Aankooptips * 525d in the house*
Re: Aankooptips * 525d in the house*
De F serie is een totaal andere auto kwa afwerking en rijden van zichzelf. Vergelijken is dus eigenlijk al niet mogelijk.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Over welke markt heb je het dan? De markt in Duitsland is overspoeld met 6 cylinders. Keuze zat.
Alleen voor mij werd het wat lastiger aangezien ik "F10+2012+6cylinder+258PK+xDrive+80kKm" wilde. Die waren wat beperkter verkrijgbaar.
Maar de 525d+530d zijn heel goed verkrijgbaar in Duitsland. Importeren is een eitje.
Qua geluid is er toch wel een groot verschil tussen een 4 cylinder en 6 cylinder, ongeacht modeljaar. Naar mijn mening dan...
Alleen voor mij werd het wat lastiger aangezien ik "F10+2012+6cylinder+258PK+xDrive+80kKm" wilde. Die waren wat beperkter verkrijgbaar.
Maar de 525d+530d zijn heel goed verkrijgbaar in Duitsland. Importeren is een eitje.
Qua geluid is er toch wel een groot verschil tussen een 4 cylinder en 6 cylinder, ongeacht modeljaar. Naar mijn mening dan...
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Ik denk dat wij het begrip geluid hier niet hetzelfde zien. Ik denk dat jij het begrip geluid bedoeld als een prettig te ervaren roffel van de 6 cilinder. Ik bedoel het begrip geluid zo dat ook de 4 cilinder dus dermate rustig loopt en dus ook niet echt aanwezig is bij het rijden. Maar een 6 cilinder is altijd een betere keus op genot. Of het economisch nog de beste keus is laat ik even in het midden dankzij mij vorige ervaringen met de 6 cilinder.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Inderdaad, ik heb het over het geroffel.
In mijn dagelijkse rit naar het werk (~100km enkele reis) zit ik rond de 5,8-6 liter op de 100, wanneer ik in een hersendode modus rijdt. Heb ik er wat meer vaart achter zit ik op de 6,5-7 liter.
Binnen de bebouwde kom houd ik niet bij, maar die kilometers zijn bij mij verwaarloosbaar.
In mijn dagelijkse rit naar het werk (~100km enkele reis) zit ik rond de 5,8-6 liter op de 100, wanneer ik in een hersendode modus rijdt. Heb ik er wat meer vaart achter zit ik op de 6,5-7 liter.
Binnen de bebouwde kom houd ik niet bij, maar die kilometers zijn bij mij verwaarloosbaar.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Aankooptips * 525d in the house*
200km per dag holy crap, dat gaat hard zo met je km stand op die manier.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Klopt, gaat ook rap. Zit nu al op 88K, heb hem gekocht met 82,5K.
Ach ja, op dit tempo ben ik op tijd om straks weer het nieuwe model met de kop eraf aan te schaffen
Ach ja, op dit tempo ben ik op tijd om straks weer het nieuwe model met de kop eraf aan te schaffen
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Aankooptips * 525d in the house*
In mijn zoektocht ben ik op zoek gegaan naar een 520 of 525 4 cylinder. Economisch het beste en ik weet dat die motoren prima rijden en goede performance hebben.
Totdat ik naar een 535D ging kijken en de verkoper aan kwam rijden voor de proefrit. Dat geluid... mmmm. Daarna zelf gereden en ik was verkocht, niet zo zeer voor de power, maar het geluid. Deze 535D miste een hoop opties die ik wilde hebben, dus verder gezocht met 6 cylinder als eis en uiteindelijk deze 525D 6 cylinder gevonden. Heerlijk!
Heb bij mijn vorige (F30) een uitstapje gemaakt naar 4 cylinder benzine na daarvoor 8 jaar lang 6 cyl benzine te hebben gereden. Ook die had het wel de power, zeker na tunen, en met een M performance uitlaat ook best een aardig geluid maar het is geen 6 cylinder.
Mijn vriendin heeft een UP. Haar zoon noemt het een bij.
Toen hij meereed met de proefrit van mijn 525D zei hij: "wow klinkt als een Corvette" ;-) Tja... kopen dus ;-)
Toch vraag ik me wederom af of dit mijn laatste 6 cylinder zal zijn. Die 4 cylinders komen erg in opmars met prima prestaties...
Totdat ik naar een 535D ging kijken en de verkoper aan kwam rijden voor de proefrit. Dat geluid... mmmm. Daarna zelf gereden en ik was verkocht, niet zo zeer voor de power, maar het geluid. Deze 535D miste een hoop opties die ik wilde hebben, dus verder gezocht met 6 cylinder als eis en uiteindelijk deze 525D 6 cylinder gevonden. Heerlijk!
Heb bij mijn vorige (F30) een uitstapje gemaakt naar 4 cylinder benzine na daarvoor 8 jaar lang 6 cyl benzine te hebben gereden. Ook die had het wel de power, zeker na tunen, en met een M performance uitlaat ook best een aardig geluid maar het is geen 6 cylinder.
Mijn vriendin heeft een UP. Haar zoon noemt het een bij.
