Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Nu hoor ik dus een hele hoop verhalen en feiten en cijfers. Nu ben ik persoonlijk heilig ervan overtuigd dat winterbanden een must zijn in de winter en normale banden in de zomer. Maar wat ik me nou af vraag, is er nou iemand die gewoon een duidelijke stelling kan maken d.m.v. alles wat er verteld en gezegd is? En dus niet een ik vind dit of ik vind dat... nee een verhaal met bandenbreedtes, feiten en de bovengenoemde cijfers waardoor nou duidelijk is wat nu beter is. Misschien kunnen we daarna ook het topic sluiten.
Ik weet dat ik nu wat vraag wat misschien iedereen weer tegen het zere been aanschopt maar het geeft misschien ook wat duidelijkheid.(Als die er niet was) Ik lees hierboven dat er dus slimme HBO`ers zijn en deze zijn er om hele mooie intelligente teksten te schrijven met een goede samenvatting er in.
Doe dat eens ! ;D Zodat er een duidelijk statement is. Nu staan er zoveel dingen in dit topic van wie wat vindt van alles maar het gaat niet altijd om wat je vindt (want dat moet je houden) maar om hoe het nou werkelijk is. En ik denk dat het antwoord eigenlijk al staat in de grafiek.
Ik weet dat ik nu wat vraag wat misschien iedereen weer tegen het zere been aanschopt maar het geeft misschien ook wat duidelijkheid.(Als die er niet was) Ik lees hierboven dat er dus slimme HBO`ers zijn en deze zijn er om hele mooie intelligente teksten te schrijven met een goede samenvatting er in.
Doe dat eens ! ;D Zodat er een duidelijk statement is. Nu staan er zoveel dingen in dit topic van wie wat vindt van alles maar het gaat niet altijd om wat je vindt (want dat moet je houden) maar om hoe het nou werkelijk is. En ik denk dat het antwoord eigenlijk al staat in de grafiek.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Ik denk dat dat inderdaad teveel gevraagd is. Er komen dermate veel aspecten bij kijken welke allemaal invloed hebben dat het hoe dan ook lastig aan te tonen is. Ik bedoel: al pak je dezelfde maat zomerband en winterband, dan heb je nog verschil in fabrikant / type etc. Een goede zomerband is vast beter dan een slechte winterband. Een brede band heeft doorgaans een zachtere compound dan een smallere etc etc etc. Er komt zoveel kijken bij banden / wegligging / tractie etc. dat het altijd lastig vergelijken zal blijven.
Het probleem is bijv. ook dat je het best kan vragen aan een bandenexpert welke jaar in jaar uit banden ontwerpt. Echter heeft die ook een commercieel belang, de verkoop van de winterbanden. Als je een ontwerper zoekt zonder dat belang, kom je bij eentje die zomerbanden maakt en het laat zich al raden wat zijn overtuiging zal zijn. De automobielbranche is om dezelfde reden ook een zeer matige vragenpartner. Autobladen zijn voor een groot deel afhankelijk van de autoindustrie en is dus ook niet zomaar te vertrouwen. Over de politiek zal ik zeker maar zwijgen (voor de mensen die aan willen halen dat de regeling in Duitsland er niet voor niets is ofzo...bovendien is nederland geen duitsland).
Daarom denk ik dat het goed is dat mensen gewoon een mening hebben. Wat ik jammer vind is dat mensen met de mening dat winterbanden beter zijn aankomen met van die stomme sentimentele dingen als: je wilt toch geen kind doodrijden en ik spreek je nog wel als je in de sloot ligt etc. Dat geeft naar mijn mening aan dat die mensen hun mening willen opdringen aan anderen, terwijl het bij hen ook maar een mening is. Dat heeft toch iets weg van indoctrinatie.
Wellicht ter overvloede ook mijn mening: Er zijn heel veel auto's die een veel slechter onderstel hebben dan mijn BMW. Dat onderstel maakt meer kapot dan de winterbanden goed kunnen maken. Waarom zou ik me dan bezwaard moeten voelen, rijdend in een auto met zeer goede wegligging en zomerbanden en iemand in een Daewoo Matiz met winterbanden niet ? Dat doe ik dus ook gewoon niet.
Let wel: ik zeg hier nergens dat winterbanden onzin zijn (op een of andere manier zijn er altijd mensen die dat er ineens in lezen).
Het probleem is bijv. ook dat je het best kan vragen aan een bandenexpert welke jaar in jaar uit banden ontwerpt. Echter heeft die ook een commercieel belang, de verkoop van de winterbanden. Als je een ontwerper zoekt zonder dat belang, kom je bij eentje die zomerbanden maakt en het laat zich al raden wat zijn overtuiging zal zijn. De automobielbranche is om dezelfde reden ook een zeer matige vragenpartner. Autobladen zijn voor een groot deel afhankelijk van de autoindustrie en is dus ook niet zomaar te vertrouwen. Over de politiek zal ik zeker maar zwijgen (voor de mensen die aan willen halen dat de regeling in Duitsland er niet voor niets is ofzo...bovendien is nederland geen duitsland).
