Pagina 5 van 6
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 29 dec 2008, 23:23
door Joop
Mario TT schreef:Nou ik zet er een beetje mijn vraagtekens bij, als het steenkoud is en het is licht vochtig dan heb je echt een stuk minder grip...en dan 1,5km/uur verschil?? En hoe meten ze dat eigenlijk?
...
Hard een bocht inknallen en kijken bij welke snelheid de auto over de wielen begint te glijden (einde max. grip); de snelheid wordt d.m.v. Performancebox geregistreerd. Simpel...
Een band met een goede waterafvoer bij licht vochtige omstandigheden, heeft nagenoeg net zoveel grip als bij droog weer; dat is dus de conclusie. En tussen nieuw en bandjes met 4000km ervaring zit nagenoeg geen verschil (tenzij je net bij de bandenboer ben weggereden).
Verder is het verhaal gewoon heel simpel zoals ik het hiervoor al eerder noemde: winterbanden enkel echt voordeel bij vochtig en gladde omstandigheden (ijzel en sneeuw)...; hierbij draagt de smalle band met hoge zijwang bij aan de verhoogde griplevels.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 29 dec 2008, 23:26
door Niels
Je mag je vraagtekens erbij zetten Mario, geen probleem
Joop zit ook op het betreffende forum en kent deze gasten ook. Jammer dat dit niet wordt gezien als enige vorm van objectiviteit maar goed dat moet een ieder zelf weten.
Wat voor BTG tijden rij je op de Nurburgring? Mooie baan maar mij te moeilijk om m'n banden aan het smeren te krijgen
Daarvoor moet ik nog aardig wat rondjes oefenen ben ik bang
Niels schreef:Een testje van iemand op ander forum waar ik veel zit:
Gistermiddag bij -1 Celsius een test gedaan op het klaverblad.
Met de Performancebox van A. hadden we deze zomer al een paar tests op het klaverblad gedaan. Maximale G krachten, verschil tussen Bravo en 130i, verschil tussen 130i en Z4M, verschil als er na een paar bladen temperatuur in de banden kwam, etc.
Uit de tests deze zomer bleek dat de Bravo op nagenoeg nieuwe Bridgestone Turanza in de bocht van Leeuwarden naar Groningen over zo'n 100 meter een constante snelheid van 96,6 km/h kon halen. Wat de exacte buitentemperatuur toen was weten we niet meer, dat het warm was wel. Ergens een aardig stukje boven de 20 Celsius dus.
Gisterermiddag exact hetzelfde gedaan. Bandjes hebben sinds de test deze zomer misschien 4000 km's gereden en zien er optisch nog als nieuw uit. Wegdek was licht vochtig, temperatuur exact -1. Over 100 meter bleef de snelheid nu op een constante 95,1 km/h. Een verschil van precies 1,5 km/h. Of het had uitgemaakt of de weg volledig droog was geweest weet ik niet. Eventueel had dan het aanwezige zout negatief meegespeeld.
Google eens op performance box en je weet hoe het gemeten wordt. Uit het verhaal kun je opmaken dat het om dezelfde banden gaat en dus ook om dezelfde banden maat.
Overigens heb ik nog helemaal geen slippende banden of aanspringende ASC lampjes gehad met m'n all weather banden
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 30 dec 2008, 19:48
door 320driver
bjornc schreef:Sm@rkiej schreef:Ik heb zojuist even gekeken op mijn banden en het DOT nr eindigd op 99 dit wil dus zeggen dat de banden van het jaar 1999 zijn?? dit is ouder dan 5 jaar maar naar mijn inziens hebben ze nog genoeg profiel... daar kan het dan ook niet aan liggen...!?
Nou, regel maar een paar nieuwe bandjes dan. Wat was het volledige dotnummer als ik vragen mag?
Als het daadwerkelijk banden uit 1999 zijn, dan is het rubber te hard geworden en krijg je gewoon geen grip.
@CTD: Nieuwe banden moeten eerst ingereden worden. Er zit een soort laagje op dat de eerste 100km verraderlijk glad kan zijn.
