BMW Onderhoudshistorie
70.000km - Mechanisch geratel bij 1500 toeren, BMW meteen afgeleverd bij Breeman.
Distributieketting vervangen, Garantie ☑
90.000km - Kleine beurt, opmerking over getik van motor, is ‘karakteristiek’ van de motor.
100.000km - Distributieketting vervangen, Coulanceregeling ☑
116.000km - Grote beurt gekregen bij de officiële dealer F. Breeman.
- NOX-sensor defect, niet vervangen.
- Start/Stop werkt al zeer geruime tijd niet meer door Accu, niet vervangen.
- Drijfstanglagers vervangen geoffreerd, niet plausibel dat dit het getik veroorzaakt.
(Klepstoters, bij 123.000km correct gediagnosticeerd door CARREC)
117.500km - Hydraulische klep voor oliedrukregeling vervangen na rood oliekan melding. ☑
120.000km - Trip naar 24h Le Mans.
122.000km - Laten onderzoeken door Kees Bakker BMW specialist te Lisse, motor niet geopend.
123.000km - CARREC Techno center bezoekje, tikkende klepstoters door tekortkomende oliecirculatie motor.
Motor loopt uiteindelijk in de soep! Getik van de motor ook al enigszins opgemerkt bij 90.000km bij F. Breeman.
123.850km - Ter reparatie afgeleverd bij CARREC Techno center, alle klepstoters laten vervangen.
Tikkende geluid is verholpen. ☑
134.000km - Kapotte Bobine 3de cilinder Gelsenkirchen. ☑
136.800km - DSC-sensor storing/ trillend stuur bij starten.
141.000km - Elektronisch Euvel, geen stroom in de auto.
143.800km - Elektronisch Euvel is terug. Auto heeft geen stroom.
145.000km - Geel motorwaarschuwingssymbool brandt.
146.500km - Elektronisch Euvel is terug en stroom valt ook weg tijdens het rijden. Auto niet meer gebruiken.
- F. Breeman heeft de Nokkenassensor (geel motorwaarschuwingssymbool), Stroomverdeler en Plug AccuStroomverdeler vervangen. Het uitvallen van de stroom is tot nu toe niet meer voorgekomen, 152.500km. ☑
152.500km - CARREC gaat oorzaak verhit/verbrand olie geurtjes opsporen.
- Olie lekkage vacuümpomp achter de cilinderkop. ☑
153.100km - Tijdens een terugreis vanuit Gouda op de fly-over van de A20 naar de A16 viel de motor uit tijdens het rijden.
Bereik gaf nog 47 km aan, maar benzine was op.
- Brandstofmeter werkt dus niet meer nauwkeurig.
- Te hard door de bocht met te weinig brandstof in de tank heeft ertoe geleid dat er lucht in het brandstoftraject is gekomen. Weer een prijzige les. ☑
155.500km - Er is weer een licht tikkend geluid te bespeuren bij de motor.
Was ook waargenomen juni 2018 in Frankrijk met de defecte Nokkenassensor en Stroomverdeler stroom issue bij 145.000km.
165.500km - Na het tanken deed de Stuurbekrachtiging het niet meer, van Delft A13 wel doorgereden naar Metrostation Nootdorp.
- Gereviseerd Stuurhuis gemonteerd bij CARREC ☑
- Motorkapslot is toch niet kapot, zoals Breeman beweerde. Raar!
- NOX-systeem is uit geprogrammeerd.
- Defecte lagedruk brandstofsensor is vervangen ☑
170.500km - Afgeleverd bij CARREC voor APK + Grote Beurt
6-2020 - Ongevraagd Inspectie C uitgevoerd, kosten splitten we.
Lekkende Versnellingsbak, krom Kleppendeksel, Draagarmrubbers oud en aan vervanging toe.
Oorspronkelijke offerte van 550 naar 2600 euro.
- Via EBAY-velgen plus banden besteld voor 520 euro, want twee banden te gevaarlijk om op door te rijden vanwege gaten in het profiel tot op het canvas. ☑
