Algemene E46 winterbanden Topic!
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: Algemene winterbanden Topic!
Zien d'r uit als prima wintervelgen!
Zijn het ook, nog 8mm profiel. Voor dat geld een hele nette set, kost nieuw iets van 270 euro per velg en de banden 110 p/stuk.
Toen ik thuis kwam merkte ik wel dat er in een band geen lucht meer zat, ben benieuwd of ie morgen nog hard is.
Toen ik thuis kwam merkte ik wel dat er in een band geen lucht meer zat, ben benieuwd of ie morgen nog hard is.
32 euro lichter en een binnenbandje rijker. Bleek er in de wang van de band een piepklein gaatje te zitten, volgens de bandenboer lekgestoken, maar tijdens balanceren erg veel onbalans dus een keer een stoeprandje meegenomen had ook gekund. De andere wielen zijn wel goed, de auto is geheel trillingsvrij bij alle snelheden. Gelukkig geen nieuwe band hoeven kopen anders was het een duur setje geworden.
Gisteren toch nog even snel winterbanden er onder laten zetten. 4 nieuwe Goodyear UltraGrip 7+ deze op de velgen laten zetten die er onder zaten ( op deze velgen zaten zomerbanden 195/65/15 en nu dus winterbanden 195/65/15 )
nu vielen mij op.: hij stuurt opeens vreselijk licht !! hoe kan dit ??
Bjornc wist mij te vertellen dat :
1: Winterbanden sturen doorgaans lichter vanwege de open structuur heb je minder contact met de weg.
Ook al heb je dezelfde maat als je zomerbanden. (Is tenminste mijn verklaring)
Dit levert de volgende nieuwe vraag op:
"vanwege openstructuur minder contact met de weg" hmmm lijkt me niet prettig ??? glij je dan niet wat makkelijker uit een bocht als je hard rijd op een nat wegdek of zie ik nu weer spokennnnnnnnnnn
Bjornc adviseerde mij om deze vraag even hier te stellen.
nu vielen mij op.: hij stuurt opeens vreselijk licht !! hoe kan dit ??
Bjornc wist mij te vertellen dat :
1: Winterbanden sturen doorgaans lichter vanwege de open structuur heb je minder contact met de weg.
Ook al heb je dezelfde maat als je zomerbanden. (Is tenminste mijn verklaring)
Dit levert de volgende nieuwe vraag op:
"vanwege openstructuur minder contact met de weg" hmmm lijkt me niet prettig ??? glij je dan niet wat makkelijker uit een bocht als je hard rijd op een nat wegdek of zie ik nu weer spokennnnnnnnnnn
Bjornc adviseerde mij om deze vraag even hier te stellen.
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..
Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!
Nieuwe banden sturen altijd even lichter omdat er een soort beschermingslaagje om het rubber zit, zodra je daar doorheen bent gaat die weer normaal sturen.
Theoretisch zou een winterband juist iets zwaarder moeten sturen vanwege de zachtere rubber compound die er voor deze banden gebruikt wordt. Maar vraag me af of dat merkbaar is (omdat het voor het grootste deel weer wordt opgeheven door de lagere temperaturen bij gebruik, waardoor het rubber weer stijver wordt), maar daar kom je wel weer achter als je je zomerbanden omlegt en je winterbanden mooi 'ingereden'.
Theoretisch zou een winterband juist iets zwaarder moeten sturen vanwege de zachtere rubber compound die er voor deze banden gebruikt wordt. Maar vraag me af of dat merkbaar is (omdat het voor het grootste deel weer wordt opgeheven door de lagere temperaturen bij gebruik, waardoor het rubber weer stijver wordt), maar daar kom je wel weer achter als je je zomerbanden omlegt en je winterbanden mooi 'ingereden'.
nb qua druk staan ze alle vier op 2,3...
ik hoop maar dat het tijdelijk is, want ik moet zeggen zooo licht sturen vind ik nie prettig !!
als ik straks zomerbanden op mijn 2e hands-nieuwe "style 45" velgen ga zetten en het blijft zo licht sturen ga ik voor de 225 ipv 205.
NB is de stuurbekrachting af te regelen op licht of zwaar ??
ik hoop maar dat het tijdelijk is, want ik moet zeggen zooo licht sturen vind ik nie prettig !!
als ik straks zomerbanden op mijn 2e hands-nieuwe "style 45" velgen ga zetten en het blijft zo licht sturen ga ik voor de 225 ipv 205.
NB is de stuurbekrachting af te regelen op licht of zwaar ??
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..
- DJLeonardo
Nee is niet af te stellen.
Ik heb wel gemerkt dat er verschil is bij verschillende temperaturen. Zo vind ik het opvallend dat bij dezelfde banden spanning mijn auto lichter stuurt bij -5 als bij +5. met name het verschil tussen 0 en -5 is merkbaar, tussen 0 en +5 wat minder.
Nou ben ik ook wel erg gevoelig voor dat soort dingen hoor.
Ik heb wel gemerkt dat er verschil is bij verschillende temperaturen. Zo vind ik het opvallend dat bij dezelfde banden spanning mijn auto lichter stuurt bij -5 als bij +5. met name het verschil tussen 0 en -5 is merkbaar, tussen 0 en +5 wat minder.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
WELKE (zomer en winter BANDEN ZIJN STIL
Betreft een onderzoek uit 2007
je komt zowel zomer als winterbanden tegen.
Best wel intressant ( lijkt mij)
staat alfabetisch / op maat / en op geluid
http://www.innovatieprogrammageluid.nl/ ... 062007.pdf
je komt zowel zomer als winterbanden tegen.
Best wel intressant ( lijkt mij)
staat alfabetisch / op maat / en op geluid
http://www.innovatieprogrammageluid.nl/ ... 062007.pdf
Bericht samengevoegd met dit topic 