Daarom denk ik dat het goed is dat mensen gewoon een mening hebben. Wat ik jammer vind is dat mensen met de mening dat winterbanden beter zijn aankomen met van die stomme sentimentele dingen als: je wilt toch geen kind doodrijden en ik spreek je nog wel als je in de sloot ligt etc. Dat geeft naar mijn mening aan dat die mensen hun mening willen opdringen aan anderen, terwijl het bij hen ook maar een mening is. Dat heeft toch iets weg van indoctrinatie.
Wellicht ter overvloede ook mijn mening: Er zijn heel veel auto's die een veel slechter onderstel hebben dan mijn BMW. Dat onderstel maakt meer kapot dan de winterbanden goed kunnen maken. Waarom zou ik me dan bezwaard moeten voelen, rijdend in een auto met zeer goede wegligging en zomerbanden en iemand in een Daewoo Matiz met winterbanden niet ? Dat doe ik dus ook gewoon niet.
Let wel: ik zeg hier nergens dat winterbanden onzin zijn (op een of andere manier zijn er altijd mensen die dat er ineens in lezen).
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Imho een prima samenvatting En trouwens: respect voor sommige forumleden voor hun 'lappen' tekst
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Zit net een autoweek van december te lezen komt er een mooi verslag van winterbanden vs zomerbanden.
Conclussie van autoweek is dat winterbanden alleen beter presteren als erg echt sneeuw ligt en ijzel, verder in alle omstandigheden presteren zomerbanden stukkenbeter vooral met aquaplanning.
Heb zelf geen ervaring met winterbanden rij er nooit op, maar voor mij een reden om gewoon lekker door te rijden op mijn zomerbanden, want hoe vaak ligt er in NL sneeuw.
Conclussie van autoweek is dat winterbanden alleen beter presteren als erg echt sneeuw ligt en ijzel, verder in alle omstandigheden presteren zomerbanden stukkenbeter vooral met aquaplanning.
Heb zelf geen ervaring met winterbanden rij er nooit op, maar voor mij een reden om gewoon lekker door te rijden op mijn zomerbanden, want hoe vaak ligt er in NL sneeuw.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
bofkont schreef:Zit net een autoweek van december te lezen komt er een mooi verslag van winterbanden vs zomerbanden.
Conclussie van autoweek is dat winterbanden alleen beter presteren als erg echt sneeuw ligt en ijzel, verder in alle omstandigheden presteren zomerbanden stukkenbeter vooral met aquaplanning.
Heb zelf geen ervaring met winterbanden rij er nooit op, maar voor mij een reden om gewoon lekker door te rijden op mijn zomerbanden, want hoe vaak ligt er in NL sneeuw.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
bron: http://www.amt.nl
De zin van winterbanden (2008-4)
woensdag 03 december 2008
Vraag: In Autoweek is onlangs een test verschenen over winterbanden. Kort samengevat was daarin te lezen dat zomerbanden in koude omstandigheden op alle natte en droge onderdelen (aquaplaning, remmen en handling) beter presteerden dan winterbanden. Op nat asfalt komen de prestaties van winterbanden pas rond het vriespunt in de buurt van die van zomerbanden. Op droog wegdek moet het daarvoor, afhankelijk van het type, soms zelfs benéden nul zijn. Zoals te verwachten, gaven de tests heel duidelijk aan dat de prestaties van zomerrubber op sneeuw en ijs dramatisch slecht zijn. Die wegcondities komen in ons land echter weinig voor. Wij hebben in de winter vooral te maken met natte wegen.
Toch adviseerde de heer Snel van Vredestein in de februari-uitgave van AMT: “Wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van bandenâ€.
Daarom vraag ik mij af: staat de uitleg van de heer Snel niet haaks op de testresultaten van Autoweek? En: is het in ons land wel zinvol om in de winter op winterbanden te rijden?
Antwoord:
De heer Snel, directeur R&D van Vredestein, deed zijn uitspraak naar aanleiding van een vraag over doorrijden in de zomer op winterbanden. Uiteraard legden wij ook uw vragen aan de heer Snel voor. Hij gaat eerst in op de testresultaten: “Het voordeel van een winterband op sneeuw of ijsachtige ondergrond is veel en veel groter dan het geclaimde voordeel van een zomerband op nat of droog wegdek. En dat, ondanks de trend dat ook zomerbanden steeds beter worden op nat wegdek. Mijn uitspraken zijn dus niet strijdig met de testresultatenâ€.
Dan de vraag of winterbanden in Nederland wel zinvol zijn: “Als je niet de weg op gaat bij ijzel, sneeuw of extreme koude en als je nooit op wintersport gaat, dan kan ik er mee leven dat je de auto op zomerbanden laat staanâ€.
Alhoewel: “Ook al ga je bij sneeuw en ijs de weg niet op, je kunt ook onderweg verrast worden door winterse wegdekken. En wat dan, extreem voorzichtig rijden en hopen dat het goed gaat? Ieder zijn keuze, maar persoonlijk houd ik niet zo van verrassingen op veiligheidsgebiedâ€.