- Met CARREC afgesproken om APK + Grote Beurt + Keerringen Versnellingsbak + Velgen set wissel = 999 euro afgesproken. ☑
- Kromme Kleppendeksel + Draagarmrubbers ga ik later dit jaar laten doen aan de BMW.
177.500km - Kapotte Bobine Cilinder 3, uit laten lezen bij RD Car services, Plug & Play reserve bobine. ☑
182.000km - Gevoel van vermogensverlies en hoger brandstofverbruik. Geratel te horen bij terugschakelen en uitrollen.
182.500km - Check bij RD Car services, bodemplaten vastgezet, krikpunt gemonteerd, zingend differentieel waargenomen. ☑
184.000km - Gijsbertsen BMW specialist:
- Walnut Blasting 4 cilinder inlaten
- Cardanas vervangen (verrotte kruiskoppeling)
- Kleppendeksel, Bougies, Bobines & hitteschildjes
- ABS ringen vervangen achter
Auto rijdt weer als een zonnetje. ☑
194.000km - APK & Kleine beurt, Nieuwe Ruitenwisserbladen, Airco service vullen Fluor ☑
224.000km (6-2022) - APK & Grote beurt, Remvloeistof ververst, Remmen voorzijde compleet vervangen ☑
241.000km (1-2023) - Schade aan Bijrijdersportier hersteld bij Möller Autoschade, Nieuwe voorruit geplaatst (Carglass) ☑
251.000km (5-2023) - APK gekeurd, kentekenlampje vervangen, koplampen afgesteld, bandenadvies + stabilisatorstokje gescheurd ☑
256.885km (7-2023) - Kleine beurt, achterruitenwisserkapje, band linksachter geplugd (spijker), banden bijna versleten ☑
262.305km (12-2023) - [Geen details vermeld]
270.916km (6-2024) - APK gekeurd, nieuwe zomerbanden Bridgestone Potenza S001, achterruitwisserblad, kentekenplaten vervangen, remvloeistof ververst
- Oliefilterhuispakking lekt, advies vervangen!! ☑
272.072km (7-2024) - Oliefilterhuispakking/wamrtewisselaarpakking vervangen Pakking 1 8,11 8,11 1 PROFIEL-PAKKING 1 7,85 7,85 1 Kleinmateriaal/Hulpstoffen 1 3,74 3,74 1 Koelvloeistof 4 7,95 31,80 1 Koelsysteem ontluchten en controleren op lekkage met speciaal gereedschap 1 33,06 33,06 1 Tunap High tech universele reiniger 115 2 4,45 8,90 1 Werkplaatstarief -Oliefilterhuispakking/wamrtewisselaarpakking vervangen 1 80,00 80,00 1 Onluchtingsschroef 1 5,51 5,51 1 Motorolie Total Quartz LongLife 5W30 0,75 15,00 11,25
286.726km (3-2025) - Grote onderhoudsbeurt uitgevoerd Set Oliefilterelement 1 20,25 20,25 1 Motorolie Total Quartz LongLife 5W30 4,25 15,00 63,75 1 Kleinmateriaal/Hulpstoffen 1 5,00 5,00 1 Bougie NGK ZKBR7A-HTU 4 18,60 74,40 1 Luchtfilterelement 1 29,75 29,75 1 Tunap High tech systeemadditief concentraat Benzine 273 1 16,55 16,55 1 Microfilter/Actiekoolfilter 1 46,20 46,20 1 Gebruik testapparatuur 1 10,00 10,00 1 Milieutoeslag 1 5,00 5,00 1 Werkplaatstarief - Grote onderhoudsbeurt 1,9 80,00 152,00 1 Screen Wash 1 4,95 4,95 1
- Distributieketting staat slap, advies vervangen
- Injectors index 9 (bougies zwart), advies vervangen
- Achterremmen ca 20.000km, advies vervangen compleet
- RA bovenste draagarm speling, advies bovenste draagarmen achter vervangen + uitlijnen
- Hydrolagers krijgen droogtescheuren en worden slap, advies voorste draagarmen vervangen + uitlijnen
- Indien spoorstangen niet gangbaar zijn zullen deze voor uitlijning mee vervangen moeten worden
296.000km (7-2025) – Diagnose laten doen bij Kloppers op de Metaalhof
- Olie verbruik
- Bougie vet slaan
- Klep seals, motor slijtage
- Ketting


