Pagina 6 van 6
Re: N42 Carterventilatie
Geplaatst: 13 aug 2015, 07:30
door rm530i
Hallo forumleden .
Ook ik ben bezig geweest om de carterventilatie te vervangen en nu was het redelijk allemaal te doen alleen op het moment dat ik de 2 onderste torx los had en de rest kon ik hem er b8jna uit halen alleen had ik het idee dat hij ergens nog op bleef hangen leek wel op een stalen leiding tegen het schutbord.
Hadden jullie dit ook en zijn er aan de onderkant voorderest nog dingen om los te halen .??
Alvast bedankt mvg rick
Re: N42 Carterventilatie
Geplaatst: 13 aug 2015, 19:58
door rm530i
Niemand???
Re: N42 Carterventilatie
Geplaatst: 18 aug 2015, 14:26
door francois1994
Hallo,
Ik ga deze week ook de Carterventilatie + slangen vervangen. Ik laat je iets weten hoe het gegaan is. Nog tips voor mij?
Gr
Re: N42 Carterventilatie
Geplaatst: 19 aug 2015, 10:09
door 318isloco
Hoi rm530i,
Ik heb deze klus een half jaar geleden gedaan. Hiervoor heb ik deze video goed bekeken:
https://www.youtube.com/watch?v=B5CIFlagOF4 (deel 1 tm 4)
Ik kan je zo niet direct antwoord geven, maar hier zie je precies wat je allemaal los moet maken. Bij mij was het nog wel redelijk geworstel om de hele inlaat eruit te krijgen nadat ik alles los had. Gewoon goed kijken met 2 man, dan moet het geen probleem zijn.
Re: N42 Carterventilatie
Geplaatst: 19 aug 2015, 18:40
door francois1994
Hallo.
Klopt het dat ik dan ook 4 nieuwe pakkingen moet halen voor het inlaat gebeuren? Dat moet namelijk wel als je alleen de bovenkant eraf haalt. Maar ik begrijp dus dat ik de hele inlaat eraf moet halen? Ik ga er morgen vroeg aan beginnen.
Gr Francois
Re: N42 Carterventilatie
Geplaatst: 09 mar 2016, 21:42
door Sjonnie
Mijn N42 heeft ook een hoog olieverbruik.
Na vervanging van de pakkingen van het klepdeksel, oliefilterhuis en vacuumpomp is het al wel wat beter geworden,
Maar nu begint in ene de carterpanpakking te lekken!!??
Ik heb ook het idee dat er vrij veel druk in de motor staat als deze loopt.
Zodra ik de oliedop eraf draai blaast deze vrij hard. Dit zou juist moeten zuigen had ik begrepen?
Is het echt zo een zuigende werking dat als je er een doek overheen legt, deze naar binnen gezogen moet worden?
Bij mij blaast ie de doek namelijk iets omhoog...
Als in de achterste leiding welke naar de carterventilatie eraf trek kan ik daar minimaal sludge zien zitten.
Ook aan de peilstok en onder de dop zit een klein beetje. Vermoeden is dus de carterventilatie.
Alleen... Als ik deze vervang, heb ik dan niet met een jaar weer hetzelfde probleem!?
Wat is nu precies de oorzaak dat dit gebeurt? Kan toch niet zo zijn dat ik een BMW niet voor de boodschappenritjes kan gebruiken zoals ik al jaaaaren doe met een Honda!?
Re: N42 Carterventilatie
Geplaatst: 10 mar 2016, 07:50
door h3b
Beste Sjonnie, blazen is niet goed, hij moet zuigen, en dit duidt dan inderdaad op de carterventilatie. De oplossing voor nu is vervangen in combinatie met een oliewissel. Om sludge te voorkomen zul je naast je korte ritjes ook de motor eens goed warm moeten rijden om het vocht eruit te krijgen. Daarnaast is het raadzaam om, als je alleen korte ritjes rijdt, de olie minimaal 1x per jaar te vervangen ook al zit je nog niet aan je onderhoudsinterval voor je oliewissel. Helaas is de BMW hier wat gevoeliger voor dan andere merken maar uiteindelijk krijgen ze er allemaal last van.
Wat je nog wel kunt doen is de "cold weather" versie van de carterventilatie laten plaatsen. Deze is beter/steviger uitgevoerd. Deze cold weather versie wordt normaal gesproken in de Scandinavische landen geplaatst ivm de lagere temperaturen aldaar, maar zouden er voor moeten zorgen dat je in Nederland minder sludge moet hebben. Deze cold weather versie is echter vaak niet op voorraad in Nederland maar wel leverbaar. In jouw geval zou ik hiervoor kiezen.