Toen hij meereed met de proefrit van mijn 525D zei hij: "wow klinkt als een Corvette" ;-) Tja... kopen dus ;-)
Toch vraag ik me wederom af of dit mijn laatste 6 cylinder zal zijn. Die 4 cylinders komen erg in opmars met prima prestaties...
F11 525D 3.0 High Executive M Sport uit 2011 in Carbonzwart
F11 Alpina D5 Biturbo uit 2012 in Brillantweiss metallic
F11 Alpina D5 Biturbo uit 2012 in Brillantweiss metallic
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Voor mij en vrouwlief was het puur het kostenplaatje. Ik heb 8K enkel aan onderdelen voor onderhoud betaald bij de 530D. Ik rijd er dan ook best lomp mee en ben van het preventief onderhoud. Mede hierdoor rezen de kosten de pan uit. Ik hoop dat deze het de komende 4 jaar prima doet. We kunnen dan altijd nog eens kijken naar een 6 cilinder mocht dat mogelijk zijn. Ik blijf de 6 cilinders ook immens mooi vinden, maar de 4 cilinder in dit geval doet het zeker niet slecht.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26 dec 2014, 15:28
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Ik heb er nu de eerste 10.000 km op zitten. Gemiddelde van 6.2 liter op 100 km. 1:16 dus. Vind ik heel netjes voor een 3 liter 6 pitter. Geluid is heerlijk idd.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26 dec 2014, 15:28
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Lees trouwens overal dat de 525d en 530d exact hetzelfde. De 525d zou electrisch begrenst zijn en de automaat heefteen koppelbeperking. Ik heb echter een handbak dus ben wel benieuwd op er gewoon een 530d mapping op gezet kan worden. Tips iemand?
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Eens kijken wat je koppeling/drukgroep kan hebben. Bij de automaat zal het volgens mij ook niet de versnellingsbak zijn maar eerder de koppelomvormer die het vermogen over moet brengen. Dit is wel een onderdeel van de bak, en ZF is de leverancier van deze automaatbakken. Ik heb dat volgens mij eens elders op dit forum opgezocht en uitgelegd. Als je dan het vermogen van de 530D op de 525D zet kan dat in de nabije toekomst best wel eens een nieuwe koppelomvormer kosten. De handbak heeft dus een normale koppeling met drukgroep maar ik weet zo niet wat die kan hebben. Anders op realoem kijken wie de leverancier is en dan met google zoeken op wat je type kan hebben
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Aankooptips * 525d in the house*
In de 6Cylinder (N57) 525d zit de GA8HP45Z bak. Deze kan in de diesel 500Nm koppel aan volgens de specificaties. De latere 4Cylinder (N47S1) 525d heeft ook de GA8HP45Z bak.
De 530d (N57) echter, heeft de GA8HP70Z bak. In de diesel kan deze bak 700Nm koppel aan.
De 530d remap eropzetten, waarbij hij naar 560Nm koppel gaat zal best mogelijk zijn, echter is het de vraag hoelang dat goed gaat met 60Nm over de 'limiet' heen. Natuurlijk zijn er marges, maar die zijn er niet voor niets.
In mijn Audi ook tegen de limiet aan getuned (nieuwe auto, DSG), 2x de koppelingsplaten moeten laten vervangen.
EDIT: Ik zie dat jij de handbak hebt. Volgens mij heeft die de GS6-45DZ die 450Nm koppel aan kan. Ook daar zou ik voorzichtig zijn om naar 560Nm of zelfs hoger te gaan.
De 530d (N57) echter, heeft de GA8HP70Z bak. In de diesel kan deze bak 700Nm koppel aan.
De 530d remap eropzetten, waarbij hij naar 560Nm koppel gaat zal best mogelijk zijn, echter is het de vraag hoelang dat goed gaat met 60Nm over de 'limiet' heen. Natuurlijk zijn er marges, maar die zijn er niet voor niets.
In mijn Audi ook tegen de limiet aan getuned (nieuwe auto, DSG), 2x de koppelingsplaten moeten laten vervangen.
EDIT: Ik zie dat jij de handbak hebt. Volgens mij heeft die de GS6-45DZ die 450Nm koppel aan kan. Ook daar zou ik voorzichtig zijn om naar 560Nm of zelfs hoger te gaan.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26 dec 2014, 15:28
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Dan heeft hij dus nu al geen marge (de bak), blok levert standaard 450nm. Vreemd
Laatst gewijzigd door Bart70 op 17 jul 2015, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Die marge is er zeker, maar die gaat de fabrikant jou niet vertellen.
Bij de automaat werd er voor de diesel nog 50Nm bijgeteld, zou kunnen dat dit voor de handbak ook geldt. Dan zou het 500Nm zijn.
Bij de automaat werd er voor de diesel nog 50Nm bijgeteld, zou kunnen dat dit voor de handbak ook geldt. Dan zou het 500Nm zijn.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Aankooptips * 525d in the house*
Heeft er niemand een standaard 520D automaat bouwjaar 2010 of 2011 die me kan vertellen wat zo'n ding nu echt verbruikt?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||