Moderatoropmerking Mac
Heeft natuurlijk ook te maken met de viscositeit van je sbk olie.
:?Heeft natuurlijk ook te maken met de viscositeit van je sbk olie.
uhhhh mmmmm
zullen we het anders hebben over Transformationele Generatieve Grammatica van Noam Chomsky...

Griff by the way dat artikel gaat OOK over zomerbanden !! ( dus om het specifiek bij winter banden te zetten?)
DJLeonardo schreef: Ik heb wel gemerkt dat er verschil is bij verschillende temperaturen. Zo vind ik het opvallend dat bij dezelfde banden spanning mijn auto lichter stuurt bij -5 als bij +5. met name het verschil tussen 0 en -5 is merkbaar, tussen 0 en +5 wat minder.
+1, hoe kouder hoe lichter sturen is ook mijn ervaring, tot op het enge af eigenlijk
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
steeds lichter sturen HEEL ERG ENG !!
wat is ditttttttt ... kan toch nie de bedoeling zijn..
wie kan dit uitleggen... en stuurt het dan opeens zo licht dat je in 1x zonder waarschuwing "dwars uit gaat" ??
ps opti wat heb jij er onder liggen?? ook goodyear toevallig
wat is ditttttttt ... kan toch nie de bedoeling zijn..
wie kan dit uitleggen... en stuurt het dan opeens zo licht dat je in 1x zonder waarschuwing "dwars uit gaat" ??
ps opti wat heb jij er onder liggen?? ook goodyear toevallig
Nogmaals rijd er eens 500km mee, en kijk het dan nog eens... Er zit dus een soortement van beschermlaag/lossingsvet of wat dan ook om gloednieuwe banden... Daar moet je ff doorheen 
@Martindez: Dat samenvoegen heb ik niet gedaan, voor vragen daarover zou ik Mac even contacteren.

@Martindez: Dat samenvoegen heb ik niet gedaan, voor vragen daarover zou ik Mac even contacteren.
dat ook weer niet, lijkt wel of de voorkant iets lichter is / hoger in de veren hangt...
Van de week op hogere snelheid viel het me ineens op dat 'ie zo licht voelde van voren
Ik rij idd op Dunlop, de SP Wintersport 3D 205/60/16
Ik sluit me overigens aan bij Griff, jouw banden zijn spiksplinternieuw...
Van de week op hogere snelheid viel het me ineens op dat 'ie zo licht voelde van voren
Ik rij idd op Dunlop, de SP Wintersport 3D 205/60/16
Ik sluit me overigens aan bij Griff, jouw banden zijn spiksplinternieuw...
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails: