Pagina 5 van 6
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 04 feb 2009, 17:45
door Mario TT
bjornc schreef:Mario TT schreef:Er zijn ook mensen die zeggen dat je even gas moet geven voordat je een niet turbo geladen auto uitzet zodat je ff de motor "doorspoelt" en schoon weg zet.
Niet doen! Je geeft gas- motor bouwt toeren op- en je zet de motor+smering uit. DOM DOM DOM.
De motorpomp zit niet op het contact geschakeld, dat betekend -> toeren is smering. Dus een normale motor heeft smering totdat hij bijna uitstaat. En omdat als je een motor uitzet het toerental zo snel zakt zal je daar niet zoveel van merken. Beetje een late reactie maar goed
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 04 feb 2009, 19:01
door Fabian79
motorpomp is oliepomp denk ik in dit geval, maar ik begrijp je
Alleen bij gas geven gaat in de geblazen uitvoeringen de turbo ook even hard draaien. Deze remt niet zo snel af als de motor. De turbo zou dus theorethisch wel even zonder oliedruk kunnen verblijven.
Bij echt net turbogedrag laat je de motor zelfs na het rijden nog even stationair draaien om de turbo even tot rust te laten komen. Dat is in mijn ogen dan ook een beetje "te". Ik woon in een woonwijk dus echt hard aan komen rijden gebeurt bij mij nooit. Ik doe het wel als ik ff bij een tankstation stop, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 04 feb 2009, 19:40
door Mario TT
Bij een turbo motor moet je inderdaad de turbo laten afkoelen. Ik doe dit altijd , ook al rij ik rustig de wijk in etc. Het kost namelijk geen of nauwelijks moeite en het scheelt gewoon. Misschien niet op korte termijn maar op langere termijn zeker wel. En hopelijk doet de turbo het nog heel lang, heb nu 330.000km op de klok dus theoretisch nog 170.000km en dan moet ie de deur uit! :z
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 05 feb 2009, 11:24
door Mac
Zijn de gloeispiralen / stiften makkelijk te bereiken bij een pfl 320d? Die krengen kosten 17,50 ex btw per stuk en montage komt er nog bij. Maandag wordt het geklaard
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 05 feb 2009, 17:15
door Fabian79
neuh dat valt wel mee. Tuurlijk moet al het plastic er af, maar de gloeiers zitten aan de zijkant bovenin. Misschien dat ze nog wat andere bekabeling e.d. weg moeten halen, maar het valt wel mee.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 05 feb 2009, 18:00
door Mac
Dan zal ik wel zo'n 150 euri kwijt zijn. Ik laat het maandag wel even weten.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 05 feb 2009, 19:27
door bjornc
Ik heb wel gehoord dat je het beter kan laten doen.
Soms zitten de gloeipluggen vast, en kunnen ze afknappen als je het met een gewone sleutel probeert.
Dan moet je kop eraf om het op te lossen (| .
Ik denk dat het uurloon voor het vervangen van die dingen niet de kop kost.
Veel Suc6!
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 05 feb 2009, 19:33
door BoMeWm
bjornc schreef:
Ik denk dat het uurloon voor het vervangen van die dingen niet de kop kost.
Veel Suc6!
Letterlijk en figuurlijk
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 09 feb 2009, 19:41
door Mac
Grrrrr.... drie van de vier spiralen zijn vervangen (alle drie defect) en de vierde kregen ze er niet uit
Om enorm hoge kosten te voorkomen ga ik nu eerst met deze drie nieuwe rijden, in de hoop dat de motor weer goed start (morgen vroeg testen).
Om bij de spiralen te kunnen moest het inlaatspruitstuk eruit. Was dus iets prijziger dan ik had verwacht: €212,-
Ze hebben meteen geconstateerd dat rechts achter mijn veer gescheurd is. Dat wordt dus volgende week, samen met 4 nieuwe bandjes... daar gaan de centjes ;(
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 09 feb 2009, 19:51
door BoMeWm
Kom op Mac, die vierde moet er ook uit hoor!! is slechts uitstel van de executie, zou eerst mijn centjes daar aan spenderen. Geeft toch geen lekker gevoel, die vierde is waarschijnlijk net zo rot. ;(
Zal best wel beter starten, die laatste cilinder neemt ie ook wel mee, maar is niet zoals het hoort x|
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 09 feb 2009, 19:57
door Mac
Ik ben er voor 99% zeker van dat de 4e ook kapot is, maar die is dol gedraaid. Dat wordt dus uitboren, gat tappen in de kop, coil plaatsen en er weer inzetten (of vergelijkbare handeling) en daar zit ik niet echt op te wachten.
Ik ga het dus gewoon even proberen (ik ben van 4 kapotte naar 3 kapotte gegaan) en heb een redelijk goede hoop dat het acceptabel is. Mocht het dat niet zijn, dan zal die vierde er toch zeker in moeten!
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 09 feb 2009, 20:26
door BoMeWm
Snap je wel, maar zou mij een gevoel van schijnzekerheid geven (ding moet er uit)
Heb het vroeger ook eens gehad met een golf diesel, wel er uit gekregen, en nieuwe kunnen plaatsen.
Draad van de stift is vaak lichter/slapper dan van de cilinderkop.
Maar anyway veel succes en wijsheid gewenst.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 09 feb 2009, 20:35
door bjornc
Jup, ik zou die laatste er ook uit willen hebben.
Snap wel dat dit extra kost, maar vroeg of laat zul je er aan moeten geloven.
Kan je beter ff doorbijten.
Ennuh, 1 veer kapot?
Dan moeten ze toch aan beide zijden worden vervangen?
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 09 feb 2009, 20:45
door Mac
Schokdempers moeten per 2 worden vervangen. Veren niet.
Maar laten we
blijven.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 09 feb 2009, 21:02
door Mario TT
Mac schreef: Grrrrr.... drie van de vier spiralen zijn vervangen (alle drie defect) en de vierde kregen ze er niet uit
Om enorm hoge kosten te voorkomen ga ik nu eerst met deze drie nieuwe rijden, in de hoop dat de motor weer goed start (morgen vroeg testen).
Om bij de spiralen te kunnen moest het inlaatspruitstuk eruit. Was dus iets prijziger dan ik had verwacht: €212,-
Ze hebben meteen geconstateerd dat rechts achter mijn veer gescheurd is. Dat wordt dus volgende week, samen met 4 nieuwe bandjes... daar gaan de centjes ;(
Is toch wel fijn dat als je voor een motorprobleem gaat je er een gebroken veer bij krijgt!
Ik denk dat als er 4 kapot zijn en er 3 vervangt je daar best mee kan leven.. eerst gaat er 1 kapot.. merk je niet, dan gaat er een 2e kapot dat merk je ook niet, de derde gaat kapot en dat merk je niet.. ze zijn allemaal kapot en dan merk je het.. Tuurlijk hij moet vervangen worden maar doe eerst de belangrijke dingen en dan kan je als je een bonusje krijgt of een meevallertje die 4e altijd nog laten doen. Tenzij je geld zat hebt en je het niet voelt, maar zo te horen is dat niet zo.
Een gloeiplug gebruik je alleen bij het starten en de eerste paar momenten als de motor koud is. Het heeft niets met veiligheid te maken of met de levensduur van de auto. Motorisch misschien heel ietsiepietsiebietsie maar alleen de eerste 2 km?? En op die ene cylinder.. Ik denk dat de helft van de dieselrijders wel eens een kapotte gloeiplug kan hebben..en nu moet ineens die ene gewisseld worden? Geloof er niet in..