@320driver: Als je winterbanden minder grip hebben als je zomerbanden, dan is het waarschijnlijk warmer als 7© geweest. Was dit niet het geval, zou ik toch gaan voor andere winterbanden.
Ik heb Vredestein winterbanden, en die hebben echt grip zonder einde.
Klopt het was inderdaad warmer als 7 C op dat moment en ik heb de laatste weken geen enkel probleem gehad met deze kou
bedankt!
Zijn er overigens ook All-season banden die je erop kan houden net als op m'n vorige auto want elk seizoen je banden vervangen vind ik eigenlijk teveel gedoe.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 30 dec 2008, 20:41
door bjornc
Allseason banden: Deugen niet 100% in de zomer, en niet 100% in de winter.
Het is 1x de aanschaf van winterbanden, daarna ben je per gereden km net zo duur uit als alleen met zomerbanden.
En ondanks wat de mensen hier zeggen, ze deugen in de winter beter als zomerbanden.
Als bandenwisselen je teveel moeite is, kan je het ook bij de garage laten doen. Die garage neemt meestal je banden ook wel in opslag. (maar ja, kost extra €€€)
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 01 jan 2009, 16:56
door Mario TT
Niels schreef:Je mag je vraagtekens erbij zetten Mario, geen probleem
Joop zit ook op het betreffende forum en kent deze gasten ook. Jammer dat dit niet wordt gezien als enige vorm van objectiviteit maar goed dat moet een ieder zelf weten.
Wat voor BTG tijden rij je op de Nurburgring? Mooie baan maar mij te moeilijk om m'n banden aan het smeren te krijgen
Daarvoor moet ik nog aardig wat rondjes oefenen ben ik bang
Ik klokte 12 minuten ongeveer, je kan het niet exact klokken omdat je een slagboom hebt op het rechte stuk waar je voor moet remmen en omdat je daarna pionnen hebt waar je ommeheen moet. Gemiddeld 100km/uur. Rij op Michelin Energy savers. (in de zomer)
Kijk Niels iedereen heeft denk ik z`n eigen mening, en ik geef die van mij. Ook dus hier over en dan doe ik naar aanleiding van mijn eigen ervaringen, en ik weet zeker dat dat bij iedereen anders is.
Ik ga binnenkort op vakantie maar daarna als het nog steeds koud is wil ik wel eens een vergelijking gaan maken op droog asfalt en nat asfalt als het koud is. Eventueel dat er iemand mee komt kijken om nou eens serieus te kijken naar het verschil. Wielen wisselen kan in 20minuten dus tja waarom niet?
Trouwens wat ik nog wel aan het gesprek wil toevoegen is dat als het echt koud is er vaak ook veel bagger op de weg ligt, zeker nu als ik mijn auto bekijk. En dat werkt echt tegen de wegligging van de auto en veroorzaakt dat het ASC/DSC veeel eerder aankomt dan normaal. Dat heeft natuurlijk met de kou te maken, maar wel indirect. Want als het warmer is maar het niet geregend heeft is het natuurlijk nog steeds glad.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 02 jan 2009, 14:06
door Niels
Deze discussie voer ik elders op een ander forum ook nog om eerlijk te zijn
Ook daar gaat men binnenkort aan het testen wat natuurlijk erg leuk is. Op dat forum zijn ook de meningen verdeeld ook tussen mensen die echt weten waar ze over praten. Het heeft natuurlijk erg veel te maken met persoonlijke voorkeur en met name hoe je rijdt en wat je verwacht van je auto. Persoonlijk geloof ik best dat een Michelin winterband beter presteert dan een Michelin premacy in de winter maar hoeveel beter zijn ze en heb ik dat nodig bij mijn ritten? Ik vind van niet met de huidige banden, neemt niet weg dat ik volgend jaar best een setje winterbanden wil aanschaffen maar dat hangt er vanaf in welke staat mijn banden tegen die tijd zijn en wat ik eronder heb. Daarnaast krijg je de vraag: hoe veel beter is een goedkope winterband van een onbekend merk t.o.v. een gerespecteerd merk all weather en wat doet een verschil in bandenmaat?
