Pagina 6 van 18

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 20 okt 2014, 16:26
door Pavone
ivm ongeveerde massa, ik hoor het meest factor 3 a 4 gewichtsvoordeel (in vgl. met gewicht geveerde-massa)

nog artikel erover
http://www.formula1-dictionary.net/unsprung_weight.html

zijn er veel die voor de "show" 19 inchers op hun bmw zetten en dan switchen voor op circuit, 16" of 17" lightweight is normaal meest performant op circuit

nu ja 16" past niet op de 330's (met uitzondering van enkele esthetisch minder geslaagde velgen op tirerack.com, waarvan er redelijk lightweight zijn, rond de 8 kg)
dus normaal min. 17"...

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 22 okt 2014, 19:06
door Leooo
Pavone schreef:ivm ongeveerde massa, ik hoor het meest factor 3 a 4 gewichtsvoordeel (in vgl. met gewicht geveerde-massa)

nog artikel erover
http://www.formula1-dictionary.net/unsprung_weight.html

zijn er veel die voor de "show" 19 inchers op hun bmw zetten en dan switchen voor op circuit, 16" of 17" lightweight is normaal meest performant op circuit

nu ja 16" past niet op de 330's (met uitzondering van enkele esthetisch minder geslaagde velgen op tirerack.com, waarvan er redelijk lightweight zijn, rond de 8 kg)
dus normaal min. 17"...
Veel BMWs rijden ook op 16 inch idd. Ik had nog 2 sets 17 inch liggen dus vandaar dat ik daar op ben gaan rijden.

Ook heb ik net een nieuwe tussenaslager en hardy-schijf besteld. Na wat mensen te hebben gesproken op e46fanatics zou het goed kunnen zijn dat de tussenaslager kapot is. En als ik toch in de buurt ben van de hardy-schijf dan kan ik deze ook meteen inspecteren en eventueel vervangen.

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 23 okt 2014, 06:53
door Pavone
tussenaslager: allez goed dat je t mogelijks gevonden hebt, zou er zelf niet opgekomen zijn ;)

ondertussen nog zitten kijken voor lightweight 17" en
Kosei K4R 8J ET40 is prijsgewijs best en slechts 7 kg!

voor zomerset ga ik waarschijnlijk kiezen voor OZ Ultraleggera, 8 kg en design vind ik ok voor een lightweight (puur esthetisch vind ik de zwaardere OEM wielen wel meer geslaagd maja die zijn dan exclusief voor de winter ;) )

ook nog interessant: APEX ARC-8 8.5J, OZ Alleggerita 8J, OZ Leggera HLT 7.5J, Enkei PF-01 8.5J, Kosei K1 Racing 8.5J, Kosei K6R 8J, Mak XLR 7J, Volk TE-37 en BBS RG-R
(laatste 2 zijn iets duurder!)

zijn telkens de min. J maten die ik vermeld omdat ik toch niet breder ga dan 225, op ander forum gast met veel race-ervaring zegt dat 4 x 235 of 4 x 245 snelst is op circuit, grootste voordeel brede banden is dat ze beter bestand zijn tegen hoge temp., heb zelf geen circuitplannen en smallere banden geven iets meer gevoel vind k

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 23 okt 2014, 07:34
door eric-328
Banden zijn erg persoonlijk en sterk afhankelijk van rijstijl. Ga je met semi's of slicks rijden dan kan 245 te breed zijn. De temperatuur en spanning (uiteraard van elkaar afhankelijk) zijn cruciaal. ga je te breed (voor het tempo / rijstijl) krijg je geen temperatuur in de banden en heb je nul grip. Heb zelf een tijdje met nieuwe Michelin 240 banden (slicks) gereden. Was lastig om er voldoende temperatuur in te krijgen.

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 23 okt 2014, 20:15
door Pavone
eric-328 schreef:Banden zijn erg persoonlijk en sterk afhankelijk van rijstijl. Ga je met semi's of slicks rijden dan kan 245 te breed zijn. De temperatuur en spanning (uiteraard van elkaar afhankelijk) zijn cruciaal. ga je te breed (voor het tempo / rijstijl) krijg je geen temperatuur in de banden en heb je nul grip. Heb zelf een tijdje met nieuwe Michelin 240 banden (slicks) gereden. Was lastig om er voldoende temperatuur in te krijgen.
7 jaar geleden met Coopertje 115 pk op 175 bandjes een aantal sub-10' rondjes gereden op de Ring... waren zalige grippy en speelse Pirelli-bandjes voor op de baan maar euh op de Ring na paar bochtjes al veel te warm! was ook niet gekocht voor op circuit, maar toch wel frappant hoe snel ze te warm waren

heb daarnaast niet veel circuit-ervaring, maar kan me voorstellen dat "temperatuur-controle" belangrijke rol speelt voor grip!

