Pagina 6 van 12

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 24 sep 2012, 20:33
door Turmalin
Gietijzer of alluminium; wat maakt het uit.
Een e46 is heel wat zwaarder op de voorwielen dan een E21 en een BMW motor duwen ze helemaal onder je dashboard om juist meer gewicht naar achteren te verplaatsen. Ook reden waarom een zware accu vaak in de kofferbak zit.

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 25 sep 2012, 09:53
door jporter
Wat je zegt zal zeker meetellen maargoed. :)

Ik heb gisteren even getest, ik kon echter niet als op de filmpjes de stuurkoppeling zien (?!) maar als ik redelijk snel het stuur heen en weer doe hoor ik ook de spelingstik/bonk. Denk dat ik even bij mijn garage ga navragen wat het kost en volgende week laat maken als het niet TE insane duur is. :ja:

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 25 sep 2012, 10:04
door dw70
Turmalin schreef:Gietijzer of alluminium; wat maakt het uit.
Exact 100Kg. Dat is nogal wat.
Een e46 is heel wat zwaarder op de voorwielen dan een E21
en een BMW motor duwen ze helemaal onder je dashboard
cylinder 6 raakt het schutboard niet eens. Laat staan dat hij het dashboard ruikt. Dat deed opel met zijn 3.0 6 in lijn wel (Monza, Senator & Commodore).
Ook reden waarom een zware accu vaak in de kofferbak zit.
Ja echt niet. Puur en alleen omdat er voorin geen plaats is. Zodra er wel plek is zit een accu voorin.

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 25 sep 2012, 13:02
door Turmalin
Laat het maar aan BMW over hoe ze die gewichtsverdeling ontwerpen. Die weten echt wel wat ze doen.


In balans.
Achterwielaandrijving en gewichtsverdeling.

De som van verschillende factoren zorgt voor de voor BMW zo kenmerkende handling. Zo wordt het gewicht van de auto consequent gereduceerd en ideaal over voor- en achterwielen verdeeld. Daarbij speelt intelligente lichtbouw met gebruik van aluminium- of koolstofvezel-constructies een belangrijke rol. Ook de dynamische BMW achterwielaandrijving staat garant voor een ideale handling en draagt bij aan de 50:50-gewichtsverdeling. Het resultaat overtuigt bocht na bocht met een fascinerende beweeglijkheid.

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 25 sep 2012, 16:55
door mithras17
dw70 schreef:Exact 100Kg. Dat is nogal wat.
Da's wel erg veel, bij welke motoren is dat ? Neem het verschil tussen een M50b25 en een M52b25 als voorbeeld ; max. 30kg verschil...dat valt dan nog mee.
Ja echt niet. Puur en alleen omdat er voorin geen plaats is. Zodra er wel plek is zit een accu voorin.
Mwah. Mijn 323ti heeft wel degelijk die bevestigingsplaat voorin, maar af-fabriek wordt de accu achterin geplaatst.

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 25 sep 2012, 18:56
door dw70
Turmalin schreef:Laat het maar aan BMW over hoe ze die gewichtsverdeling ontwerpen. Die weten echt wel wat ze doen.


In balans.
Achterwielaandrijving en gewichtsverdeling.

De som van verschillende factoren zorgt voor de voor BMW zo kenmerkende handling. Zo wordt het gewicht van de auto consequent gereduceerd en ideaal over voor- en achterwielen verdeeld. Daarbij speelt intelligente lichtbouw met gebruik van aluminium- of koolstofvezel-constructies een belangrijke rol. Ook de dynamische BMW achterwielaandrijving staat garant voor een ideale handling en draagt bij aan de 50:50-gewichtsverdeling. Het resultaat overtuigt bocht na bocht met een fascinerende beweeglijkheid.
Met dit soort verkooponzin toon je niks aan.

Vandaar de problemen die hier in het e46 stuk regelmatig voorkomen. Hoort ook bij de fascinerende beweeglijkheid?
:duim:

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 25 sep 2012, 19:09
door AlexS
Turmalin schreef:Gietijzer of alluminium; wat maakt het uit.
Een e46 is heel wat zwaarder op de voorwielen dan een E21 en een BMW motor duwen ze helemaal onder je dashboard om juist meer gewicht naar achteren te verplaatsen.
Leuk gesprek aan t worden dit!