Offtopic: BTG ringtijden worden gemeten van de eerste brug waar je onder door komt tot de laatste brug waar je onder door komt. Kun je dus redelijk nauwkeurig doen (al mag het niet..)
Zelf kom ik ook zeker niet onder de 10 minuten hoor. Een van de testers hierboven klokt iets boven de 8 minuten met een 130i
Maar wat een baan hè!
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 12 jan 2009, 20:19
door Joop
Even een aantal testresultaten van
dat andere forum...:
SteV6 schreef:Zo, er is even wat werk in gaan zitten en gisteravond was ik niet helemaal helder meer. Maar vanochtend is het dan toch gelukt om een duidelijk verhaal te produceren.
Materiaal:
- Seat Leon Cupra4 V6
- Continental SportContact3 225/45ZR17 Y
- Continental WinterContact TS810S 205/55R16 V
- PerformanceBox
Testcondities:
Mooi droog weer met een temperatuur van net onder het vriespunt. Het wegdek was afwisselend kurkdroog tot licht vochtig. Nat kan je het niet noemen, gewoon vochtig, alsof een droge weg net gepekeld is, die wordt ook heel iets vochtig. Om de hoek was een deel van het wegdek nog besneeuwd en verijsd. De rotonde was droog.
Dit zijn de uitslagen:
Tractie bij accelereren 0-100 km/h op half droog/half vochtig:
Remweg 100-0 km/h op kurkdroog:
Remweg 100-0 km/h op vochtig:
Schokkend vind ik het enorme verschil tussen de remweg op echt droog versus vochtig voor de zomerband. Dat is 38,78 versus 45,19 meter, een verschil van 6,41 (!) meter. Onder zomerse omstandigheden is diezelfde zomerband in staat om binnen 36 meter stil te staan. Dus ook daar al een verslies van ruim 2,5 meter.
Daarbij maak ik ook meteen de kanttekening dat die 38,78 meter een positieve uitschieter is, want de andere remresultaten op droog waren "gewoon" 41 meter.
Het verschil tussen droog en vochtig voor de winterband is reproduceerbaar ongeveer 0,5 meter. Significant kleiner dan de 4 tot ruim 6 meter voor de zomerband.
De tractie van de zomerband is voelbaar minder dan van de winterband. De winterband vindt meteen grip, terwijl de zomerband doorslaat en ook in de 2e versnelling nog spint. Met of zonder doseren van het gaspedaal, de winterband zit altijd sneller op de 100 km/h dan de zomerband. Ook op droog! De zomerband verliest zelfs nog gemiddeld 0,3 seconde als het asfalt vochtig is, terwijl de winterband daar niets verliest. Ten opzichte van zomerse omstandigheden is de zomerband nu ongeveer 1,2 seconde langzamer, want dan red ik 0-100 km/h in 7,5 seconden.
En dan de rotonde ... Ook daar verslaat de winterband de zomerband. De maximaal haalbare snelheid is voor de winterband 43,4 km/h en voor de zomerband 41,0 km/h. De zomerband rolt minder over de wang, maar de absoluut gemeten snelheid ligt lager. Voor je gevoel ga je op de zomerband harder, maar de cijfertjes laten zien dat de winterband meer grip heeft en dus een hogere snelheid haalt. Gezien de remtest op vochtig denk ik dat de verschillen op vochtig wegdek verder uitvergroot zullen worden.
Wat mij persoonlijk het meeste bij is gebleven is de voorspelbaarheid van de winterband versus de onvoorspelbaarheid van de zomerband. Op het ene moment op droog kan je goed remmen en even later op iets vochtig wegdek schiet je zomaar bijna de rotonde op ...
