Pagina 5 van 5
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 16 jul 2016, 23:15
door Peerke007
DustMan schreef:Ik wil nog even een duit in het zakje doen. Een collega van mij heeft exact hetzelfde met z'n E90. Op aanraden van mij heeft hij contact opgenomen met Offenga (
http://www.offenga.nl) en die vertelden hem dat ze heel veel klanten al van deze problemen hebben afgeholpen, en dat ze het voor hem ook zouden kunnen doen
met garantie. Dat is nogal een uitspraak natuurlijk, maar garantie is garantie...
Ze gaven aan dat het probleem erin zit dat de blokken (dus niet de schijven) hun hitte niet kwijt kunnen. Oplossing is nieuwe schijven en nieuwe, keramische remblokken.
Ik heb het topic nog niet diep genoeg doorgelezen om te zien of dit al voorgesteld is, maar ik wilde het in ieder geval even delen.
Een paar (2 dus) maanden geleden deze Offenga weg bewandeld en tot nu toe geen kromme remmen. Het lijkt wel wat meer remstof te leveren
.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 20 okt 2016, 14:02
door Peerke007
Peerke007 schreef:DustMan schreef:Ik wil nog even een duit in het zakje doen. Een collega van mij heeft exact hetzelfde met z'n E90. Op aanraden van mij heeft hij contact opgenomen met Offenga (
http://www.offenga.nl) en die vertelden hem dat ze heel veel klanten al van deze problemen hebben afgeholpen, en dat ze het voor hem ook zouden kunnen doen
met garantie. Dat is nogal een uitspraak natuurlijk, maar garantie is garantie...
Ze gaven aan dat het probleem erin zit dat de blokken (dus niet de schijven) hun hitte niet kwijt kunnen. Oplossing is nieuwe schijven en nieuwe, keramische remblokken.
Ik heb het topic nog niet diep genoeg doorgelezen om te zien of dit al voorgesteld is, maar ik wilde het in ieder geval even delen.
Een paar (2 dus) maanden geleden deze Offenga weg bewandeld en tot nu toe geen kromme remmen. Het lijkt wel wat meer remstof te leveren
.
En nog altijd recht
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 08 feb 2017, 13:13
door Lex_b3
Als ik hier even wat stof mag afblazen. Ik heb een e46 compact, en sinds korte tijd ook een trillend stuur. Mij is opgevallen dat na een rit van 50km mijn linkervoorvelg wat warm aanvoelt. Al snel de constatering dat de klauw dus aanloopt.
Ik heb voorheen met een Opel hier last van gehad, dusdanig dat de velg na 2 weken zwart was, hij gigantisch afweek bij het loslaten van stuur, en deze ook inderdaad trilde. Maar na revisie nooit meer echt gekeken of de schijf krom was aangezien.. tja, een Opel...
Maar de vraag is of een trillend stuur automatisch betekend dat de schijf als gevolg van aanlopen ook krom is? Blokken waren 20.000km vervangen.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 08 feb 2017, 21:45
door Jos535i
Dat hoeft niet maar de kans is natuurlijk wel groot dat het gebeurt. Ik zou maar eens kijken of de remblokken vrij komen na het remmen. Mogelijk dat de zuigers vast zitten en de blokken de remschijf blijvend klemmen. Kan ook zo zijn dat de betreffende remleiding niet meer zo fris is en vervangen moet worden. Met een remmentest bij een specialist kunnen ze dit zo zien. Ik heb het ook eens gehad, schijf werd gloeiend heet ook zonder te remmen. Bleek dat de betreffende remleiding vervuild was geraakt. Schijf was gelukkig niet krom maar wel blauw aangelopen.
Snel naar laten kijken, veiligheid voor alles!
Groet,
Jos
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 08 feb 2017, 22:02
door JWtje
Ik heb het met mijn E61 ook gehad en heb het ondertussen weer een beetje.
