Pagina 5 van 27

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 16:22
door JonasCoryn
het enige wat ik echt vervelend vind is dat je kofferslot soms open is zonder dat het de bedoeling is, dat is echt k*t x|. Moet je telkens uit je auto stappen en je koffer open en dicht doen.

raamknopjes vind ik wel handig zo, ik heb m'n rechterhand toch meestal vrij voor het schakelen dus moet ik niet van hand wisselen tijdens het rijden :). Vrienden moeten soms toch nog even vragen hoe ze het raam openen..

Het schakelen is idd vrij stroef, maar dat is bij m'n ma haar 320d E90 ook zo, zal wel bmw kwaal zijn.
En de deuren moet je inderdaad vrij hard dichtgooien (passagiersdeur toch), gebeurt vaak dat ik er passagiers op moet wijzen.

Verder vind ik mijn standaard stuur (2002) spuuglelijk :r en spijtig van de oranje pinkers op de faceliftmodellen (|

Voor derest zeer deftige wagen, en vind hem minstens even mooi als de huidige 3 serie :)

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 16:41
door Mario TT
een BMW heeft als karakteristiek dat de bak krachtig geschakeld moet worden.. met de motoren is dat precies hetzelfde. Denk dat het mietjes-proof is.. :)

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 18:10
door Niels
largeproject schreef:
Niels schreef:Windgeruis, is wel aanwezig maar ik vind het persoonlijk acceptabel voor een auto van 8 jaar oud en 270.000km. De Golf die ik hiervoor had was vanzelfsprekend rumoeriger. De 318D Touring van m'n pa die 4 jaar en een ton nieuwer is heeft minder wind geruis. Kwestie van deurrubbers vervangen lijkt me. De 2004 318D schakelt wel mooier, de mijne af en toe wat hakerig en met name als ie koud is. Niet geleidelijk schakelen van 1 naar 2 herken ik wel maar dat herken ik wel van een Mercedes 190 die ik wel eens gereden heb. Het zit em met name in de frisheid van de koppeling en dan met name de veertjes die in de plaat zitten om dergelijke schokken in de aandrijflijn te voorkomen. DIe zijn dan gewoon wat vermoeid. Kwam ook veel voor bij de 190 en het lijkt me bij de E46 een soortgelijk probleem.

De 2.0D motor is mooi stil voor een diesel maar niet verschrikkelijk snel of zuinig. Ik heb betere ervaringen met een 130pk TDI wat dat betreft. Nu is de E46 ook nogal zwaar wat niet meehelpt natuurlijk. Verder geen klagen over de motor want met 0,0 olieverbruik zal het kwalitatief echt een goed blok zijn. Ook goedkoop in onderhoud met een distributie ketting i.p.v. riem.

.

Dat schokken heeft nix te maken met de veertjes in het koppelingsplaat,de meeste auto's zijn tegenwoordig uitgerust met een 2 massa vliegwiel,bij VAG bv moet je zo'n ding vervangen bij 180000km (bij chip tuning nog eerder).
Wat BMW aangeeft weet ik zo niet,zo'n 2 maasa vliegwiel is overigens niet goedkoop.

Heb met verbruik van auto's VAG iets anderen ervaring dan jij,met een 90pk A3 reed ik extreem zuinig, dan was dat 1 op 17,zuiniger lukte niet,meestal bleef ik rond de 1 op 15 hangen.
Bij BMW bij heel zuinig rijden 1 op 21 al gehaalt,maar gemiddelt 1 op 17.
BMW/2 liter/136pk/1350kg
Audi/1.9liter/90pk/1140kg
Vervangen van een vliegwiel bij 180Dkm op een VAG auto komt me erg onbekend voor moet ik zeggen en ik heb 7 jaar bij VAG gewerkt. Ook "mijn" monteurs noemen het vliegwiel niet als zwak punt i.t.t. de VAG automaatbakken. Ik ben wel benieuwd wat het schokken dan veroorzaakt (al valt dat bij mij wel mee). Mijn 90pk TDI deed 1 op 19kommanogwat en eigenlijk heb ik nooit daar onder gezeten ook niet met snellere ritten. Heb er 150Dkm mee gereden, ging perfect echt een super motor. Met de 320D moet ik echt moeite doen om op de 1 op 17 te komen. Dat was wel anders met de Passat's, A4's en A6-en die ik heb gereden met 4 cilinder TDI's. Geen drama allemaal maar ergens wel een minpunt imho.

