E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler
Re: E46 330ci | project circuit
ivm ongeveerde massa, ik hoor het meest factor 3 a 4 gewichtsvoordeel (in vgl. met gewicht geveerde-massa)
nog artikel erover
http://www.formula1-dictionary.net/unsprung_weight.html
zijn er veel die voor de "show" 19 inchers op hun bmw zetten en dan switchen voor op circuit, 16" of 17" lightweight is normaal meest performant op circuit
nu ja 16" past niet op de 330's (met uitzondering van enkele esthetisch minder geslaagde velgen op tirerack.com, waarvan er redelijk lightweight zijn, rond de 8 kg)
dus normaal min. 17"...
nog artikel erover
http://www.formula1-dictionary.net/unsprung_weight.html
zijn er veel die voor de "show" 19 inchers op hun bmw zetten en dan switchen voor op circuit, 16" of 17" lightweight is normaal meest performant op circuit
nu ja 16" past niet op de 330's (met uitzondering van enkele esthetisch minder geslaagde velgen op tirerack.com, waarvan er redelijk lightweight zijn, rond de 8 kg)
dus normaal min. 17"...
Re: E46 330ci | project circuit
Veel BMWs rijden ook op 16 inch idd. Ik had nog 2 sets 17 inch liggen dus vandaar dat ik daar op ben gaan rijden.Pavone schreef:ivm ongeveerde massa, ik hoor het meest factor 3 a 4 gewichtsvoordeel (in vgl. met gewicht geveerde-massa)
nog artikel erover
http://www.formula1-dictionary.net/unsprung_weight.html
zijn er veel die voor de "show" 19 inchers op hun bmw zetten en dan switchen voor op circuit, 16" of 17" lightweight is normaal meest performant op circuit
nu ja 16" past niet op de 330's (met uitzondering van enkele esthetisch minder geslaagde velgen op tirerack.com, waarvan er redelijk lightweight zijn, rond de 8 kg)
dus normaal min. 17"...
Ook heb ik net een nieuwe tussenaslager en hardy-schijf besteld. Na wat mensen te hebben gesproken op e46fanatics zou het goed kunnen zijn dat de tussenaslager kapot is. En als ik toch in de buurt ben van de hardy-schijf dan kan ik deze ook meteen inspecteren en eventueel vervangen.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit
tussenaslager: allez goed dat je t mogelijks gevonden hebt, zou er zelf niet opgekomen zijn 
ondertussen nog zitten kijken voor lightweight 17" en
Kosei K4R 8J ET40 is prijsgewijs best en slechts 7 kg!
voor zomerset ga ik waarschijnlijk kiezen voor OZ Ultraleggera, 8 kg en design vind ik ok voor een lightweight (puur esthetisch vind ik de zwaardere OEM wielen wel meer geslaagd maja die zijn dan exclusief voor de winter
)
ook nog interessant: APEX ARC-8 8.5J, OZ Alleggerita 8J, OZ Leggera HLT 7.5J, Enkei PF-01 8.5J, Kosei K1 Racing 8.5J, Kosei K6R 8J, Mak XLR 7J, Volk TE-37 en BBS RG-R
(laatste 2 zijn iets duurder!)
zijn telkens de min. J maten die ik vermeld omdat ik toch niet breder ga dan 225, op ander forum gast met veel race-ervaring zegt dat 4 x 235 of 4 x 245 snelst is op circuit, grootste voordeel brede banden is dat ze beter bestand zijn tegen hoge temp., heb zelf geen circuitplannen en smallere banden geven iets meer gevoel vind k

ondertussen nog zitten kijken voor lightweight 17" en
Kosei K4R 8J ET40 is prijsgewijs best en slechts 7 kg!
voor zomerset ga ik waarschijnlijk kiezen voor OZ Ultraleggera, 8 kg en design vind ik ok voor een lightweight (puur esthetisch vind ik de zwaardere OEM wielen wel meer geslaagd maja die zijn dan exclusief voor de winter

