Schokken automaat..
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Schokken automaat..
controleer het relais van je automaat regeleenheid eens, deze wordt via het contact gestuurd en kan door slijtage langzaam slecht worden.
als je dan rommelt met je contact zal het relais enkele keren aan en uit klikken waardoor het weer even verdwenen kan zijn.
als je dan rommelt met je contact zal het relais enkele keren aan en uit klikken waardoor het weer even verdwenen kan zijn.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
dat is een hele goede kun je mij vertellen waar ik deze kan vinden ?
Laatst gewijzigd door Ovanjole op 09 dec 2015, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, zie forum regels.
Reden: Quote verwijderd, zie forum regels.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Schokken automaat..
in de e-box in de motorruimte (bijrijderszijde onder het interieur filter)
Hier zitten ook de computers voor je motor en je versnellingsbak. Deze boxen willen nog wel eens vocht verzamelen. Naast het controleren van je relais zou je ook de stekker van de computer eens kunnen bekijken op sporen van vocht. (witte uitslag)
Jammer genoeg komt dit nog wel eens voor bij deze modellen...
Hier zitten ook de computers voor je motor en je versnellingsbak. Deze boxen willen nog wel eens vocht verzamelen. Naast het controleren van je relais zou je ook de stekker van de computer eens kunnen bekijken op sporen van vocht. (witte uitslag)
Jammer genoeg komt dit nog wel eens voor bij deze modellen...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Schokken automaat..
Ja daar kan ik over mee praten helaas.
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
Ik heb vandaag na wat leeswerk eerst eens het elek gedeelte van het contactslot
Wat gerestaureerd . Ben benieuwd of het opgelost is nu . Zo niet ga ik weer in de weer
Onder het interieur filter . De bak schakelt te mooi
Om er van uit te gaan dat het inwendig is.
Wat gerestaureerd . Ben benieuwd of het opgelost is nu . Zo niet ga ik weer in de weer
Onder het interieur filter . De bak schakelt te mooi
Om er van uit te gaan dat het inwendig is.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 16 dec 2015, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, zie forumregels
Reden: quote verwijderd, zie forumregels
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
Update : vandaag weer in noodprogamma .
Contact aan uit en het was weer goed . Later deze dag
Trapte ik tijdens inhalen de kickdown in . Ping !!
Alle lampjes aan , radio uit, ventilatie uit , airbag aan , abs aan , alles aan. Ik
Op noodprogamma naar dichtstbijzijnde automaterialen zaak gereden en een nieuwe
Contact schakelaar gehaald . Ter plekke erin gezet , zonder resultaat.
Mijn gedachten gingen uit naar de dynamo . Ik heb deze doorgemeten en 17v laden is
Niet helemaal volgens plan geloof ik ..
Toen dus naar een garage gereden en gelukkig konden ze gelijk een nieuwe dynamo
Monteren . Nu hopen dat alles goed blijft . En hoop ik stilletjes dat de dynamo al langer
Liep te etteren en daarom soms het noodprogamma in de bak
Op trad .. Kan dit ?
quote verwijderd, zie forumregels
Contact aan uit en het was weer goed . Later deze dag
Trapte ik tijdens inhalen de kickdown in . Ping !!
Alle lampjes aan , radio uit, ventilatie uit , airbag aan , abs aan , alles aan. Ik
Op noodprogamma naar dichtstbijzijnde automaterialen zaak gereden en een nieuwe
Contact schakelaar gehaald . Ter plekke erin gezet , zonder resultaat.
Mijn gedachten gingen uit naar de dynamo . Ik heb deze doorgemeten en 17v laden is
Niet helemaal volgens plan geloof ik ..
Toen dus naar een garage gereden en gelukkig konden ze gelijk een nieuwe dynamo
Monteren . Nu hopen dat alles goed blijft . En hoop ik stilletjes dat de dynamo al langer
Liep te etteren en daarom soms het noodprogamma in de bak
Op trad .. Kan dit ?
quote verwijderd, zie forumregels
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
Goedemorgen .
Weer een update . Zoals hierboven geschreven had ik gisteren een dynamo die teveel lade. Die is vervangen.
Gisteren de hele avond zonder problemen gereden . Geen storingen meer niks.
Vanmorgen stapte ik in de auto . En WEER getriebenotprogamm..
Contact 1 keer uit en weer aan en toen was dat weer goed . Ik was de straat
Nog niet uit of het rode accu lampje begon te knipperen . Met verschillende tussenpozen .
Na 4 minuten was het lampje weer uit en de auto rijd gewoon weer goed .
Ik weet niet wat er met mijn auto aan de hand is maar begin het aardig zat te raken ...
Weer een update . Zoals hierboven geschreven had ik gisteren een dynamo die teveel lade. Die is vervangen.