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 19:04
door largeproject
Kijk maar eens op het tdi forum,daar worden ze bij bosjes vervangen,heb de mijne destijds ook vervangen voor een vast vliegwiel. -_-
Toeleveranciers hebben zelfs setjes dat je geheel zo kunt vervangen.
Snap ook wel dat zoiets bij de vag niet veel vervangen zal worden,kost je klauwe vol met geld,meestal gebeurd dat bij beun........
Had zelf een agr motor,staan niet bekent om hun zuinigheid,110pk versie zijn zuiniger,maar geef mijn toch maar de 136pk BMW. :) .

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 19:40
door Mario TT
Je kan een 90pk TDi niet vergelijken met een 140pk diesel... Je kan de 320 toch ook niet met de 330d vergelijken? En de 110pk kan je ook niet vergelijken met de 140pk...

Bovendien rij ik standaart 1 op 20.. nu verwacht ik niet van iedereen dat te doen... maar wat ik zei je kan dat absoluut niet vergelijken met elkaar. Ik vind overigens 1 op 17 niet zuinig voor een 90pk 1,9tdi... Ik heb op websites gelezen dat bijv. de Lupo diesels met gemak 1 op 25 rijden. Maar dat kan je natuurlijk al helemaal niet vergelijken!

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 19:48
door largeproject
Mario TT schreef:Je kan een 90pk TDi niet vergelijken met een 140pk diesel... Je kan de 320 toch ook niet met de 330d vergelijken? En de 110pk kan je ook niet vergelijken met de 140pk...

Bovendien rij ik standaart 1 op 20.. nu verwacht ik niet van iedereen dat te doen... maar wat ik zei je kan dat absoluut niet vergelijken met elkaar. Ik vind overigens 1 op 17 niet zuinig voor een 90pk 1,9tdi... Ik heb op websites gelezen dat bijv. de Lupo diesels met gemak 1 op 25 rijden. Maar dat kan je natuurlijk al helemaal niet vergelijken!

Lupo diesel zijn 3 cilinders dacht ik, ze hebben zelfs een 3 L versie, die 3 liter diesel op 100km zou verbruiken.
Vervelende ervan is dat ze dit model te duur gemaakt hebben en bijna niet verkopen.
Maar wat ik wilde aangeven is dat de 136pk BMW zuinig(sneller en zwaarder) is dan die A3 90pk,vreemd maar waar. ;)

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 21:56
door Mario TT
Dat had ik niet uit je reactie gehaald (of door de war gehaald met andere). Maar dat vind ik dus ook heel mooi. Misschien is het omdat BMW meer tijd en geld uittrekt voor de motor?

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 22:19
door Niels
De Lupo is ook wel geleverd met een 1.7 4 cilinder SDI. Ook zeer zuinig maar van een totaal andere orde (vooral qua lawaai :+ ). De TDI's 60pk (3L) en 75pk zijn idd 3 cilinders.

Een mooie conclusie dat een zwaardere 320D zuiniger is dan een lichtere TDI maar mijn ervaring is helaas anders. Zodra je constant draait met een TDI gaat het verbruik ongeacht je snelheid erg rap richting 5l/100km of nog zuiniger terwijl de 320D bij 120km/h gewoon 6.5l/100km aanwijst. Qua loopcultuur wint de 2.0D het wel van de TDI want het is gewoon een stillere motor met daarnaast een distributie ketting i.p.v. riem. Het beetje extra verbruik verdien je dus weer terug in onderhoud (indien bekende BMW kwalen achterweg blijven natuurlijk) ;) Daarnaast loopt de BMW diesel mooier door in toeren wat zeker een pluspunt is maar een nadeel is dat ie gevoelsmatig minder hard trekt dan een vergelijkbare TDI maar de 136pk blijft qua koppel ook iets achter t.o.v. de 130pk TDI. Het olieverbruik van de 2.0D is wel uit de kunst terwijl de meeste TDI's toch wel wat gebruiken. Al met al ben ik best tevreden over de 2.0D maar ik had em liever net ff zuiniger gezien.

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 23:13
door Mario TT
Beste Niels ik kan me totaal niet vinden in jouw bevindingen qua verbruik.

