Ja klopt, alleen heb ik er eigenlijk geen last van, en dan staat die van mij voor heeeeul breed
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 27 sep 2014, 10:35
door Leooo
Ik krijg steeds vaker de vraag van mensen hoeveel geld ik in het project steek.
Hier zullen vast ook mensen van het forum nieuwsgierig naar zijn.
Hieronder een lijst met alle aankopen die ik tot nu toe heb moeten doen excl. de aanschaf van de auto zelf;
Ik zal deze lijst blijven updaten
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 27 sep 2014, 10:53
door Leooo
Ook had ik nog wat videomateriaal liggen van mijn vorige trackday.
Ik rij verschrikkelijke lijnen, deels door mijn onkunde en deels omdat de TOER klasse bij de RSZ te druk bezocht wordt.
Ook zie je wat een paar druppels water doet met je grip op het circuit als je straatbanden af zijn .
Hier wat highlights;
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 05 okt 2014, 18:23
door Leooo
En hier wat kiekjes van afgelopen zaterdag;
De slicks reden erg lekker. Alleen er kwam ineens erg veel rook achter mijn auto vandaan. De achterbanden bleken aan te lopen door de spacers en dit was het resultaat;
Dus die klote dingen heb ik er ook achter snel vanaf gehaald
En mijn spatborden zijn aan een upgrade toe....
Met de slicks heb zijn er dik 6 seconden van de tijd afgehaald, nu 2:08.88 gereden ipv 2:15.19
De Aprisco cup BMW's rijden 2:05 en dat moet mij ook gaan lukken.
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 12 okt 2014, 21:19
door Leooo
Ik heb besloten om het buigen en het inlassen van de kooi toch maar uit te besteden.
Tot zo ver heb ik Biesheuvel gevonden die het voor 1400 excl BTW doet.
Heeft iemand goede ervaringen met een andere kooibouwer?
Dat is een erg nette kooi! Waarom kies jij eigenlijk voor een laskooi ipv schroefkooi? Laskooi is steviger en haalt (meer) flex uit de carrosserie, maar de kans dat je de carrosserie beschadigt als je net start is redelijk groot, dan schrijf je ook meteen de kooi af. Met een beetje geluk kun je een schroefkooi mee overzetten naar een nieuwe auto. Begrijp me niet verkeerd, een laskooi is beter.
airco en pollenfilter wegen ook nog een pak, als die der nog opzitten
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 13 okt 2014, 19:15
door Leooo
eric-328 schreef:Dat is een erg nette kooi! Waarom kies jij eigenlijk voor een laskooi ipv schroefkooi? Laskooi is steviger en haalt (meer) flex uit de carrosserie, maar de kans dat je de carrosserie beschadigt als je net start is redelijk groot, dan schrijf je ook meteen de kooi af. Met een beetje geluk kun je een schroefkooi mee overzetten naar een nieuwe auto. Begrijp me niet verkeerd, een laskooi is beter.
Ja dat is een goede. Voornamelijk omdat ik denk dat een laskooi veiliger is en het de carrosserie stijver maakt.
Maar het is inderdaad waar dat de kans nu groter is dat ik carrosserie schade rij en de auto af moet schrijven. Toch zegt mijn gut feeling om voor een laskooi te gaan. Ook al is dit een beste investering en moet ik daardoor andere upgrades uitstellen.
Ik zit er zelfs aan te denken om zo'n soort a-stijl te nemen omdat het er dik uit ziet
airco en pollenfilter wegen ook nog een pak, als die der nog opzitten
Ik heb jouw topic op e46 fanatics inderdaad al gezien;). De airco en pollenfilter zitten nog op hun plek. Deze moeten er inderdaad wel uit. Ik ben alleen bang dat het dan nogal gaat beslaan in de auto. (dit heb ik namelijk al een paar keer gehad als ik de airco uit zet tijdens de trackdays.
Als de kooi er in zit ga ik hem uit laten wegen om de ideale plek te bepalen voor de tank. Ik zal hier dan zeker melden hoe zwaar de auto daadwerkelijk is.
Fiberglass carrosserie panelen en lexaan ruiten komen ook ooit. Maar wel stap voor stap
Van 4 oktober heb ik ook nog een filmpje. Het is alleen slechte kwaliteit omdat de houder waar de iPhone in zit als een veer fungeerde tijdens de rit. Ik ben blij dat ik schotten in de carterpan heb laten lassen want ik trek nu al 1.3G in de bochten.
Wel is het rare metaal schurende geluid weer terug.
Ik wil sowieso een 3.46 of 3.38 diff hebben en hoop daarmee het geluid te verhelpen. Ik ben alleen bang dat het in de bak zit omdat het geluid pas komt als je hem in de 3e versnelling gooit.
Op 5:34 zie je wat voor mafketels er op het circuit zijn.
