GTA'S 328I project

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
gta

Re: GTA'S 328I project update 19-04-2015

Bericht door gta » 19 apr 2015, 15:21

vorig weekend ook lekker bezig geweest met de 328i , heb veel aan de kabelboom aan kunnen doen deze was dan ook compleet los gehaald
- versnelling bak schakel gedeelte
-cardan as
-uitlaat lijn van voor naar achter
-hydrauliek
-leidingen van de stuurbekrachtiging ,
- slangen van de brandstofleiding ,
-koel vloeistof slangen die verbonden zijn met de binnen unit van de verwarming
en daarna ben je wel klaar om hem er uit te takelen jammer genoeg was ik wel iets vergeten los te maken , en dat was 1 leiding van de stuur bekrachtiging

een paar foto's er bij :D

hier is attetjapnurd druk bezig

Afbeelding

hier is hij er uit gelukkig kon de takkel hoog genoeg

Afbeelding

Afbeelding

na dat de motor blok er uit was werd het wel tijd om deze is de motor steun te hangen , oja en natuurlijk wel eerst de versnelling bak er af ook daar kwam ik ergens achter waar ik niet zo blij mee was , okt 2012 had ik me koppeling laten vervangen door een garage en kom dus nu pas achter dat alle bouten los zaten op de 2 die onder zaten na ...zucht, btw de motor steun was jammer genoeg geen succes

Afbeelding

jammer genoeg ging deze gelijk door buigen 570 kilo is de maximale maarja Chinese pisbakken staal
dus heb ik hem maar deels in de takkel laten hangen om toch zoveel mogelijk te kunnen doen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gta

Bericht door gta » 19 apr 2015, 15:21

:///m:
Laatst gewijzigd door gta op 19 apr 2015, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

gta

Bericht door gta » 19 apr 2015, 15:36

nou dat ik toch bezig ben kan ik een tutorial maken om een water pomp er uit te halen lees vaak dat het verkeerd gaat of gewoon niet weet hoe het moet ,

wat je nodig hebt is eigenlijk alleen een ratel en verleng stuk en dopje 10mm

je maakt de moertjes los van de waterpomp het zijn er 4 stuks
Afbeelding

Afbeelding

als die allemaal los zijn pak je 2 boutjes van de pouli en die draai je in de afdruk gaten van de waterpomp
om en om draai je ze aan tot dat de pomp er uit komt ,

Afbeelding

Afbeelding

als het goed is kan je hem er uit trekken , maar mocht dat niet lukken kan je altijd nog met een kunststof hamer
los kloppen hij kan namelijk door kalk vast gekoekt zitten , maar doet dit wel met wat beleid !!

Afbeelding

gta

Re: GTA'S 328I project update 08-03-2015

Bericht door gta » 19 apr 2015, 16:22

hier is dan een stukje over de reden waarom ik de motor blok er uit haal om een revisie te doen ,

gaan we even terug in de tijd ,,toen ik de bmw kocht in 2012 was er eigenlijk weinig mis met de motor zelf , de vanos was toen wel al kapot kon hem al licht horen ratelen maar ben er een paar jaar mee blijven rijden had toen de middelen niet om hem te laten maken maar goed ,geen lekkages en dat vond ik toen al heel wat haha ..
maar jammer genoeg bleef het niet zo , de problemen begonnen eigenlijk gelijk al na dat ik me eerste olie wissel ging uitvoeren , na het na vragen wat voor olie en filter er in moest kwam ik uit op 5W30 vol synthetisch voor de m52 blok vol enthousiasme had ik alle spullen in huis gehaald brug gehuurd bij de doe het zelf garage en de olie wissel met succes uit gevoerd ...dacht ik maar wat ik dus niet wist was dat er voor heen altijd mineraal olie is gebruikt en ik toen vol synthetische heb gebruikt ..nou zou je zeggen dat het eigenlijk niks zou moeten uitmaken , maar toch is het in mijn ervaring wel zo ik denk de combinatie van 20 jaar ouwe seals pakkingen o-ringen toch wel effect heeft als je van mineraal naar vol synthetische over schakelt de synthetisch heeft, toch naar mijn idee veel chemicaliën er in zitten die alles aantasten ,opvreten waar door dit de resultaat is .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de pakking was dan ook hard en breekbaar van de oliepomp

Afbeelding

hier op kan ik zeggen dat het nog verder gaat dan alleen olie lekkage aan de buiten kant van de motor ,de binnen kant heeft er ook last van ,en dat kan je wel zien aan klep seals die lek zijn gegaan hier onder kan je de gevolgen van zien ,,kleine opmerking , als je de aanslag ziet zou je kunnen zeggen dat de olie wissel niet op tijd of vaak genoeg is uitgevoerd of het zou het gevolg van de verkeerde olie zijn , ze ver ik heb het kunnen zien zijn er geen opmerkelijke slijtages op de nokkenas gevonden wat op slechte smering duid

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 20 apr 2015, 08:42

Dit is een mooi groot project Richard

Is wel flink wat werk maar op de eind van de rit loont het zich wel.
Keep up the good work :duim:

gta

Bericht door gta » 29 apr 2015, 12:31

he thnx ramon :duimen: :duimen: :duimen:

AtlasTelamon

Bericht door AtlasTelamon » 23 mei 2015, 11:01

Damn! Flink bezig :duim:

gta

Bericht door gta » 24 mei 2015, 13:48

lekker weekend aan het klussen geweest , na het verwijderen van de kleppendeksel heb ik alles eens goed bekeken en het zag er best goed uit voor de gelopen kilometers dit geld ook voor wat ik onder de carter heb gevonden .

wat ik tot nu toe heb gevonden is de axiale speling op de krukas en dat was bij een temperatuur van 15 graden
0,10 mm dit is gemeten mat een voeler maat , maar goed dat is een grof meeting zal van de week het op de juiste manier doen, de totaal dikte van de cilinder kop was 140,50 mm ook dit was een grof meeting in de verkeerde temperatuur en een schuifmaat ,maar dit geeft mij wel een goeie indicatie dat deze kop waarschijnlijk nooit is gevlakt ( of opgehaald is)

verder heb ik wel gezien dat de vanos goed versleten is maar dat wist ik al voor dat ik begon met alles openhalen
nokkenas is mooi glad geen zichtbaren slijtage , de nikasil lijkt ook nog in zeer goeie conditie ,en met dat gezegd te hebben is het voor mij wel aardig duidelijk dat ik verder kan gaan met het project

paar foto's
de vanos unit verwijderd die lekke seals heeft en lagers van versleten zijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lager schalen en oppervlakte van de nokkenas zagen er goed uit zichtbare krassen maar niet voelbaar misschien wat nabewerken met scotch brite
Afbeelding

Afbeelding

vanos vertanding en nokkenas verwijderd
Afbeelding

en toen was het tijd om de cilinderkop te verwijderen jammer genoeg ging dat geheel vlekkeloos
in totaal 3 kopbouten afgebroken door eigen schuld
Afbeelding
nikasil goed bekeken in zeer goeie staat er zitten wel zichtbare verticale strepen in maar niet voelbaar gelukkig
ook voor dit ga ik nog goed onderzoek doen hoe dit te behandelen is
Afbeelding
kop nog in originele staat nooit open geweest denk ik
Afbeelding

carterpan hier was de pakking versleten had veel lekkage
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

me eigen werk bewonderen met een MC flurry
Afbeelding

axiale speling gemeten 0,10 mm
Afbeelding

lj328

Bericht door lj328 » 24 mei 2015, 20:21

Goed bezig hoor :duimen:

Ik zie mij zelf dat al helemaal niet doen....... :amen:
Succes ermee verder!
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot

gta

Bericht door gta » 25 mei 2015, 15:10

thnx man ! :duimen:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 10 jun 2015, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Blackthunder

Bericht door Blackthunder » 25 mei 2015, 17:46

Lekker bezig hoor, keep up the good work! :-)

gta

Bericht door gta » 25 mei 2015, 18:44

REINZ
14-32101-01
Cilinderkopbout
- BMW 3 (E36) 328 i ( NL Kenteken: LDHR36 )

REINZ
08-27698-03
Pakkingsset, motorblok

REINZ
02-31940-02
Pakkingsset, cilinderkop

REINZ
12-31306-05
Klepsealset

REINZ
15-31036-01
Pakkingsset, klepdeksel

gta

Bericht door gta » 10 jun 2015, 07:33

hier zie je dan het stuk hulp gereedschap die ik heb gemaakt om de bout van de krukas los te kunnen halen , nou zou je denken waarom heb je dit gemaakt ? , ik zal je zeggen de manier waarop het hoort los gehaald te worden was voor mij best lastig ten eerste de motor was al uit de auto toen ik besefte dat de normale procedure was om het in de auto te laten en dan de vliegwiel te blokkeren en dan de bout los te maken ,,dat was dus geen optie voor mij ,
de tweede was dat ik het eigenlijk niet eens was met wat wel kon en dat was de blok uit de bok te halen en dan de vliegwiel te monteren en als nog zo de bout los te halen , maar ik vond het een beetje riskant de blokkeer gat waar de pen door heen gaat is van alulilililiiliuhmmmmm... en er komt 410nm kracht op dat voelde niet lekker aan ,ik zeg niet dat het niet kan en ik weet dat het er voor gemaakt is maar ..... ik wou gewoon een beter oplossing zonder enig stress in het onder blok te zetten die volledig alulilililiiliuhmmmmm is dus vandaar deze tool

Afbeelding

de passing was ook echt geweldig ik had de binnen diameter een +0,02 groter gemaakt en dat de gaten patroon precies uit kwam was ook een geweldig moment haha
Afbeelding

6x m8x25 met ring perfect met locatie pin uitgelijnd
Afbeelding

Afbeelding

beetje improviseren om de loopbus er af te krijgen
Afbeelding

hier kon ik hem met de hand er afhalen
Afbeelding

je kan wel zien dat de keerring goed is ingelopen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bij het verwijderen van de ketting geleiders zijn de kleine plastic clipjes afgebroken om het terug te monteren dus dat word nieuwe bestellen
Afbeelding

de zwarte aanslag wat door heel het blok te vinden is
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zo goed als kaal
Afbeelding

dus ik denk dat ik vandaag me krukas en drijfstangen en zuigers er uit haal en daarna kan eigenlijk het schoonmaken van alle onderdelen beginnen , en daarna het opmeten van slijt delen en wat daar opvolg is het bestellen van alles wat ik nodig heb haha en dat is best een lijst

gta

Re: GTA'S 328I project update 10-06-2015

Bericht door gta » 10 jun 2015, 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gta

Re: GTA'S 328I project update 10-06-2015

Bericht door gta » 10 jun 2015, 21:39

direct na dat ik de krukas er uit had liggen heb ik een goede vriend van me gebeld ,,hij had 3 jaar geleden tegen mij gezegd
''dat als je krukas er uit ligt moet je hem aan mij geven ,,want we hebben een balanceer apparaat dan kan ik je krukas perfect balanceren''
haha ik helemaal blij hij werkt zelf met gas turbines en ja daar moet alles perfect zijn dus ik ben er helemaal blij mee dat hij dat voor mij wil doen bmwfanok

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”