Welke xenon lampen??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sygnus

Re: Welke xenon lampen??

Bericht door Sygnus » 23 jun 2011, 19:56

musQ schreef:Ooit wel eens auto's gezien met een niet standaard Xenon lampies in het donker??? En dat ze dan alles verlichten en dus verblindend zijn voor iedereen?? Dat zijn de mensen waarvan de koplamp correct zijn afgesteld voor Hallogeen lampen maar niet voor Xenon.

Als je die koplampen meer naar beneden laat schijnen verblinden ze niemand meer maar heb je toch 50 to 60% meer lichtopbrengst dan bij Hallogeen.

Je zult de borden boven de wegen niet meer verlichten maar de borden naast de weg zie je veel beter. Ook de reflecterende paaltjes ( langs de kant van de weg) zie je ook veel beter.
In de basis is de afstelling voor halogeen en xenon hetzelfde. Wat je doet met het verder naar beneden afstellen is het beperken van de tekortkomingen van een halogeenbehuizing in combinatie met xenonlampen, niet zozeer ''juist'' afstellen. Ondanks dat heb je toch meestal wel een beter verlichte weg voor je auto, zelfs als de spreiding van licht wat te wensen overlaat. Sommige koplampen kun je zo ver naar beneden stellen als je wilt, maar nog werpen ze strooilicht omhoog, puur omdat ze ontworpen zijn om dat te doen.
musQ schreef:Ik heb express een maatje van me met verlaagde auto voor me laten rijden en gevraagd of mijn koplampen verblindend waren, en hij wist te vertellen van niet. Plus het lichtbeeld van mijn auto en die van me Opa en Oma ( auto met echte Xenon koplampen, dus standaard vanaf de fabriek) was bijna hetzelfde. Die van hun was net wat feller.
Ik heb meerdere (duurdere) auto's met fabrieksxenon of projector retrofits bekeken en in vrijwel alle gevallen valt de uniforme, brede spreiding op. Er worden daar nou eenmaal veel eisen aan gesteld.

musQ

Bericht door musQ » 23 jun 2011, 20:08

Ok ok,

Maar goed, als wij nou xenon willen hebben. Welke koplampen moeten we aanschaffen om met HID kitjes te rijden??

En als jullie zeggen dat je met een goede koplamp en de juiste Halogeen lampje net zoveel licht krijgt, welke moeten we dan nemen???

Voor mij gaat het om dat ik veel licht voor me auto heb maar dan wel dat ik niemand mee verblind.

Graag jullie reactie hierover en eventueel voorbeelden met links;-)

AdE39

Bericht door AdE39 » 23 jun 2011, 21:50

Dan nog een tip over Xenon, beste BMW vrienden,

Ik zie vaak van die hele erge blauwe lampen, soms ook wel haast paarse lampen, ik heb het dan over het kleur licht.
De hoge kelvin waarden dus!

Neem gerust aan van mij, dat alles boven de 6000 Kelvin minder licht opbrengst geeft, enkel de kleur word blauwer en of paarser.

De beste ratio van de kelvin waarde ligt tussen de 4300 en de 6000 Kelvin, misschien zijn er nog iets lagere kelvin waarden, maar dan worden de lampen enkel maar geler van kleur, en daar hebben we ook een aantal echte liefhebbers voor, vaak de PSA klanten!

De 6000 Kelvin is de best licht oprbrengst gevende Xenon lamp, met zijn wit/blauwe licht.

Maar zoals ik al eerder zei, dat is een ieder zijn eigen keuze.

Mijn goed werkende Halogeen koplampen wil ik echt niet omruilen voor de ombouw met de HID Xenon lampen.

Nu schrijft MusQ, niet om hem aan te vallen, maar enkel om daar even een reactie over te geven.
Dat hij achter een van zijn maten gaat rijden, maar dat is nog steeds heel wat anders dan als tegenligger deze ervaring uit te wisselen, dat is het grote verschil.
verder maakt het ook nog uit, hoe gevoelig zijn iemands ogen voor een bepaald soort licht, en ook de kleur daarvan.

Ik heb een enorme pesthekel aan dat fel blauwe licht, dat stoort enorm, en is erg irritant om te zien.
Terwijl de normale Xenon lampen niet boven de 6000 Kelvin weer beter zijn en niet zo storend zijn, mits goed afgesteld, maar dat is ook bij Halogeen zo.

