M3 Differentieel vervangen ?
Re: M3 Differentieel vervangen ?
Voor zover ik weet reden in het begin alle M3 met dat geluid rond en dat kon geen kwaad. Uiteindelijk hebben ze een nieuwe olie op de markt gebracht die het geluid doet verdwijnen.
Dus als ie het maar even doet, dan is dat volgens mij geen probleem, zijn gewoon de platen in het sper diff.
Dus als ie het maar even doet, dan is dat volgens mij geen probleem, zijn gewoon de platen in het sper diff.
Re: M3 Differentieel vervangen ?
Klopt helemaal, DSport had deze oude olie nog in zijn diff zitten.DSport schreef:Wil het geluid meer een dreun noemen afwisselend aan/uit en alleen te horen bij korte bochten zoals op kleine rotonde, of op parkeerplaats. Bovendien alleen als de motor stationair draait dus niet wanneer je gas geeft.
Heb het ook (nog) - 30.000 op de teller! - en gisteren bij de dealer de diagnose dat er inderdaad de andere olie met een FM toevoeging in moet om het op te lossen. Friction Modifier is een toevoeging welke zorgt dat de frictieplaten van de sper niet kleven aan elkaar wanneer ze dat niet moeten.
Is geen probleem, er is niets kapot, het geluid klinkt alleen niet super in een super auto
Re: M3 Differentieel vervangen ?
Ik ben naar de bmw dealer gegaan en die vent zei, geluid is niet meteen weg je moet er zeker 1000km mee rijden voordat het geluid weg is
lijkt mijn sterk aangezien ik nu kleine 500km heb gereden en precies het zelfde klint als toen ik hem net erin had zitten.
Bij koud hoor je hem nog wel is. bij warm niet meer
lijkt mijn sterk aangezien ik nu kleine 500km heb gereden en precies het zelfde klint als toen ik hem net erin had zitten.
Bij koud hoor je hem nog wel is. bij warm niet meer
Re: M3 Differentieel vervangen ?
sterker nog: BMW maakt zelfs melding van het specifieke geluid in de folder van de M. Zolang het alleen een schurend geluid is in korte bochten: het geluid bewijst dat je diff functioneert.PIR3lly schreef:Voor zover ik weet reden in het begin alle M3 met dat geluid rond en dat kon geen kwaad. Uiteindelijk hebben ze een nieuwe olie op de markt gebracht die het geluid doet verdwijnen.
Dus als ie het maar even doet, dan is dat volgens mij geen probleem, zijn gewoon de platen in het sper diff.
Beest Met 4 Wielen
Re: M3 Differentieel vervangen ?
Vandaar dat ze nieuwe olie hebben uitgevonden
om geluid weg te krijgen
om geluid weg te krijgen
Laatst gewijzigd door Gast op 27 feb 2012, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: M3 Differentieel vervangen ?
en John, al voldoende bochies gemaakt en geluid nu helemaal weg?
na 1,5 jaar
na 1,5 jaar
Re: M3 Differentieel vervangen ?
Die olie is niet echt daar voor uitgevonden, dat bestond al lang. Het punt is dat die Friction modifier bestaat uit siliconen. Deze siliconen kunnen niet zo goed tegen hitte. Dus als jij een keer gaat driften of een trackday doet en waarschijnlijk ook bij lange ritten, dan ben je die siliconen in je olie aan het verbranden. Door rijden is geen probleem, alleen slijten je sperplaten harder wat als gevolg heeft dat je speling krijgt op je korte steekas.John_M3 schreef:Vandaar dat ze nieuwe olie hebben uitgevonden
om geluid weg te krijgen
Omdat die siliconen verantwoordelijk zijn voor het verlagen van je sperpercentage, deze smeren je sperplaatjes, gaat je sper harder sperren zodra deze verbranden. Bij te veel sper kan de grip van je banden niet door het sper heen draaien en moeten ze wringen om toch de bocht om te gaan, dit zorgt voor het bonkende geluid en een bak onderstuur. Tijdig je olie wisselen is daarom van belang. Gewoon aftermarket olie gebruiken die standaard genoeg FM heeft, zoals de red line olie of royal purple. 75w140 of hoger.
Als je echter te veel FM in je olie stopt krijg je te veel smering op je sperplaten en heb je praktisch een open differentieel.
Dit probleem gaat zich ook voordoen als je genoeg olie hebt verloren door een lekkende keerring. Zoals eerder aangegeven heeft het M-sper een korte en een lange steekas. Als de sperplaatjes in je sper slijten (dit doen ze een piep klein beetje bij elke bocht die je maakt) ontstaat er langzaamaan steeds meer speling in je sper en door deze speling kan je korte steekas op en neer bewegen. Dit is natuurlijk funest voor je keerring en die gaat daarop lekken.
Als BMW dit ziet zeggen ze: nieuw diff, ka-ching! Terwijl je alleen je sperplaatjes en keerring hoeft af te stellen. De vraag is alleen of je zo'n sper wilt, het M variabele sper is traag in werking en behoeft een hoop onderhoud.