworden dat de motoren problemen hebben o.a klepstemseals dat de gereedschap wat goedkoper zijn geworden. Je hebt 2 soorten gereedschappen enkel om je ketting te vervangen en op timing te zetten en je hebt ook om je nokkenas oftwel heel je vvt systeem eraf te kunnen halen die kosten rond de 200 euro compleet tegenwoordig. Beetje mazzel kan je aardig wat eraan verdienen omdat het zo vaak voorkomt en duidelijker ook goedkoper kan doen dan de dealer zelf mits je de gereedschap hebt.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Hallo,
Ik heb ook last van een hoog olie verbruik 1L 1000km dit meting tijdens stad 50% autobaan 50%
ik heb de slang aan de bovenkant van het inlaatspruitstuk los gemaakt en hier was helemaal geen sludge te vinden wel af en toe een beetje aan de olie pijlstok (geen koelvloeistof verlies laatste 5000km).
na het laten vallen van een bitje voelde ik veel olie aan de achterkant van het op de beschermplaat. iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? vacuümpomp? of toch de carterventilatie?
thanks!
Sjan
Ik heb ook last van een hoog olie verbruik 1L 1000km dit meting tijdens stad 50% autobaan 50%
ik heb de slang aan de bovenkant van het inlaatspruitstuk los gemaakt en hier was helemaal geen sludge te vinden wel af en toe een beetje aan de olie pijlstok (geen koelvloeistof verlies laatste 5000km).
na het laten vallen van een bitje voelde ik veel olie aan de achterkant van het op de beschermplaat. iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? vacuümpomp? of toch de carterventilatie?
thanks!
Sjan
bmw 318 touring, bmw 2002L, bmw 3.0 csa
Hier heb ik dus ook last van, bij mij zijn de ringen van de vacuümpomp vervangen maar nog steeds een hoog olieverbruik. Het ligt waarschijnlijk echt aan de klepseals dat het blok olie vreet. Iemand enig idee verder? En bij mij is de achterkant van de beschermplaat ook vol met olie.
Check vacuümpomp, Oliefilter pakking, kleppendeksel pakking, carterpakking. Maar als je CCV al verwisseld heb en nog steeds hoog gebruik en blauw rook vooral bij stil staan na een kort rit dan 80 % zeker kan ik zeggen dat het klepseals zijn. Ze worden hard door verkeerde olie of materiaal en dan sluiten ze niet meer goed af.
Verkocht BMW 320D e90
Ik heb afgelopen week toevallig die pakkingen van het oliefilterhuis vervangen. Die kunnen na verloop van tijd ook wel eens uitharden.
Is makkelijk zelf te doen, luchtinlaat en gasklephuis eraf. Zit een pakking aan de zijkant van het filterhuis (tussen oliekoeler) en onder het filter huis.
Volgens mij kostte die pakkingen ook niet zoveel, een tientje misschien.
Wat je eens kunt proberen tegen olieverbruik is een motor flush te doen. Volgens mijn garage kan dit het verhelpen. Flesje Forte motor flush bij de oude olie doen, ff stationair draaien en dan nieuwe olie erin met Forte top treatment erbij. Onlangs ook gedaan, moet het resultaat nog ff afwachten.
Is makkelijk zelf te doen, luchtinlaat en gasklephuis eraf. Zit een pakking aan de zijkant van het filterhuis (tussen oliekoeler) en onder het filter huis.
Volgens mij kostte die pakkingen ook niet zoveel, een tientje misschien.
Wat je eens kunt proberen tegen olieverbruik is een motor flush te doen. Volgens mijn garage kan dit het verhelpen. Flesje Forte motor flush bij de oude olie doen, ff stationair draaien en dan nieuwe olie erin met Forte top treatment erbij. Onlangs ook gedaan, moet het resultaat nog ff afwachten.

[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]