Niets is zo gevaarlijk als verkeerd afgestelde koplampen.

Verder moet een ieder zijn ding lekker doen, maar houd het wel veilig beste BMW vrienden, daar gaat het eigenlijk helemaal om, tenminste bij mij.
Van mij mogen ze gerust alles ombouwen.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Sygnus

Bericht door Sygnus » 23 jun 2011, 22:48

musQ schreef:Maar goed, als wij nou xenon willen hebben. Welke koplampen moeten we aanschaffen om met HID kitjes te rijden??
Een ''echte'' xenon oplossing, OEM of aftermarket, bestaat voor de meeste oudere auto's niet, Een projector retrofit is wel mogelijk, wat inhoudt dat je echte xenon projectors in je koplampen inbouwt. Dat gaat weer gepaard met de nodige aanpassingen en dergelijke.

Verder kunnen we onmogelijk jouw setup beoordelen vanuit onze bureaustoel. Er zijn genoeg halogeen behuizingen die een redelijk resultaat weten voort te brengen met xenonlampen. Meteen concluderen dat de combinatie halogeenbehuizing + xenon gevaarlijk, slecht e.d. is, is wat kort door de bocht. Laat je dus niet teveel afschrikken door uitspraken die hier worden gedaan, ondanks dat we met zekerheid kunnen zeggen dat je lichtopbrengst veel beter had kunnen zijn met onderdelen die er voor bedoeld zijn.

AdE39

Bericht door AdE39 » 24 jun 2011, 11:41

Even een resume,

Er word niet beweerd dat het gevaarlijk is, er word gezegd dat het gevaarlijk kan zijn voor de tegen liggers die in de verkeerd afgestelde koplampen moeten turen.
En werd vermeld, dat geld voor alle verkeerd afgestelde koplampen, ongeacht Xenon of Halogeen verlichting.

Als alles voldoende aandacht heeft gekregen, dan is er geen vuiltje aan de lucht, zorg dan ook direct voor een vervangende set reserve lampen!

Wat dan de reden mag zijn om te gaan schrikken of afschrikken wat er dus vermeld word in dit topic, dat is ietwat overdreven.

Er word om raad gevraagd, de raad word gegeven, verder is het gewoon erg normaal, dat er de nodige en nuttige reacties op de vraag gegeven worden, daar is het een forum voor, dan is er dus niets wat kort door de bocht gegaan word, verre van dat zelfs.
Op een forum worden meningen gegeven, dat betekend dat een forum daar voor ook dient, de mening die gegeven kan worden.

Wat de TS er verder mee doet, dat is zijn of haar zaak.

Wat de uitespraken betreft, die zijn er dus niet, het zijn enkel maar de meningen van de forum leden, kan en mag dit niet, dan kan men dit forum beter sluiten en opdoeken!

Een ieder is dus verantwoordelijk voor zijn materiaal en zijn daden, verder kunnen er geen rechten ontleend worden aan een mening, die beslissing maakt men geheel zelf.

Ik ga dus nooit zeggen dat hij dit zo moet doen zoals het voorgesteld word, enkel zeg ik er wel bij, ik blijf gewoon bij het originele wat er in mijn auto gemonteerd is, ik ben uiterst tevreden met de goede licht opbrengst van de Halogeen koplampen.
De Xenon zal hier weinig aan toe kunnen voegen, enkel een prijs verhoging zal aan de orde zijn, en nog meer reserve lampen in de lampendoos.
Met een dito extra hoge prijs, van minimaal 25,00 euro per Xenon lamp ( Hid kit ).

Maar dat moet een ieder zelf uitmaken en weten wat hij wil.

Zorg altijd voor een goede en afgeregelde koplamp, dat is wel een aanbeveling.

Verder is dit een heel mooi topic, waar men ruim voldoende respect toont voor elkaar, daar wil ik natuurlijk alle forum leden ook voor bedanken voor hun inbreng, en hun respect. Chapeau.