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 24 okt 2014, 08:27
door eric-328
Juist zonder veel circuit ervaring krijg je weinig temperatuur in de (semi) slicks. Om te leren rijden zou ik altijd voor straatbanden gaan. Pas als je hiermee de grens opzoekt naar de semi. Full slick is naar mijn ervaring alleen aan te raden bij voldoende ervaring. Een koude slick is erg link!

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 24 okt 2014, 10:37
door Pavone
Eric,
jij had het over te koude banden
ik over te warme (logisch gezien het zulke dunne waren)

en ja beiden zijn niet goed ;)

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 25 okt 2014, 21:35
door Leooo
Vandaag weer aan de slag geweest met de BMW;

De brug deed het niet dus dan maar op bokken;
Afbeelding
Afbeelding
Better safe than sorry :leip:
Afbeelding
De uitlaat kwam redelijk makkelijk er vanaf;
Afbeelding
Afbeelding
De cardanas heeft ooit eens contact gehad met de versnellingspook;
Afbeelding
Dit heeft waarschijnlijk niet het geluid veroorzaakt omdat dit eigenlijk te weinig groeven zijn.

Ik kreeg de cardanas niet los van het differentieel en waarschijnlijk krijg ik nog aardig wat problemen met een differentieel swap door die bouten. Daarom heb ik de cardanas maar uit elkaar gehaald en zo kon ik bij de lager.
Afbeelding
De middenlager maakt inderdaad geluid als je deze rustig ronddraait. Als dit 6000 omwentelingen p/m maakt dan kan ik mij voorstellen dat dit geluid een stuk harder wordt.

Jammer genoeg heeft Offenga mij het verkeerde onderdeel gestuurd.
Links zie je het origineel wat uit de auto komt en rechts 'het vervangende onderdeel' (zoek de verschillen.. :bang: )
Afbeelding
De Hardy-schijf was nog in een redelijke staat maar deze neem ik toch maar gewoon mee.
Afbeelding
Ook heb ik een oliespoor gevonden op de versnellingsbak;
Afbeelding
Afbeelding
Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?


Maar ik ga maandag dus even met Offenga bellen en ook maar even de BMW dealer voor de correcte onderdelen.

En hier nog twee plaatjes van het interieur omdat het kan;
Afbeelding
Afbeelding
Het interieur is nog niet netjes, dit ga ik doen zodra ik het dashboard eruit ga halen.

En hier nog een sound clipje van een 330ci zonder uitlaat;)
https://www.youtube.com/watch?v=U58StNk ... y82VLDJ75A

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 30 okt 2014, 10:37
door Leooo
Ik moet even wat rechtzetten, de klantenservice van Offenga heeft het netjes opgelost.
Ze hebben mij inderdaad het verkeerde onderdeel geleverd en hebben er voor gezorgd dat ik het passende onderdeel al heb ontvangen.

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 30 okt 2014, 10:43
door matheeuwissen
Bij mij was de kering van de schakel as lek. Misschien bij jou ook.

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 02 nov 2014, 20:34
door Leooo
Ik heb de lager vervangen maar ik ben bang dat het geluid er nog steeds is.
Doordat het kenteken geschorst is kon ik niet goed testen of het geluid er nog is.
Maar op een landweggetje heb ik het geluid nog wel heel even gehoord toen ik hem in de 3e versnelling gooide.
Het geluid leek nu wel overduidelijk van de achteras te komen.

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 03 nov 2014, 16:57
door vegito
differentieel misschien

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 06 nov 2014, 13:18
door Leooo
vegito schreef:differentieel misschien
Klopt dit moet het dan wel zijn.

Ik wilde sowieso al een differentieel met een eindoverbrenging van 3.38 of 3.46 maar ik kwam op het internet nog iets tegen wat problematisch kan worden.
Als ik een agressiever differentieel wil gaan plaatsen incl powerflex black-series ophangrubbers, zal dit meer vragen van de contactpunten van het subframe.

Ik kwam alleen zulke plaatjes tegen;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is van een M3 uit 2001 met 120k km op de teller en het schijnt een kwaaltje te zijn van de E36 en E46.
Heeft iemand hier al eens mee te maken gehad?
Ik zit er aan te denken om dit eens goed te gaan inspecteren en wellicht ook preventief aanpakken.

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 06 nov 2014, 13:40
door harald 328ci
Ja ik zit er ook mee is gewoon een fabrieksfout morgen ermee naar de bmw dealer wordt het beoordeling gemaakt en dan hopelijk op hun kosten gerepareerd.

Re: E46 330ci | project circuit

Geplaatst: 06 nov 2014, 14:36
door Leooo
harald 328ci schreef:Ja ik zit er ook mee is gewoon een fabrieksfout morgen ermee naar de bmw dealer wordt het beoordeling gemaakt en dan hopelijk op hun kosten gerepareerd.
Ik hoor graag het oordeel van jouw dealer!
Maar ik ben wel bang dat als ze bij mijn auto sowieso 'nee' gaan zeggen...