Gisteren de hele avond zonder problemen gereden . Geen storingen meer niks.
Vanmorgen stapte ik in de auto . En WEER getriebenotprogamm..
Contact 1 keer uit en weer aan en toen was dat weer goed . Ik was de straat
Nog niet uit of het rode accu lampje begon te knipperen . Met verschillende tussenpozen .
Na 4 minuten was het lampje weer uit en de auto rijd gewoon weer goed .
Ik weet niet wat er met mijn auto aan de hand is maar begin het aardig zat te raken ...
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Schokken automaat..
Hoi,
koppel de dunne draad van je IBS op je accu eens los en probeer het dan eens een dagje. Je kunt misschien een IBS foutmelding krijgen maar die is te resetten.
De IBS (inteligente batterij sensor) verteld de computer onder andere hoeveel de dynamo moet laden. Als deze stuk gaat geeft hij foute informatie door wat als gevolg kan hebben dat de dynamo te veel of te weinig gaat laden.
Denk er wel om dat een laadspanning van 17v je accu overbelast. Deze kan hierdoor stuk gaan. Een AGM kan nog wel wat klappen opvangen maar ook deze houdt dit niet eeuwig vol.
koppel de dunne draad van je IBS op je accu eens los en probeer het dan eens een dagje. Je kunt misschien een IBS foutmelding krijgen maar die is te resetten.
De IBS (inteligente batterij sensor) verteld de computer onder andere hoeveel de dynamo moet laden. Als deze stuk gaat geeft hij foute informatie door wat als gevolg kan hebben dat de dynamo te veel of te weinig gaat laden.
Denk er wel om dat een laadspanning van 17v je accu overbelast. Deze kan hierdoor stuk gaan. Een AGM kan nog wel wat klappen opvangen maar ook deze houdt dit niet eeuwig vol.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
Bedankt voor jouw reactie . Het gaat bij mij wel om een 525i e39 . Heb ik deze sensor ook ?
En gaat de dynamo dan niet teveel laden ?
quote verwijderd, zie forumregels
En gaat de dynamo dan niet teveel laden ?
quote verwijderd, zie forumregels
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Schokken automaat..
dat durf ik niet met zekerheid te zeggen of een e39 deze sensor ook heeft. Ik heb zelf een e61 namelijk...
Als je op je accu kijkt zie je hem meteen zitten, zo ziet hij er uit:
http://www.tweedehands.nl/auto-onderdel ... 21846.html
je kunt het vooral herkennen aan een klein kastje aan de accupool waarvandaan een dunner draadje naar de andere pool toegaat. Dit dunne draadje is de gene die je even kunt loshalen.
De dynamo zou zich dan moeten gaan gedragen als een ouderwetse "domme" dynamo, dus gewoon laden op 14,4V zonder te kijken in welke ladingstoestand de accu zich bevindt.
De dynamo wordt gestuurd vanuit de DME via de BSD bus, dat is een enkeldraads datalijntje. Op deze datalijn zijn nog andere systemen aangesloten.
Als je een uitvoering hebt met een elektrische waterpomp dan werkt deze ook via die lijn. Je zou de datalijn vanuit de computer dus eens kunnen controleren door je waterpomp aan te sturen, dat doe je zo: https://www.youtube.com/watch?v=MDrEn1qmJOo
Dit is natuurlijk geen garantie dat de dynamo goed wordt aangestuurd maar geeft wel aan of de DME signalen op de BSD kan zetten. Mocht dit niet het geval zijn dan zou het mogelijk kunnen zijn dat er een slechte verbinding vanuit de DME naar de BSD lijn is of iets in die richting.
In een auto vol computers hebben veel componenten invloed op elkaar, het is goed mogelijk dat het probleem zich heel ergens ander bevindt dan in het laadcircuit. De IBS loskoppelen en de BSD lijn testen geven al enig uitsluitsel maar het probleem kan nog op vele andere plekken zitten...
Mocht je nu een systeem hebben waar al deze zaken niet op zitten dan kun je nog eens meten hoeveel spanning je meet op de D+ aansluiting op de dynamo. in goede conditie zou je tussen de plus van de accu en de D+ aansluiting 0 volt moeten meten, (kleine marge van een halve volt is nog steeds prima) Heb je trouwens de laadspanning sinds de nieuwe dynamo al een keer gemeten?
eventuele schema's kun je hier vinden:
http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/us/
Als je op je accu kijkt zie je hem meteen zitten, zo ziet hij er uit:
http://www.tweedehands.nl/auto-onderdel ... 21846.html
je kunt het vooral herkennen aan een klein kastje aan de accupool waarvandaan een dunner draadje naar de andere pool toegaat. Dit dunne draadje is de gene die je even kunt loshalen.