Bovenstaande quote ben ik 't niet mee eens en klopt ook niet.. De gewichtsverdeling van een E21 (zeker een 6 cylinder) was juist relatief r*k te noemen. Vergeet niet dat een E21 minder weegt dan een E46, maar wel een zwaarder blok heeft. Ondanks dat de E46 dan wel zwaarder op de voorwielen is in absolute zin, zal hij wel een veel betere balans hebben.

Mede daardoor zie je dat vanaf de E30 de motoren steeds meer op of achter de vooras komen te liggen, juist om meer zwaartepunt tussen de wielen te krijgen. De nieuwere generaties hebben een gelijkmatiger gewichtsverdeling, waardoor een veel harmonischer weggedrag ontstaat. Ga maar eens met een E21 323i gas loslaten in een snelle bocht..en probeer dan het plotselinge overstuur eens te corrigeren (als je die kans al krijgt). Mannen als Rob Slotemaker (en ik :whistle: ) hadden daar serieuze moeite mee...
Edit:
ik zie net dat DW70 een mooi stukje heeft geplaatst dat mijn verhaal in verkooptermen bevestigt :)

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 08 okt 2012, 17:21
door twan330
Opgelost!!
Ik heb beide draagarmrubbers van de voorwielophanging vervangen door Meyle HD.
Zowel op hoge snelheid en als in een pittige bocht op een slecht wegdek stuurt hij al een F1 :ja: 8)

Groentjes, Twan330

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 10 okt 2012, 09:41
door Hugo M
Niet schrikken als binnen 5000km een rubberring van je draagarmrubbers los ligt.
Had ik bij de mijne.
Schijnt dat deze rubber ringen ervoor dienen dat je de rubbers niet te ver op over de draagarm schuift.
Meyle gemaild, men gaf aan dat dit niets met de werking verder van doen had.
Ik heb ze eraf geknipt....
(fotootje met spiegeltje gemaakt in mn vakantie toen ik dit ontdekte in mijn zoektocht naar een ander probleem)
Afbeelding

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 10 okt 2012, 09:49
door AlexS
hee mannen, wat heeft t jullie gekost om ze te vervangen? Ik vrees dat de mijne er ok aan zitten te komen.. Voor vervanging twijfel ik nog even tussen Meyle HD en Powerflex..

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 10 okt 2012, 12:31
door twan330
Ik heb ze kompleet met aluminium houder/bevestiging gekocht voor 97 euri incl. (setje voor links en recht)
Bij offenga.nl . Je kan dus ook enkel de rubberen lagers bestellen en er zelf in persen.

Ergens gelezen dat die powerflex wel heel erg stug zijn en door die persoon weer vervangen werden.

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 10 okt 2012, 20:16
door AlexS
@Twan: Dank voor je reaktie; 97 euro is vast alleen de onderdeelprijs? Ik wilde juist weten wat het kost inclusief montage namelijk.

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 11 okt 2012, 11:15
door twan330
DIY Alexs! In 2 uurtjes gepiept en 'zelf doen' geeft je nog meer rij plezier!

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 11 okt 2012, 14:09
door AlexS
:) ik doe al zoveel zelf eraan hahahah.

Nee ben ik met je eens, maar als ik t voor weinig kan laten doen (bij de uitlijner bijvoorbeeld, waar ie daarna toch heenmoet) dan is me dat wel een paar tientjes waard.. De DIY had ik wel eens gezien ja, maar thx voor de reminder.

Re: Belabberde wegligging.. Met de handen in het haar!!

Geplaatst: 11 okt 2012, 14:19
door rluijten
Speling in het stuur (stuurhuis, stuurstangen) moeten ze bij een garage zo gevonden hebben. Een kwestie kijken of de voorwielen meedraaien als je minimale stuurbewegingen maakt.

Ik ben toch wel benieuwd wat het uiteindelijk is bij jou. De E46 schijnt sowieso al een gevoelige voorwielophanging te helpen. Ik merk het ook bij mijn 330d, de kleinste onbalans in de wielen voel je direct, en een minimale afwijking in de kromming van je remschijven wordt meteen een trilling.