Op 1 positive uitschieter na presteert de zomerband onder alle winterse omstandigheden minder dan winterband. Dat is voor mij nu helemaal duidelijk. Wie het niet geloofd had er maar bij moeten zijn afgelopen zondag. Iedereen die er was heeft de verschillen kunnen zien. En Jelle en Coen hebben het in de auto meegemaakt.
SteV6
(Het verschil op het besneeuwde en verijsde asfalt hoef ik niet uit te leggen neem ik aan).
Voor een vergrote grafiek hier de drie linkjes naar de grafieken:
0 - 100 acceleratie:
http://i239.photobucket.com/albums/ff11 ... _0-100.jpg
100 - 0 remmen droog:
http://i239.photobucket.com/albums/ff11 ... kdroog.jpg
100 - 0 remmen vochtig:
http://i239.photobucket.com/albums/ff11 ... ochtig.jpg
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 12 jan 2009, 20:23
door Fabian79
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 12 jan 2009, 20:52
door Niels
Mijn reply op dat andere forum op deze test
:
Mooi en zeer interessante test Stev6! Verder even wat kritische gedachtengangen en vragen van mij:
a) Klopt het dat op droog onder koude omstandigheden de zomerbanden het beter doen qua remweg (39m tegen 41m)?
b) Wat zijn de absolute verschillen in rem afstanden van beide banden onder beide omstandigheden?
c) De remweg op vochtig wegdek is korter van de winterbanden. In hoeverre valt dit toe te schrijven aan het rubber? De banden zijn smaller (meer druk per oppervlak = kan meer grip op nat betekenen) en de band heeft een hogere wang waardoor deels rem energie wordt opgevangen en waardoor minder snel de grip grens aan het oppervlak wordt aangesproken. Dat het winter rubber ook soepeler is (is dat wel zo?) zal positief bijdragen aan de band vervorming maar uiteindelijk ben ik persoonlijk zeer benieuwd naar het absolute grip voordeel van winterrubber.
Gezien de verschillen in bandenmaat is het voor mij nog lastig om er conclusies aan te verbinden maar het gevoel van vertrouwen tussen de banden is denk ik meer dan alleen de bandemaat verschillen schat ik in. Het verschil in remweg op vochtig -en droog wegdek zegt wel wat over winterbanden. Daarnaast ben ik benieuwd wat de temperatuur voor invloed heeft op datzelfde verschil bij de zomerbanden. Bekend is dat je op vochtig wegdek een langere remweg hebt natuurlijk maar het zou me niet verbazen als dit verschil toeneemt aangezien de zomerband nu zowieso al 2,5m meer nodig heeft tot stilstand Blijft interessante materie!
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 13 jan 2009, 00:35
door DJLeonardo
Niels schreef:Mijn reply op dat andere forum op deze test
:
Mooi en zeer interessante test Stev6! Verder even wat kritische gedachtengangen en vragen van mij:
a) Klopt het dat op droog onder koude omstandigheden de zomerbanden het beter doen qua remweg (39m tegen 41m)?
Zal ik het antwoord geven? Kijk maar even naar de grafiek dan zie je dat de remweg van de
WiBa korter is dan de ZoBa. Maar iets zegt me dat je nu wel weer een ander verhaal hebt waarom een zomerband beter is in de winter.... (|
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 13 jan 2009, 08:50
door Niels
Aan jouw antwoord heb ik niet zoveel aangezien je niet eens begrijpt wat een verschil in bandenmaat kan doen
Waar beweer ik trouwens dat een zomerband beter is :?
Antwoorden op mijn vragen van de tester:
@ Niels,
a) Klopt het dat op droog onder koude omstandigheden de zomerbanden het beter doen qua remweg (39m tegen 41m)?
Nee, die 39 meter was een postive uitschieter. De andere metingen komen allemaal op ruim 41,5 meter voor de zomerbanden en net onder de 41 meter voor winterbanden. Let wel op kurkdroog asfalt. Dus eigenlijk is de remweg op droog de enige gelijkwaardige discipline.
b) Wat zijn de absolute verschillen in rem afstanden van beide banden onder beide omstandigheden?