Snel kan zich de overwegingen van de heer Hadders overigens goed voorstellen: “We hebben een aantal zachte winters achter de rug en dan krijgt de winterband nauwelijks de kans zijn meerwaarde te bewijzen. Ik kan me echter een paar jaar terug een oktoberdag herinneren dat heel Nederland plat lag door ijzel en sneeuw. En zelfs deze winter ben ik nog een keer verrast door een pittige sneeuwbui. Eén rijbaan was volledig dichtgesneeuwd en de ander was nog net met 80 km/uur berijdbaarâ€.
Snel maakt een vergelijking met het ABS-systeem: “Hoe vaak is dat actief? Tien keer per jaar voor de agressieve rijder? Eén keer per jaar voor de rustige rijder als hij verrast wordt onder gladde omstandigheden? Die ene keer ben je wel blij dat het er op zit...â€
De zin van winterbanden (2008-4)
woensdag 03 december 2008
Vraag: In Autoweek is onlangs een test verschenen over winterbanden. Kort samengevat was daarin te lezen dat zomerbanden in koude omstandigheden op alle natte en droge onderdelen (aquaplaning, remmen en handling) beter presteerden dan winterbanden. Op nat asfalt komen de prestaties van winterbanden pas rond het vriespunt in de buurt van die van zomerbanden. Op droog wegdek moet het daarvoor, afhankelijk van het type, soms zelfs benéden nul zijn. Zoals te verwachten, gaven de tests heel duidelijk aan dat de prestaties van zomerrubber op sneeuw en ijs dramatisch slecht zijn. Die wegcondities komen in ons land echter weinig voor. Wij hebben in de winter vooral te maken met natte wegen.
Toch adviseerde de heer Snel van Vredestein in de februari-uitgave van AMT: “Wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van bandenâ€.
Daarom vraag ik mij af: staat de uitleg van de heer Snel niet haaks op de testresultaten van Autoweek? En: is het in ons land wel zinvol om in de winter op winterbanden te rijden?
Antwoord:
De heer Snel, directeur R&D van Vredestein, deed zijn uitspraak naar aanleiding van een vraag over doorrijden in de zomer op winterbanden. Uiteraard legden wij ook uw vragen aan de heer Snel voor. Hij gaat eerst in op de testresultaten: “Het voordeel van een winterband op sneeuw of ijsachtige ondergrond is veel en veel groter dan het geclaimde voordeel van een zomerband op nat of droog wegdek. En dat, ondanks de trend dat ook zomerbanden steeds beter worden op nat wegdek. Mijn uitspraken zijn dus niet strijdig met de testresultatenâ€.
Dan de vraag of winterbanden in Nederland wel zinvol zijn: “Als je niet de weg op gaat bij ijzel, sneeuw of extreme koude en als je nooit op wintersport gaat, dan kan ik er mee leven dat je de auto op zomerbanden laat staanâ€.
Alhoewel: “Ook al ga je bij sneeuw en ijs de weg niet op, je kunt ook onderweg verrast worden door winterse wegdekken. En wat dan, extreem voorzichtig rijden en hopen dat het goed gaat? Ieder zijn keuze, maar persoonlijk houd ik niet zo van verrassingen op veiligheidsgebiedâ€.
Snel kan zich de overwegingen van de heer Hadders overigens goed voorstellen: “We hebben een aantal zachte winters achter de rug en dan krijgt de winterband nauwelijks de kans zijn meerwaarde te bewijzen. Ik kan me echter een paar jaar terug een oktoberdag herinneren dat heel Nederland plat lag door ijzel en sneeuw. En zelfs deze winter ben ik nog een keer verrast door een pittige sneeuwbui. Eén rijbaan was volledig dichtgesneeuwd en de ander was nog net met 80 km/uur berijdbaarâ€.
Snel maakt een vergelijking met het ABS-systeem: “Hoe vaak is dat actief? Tien keer per jaar voor de agressieve rijder? Eén keer per jaar voor de rustige rijder als hij verrast wordt onder gladde omstandigheden? Die ene keer ben je wel blij dat het er op zit...â€
Laatst gewijzigd door Mario TT op 16 jan 2009, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Dat is toch duidelijk? En anders moet je de berichten ervoor eens lezen.330dM schreef:Mooi stukje, maar wat moeten wij hiermee? Wat wil je ons vertellen?
Ik kan het berichtje wel gaan opsommen maar dat vind ik dubbelop.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Vond nog een stukje over vergelijking winter/all season/zomerbanden op ijs (of ijzel)
http://www.tirerack.com/tires/tests/vid ... p?ttid=116
http://www.tirerack.com/tires/tests/vid ... p?ttid=116
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Te laat.
Topic is nu: Zomerbanden? zijn nog lawaaiger dan winterbanden
Topic is nu: Zomerbanden? zijn nog lawaaiger dan winterbanden
Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...
Niet als je Dunlop SP Sport Maxx erop hebt liggen