ook nog interessant: APEX ARC-8 8.5J, OZ Alleggerita 8J, OZ Leggera HLT 7.5J, Enkei PF-01 8.5J, Kosei K1 Racing 8.5J, Kosei K6R 8J, Mak XLR 7J, Volk TE-37 en BBS RG-R
(laatste 2 zijn iets duurder!)
zijn telkens de min. J maten die ik vermeld omdat ik toch niet breder ga dan 225, op ander forum gast met veel race-ervaring zegt dat 4 x 235 of 4 x 245 snelst is op circuit, grootste voordeel brede banden is dat ze beter bestand zijn tegen hoge temp., heb zelf geen circuitplannen en smallere banden geven iets meer gevoel vind k
Laatst gewijzigd door Pavone op 23 okt 2014, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E46 330ci | project circuit
Banden zijn erg persoonlijk en sterk afhankelijk van rijstijl. Ga je met semi's of slicks rijden dan kan 245 te breed zijn. De temperatuur en spanning (uiteraard van elkaar afhankelijk) zijn cruciaal. ga je te breed (voor het tempo / rijstijl) krijg je geen temperatuur in de banden en heb je nul grip. Heb zelf een tijdje met nieuwe Michelin 240 banden (slicks) gereden. Was lastig om er voldoende temperatuur in te krijgen.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: E46 330ci | project circuit
7 jaar geleden met Coopertje 115 pk op 175 bandjes een aantal sub-10' rondjes gereden op de Ring... waren zalige grippy en speelse Pirelli-bandjes voor op de baan maar euh op de Ring na paar bochtjes al veel te warm! was ook niet gekocht voor op circuit, maar toch wel frappant hoe snel ze te warm wareneric-328 schreef:Banden zijn erg persoonlijk en sterk afhankelijk van rijstijl. Ga je met semi's of slicks rijden dan kan 245 te breed zijn. De temperatuur en spanning (uiteraard van elkaar afhankelijk) zijn cruciaal. ga je te breed (voor het tempo / rijstijl) krijg je geen temperatuur in de banden en heb je nul grip. Heb zelf een tijdje met nieuwe Michelin 240 banden (slicks) gereden. Was lastig om er voldoende temperatuur in te krijgen.
heb daarnaast niet veel circuit-ervaring, maar kan me voorstellen dat "temperatuur-controle" belangrijke rol speelt voor grip!
Re: E46 330ci | project circuit
Juist zonder veel circuit ervaring krijg je weinig temperatuur in de (semi) slicks. Om te leren rijden zou ik altijd voor straatbanden gaan. Pas als je hiermee de grens opzoekt naar de semi. Full slick is naar mijn ervaring alleen aan te raden bij voldoende ervaring. Een koude slick is erg link!
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: E46 330ci | project circuit
Eric,
jij had het over te koude banden
ik over te warme (logisch gezien het zulke dunne waren)
en ja beiden zijn niet goed
jij had het over te koude banden
ik over te warme (logisch gezien het zulke dunne waren)
en ja beiden zijn niet goed

Re: E46 330ci | project circuit
Vandaag weer aan de slag geweest met de BMW;
De brug deed het niet dus dan maar op bokken;
Better safe than sorry
De uitlaat kwam redelijk makkelijk er vanaf;
De cardanas heeft ooit eens contact gehad met de versnellingspook;
Dit heeft waarschijnlijk niet het geluid veroorzaakt omdat dit eigenlijk te weinig groeven zijn.
Ik kreeg de cardanas niet los van het differentieel en waarschijnlijk krijg ik nog aardig wat problemen met een differentieel swap door die bouten. Daarom heb ik de cardanas maar uit elkaar gehaald en zo kon ik bij de lager.
De middenlager maakt inderdaad geluid als je deze rustig ronddraait. Als dit 6000 omwentelingen p/m maakt dan kan ik mij voorstellen dat dit geluid een stuk harder wordt.
Jammer genoeg heeft Offenga mij het verkeerde onderdeel gestuurd.
Links zie je het origineel wat uit de auto komt en rechts 'het vervangende onderdeel' (zoek de verschillen..
)
De Hardy-schijf was nog in een redelijke staat maar deze neem ik toch maar gewoon mee.
Ook heb ik een oliespoor gevonden op de versnellingsbak;
Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?
Maar ik ga maandag dus even met Offenga bellen en ook maar even de BMW dealer voor de correcte onderdelen.
En hier nog twee plaatjes van het interieur omdat het kan;
Het interieur is nog niet netjes, dit ga ik doen zodra ik het dashboard eruit ga halen.
En hier nog een sound clipje van een 330ci zonder uitlaat;)
https://www.youtube.com/watch?v=U58StNk ... y82VLDJ75A
De brug deed het niet dus dan maar op bokken;