In het begin met originele schijven niks aan de hand maar begon langzaamaan wat te trillen tijdens licht remmen. Ging ik echter harder remmen was het weer weg. Als ik dan een lang stuk reed zonder te remmen en de boel weer wat afkoelde was het weer weg. Als ik echter 1 keer hard remde en daarna weer zacht remde begon ie weer met trillen. Dit ging zo ver dat je echt je stuur goed moest gaan vasthouden tijden het remmen. Maar nog steeds niks aan de hand als je hard remde.
Ik heb omdat de schijven al best een eind op waren nieuwe gemonteerd en toen was het weg. Nu ben ik denk ik 15.000km verder en begint het heel langzaamaan weer terug te komen. Rete irritant. Als ik de micrometer erop zet is er niets te meten.
Ik overweeg wel de voorwielophangingsdelen die ik nog niet heb vervangen ook maar preventief te vervangen. Schijven nog een keer goed meten en wellicht draai ik ze gewoon toch even af als er ook maar 1/100ste mm in zit. Dan weer proberen.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 10 feb 2017, 10:56
door Lex_b3
Waarschijnlijk morgen even gebruiken voor onderhoud. Krijg vandaag een revisiesetje binnen voor de klauw. En ik heb ook last van verbrandde olielucht na een tijdje rijden en dan voor het stoplicht wachten. Daar heb ik een nieuwe kleppendekselpakking, en nieuwe filters voor. Hopen dat dat het probleem was, anders hebben we een serieus probleem...
Thnx voor de info! als het aangepakt is zal ik een update geven
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 14 feb 2017, 17:50
door Lex_b3
Remklauw probleem is verholpen, was gewoon het typische kwaaltje van roest. De afdichting zat niet goed, waardoor de zuiger last had van wat roest. We hebben de zuiger wel moeten schuren, dus ik blijf het de komende tijd even in de gaten houden als het weer terugkomt. Dan het revisiesetje opnieuw bestellen mét zuiger.
Schijf lijkt niet krom te zijn!
Volgende stap is kleppendekselpakking
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 25 mar 2017, 12:10
door AdE39
Goede morgen beste forum leden,
Het onderhoud van de remklauwen.
Kijk een paar keer per jaar of de remklauwen doelmatig werken.
Dat wil zeggen, gaan de remzuigers soepel terug, werkt het schuifstuk goed.
Het schuifstuk, dat is de samenwerking tussen de remklauw en de remankerplaat.
Dus komt de remzuiger terug in rust positie, en komen daarbij de remblokken los van de remschijf.
Nu zullen de remblokken natuurlijk altijd lichtjes slepen tegen de schijf, want er zijn geen veren gemonteerd om het geheel helemaal los van de schijven te laten komen.
U zou preventief de glijvlakken van de remklauw en de remankerplaat schoon kunnen maken, het roest en alle aanslag te verwijderen.
Ik gebruik dan altijd de voorzijde van de vijl, dat gaat echt prima.
Na de grove roest te hebben verwijderd van de beide delen, dan even navijlen met een zoete vijl. ( fijne vijl ).
Tot alles goed schoon is.
De glijvlakken kunt u nu spaarzaam insmeren met wat kobaslip, of rempasta.
De remzuiger, is deze licht geroest, dan met een fijn stukje schuurlinnen, de roest aanslag weg schuren.
Grove roest, helaas, dan bent u te laat.
Dit kan niet meer weg geschuurd worden.
De kans dat er een lekkage ontstaat is erg groot, als dat diep weggeschuurde roes een diepe groef geworden is.
Dan zal de kans aanwezig zijn, dat de remolie weg lekken tussen de O-ring en de remzuiger.
Gebruik dan een revisie set voor de remklauw, en monteer ook een nieuwe hoes voor de remzuiger.
Als dit geheel goed werkt, dan de volgende stap!
De geleidepennen.
Dat zijn de 2 pennen per remklauw, die u verwijderd om de remklauw los te halen.
Deze pennen, die mogen echt geen roest bevatten, als dat wel zo is, dan zit er niets anders op dan het vervangen van deze pennen.
Ga beter niet schuren, en insmeren met vet, dat is echt waardeloos.