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 13 okt 2014, 23:02
door Pavone
die Vectra dacht dat hij nog aant autocrossen was?!
gister nog naar de Nürburgring gaan kijken en als je daar zo'n type voor je hebt kan het heel slecht aflopen
je haalt daar een 993 in?! 993 RS toch niet? op de beelden afgaand zou ik eerder denken dat je +300 pk hebt!
dat mech. lawaai: ja hopelijk kan je t oplossen of iemand anders naar laten kijken?
aandampen van voorruit: had je dat ook toen je interieur nog intact was? heb mijn E46 nog maar van mei en voorlopig geen airco nodig gehad, krijd ook niet graag met airco daarom dat ik ook overweeg om hem eruit te halen ev. samen met pollenfilter, hoewel ik normaal niet mee op circuit zou gaan, al gemerkt dat 50 kg bv. heel goed merkbaar is
hoeveel wegen je wielen nu?
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 14 okt 2014, 20:28
door Leooo
Pavone schreef:die Vectra dacht dat hij nog aant autocrossen was?!
gister nog naar de Nürburgring gaan kijken en als je daar zo'n type voor je hebt kan het heel slecht aflopen
je haalt daar een 993 in?! 993 RS toch niet? op de beelden afgaand zou ik eerder denken dat je +300 pk hebt!
dat mech. lawaai: ja hopelijk kan je t oplossen of iemand anders naar laten kijken?
aandampen van voorruit: had je dat ook toen je interieur nog intact was? heb mijn E46 nog maar van mei en voorlopig geen airco nodig gehad, krijd ook niet graag met airco daarom dat ik ook overweeg om hem eruit te halen ev. samen met pollenfilter, hoewel ik normaal niet mee op circuit zou gaan, al gemerkt dat 50 kg bv. heel goed merkbaar is
hoeveel wegen je wielen nu?
Ik haal inderdaad een 993 in. Deze was geprepareerd met kooi en al. Alleen denk ik niet dat het een RS is.
De kentekencheck vertelde mij dat het een 3.6 carrera is met 286 pk uit 2001. Slicks maken gewoon heel erg veel uit want op het rechte stuk loopt hij uiteindelijk iets uit maar in de bochten leek het wel alsof hij stil stond.
Ik wil inderdaad iemand naar de bak laten kijken maar hij mag niet meer op de openbare weg omdat ik het kenteken hebt geschorst en de verzekering heb bevroren. Het reproduceren van het geluid gaat dus lastig worden. Toch ga ik proberen of mijn vaste adresje iets weet.
Het beslaan van de ruiten gebeurde ook al toen het interieur er al uit was. Toen dit er nog in zat was dit ook al aan de orde maar er zit dus inderdaad nog ergens vocht. Er zit ook een lekkage in de rubbers van de kleine achterruitjes. Ik denk dat het daar mee te maken heeft.
De airco gaat er gewoon uit want 18 kilo gewichtsbesparing op de neus kan alleen maar ten goede komen van de wegligging.
Mijn circuit wielen zijn tijdelijk en zijn ook replica's. Dus ze zijn wat zwaarder dan de standaard velg. Ongeveerde massa wil je inderdaad zo licht mogelijk houden. Als ik de volgende keer ga sleutelen zal ik ze eens wegen en vergelijken.
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 14 okt 2014, 21:42
door Pavone
met die 993 nog s gezien (rond 7' in video) en ja op rechte stuk (zolang er geen bochten te bespeuren zijn!) haal je m inderdaad niet in zo lijkt, maar normaal ook,
ja die slicks zullen wel veel verschil geven, plus alle andere mods
hieronder velgen die op mijn maybe-lightweight-lijstje staan! puur esthetisch vind ik een aantal bmw-velgen wel knapper dan die lightweights...
hieronder nog links die ik verzameld heb bij het opzoeken naar gewicht wielen en banden, toch vaak moeilijk aan te komen, en deze links zijn ook helemaal niet volledig
Denk dat het verschil meer in de rijder van de Porsche zit ;-)
Met een goed geprepareerde Porsche 993 kun je hele grote stappen zetten, juist in de bochten.
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 15 okt 2014, 12:58
door wienuh
Velgen zijn roterende massa. Dit geld dus niet 1 op 1 zoals bij de rest van de auto. 1 kg per velg lichter telt stukken zwaarder dan 4kg van de carosserie af. Maar ik neem aan dat je dit al wist?
Re: E46 330ci | project circuit
Geplaatst: 17 okt 2014, 21:33
door Leooo
eric-328 schreef:Denk dat het verschil meer in de rijder van de Porsche zit ;-)
Met een goed geprepareerde Porsche 993 kun je hele grote stappen zetten, juist in de bochten.
Klopt, Ik kan me namelijk goed voorstellen dat hij wat rustiger aan deed. Want als ik mijn auto total loss rijdt geeft dat een wat ander kosten plaatje dan een 993.
wienuh schreef:Velgen zijn roterende massa. Dit geld dus niet 1 op 1 zoals bij de rest van de auto. 1 kg per velg lichter telt stukken zwaarder dan 4kg van de carosserie af. Maar ik neem aan dat je dit al wist?
Ik weet dat ongeveerde massa erg veel invloed heeft maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat 1 kg gewichtsbesparing op een velg meer op levert dan 4kg van de carosserie. Het klinkt wel redelijk logisch als je er over nadenkt.
Binnenkort ga ik weer sleutelen en dan zal ik de velgen eens wegen.