De dynamo zou zich dan moeten gaan gedragen als een ouderwetse "domme" dynamo, dus gewoon laden op 14,4V zonder te kijken in welke ladingstoestand de accu zich bevindt.
De dynamo wordt gestuurd vanuit de DME via de BSD bus, dat is een enkeldraads datalijntje. Op deze datalijn zijn nog andere systemen aangesloten.
Als je een uitvoering hebt met een elektrische waterpomp dan werkt deze ook via die lijn. Je zou de datalijn vanuit de computer dus eens kunnen controleren door je waterpomp aan te sturen, dat doe je zo: https://www.youtube.com/watch?v=MDrEn1qmJOo
Dit is natuurlijk geen garantie dat de dynamo goed wordt aangestuurd maar geeft wel aan of de DME signalen op de BSD kan zetten. Mocht dit niet het geval zijn dan zou het mogelijk kunnen zijn dat er een slechte verbinding vanuit de DME naar de BSD lijn is of iets in die richting.
In een auto vol computers hebben veel componenten invloed op elkaar, het is goed mogelijk dat het probleem zich heel ergens ander bevindt dan in het laadcircuit. De IBS loskoppelen en de BSD lijn testen geven al enig uitsluitsel maar het probleem kan nog op vele andere plekken zitten...
Mocht je nu een systeem hebben waar al deze zaken niet op zitten dan kun je nog eens meten hoeveel spanning je meet op de D+ aansluiting op de dynamo. in goede conditie zou je tussen de plus van de accu en de D+ aansluiting 0 volt moeten meten, (kleine marge van een halve volt is nog steeds prima) Heb je trouwens de laadspanning sinds de nieuwe dynamo al een keer gemeten?
eventuele schema's kun je hier vinden:
http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/us/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
Ik heb net even snel gekeken en er zit wel
Iets van een kastje op de plus pool met dit nummer v23540-b1002-z21
Hier zit ook een stekkertje aan. Dus deze kan
Ik straks wel eens proberen als ik weer naar huis ga . Ik ga na het werk
Ook even naar de garage die gisteren de revisie dynamo erop gezet heeft om
De auto uit te lezen . Misschien komt hier ook nog iets uit ..
Heel erg bedankt voor het mee denken en uitgebreide uitleg
quote verwijderd, zie forumregels
Iets van een kastje op de plus pool met dit nummer v23540-b1002-z21
Hier zit ook een stekkertje aan. Dus deze kan
Ik straks wel eens proberen als ik weer naar huis ga . Ik ga na het werk
Ook even naar de garage die gisteren de revisie dynamo erop gezet heeft om
De auto uit te lezen . Misschien komt hier ook nog iets uit ..
Heel erg bedankt voor het mee denken en uitgebreide uitleg
quote verwijderd, zie forumregels
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Schokken automaat..
graag gedaan!
dat is inderdaad een IBS
ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!
dat is inderdaad een IBS
ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Schokken automaat..
IBS zit op de min pool. Op de + pool zit de module die de pool onderbreekt bij ongeval.
525d E61 2007 pre-LCI
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
Weer een update:
Heb de BMW net uit laten lezen , de auto stond vol met foutcodes . Warschijnlijk
Ontstaan door de kapotte dynamo gisteren . (Beetje jammer dat de garage dat niet meteen gewist heeft)
Alles gewist en terug naar huis zonder problemen . Na een uurtje thuis gezeten te hebben
Ben ik weer in de auto gestapt. Direct na contact omdraaien PING getriebenotgezeik
Nu ben ik ergens achter gekomen . Zodra het contact aan staat in de auto met de motor uit
En ik met mijn voet op de rem wat met de pook speel .. Dus van p naar r van r naar p etc komt de melding getriebenotprogamm op spelen .....
Ps: dat trucje met de waterpomp werkte goed
Heb de BMW net uit laten lezen , de auto stond vol met foutcodes . Warschijnlijk
Ontstaan door de kapotte dynamo gisteren . (Beetje jammer dat de garage dat niet meteen gewist heeft)
Alles gewist en terug naar huis zonder problemen . Na een uurtje thuis gezeten te hebben
Ben ik weer in de auto gestapt. Direct na contact omdraaien PING getriebenotgezeik
Nu ben ik ergens achter gekomen . Zodra het contact aan staat in de auto met de motor uit
En ik met mijn voet op de rem wat met de pook speel .. Dus van p naar r van r naar p etc komt de melding getriebenotprogamm op spelen .....
Ps: dat trucje met de waterpomp werkte goed
- didrickydo
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 17:51
- Locatie: Bleiswijk
Re: Schokken automaat..
Zou dit iets met de positieschakelaar op de te maken kunnen hebben ?
Op het dashboard geeft die wel juist weer namelijk ..
Op het dashboard geeft die wel juist weer namelijk ..