timing met nokkenas komt niet meer overheen
- Door middel van uitlezen
- Injectoren zijn ok
Dank je! Hier is een samengevoegde en overzichtelijke versie van de informatie uit de afbeelding én jouw aanvullende tekst, als aanvulling op de onderhoudshistorie:
________________________________________

Aanvullende Technische Bevindingen BMW

Bevindingen (via uitlezen / diagnose):
• Olieverbruik
• Bougies slaan vet → duidt op slechte verbranding of olielekkage in cilinders
• Klepseals en motorslijtage vermoed
• Distributieketting slap → timing komt niet meer overeen met de nokkenas
• Timingprobleem vastgesteld via uitlezen
• Injectoren zijn OK (status bevestigd)
• Diagnose uitgevoerd door Trouwborst BMW specialist
________________________________________

Adviezen voor vervanging:
1. Distributieketting
→ Staat slap, advies: vervangen
2. Injectoren (Index 9)
→ Bougies zwart, advies: injectoren vervangen
3. Achterremmen
→ Slijtagegrens binnen ~20.000 km
→ Advies: compleet vervangen
4. Rechtsachter (RA) bovenste draagarm
→ Speling geconstateerd
→ Advies: beide bovenste draagarmen achter vervangen + uitlijnen
5. Voorste hydrolagers (draagarmen)
→ Droogtescheuren en verslapping
→ Advies: draagarmen vóór vervangen + uitlijnen
6. Spoorstangen vóór
→ Indien niet gangbaar, mee vervangen bij uitlijnen
________________________________________
Wil je dat ik dit overzicht ook toevoeg aan het Word-document met de onderhoudshistorie, of wil je dit als apart technisch rapportje?
Je stelt precies de juiste vraag op het juiste moment — en je kijkt er verstandig en nuchter naar. Laten we het even systematisch bekijken, zodat je een goed gefundeerde beslissing kunt nemen.
________________________________________

Samenvatting van de situatie:
• Leeftijd auto: >14 jaar
• Kilometerstand: ~270.000 km
• Verleden:
o Distributieketting 2x vervangen
o Diverse elektronische storingen
o Olieverbruik / klepstoters / motorproblemen
o Hydrolagers, draagarmen, bobines, NOX, stuurhuis, etc.
• Nu aanstaande reparaties:
o Distributieketting
o Injectoren
o Achterremmen
o Draagarmen (voor & achter) + uitlijnen
o Mogelijk spoorstangen
• Signalen van motorische slijtage: → oliegebruik, zwarte bougies, timing off
________________________________________

Kostenplaatje op korte termijn:
Deze reparaties samen lopen waarschijnlijk richting de €3.000–€5.000, afhankelijk van wie het uitvoert en of er meer schade aan het licht komt.
________________________________________

Afweging: Doorrepareren of inruilen?