Met vriendelijke groet,

Ad

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 24 jun 2011, 12:45

musQ schreef: Maar goed... wat voor koplampen raad jij ons aan dan?? Er zijn een hoop te koop. Dus jij met een hoop ervaring weet ons ze te vertellen wat voor koplampen we moeten hebben ;)
Ik heb zelf geen ervaring met de e36. Maar ik dacht wel dat Depo een unit maakte voor de e36 toch? Dat weten de e36 rijders beter. Nou zijn de projectors van Depo ook niet bepaald de allerbeste maar je kan ze wel aanpassen om het lichtbeeld behoorlijk te verbeteren. Het is misschien niet iets wat je gauw zult doen. Je zou je eens kunnen inlezen op een forum als http://www.hidplanet.com/forums/forum.php Daar zitten nog wat meer van die HID geeks zoals ik.
Ik had geloof ik al eens en topic gepost waar een e36 rijder projectors had ingebouwd.

Overigens had ik ook al een retrofit oplossing gepost om op eenvoudige wijze je halogeen reflectors van xenon projectors te voorzien. Dit is een veel betere (en goedkopere) oplossing dan een complete aftermarket unit kopen.
http://www.theretrofitsource.com/produc ... cts_id=227

Helaas moet je dan bij de e36 volgens mij eerst de lampen uitbouwen en de plastic kap eraf halen. (moet wel een kap zonder prisma's zijn) De kap kan je losmaken door 'm tot 100 graden te verwarmen in een keuken oven. Dan word de kit zacht en trek je 'm er zo af. Het is dan een kwestie van de projector in de reflector schuiven en aan de achterkant (bij de fitting) er een ring op te draaien. Je moet dan alleen nog de rotatie afstellen en de hoogte van het frame zelf (met de standaard hoogteverstelling)
Dus, het is ff werk maar als je een aftermarket kitje kan inbouwen, kan je dit ook. mocht je nou kappen met prima's hebben (van glas) dan kan je misschien eerst halogeen units met heldere kapen scoren.

Dat is de enige oplossing die ik momenteel zie. Het zal je zelfs een beter lichtbeel opleveren dan menig OEM projector. Tussen de OEM projectors zitten ook een hoop mindere versies. met name de japanse projectors zijn van betere kwaliteit. Een merk als Koito staat bovenaan als het om kwaliteit van constructie en lichtopbrengst gaat.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 24 jun 2011, 13:22

Sygnus schreef: Er zijn genoeg halogeen behuizingen die een redelijk resultaat weten voort te brengen met xenonlampen. Meteen concluderen dat de combinatie halogeenbehuizing + xenon gevaarlijk, slecht e.d. is, is wat kort door de bocht.
Er zijn wel halogeen reflectors die slechter omgaan met een xenon lampje dan andere. Je hebt reflectors die veel strooilicht geven en reflectors waarbij zelfs een echte cutoff valt te ontdekken. Met name zeer recente aziatische auto's hebben best redelijk halogeen reflectors. Ze moeten ook wel omdat de hoeveelheid toegelaten stroolicht is vastgelegd en de moderne halogeen lampjes ook steeds meer licht geven.
Maar hoe goed de halogeen reflector ook is. Je blijft zitten met het feit dat een halogeen een een xenon lampje gewoon fysiek erg verschillend zijn. Dat verschil heeft tot gevolg dat de afstraling in de reflector gewoon anders is en en niet volgens het berekende patroon.

Ik vond nog een leuke quote waarom een xenon lampje in een halogeen reflector niet zo'n goed resultaat geeft:
Once you install HID's, you have more than trippled the amount of glare due to the following factors: -
- The light source is significantly larger and is not being accurately collected and reflected onto the road, this also means that the amount of light accurately captured and reflected is no greater than stock halogen. The rest of the light "volume" is simply scattered aimlessly
- The light source isn't just bigger, but I guarantee it isn't aligned correctly either, making point one even worse.
- You have double the number of lumens to start with.

Utter fail.

Sygnus

Bericht door Sygnus » 24 jun 2011, 13:43

Correct.. Verder is duidelijk dat de standaard van deugdelijke verlichting per persoon verschilt. Tegen jou (DJLeonardo) en de andere heren van hidplanet, valt nauwelijks op te boksen natuurlijk. ;) Daar is regelmatig over het summum van xenontechnologie te lezen.

Overigens ben ik me aan het verdiepen in de Morimoto Mini H1's in combinatie met de E36, maar het zal nog wel even duren voor alle goodies aankomen.

musQ

Bericht door musQ » 24 jun 2011, 15:18

Kijk dat is nou info waar we op zitten te wachten :duimen: ...

Nja helaas heb ik wat slechtere nieuws, ik ben gedwongen om me bmw te verkopen :| . Dit omdat de kosten mij te hoog worden op dit moment, je kan werkloos zijn maar op een gegeven moment houd het geld ook op.