Zoals net hierboven geschreven is het verschil op kurkdroog gemiddeld 0,7 tot 1,0 meter kortere remweg voor de winterbanden. Op vochtig wegdek loopt het voordeel van de winterbanden op naar ongeveer 4,0 meter.
c) De remweg op vochtig wegdek is korter van de winterbanden. In hoeverre valt dit toe te schrijven aan het rubber? De banden zijn smaller (meer druk per oppervlak = kan meer grip op nat betekenen) en de band heeft een hogere wang waardoor deels rem energie wordt opgevangen en waardoor minder snel de grip grens aan het oppervlak wordt aangesproken. Dat het winter rubber ook soepeler is (is dat wel zo?) zal positief bijdragen aan de band vervorming maar uiteindelijk ben ik persoonlijk zeer benieuwd naar het absolute grip voordeel van winterrubber.
Ik denk dat dit te maken heeft met de essentiele ontwerpverschillen tussen een UHP-zomerband als de SportContact 3 en de sportief georienteerde TS810S winterbanden. Het andere profiel, de zachtere rubbercompound, interne constructie en misschien wel de verschillende maatvoering. Ik weet het niet, maar blijkbaar adviseren bandenfabrikanten toch niet voor niets om winterbanden te gebruiken bij lagere temperaturen. En om te kiezen voor een maatje smaller. Ik heb alleen nog op droog en vochtig wegdek gemeten. Zodra het wegdek onder een laag water schuil gaat zullen de verschillen alleen nog maar uitvergroot worden. In zulke echt natte omstandigheden zal de profielvorm en profieldiepte een grote invloed op de prestaties krijgen. Dus daar durf ik geen stellige uitspraken over te doen. Wat betreft de hardheid van het rubber kan ik het niet goed onder woorden brengen, maar je voelt gewoon dat de SC3's nu veel harder zijn als je ze oppakt om ze bijvoorbeeld vanuit de garage in de kofferbak te tillen. Net zoals je het verschil voelt tussen de TS810S en de SC3.
Wat mij verbaast is dat mijn PerformanceBox-data gewoon laat zien dat de smallere winterbanden minimaal even goed, of beter gezegd overal beter presteren onder de omstandigheden van gisteren dan de bredere UHP-zomerband. Terwijl het gevoel tussen zomer- en winterbanden anders doet vermoeden. De zomerbanden voelen strakker aan, op de winterbanden is de auto losser, terwijl de gemeten prestaties laten zien dat de winterbanden meer grip hebben. Dat verschil in gevoel kan waarschijnlijk toegeschreven worden aan de verschillen in bandenmaat. Daarop kan alleen iemand antwoord geven die zowel zomer- als winterbanden in dezelfde maat heeft.
Niels, ik denk dat de uitslagen wel antwoord geven op je vraag wat de absolute grip van winterbandrubber is ...
Helaas heb ik geen vergelijkingsdata van de zomerbanden in vochtige of natte omstandigheden. Ik voeg hier nog wel even de reproduceerbare remafstand van deze zomerbanden op droog wegdek en zomerse temperaturen (ik weet niet meer hoe warm het was die dag, sorry) bij.
Stephan
en
Oja,
Niels, afgelopen week heb ik wat getest om te kijken of de PerformanceBox het goed deed. Toen heb ik een 7,8 sec, een 7,7 sec en 2x een 7,6 sec voor de 0-100 km/h gemeten op de winterbanden. De 100-0 km/h kwamen op respectievelijk 42,3 meter, 43,1 meter en 42.9 meter op droog asfalt met veel vochtige plekken. Dit alles bij een buitentemperatuur van -7 graden (Helaas zijn de files verloren gegaan en heb ik alleen de txt-bestandjes nog). Ook is dat op een andere lokatie gemeten, dus kan je niet 1 op 1 vergelijken. Maar hoe kouder hoe langer de remweg zou wel als conclusie getrokken kunnen worden.
Ik zal straks als de temperaturen weer omhoog gaan ook nog een keertje de winterbanden meten als het +10 of meer is. Kiek'n wat dat wordt ...
SteV6
Opmerking:
De winterbanden hadden 1,5mm meer profiel dan de zomerbanden (5,7mm tegen 7,4mm).
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 13 jan 2009, 12:39
door DJLeonardo
Niels schreef:Aan jouw antwoord heb ik niet zoveel aangezien je niet eens begrijpt wat een verschil in bandenmaat kan doen
Prima, wat jij wil. Gelukkig weet ik zelf heel goed wat ik begrijp en wat niet. Wat ik niet begrijp is jou. Dat je zo koppig kunt blijven doen in diverse topics b.v. Verwacht ik zeker niet van iemand die een HBO gedaan heeft. Aan de andere kant, ik heb ook een technishe HBO opleiding en ik ben net zo koppig als jij dus we kunnen elkaar de hand schudden.
Je hebt gelijk dat de hoogte van de band meer invloed zou kunnen hebben op de grip dan ik dacht. Ik denk alleen dat je niet mensen hun ervaring zo snel van tafel moet vegen. Een test zoals ze op DF doen is natuurlijk heel goed en het vertelt je een hoop. Het is natuurlijk niet de enige test die er gedaan is en als keer op keer blijkt dat winterbanden (in het algemeen!!!!) in de winter gewoon beter werken dan zomerbanden dan moet je dat op een gegeven moment gewoon aannemen.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 13 jan 2009, 15:28
door jaaph
Ik wordt wel langzaam een beetje moe van die discussie over wat nu beter is,waarom en onder welke voorwaarden.
De afgelopen week was IK weer blij met m'n winterbandjes in Limburg anders had ik met mijn oprit de garage nooit
gehaald.De gene met zomerbanden of allweathers mogen het proberen NO WAY.Degen die zich de moeite niet willen
nemen of er geen heil in zien prima, houden zo en vooral niet toegeven
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 13 jan 2009, 19:21
door Griffendahl
En ik word er ook een beetje moe van... In een ander topic waarschuw ik beide heren, en dan gaan ze hier gewoon verder... Dus, laatste waarschuwing... Kom met feiten en val elkaar niet op de persoon aan...
Moderatoropmerking Griffendahl
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Geplaatst: 13 jan 2009, 23:12
door Niels
DJLeonardo schreef:
Aan de andere kant, ik heb ook een technishe HBO opleiding en ik ben net zo koppig als jij dus we kunnen elkaar de hand schudden.
:winner:
DJLeonardo schreef:
Je hebt gelijk dat de hoogte van de band meer invloed zou kunnen hebben op de grip dan ik dacht.
Het is me gelukt!
Nee, daar ging het me idd om en of het ook zo is en hoeveel dat weet ik niet maar gewoon puur vanuit de theorie moet de bandenhoogte en ook de breedte gewoon invloed hebben. Het kan heel goed zijn dat dit maar minimaal effect heeft en het aandeel compound veel meer invloed heeft. Misschien dat ik het nog eens ergens achterhaal. Wel sportief van je om het nog ff neer te pennen
DJLeonardo schreef:
Ik denk alleen dat je niet mensen hun ervaring zo snel van tafel moet vegen. Een test zoals ze op DF doen is natuurlijk heel goed en het vertelt je een hoop. Het is natuurlijk niet de enige test die er gedaan is en als keer op keer blijkt dat winterbanden (in het algemeen!!!!) in de winter gewoon beter werken dan zomerbanden dan moet je dat op een gegeven moment gewoon aannemen.
Ik heb jouw ervaring omtrent de winterset nooit in twijfel getrokken maar jouw vergelijking t.o.v. een breedteset zegt mij niet veel t.o.v. mijn hogere en smallere all-weather meuk. Gewoon dingen aannemen is er niet bij als koppige HTS-er
Dat weet je
Overigens zit ik er sterk aan te denken om de all-weathers onder de Z3 te gooien en voor de Touring winterbanden aan te schaffen in 205 breed
Kunnen de mods weer rustig zijn