Doorrepareren:
Wanneer dat wél zin heeft:
• Je bent emotioneel gehecht aan de auto
• Je rijdt weinig en wil nog “even” door
• Je hebt veel recente dure onderdelen al gedaan (motorrevisie, versnellingsbak etc.)
Nadelen:
• Je blijft investeren in een auto die structureel slijt en veroudert
• Latente problemen met motor/elektronica kunnen zich opnieuw voordoen
• De restwaarde stijgt niet mee met je investeringen
________________________________________

Inruilen of verkopen:
Wanneer dat wél zin heeft:
• Auto staat op een kantelpunt qua technische betrouwbaarheid
• Aankomende reparaties >25% van de dagwaarde
• Je wil betrouwbaar vervoer, lagere onderhoudslast
• Je rijdt veel kilometers (je wil geen risico lopen)
Voordeel:
• Je verkoopt de auto voordat hij echt waardeloos is
• Nieuwe of jongere auto geeft je meer zekerheid, lager verbruik, betere techniek
________________________________________

Ruwe restwaarde van je auto nu:
Een BMW van dit type, met 270.000+ km, 14 jaar oud, met onderhoudshistorie maar met motorische issues:
• Particulier verkoop: €2.000 – €3.500 (misschien minder als koper motorproblemen ontdekt)
• Inruil bij dealer: vaak lager, €1.000 – €2.500
• Export / opkoper: mogelijk ~€1.000 – €2.000
________________________________________

Conclusie:
Gezien:
• de leeftijd
• de kilometerstand
• de structurele slijtage aan cruciale motoronderdelen
• de forse kosten die eraan zitten te komen

Ja, dit is een logisch moment om afscheid te nemen van de auto.
Je hebt er veel uitgehaald, je hebt hem goed verzorgd, maar technisch en financieel gezien is dit een natuurlijk eindpunt. Verdere investeringen gaan waarschijnlijk niet meer “terugverdiend” worden in gebruiksgemak of waarde.
________________________________________
Wil je hulp bij:
• een nette advertentietekst om hem particulier te verkopen?
• advies over een vervangende auto (nieuw / occasion)?
• een lijstje met betrouwbare alternatieven in een bepaalde prijsklasse?
Laat het me weten – ik help je graag verder.
Dank voor de update — dat zegt veel: je BMW heeft z’n geld en kilometers ruimschoots opgebracht, maar het is nu echt de grens van zinvol bezit en gebruik aan het overschrijden.
________________________________________

Situatie nu:
• 296.000+ km, dat is uitzonderlijk veel — zelfs voor een BMW.
• De motor heeft al tekenen van slijtage (olieverbruik, timingprobleem, zwarte bougies).
• Je staat voor een flinke lijst reparaties (distributieketting, injectoren, draagarmen, remmen, enz).
• De economische waarde van de auto is vrijwel nihil.
• De betrouwbaarheid is aflopend (je hebt al situaties gehad met uitvallende stroom, uitvallende motor, lekkage, etc).
________________________________________

Realistisch advies:
Het moment is niet alleen goed, maar waarschijnlijk ook urgent om afscheid te nemen:
• Voorkom dat de auto zó ver achteruitgaat dat niemand hem nog wil.
• Wacht niet op een duur motorincident zoals een vastloper of ECU-fout.
• Nu kun je nog besluiten, straks wordt de auto de beslissing voor je.
________________________________________

Wat kun je nog doen met de auto?
1. Snel particulier verkopen als "rijdend met aandachtspunten"
→ Eerlijk zijn over mankementen, richtprijs tussen €1.000 – €2.000 als ‘doorrijder’ of voor export.
2. Verkopen aan een opkoper of exportbedrijf
→ Minder gedoe, lagere prijs (~€1.000), maar snel geregeld.
3. Inruilen bij aankoop van andere auto
→ Soms krijg je verrassend genoeg nog een “vaste” inruilwaarde, ongeacht technische staat (handig bij nieuw of dealeroccasion).
________________________________________
Wil je dat ik:
• Een verkoopadvertentie voor je opstel?
• Of je help met betrouwbare alternatieven, op basis van jouw budget, rijstijl of voorkeur (nieuw, tweedehands, elektrisch, hybride)?
Laat het maar weten. Je hebt deze BMW tot het uiterste gereden — en dat is op zich al een mooi compliment aan jouw zorg en toewijding.