Pagina 5 van 6
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 29 okt 2014, 10:08
door Jeremy
Jiro_2012 schreef:Enige wat me opgevallen is als ik bij een stoplicht aankomen en gas los dan valt de verbruiks meter naar 0. Als ik dan de koppeling weer intrap en hij staat in ze vrij dan gaat gaat dat metertje iets omhoog. Heb jij dat ook?
Dit is logisch. Als je op de motor remt spuit ie geen brandstof in en heb je dus ook geen verbruik. Als je de koppeling intrapt gaat ie stationair lopen waardoor die wel brandstof nodig heeft en dus gaat het verbruik (liter per 100km) weer gelden. Hoe langzamer je rijdt, hoe langer je over 100km zou doen en dus hoe meer je per die 100km verbruikt als je motor stationair loopt. Bij mijn 325 (benzine) stopt de verbruiksmeter bij ongeveer 10 km/h.
Verder moet ik binnenkort ook aan een nieuwe koppeling. Wat was jij kwijt als ik vragen mag Jiro_2012?
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 29 okt 2014, 14:45
door Jiro_2012
320ciE46 schreef:Jiro_2012 schreef:Enige wat me opgevallen is als ik bij een stoplicht aankomen en gas los dan valt de verbruiks meter naar 0. Als ik dan de koppeling weer intrap en hij staat in ze vrij dan gaat gaat dat metertje iets omhoog. Heb jij dat ook?
Dit is logisch. Als je op de motor remt spuit ie geen brandstof in en heb je dus ook geen verbruik. Als je de koppeling intrapt gaat ie stationair lopen waardoor die wel brandstof nodig heeft en dus gaat het verbruik (liter per 100km) weer gelden. Hoe langzamer je rijdt, hoe langer je over 100km zou doen en dus hoe meer je per die 100km verbruikt als je motor stationair loopt. Bij mijn 325 (benzine) stopt de verbruiksmeter bij ongeveer 10 km/h.
Verder moet ik binnenkort ook aan een nieuwe koppeling. Wat was jij kwijt als ik vragen mag Jiro_2012?
ahh ok duidelijk. Was me eerder niet opgevallen vandaar.
Wat wel opvalt is dat de auto een STUK fijner rijdt
Koppeling set is 235euro Merk Sachs.
Website -
http://web.tecdoc.net/carpartsdirect
Arbeid moest ik 300 euro betalen.Hij was er bijna de hele dag mee bezig.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 29 okt 2014, 14:57
door info
Ja, bij montage nieuwe drukgroep heb je alleen een centreerdoorn nodig.
En natuurlijk een momentsleutel voor het vast zetten van je bouten.
B.I.Jager schreef:
Ik was eigenlijk benieuwd naar het speciale gereedschap wat LUK claimt dat je nodig hebt. Bedoelen ze hier alleen de centreerdoorn mee?
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 31 okt 2014, 00:38
door frankyman
Zo zie je in eens dat het topic nog spring levend is!
Bijna 1000 km er op gezet met de nieuwe set nu, en schakelt heerlijk
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 31 okt 2014, 19:16
door B.I.Jager
Jiro_2012 schreef:info schreef:vandaag de boel weer inelkaar gezet, afgebroken bouten uitgeboord etc. net even een testrit gemaakt, hij rijdt weer als nieuw. koppeling gaat veel lichter en optrekken veel beter. operatie geslaagd.
Rijdt een stuk beter he
Ik moest ook de koppeling en vliegwiel vervangen. Ik heb het laten doen door een universele garage. Die onze auto's al vanaf het begin onderhoudt.
Ik heb vliegwiel van LUK en koppeling Sasch eronder laten zetten.
Ik heb een E46 320D bj2004.
Is het jou ook opgevallen dat het vliegwiel wat uit de BMW komt ook een LUK is. Alleen aan de andere kant hebben ze er BMW in gedrukt. Verder staat er ook LUK op en precies hetzelfde serie nummer.
Onze auto rijdt een STUK beter.
Enige wat me opgevallen is als ik bij een stoplicht aankomen en gas los dan valt de verbruiks meter naar 0. Als ik dan de koppeling weer intrap en hij staat in ze vrij dan gaat gaat dat metertje iets omhoog. Heb jij dat ook?
Waarom een Sachs set als ik vragen mag?
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 31 okt 2014, 21:04
door JdM
Ik vermoed dat veel garage's er een Sachs koppeling onder zetten, omdat die ook in een variant leverbaar is die niet zelfstellend is. Die variant is makkelijker te monteren zonder speciale centreerdoorn.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 04 nov 2014, 11:53
door Jiro_2012
B.I.Jager schreef:Jiro_2012 schreef:info schreef:vandaag de boel weer inelkaar gezet, afgebroken bouten uitgeboord etc. net even een testrit gemaakt, hij rijdt weer als nieuw. koppeling gaat veel lichter en optrekken veel beter. operatie geslaagd.
Waarom een Sachs set als ik vragen mag?
Had gelezen dat dit van goeie kwaliteit is wat iig weer fijn wat KMs mee kan. En de prijs is gunstig.
Ik koop vaak zelf de onderdelen en betaal dan alleen arbeidskosten bij de universele garage.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 04 nov 2014, 17:46
door GianniD
ik heb een versleten koppeling maar denk dat er nog wat anders moet vervangen worden ook want naar mijn versnelling zoeken is echt een soepje, als ik heb in 1e zet aan de lichten hoor ik een een 'bonk'.
Welke onderdelen heb ik allemaal nodig voor een nieuwe koppeling en deze problemen te verhelpen?
Hoe weet ik of mijn vliegwiel versleten is?
mijn 323 heeft nu 242xxx km
mvg
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 04 nov 2014, 21:18
door info
GianniD schreef:ik heb een versleten koppeling maar denk dat er nog wat anders moet vervangen worden ook want naar mijn versnelling zoeken is echt een soepje, als ik heb in 1e zet aan de lichten hoor ik een een 'bonk'.
Welke onderdelen heb ik allemaal nodig voor een nieuwe koppeling en deze problemen te verhelpen?
Hoe weet ik of mijn vliegwiel versleten is?
mijn 323 heeft nu 242xxx km
mvg
geen idee of een 323 een dual mass vliegwiel heeft, check even op bmwfans.info
wat je aan onderdelen nodig hebt is in deze post al meerdere malen vermeld, lees e.e.a even aandachtig door svp.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 04 nov 2014, 21:29
door B.I.Jager
Jiro_2012 schreef:
Had gelezen dat dit van goeie kwaliteit is wat iig weer fijn wat KMs mee kan. En de prijs is gunstig.
Ik koop vaak zelf de onderdelen en betaal dan alleen arbeidskosten bij de universele garage.
Ik heb ervaring met zowel Sachs als LUK(wel bij een ander merk auto) maar van beide kan ik nou niet zeggen dat ze het zo goed gedaan hebben. Maar omdat het LUK set dat er nu in zit de originele BMW stempels draagt, begin ik te twijfelen of ik niet gewoon weer een LUK set moet gaan monteren ipv. bv een Sachs set op een LUK vliegwiel.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 04 nov 2014, 21:42
door info
ik heb beide luk gemonteerd.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 04 nov 2014, 22:41
door B.I.Jager
GianniD schreef:ik heb een versleten koppeling maar denk dat er nog wat anders moet vervangen worden ook want naar mijn versnelling zoeken is echt een soepje, als ik heb in 1e zet aan de lichten hoor ik een een 'bonk'.
Welke onderdelen heb ik allemaal nodig voor een nieuwe koppeling en deze problemen te verhelpen?
Hoe weet ik of mijn vliegwiel versleten is?
mijn 323 heeft nu 242xxx km
mvg
Jij hebt ook een 2 massa vliegwiel. Een beetje versleten vliegwiel is relatief moeilijk te beoordelen want een 2 massa vliegwiel heeft eigenlijk in elke richting wel een bepaalde speling. De vrije hoek is bv. al zo'n 20°. Wat best veel lijkt en ook zo aanvoelt. Zo ook de 1,5 mm kantelspeling die je voelt wanneer je het vliegwiel heen en weer beweegt. Daar zijn meet methodes voor.
Maar die van mij bv. heeft nog wel eens de neiging om bij het weg rijden te schokken en te klapperen. Ook rammelt die van mij bij het uitzetten altijd nog even na(net voor het stil vallen) Daarnaast is het met die van mij bijna onmogelijk om met een vloeiende beweging, zonder schok(of bonk) te ontkoppelen. Hij grijpt in 1x aan. En dit aangrijppunt kan, afhankelijk van het toerental variëren in de pedaalslag.
En dit zijn wel "telltale signs" dat het 2 massa vliegwiel niet meer naar behoren werkt.
Zeker wanneer je net als ik de guibo koppeling, tussenlager + alle rubbers achter, uit kunt sluiten(want nieuw) En de kruiskoppelingen in mijn aandrijfassen zijn spelingvrij.
Bonken kan ook komen door speling in de aandrijflijn. Controleer dus eerst deze delen(guibo, aandrijfassen, diff, subframe rubbers) op speling of slijtage voordat je het vliegwiel vervangt.
Het "zoeken" naar versnellingen zou ik eerder zoeken in het pook mechaniek en dan wel de speling op de scharnierpunten of het kogelgewricht onder aan de pook.
Ook de arreteerpennen in de versnellingsbak kunnen er voor zorgen dat de pook in eerste instantie niet goed in de versnellingpositie blijft staan en zelfs weer even terug lijkt te komen. Of dat de pook na het inschakelen van de 5, blijft hangen in die positie en dus niet terug keert naar de middenpositie. Dit is een veel beschreven probleem bij de E46. versnellingsbakken.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 04 nov 2014, 22:43
door B.I.Jager
info schreef:ik heb beide luk gemonteerd.
Dat ga ik dus ook maar doen.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 06 feb 2015, 19:01
door B.I.Jager
Morgen is het zover. Sleutelzaterdag bij de BMW dealer. Mijn vader en ik hopen voor 12:30 uur klaar te zijn. En zonder al te veel tegenslagen, moet dat makkelijk lukken.
Dingen die vervangen gaan worden:
* vliegwiel LUK
* krukas keering
* krukkast pakking
* koppelingset LUK (SAC)
* toplager
* kogelpen + veer
* geleidebuis voor het druklager
* prise as keerring
* schakelstang keerring
* 3x modificatie set voor de arreteerpennen
* 1x modificatie set voor de achteruit borgpen (de modificatie voor de 5e versnelling is reeds uitgevoerd)
* reparatie set voor het pook mechanisme
EDIT:
De nieuwe koppeling is gemonteerd plus al het klein grut. Totale tijd inclusief het opruimen van het gereedschap en uitlezen, resetten en het initialiseren van de regensensor: 3,5 uur.
De eerste indruk is dat de versnellingen weer soepel invallen en dat de koppeling meteen aangrijpt in plaats van op het laatste stukje van het pedaal. Je merkt ook meteen dat de overtollige speling van het vliegwiel weg is.
De plaat was eigenlijk nog lang niet op maar vertoonde wel veel rafels langs de rand en had een paar vreemde slijtage sporen. Het vliegwiel en de drukgroep zaten vol met blauw gebrande slijtage sporen.
Nu de oude onderdelen weer even opsturen naar Duitsland om zo het statiegeld van €100 weer terug te krijgen.
Re: E46 koppeling + vliegwiel vervangen
Geplaatst: 08 feb 2015, 16:23
door B.I.Jager
Na een 2e proefrit vanmiddag, merk ik dat het koppelingspedaal trilt/bibbert bij het laten opkomen. Naarmate de auto warmer wordt, verdwijnt het grotendeels. Gisteren tijdens de 1e proefrit van zo'n 30 km was er helemaal niets aan de hand. Ik vermoed dat het druklager niet lekker loopt, het zou ook geen LUK zijn