Maar dan heb ik alsnog een vraag, welke halogeen lampjes zijn nou het beste?? Je kan wel van die bagger troep halen uit Japan of China met 100 watt. Maar ik heb gehoord dat die Philips Super White veel en vooral wit licht geven... Misschien iemand nog suggesties?

Meevallertje kan 4 juli weer aan het werk :)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 24 jun 2011, 19:11

Misschien als je nou een weekje wacht met het kopen van nieuwe lampjes dat je je BMW kan houden? :+

Nee die 100W lampjes uit china moet je niet nemen. Heb ik ook wel eens geprobeerd. Ze consumeren dan misschien wel 100W maar ze geven niks meer licht iig. Wel veel meer warmte!
Gewone Philips visionplus (oid) zijn al prima hoor. Als je geld uit wil geven koop je die extreme lampjes van Osram of Philips. Meer licht maar ook duurder en sneller stuk zo blijkt van diverse kanten.

AdE39

Bericht door AdE39 » 24 jun 2011, 19:23

Hallo beste MusQ,

Dat is erg spijtig om dat nu te vernemen, ik hoop echter dat je een goede meevaller mag meemaken, dit gun je echt niemand, dat hij zijn BMW zou moeten weg doen.
Dus hoop ik dat je erg veel mazzel mag hebben, en dat je weer erg spoedig een baan aangeboden krijgt.

Wat die 100 Watt lampen betreft, in mijn vorige auto hadden ze die ook gemonteerd, erg jammer, kon direct andere koplampen gaan kopen, deze smelten gewoon weg door de te hoge warmte.
De hele koplamp unit is dus allemaal kunststof, de reflectoren, de behuizing, de glazen, noem het allemaal maar op, dat kan echt niet tegen die warmte.

Het beste is gewoon goede lampjes te kopen, zoals Philips of Osram de betere merken dus.
Gaan ook vaak langer mee dan die China rotzooi, dat is echt bagger!

Sterkte beste MusQ.

Met vriendelijke groet,

Ad

musQ

Bericht door musQ » 24 jun 2011, 19:34

Komt wel goed hoor;-)... Zodra ik weer een leuke baan heb. Hard werken en goed sparen en kan ik wellicht over 2, 3 jaar een e46 halen 320 d;-)

Sygnus

Bericht door Sygnus » 01 jul 2011, 23:34

Afbeelding

Links ZKW H1 (ECE), rechts Morimoto H1 (DOT). Beide 5000K met dezelfde branduren.

Let op de vlekkerige en smalle spreiding van de ZKW. Ik vind de ''uptick'' persoonlijk ook erg overdreven met xenon, maar eerlijk gezegd kan ik me even niet voor de geest hoe een Europese OEM xenon cutoff er uit hoort te zien. De uptick straalt ook hinderlijk in de ogen wanneer je rechtsvoor de auto staat en is zelfs op een zonnige dag zichtbaar op verkeersborden.

Even van kant gewisseld en wat meer onder een hoek:

Afbeelding

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 02 jul 2011, 23:18

Ik vind het nog meevallen hoe die ZKW het doet. Het is een hele rare hotspot idd. Maar al met al weinig strooilicht en voor op de weg best een bruikbaar lichtbeeld. De slope is idd te groot dus dan moet je ze behoorlijk ver naar beneden richten. Je kan zo'n schildje wel aanpassen als je handig bent.
Maar staat vast dat de Mori een veeeeeel beter beeld geeft idd. Zit die in een hlogeen reflector geschroeft of heb je de ZKW projector er uit gehaald en daarvoor in de plaatste gedaan?
Leuke vergelijking zo.

t.p.b.m.

Bericht door t.p.b.m. » 03 jul 2011, 11:00

:on: Zo dan kan er nu wel een slotje op he?
op naar de volgende vraag .
barbiegirl maakt wel bmwtongen los .,ik word een beetje jaloers . :( time to lock it up please
Er staan nagenoeg geen off-topic reacties in dit topic. Dus on-topic is nergens voor nodig. Daarbij zie ik ook geen enkele reden om het topic op slot te doen.

'barbiegirl' heet gewoon 'bimmergirl', als je je hormonen niet te baas bent, reageer er dan niet op.

Moderatoropmerking Rene08

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”