310Nm heeft de passat met de 130pk aan koppel tegenover de 280pk die de 140pk sterke 320d heeft... maar de passat haalt net de 200...terwijl de 320d de 207 aantikt... Die 30Nm merk je met een aanhanger erachter in de bergen.. Denk dat de 320d echt gemaakt is voor het meer sportievere..

Denk niet dat we het teveel moeten hebben over de VAG en BMW... kan je ook niet helemaal vergelijken.

Denk dat we het nu maar weer over de ergernissen moeten hebben van de E46

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 26 dec 2008, 23:49
door Mario TT
Nee, als je kijkt naar de diesels van Alfa en VAG met dezelfde specificaties... dus een ongeveer 2 liter blok 4 cilinder dan springt de 320d er echt uit qua prestaties.. Ik kon toen ik voor een 320d ging kijken geen VW vinden die boven de 200 kwam.. Bovendien doet de passat van 0-100 1,5 seconden langer erover en de 1.9 diesel van alfa red net de 190km/uur...De Audi A4.. van voor 2001 heeft maar 115pk.. En tja Mercedes dat is lastig te vergelijken omdat die in 2000 met een common rail kwam die wel sneller was.. tot 2000 de direct ingespoten zoals de 320d tot 2001.. maar die direct ingespoten had maar 125pk, doet de sprint iets langzamer en rijdt net geen 200. Vanaf 2000 is de common rail krachtiger met 143pk en een top van 220.

Dus tja ik denk, gezien ook het onderstel... dat de 320d sportiever is in zijn doen en laten dan de concurrentie. En hij oogt ook sportiever (al is dat persoonlijk natuurlijk).

Maar goed, om terug te komen op de titel.. ik erger me niet aan de prestaties van de E46 320d, ben er erg blij mee. Natuurlijk heeft iedereen recht op z`n eigen mening.. maar dit is een E46 forum en ik vind dat ik de ergernissen wel mag verdedigen waar dat kan :amen:

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 27 dec 2008, 03:09
door Niels
@Mario: Ik zeg nergens dat de prestaties van de 320D slecht zijn, het is maar net wat je wilt lezen. Feit blijft dat ik voor een verbruik van 1 op 17 erg m'n best moet doen en dat had ik beter verwacht, simpel zat. Een TDI is niet jouw ding; prima! De opvolger van mijn E46 kan zo maar een TDI worden, geen probleem hangt geheel van het aanbod en het budget af. Dat de BMW misschien wel meer topt.... 200 of 210km/h waar hebben we het over man.....lekker boeiend :z

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 27 dec 2008, 13:03
door Marc 320d
Dan nog maar een kleine ergernis van mijn kant:

- De climate control dimt niet zover als de radio doet. Dus overdag hebben ze een redelijke gelijke intensiteit, maar als het donker wordt is de clima duidelijk feller. Dat is jammer.

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 27 dec 2008, 14:00
door Robbel
farl schreef:
Marc 320d schreef: - Temp. ding piept bij 3grd. Dat moet ie niet doen.
Dit kun je laten instellen! :!
Waarom piept ie eigenlijk :?

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 27 dec 2008, 14:57
door BoMeWm
Robbel schreef:
Waarom piept ie eigenlijk :?
Om je te waarschuwen dat het glad kan zijn/worden (wegdektemperatuur kan lager zijn) :)

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Geplaatst: 27 dec 2008, 19:05
door Dan_600F
euhhmm moet i kff goed denken :P

vermogen van de 316 is echt te weinig. Het verschil tussen een handbak en een automaat is voor mijn gevoel groot.
Bekerhouders zijn welkom.
Zonnebril past MAKKELIJk in het vakje linksonder het stuur daar hoor je mij niet over.
Dat BMW slingers toepast achterin vind ik toch wel een beetje kansloos voor een dergelijk merk.
Een nieuw setje lampjes voorin deed wonderen op de weg ik heb nu weer goed zicht dus wellicht idee ;)
std automaat is redelijk traag, en in kodue toestand trekt het ding altijd van 1 naar 2 tot 3000 toeren en van 2 naar 3 tot 3500 toeren. Dan schakel ik de eerste minuten wel ff zelf want de klepstoters komen bijna door de kap heen kwa geluid x|
ramen wil met vochtig weer af en toe beetje piepen en de armsteun is idd bekend daar heeft een josti bij het ontwerp gezeten.
Verder stuurt de auto perfect en ik zou niet snel weer een ander merk willen denk ik 8)