Zijn de pennen goed, dan droog monteren.
Zijn de geleide pennen geroest, dan een revisie setje kopen en deze monteren.
Ga echt niet schuren en invetten, dat brengt meer problemen met zich mee, dan dat men er iets mee oplost.
Het enige wat dan oplost, dat kunnen de rubber bussen zijn van de geleide pennen!
deze montage mag enkel droog gemonteerd worden, soms kan het insmeren met vet, de zaak nog veel stroever laten werken.
Niet doen dus.
Bekijk ook even de vlakken waar de remblokken de remklauw/remzadel raken, zijn deze ook geheel schoon!
Is dit niet het geval, dan even de vierkante vijl er doorheen halen, tot deze vlakken ook schoon zijn.
Als de remklauwen gedemonteerd zijn, dan kan me ook even de remschijf demonteren.
Dan kan men de raakvlakken van de naaf en de remschijf ook even opschonen, en heel spaarzaam met vet insmeren. Gebruik dan kobaslip of rempasta.
Het tijdig vervangen van de remolie!
De meesten laten de rem olie lekker zitten waar hij zit.
Dat is dus echt hele verkeerde zuinigheid!
Er staat een verversings termijn van 24 maanden voor alle vloeistoffen, daar hoort motor olie dus niet toe!
Ik heb het al vaker beschreven, wat er gebeurt als men de remolie veel langer laat zitten in het remsysteem.
Als men de remmen gebruikt, dan kan er een vacuüm ontstaan in het reservoir, daarom is er een lekboring aangebracht in het deksel van dit reservoir.
Steeds als men de rem intrapt, stroomt er verse lucht in het reservoir, en verse lucht bevat dus vocht!
Dat vocht word in de koude remolie een druppeltje water.
En we weten dat water zwaarder is dan olie.
Het kleine druppeltje water, dat zal naar het diepste punt afzakken van de remmen, en dat zijn dan helaas de remklauwen en de remzuigers of remcilinders van de auto.
Daar gaat het druppeltje zich nestelen in het loopvlak van de remklauw de cilinderwand, of de remcilinder.
Dat word dus een gaatje of een beschadiging.
U kunt natuurlijk al raden wat dat weer teweeg gaat brengen, lekkage!
Daarom is het erg belangrijk, dat men de remolie elke 24 maanden ververst.
De remslangen:
Als u de remolie gaat vervangen, kijk dan ook even naar de remslangen, of deze geen droogte scheuren bevatten!
Dit is dus een afkeur punt bij de APK!
Als er droogte scheuren in de remslangen zitten!
Als u de remolie gaat verversen, dan moeten de ontluchting nippels toch geopend worden, om de oude olie er uit te persen. Dus kunt u nu ook de remslangen vervangen.
Dan gaat het immers toch in een moeite door, en zijn het 2 vliegen in een klap.
Nieuwe olie en nieuwe slangen.
Als u tijdig deze werkzaamheden uitvoert, dan zult u weinig problemen hebben met de remmen.
En dan behoren er erg vaak de kromme remschijven, en andere problemen tot het verleden.
U zult echt zien, dat wanneer u dit eenmaal of 2 maal per jaar uitvoert, dat er geen noemenswaardige problemen voorkomen met de remmen.
En gezien de investering van de tijd, dat is ook niet noemenswaardig, maar het kan wel geld besparen.
Ik hoop dat u er iets aan heeft.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 22 mei 2018, 13:59
door Johan6
de manier van remmen heeft op een bepaalde manier invloed, zijn de E39's ook gevoelig voor toch?
veel hard en stijf remmen, en slecht koeling...
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 22 mei 2018, 16:02
door Yor
Wat Ad beschrijft is een uitgebreide maar zeker noodzakelijke controle van de remmen. Alleen spullen vervangen werkt niet. Er gaat een hoop rommel op de contact vlakken zitten en als dat niet wordt nagekeken heb je problemen.
Het aanlegvlak op de naaf moet ook brandschoon zijn. Anders neemt roest de overhand en zal de schijf zich niet recht lsten monteren.