Ik kreeg de cardanas niet los van het differentieel en waarschijnlijk krijg ik nog aardig wat problemen met een differentieel swap door die bouten. Daarom heb ik de cardanas maar uit elkaar gehaald en zo kon ik bij de lager.

Jammer genoeg heeft Offenga mij het verkeerde onderdeel gestuurd.
Links zie je het origineel wat uit de auto komt en rechts 'het vervangende onderdeel' (zoek de verschillen..





Maar ik ga maandag dus even met Offenga bellen en ook maar even de BMW dealer voor de correcte onderdelen.
En hier nog twee plaatjes van het interieur omdat het kan;


En hier nog een sound clipje van een 330ci zonder uitlaat;)
https://www.youtube.com/watch?v=U58StNk ... y82VLDJ75A
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit
Ik moet even wat rechtzetten, de klantenservice van Offenga heeft het netjes opgelost.
Ze hebben mij inderdaad het verkeerde onderdeel geleverd en hebben er voor gezorgd dat ik het passende onderdeel al heb ontvangen.
Ze hebben mij inderdaad het verkeerde onderdeel geleverd en hebben er voor gezorgd dat ik het passende onderdeel al heb ontvangen.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: E46 330ci | project circuit
Bij mij was de kering van de schakel as lek. Misschien bij jou ook.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: E46 330ci | project circuit
Ik heb de lager vervangen maar ik ben bang dat het geluid er nog steeds is.
Doordat het kenteken geschorst is kon ik niet goed testen of het geluid er nog is.
Maar op een landweggetje heb ik het geluid nog wel heel even gehoord toen ik hem in de 3e versnelling gooide.
Het geluid leek nu wel overduidelijk van de achteras te komen.
Doordat het kenteken geschorst is kon ik niet goed testen of het geluid er nog is.
Maar op een landweggetje heb ik het geluid nog wel heel even gehoord toen ik hem in de 3e versnelling gooide.
Het geluid leek nu wel overduidelijk van de achteras te komen.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E46 330ci | project circuit
Klopt dit moet het dan wel zijn.vegito schreef:differentieel misschien
Ik wilde sowieso al een differentieel met een eindoverbrenging van 3.38 of 3.46 maar ik kwam op het internet nog iets tegen wat problematisch kan worden.
Als ik een agressiever differentieel wil gaan plaatsen incl powerflex black-series ophangrubbers, zal dit meer vragen van de contactpunten van het subframe.
Ik kwam alleen zulke plaatjes tegen;
Heeft iemand hier al eens mee te maken gehad?
Ik zit er aan te denken om dit eens goed te gaan inspecteren en wellicht ook preventief aanpakken.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 15:54
- Locatie: Overijssel
Re: E46 330ci | project circuit
Ja ik zit er ook mee is gewoon een fabrieksfout morgen ermee naar de bmw dealer wordt het beoordeling gemaakt en dan hopelijk op hun kosten gerepareerd.
Re: E46 330ci | project circuit
Ik hoor graag het oordeel van jouw dealer!harald 328ci schreef:Ja ik zit er ook mee is gewoon een fabrieksfout morgen ermee naar de bmw dealer wordt het beoordeling gemaakt en dan hopelijk op hun kosten gerepareerd.
Maar ik ben wel bang dat als ze bij mijn auto sowieso 'nee' gaan zeggen...
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.