Pagina 6 van 6
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 05:11
door fuseekogel
Tja, ben niet zo happig op chiptuning.. 1x per ongeluk een VW Passat gekocht die gechipt was, was mij niet bekend, verkopende partij ook niet. Al vlot na de verkoop begonnen de problemen, bij een andere dealer kwam er uit dat de auto gechipt was toen ik met pech afgesleept was. Al met al na een hoop gezeur en geld kwijt voor een auto die ik niet had, koop terug kunnen draaien (gelukkig).
Met al het respect voor de chippers enz, maar ik zou nooit laten chippen, zelf heb ik een terug getunde 525d, zou hooguit gaan voor de niet terug getunde software van BMW zelf. Ik heb niet de illusie dat iemand in een schuur het beter weet dan de fabrikant zelf. Je blijft altijd in veiligheidsmarges qua betrouwbaarheid kloten, dat is leuk als je een nieuwe leasebak heb die toch niet van jou is en weer weg is na drie jaar, minder leuk als je het ding koopt na drie jaar.
Als een auto fabrikant 50 pk kan toveren uit dezelfde auto zou men dat zeker niet laten, uitgesloten natuurlijk de wagens die de fabrikant zelf terugtuned ivm marktplaatsing of belastingregels.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 05:36
door Edgar1234
Fabrikanten werken juist met tuners omdat die het beter kunnen
En ze verkopen het ook nog is.
Maar omdat een model in veel verschillende landen verkocht moet worden met ook veel verschil in brandstof zijn de marges overal even groot. Dat is ook wat Pedro Hartog uitlegt, hij blijft binnen de veiligheidsmarges.
Een paar voorbeelden:
VW met ABT
Volvo met Polostar
Saab met Hirsch
Mercedes met AMG die ze jaren geleden hebben ingelijfd
Spyker met JD
En zo zijn er nog wel aantal te noemen.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 09:39
door Kevinio
Inderdaad netjes geschreven stukje. Wat ik wel duidelijk wil maken: ik heb nooit gezegd dat je een bank moet gebruiken om indruk te maken met cijfertjes (want dat proefde ik een beetje). Die gebruik je als een tool, zoals een timmerman zijn meetlat gebruikt. Sowieso moet je altijd nog een keer op straat even referen of alles naar behoren werkt. Heb bijvoorbeeld weleens een wagen gehad waar ik aan gesleuteld heb (niet zelf afgesteld) die op de bank perfect draaide, maar op straat in de hoge toeren in de detonatie ging. Dat bleek later aan de temperatuur te liggen omdat de koelfan(netje) de realitische temperatuur niet na kon bootsen. Ik snap opzich wel dat je een 13 in een dozijn standaard wagen gewoon op straat afstelt, die laatste paar pk's en dipje in de curve is daarbij voor de meesten het geld niet waard. Ik moet daarin mijn mening bijstellen.

Ik ben gewend met compleet gebouwde motoren te werken waarbij de marges kleiner zijn tussen veel vermogen of geen vermogen. Je gaat tenslotte geen duizenden euro's uitgeven en dan 300% safe draaien, terwijl 100% ook een dikke prima is en veel meer vermogen geeft. Soms is het even moeilijk schakelen qua gedachtengang naar standaard, zeker als een ingenieur/nerd als ik.

Je blijft dan tenslotte toch een perfectionist.
Overigens had het allemaal wel iets professioneler opgepakt mogen worden; hier in het topic, maar ook de wijze hoe RS-Tuning met mij contact heeft gezocht. Dat je nieuw bent op een forum wil niet zeggen dat je geen kennis van zaken hebt, wees daar voorzichtig mee. En ja, die fout heb ik ook in het verleden ook te vaak gemaakt.

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 10:36
door Bart70
Ik had begrepen dat RS Tuning je uitgenodigd had om eens van gedachten te wisselen, leek mij eerlijk gezegd niet verkeerd.
Mooiste zou zijn, maar gaat niet lukken denk ik, als een klein groepje specialisten eens van mening/ervaring/kennis zouden wisselen hier.
En ja, we praten hier over "standaard" wagens natuurlijk, al is elke wagen natuurlijk wel weer net iets anders, slijtage, kilometers, rijstijl etc, maar wel normale wagens voor dagelijks verkeer
Daarbij is jouw vakgebied volgens mij weer anders als het chiptunen waar ik eigenlijk eens een (goed) topic over zou willen ?
Voor zover ik begrijp heb je het standaard chipje, om het zo maar even te noemen, voor pak 'm beet zeg even 300 euro, en heb je een maatwerktuning, waar ik dan doel op het mooi afvlakken van de curves en zonder duwtjes en stootjes, al voor iets van 500-600 euro, waar dan een dag aan gewerkt wordt, correct me if i'm wrong.
Dan blijft natuurlijk altijd de vraag hoeveel geld je waarvoor over hebt, maar zou mooi zijn als de verschillen ook eens goed uitgediept werden
Een hoop mensen weten namelijk totaal niets van chiptuning af en kijken alleen maar de beloofde cijfertjes en wat het kost, als ze er wat meer van af weten kijken ze misschien anders er tegenaan, of niet, maar dan is het wat duidelijker voor iedereen, hoop ik.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 19:28
door Kevinio
Dat van RS Tuning heb ik pm gestuurd, dat is niet iets meer voor hier
Met name met software kom je al snel op het niveau dat men geen kennis meer deelt. Het is vaak ook hun broodwinning, dus gelijk hebben ze. Jij doktert het uit, een derde loopt ermee weg en maakt er winst mee. Een van de redenen waarom ik zo tegen imitatie onderdelen ben (maar dat is een andere discussie). Wat mijn eigen grappige bevinding is is dat de enige community waar best veel kennis gedeeld wordt mbt software: het internationale Mazda Miata/MX5 forum. Het laatste waar je het zou verwachten. Maar zeker leerzaam om te lezen, het basisprincipe komt allemaal op hetzelfde neer.
Ik kom meer uit de wereld van: men schroeft wat op zijn auto/motor, gaat richting een afsteller en kijkt wat het op de bank doet. Is er niet het gewenste resultaat: dan uitzoeken waar het aan ligt of waar die grote verschillen vandaan komen met vergelijkbare setups. Dus eigenlijk is het wat serieuzer. Ik had het nog met Brian erover dat het binnen het BMW wereldje nog best groot is om je auto te laten 'chippen', iets wat je binnen de Japanse scene eigenlijk weinig ziet. Daar zijn ze meer van modificeren en praten ze ook meer over 'remappen' ofwel opnieuw afstellen, en dan maakt het vaak ook niet zoveel uit wat er uiteindelijk uit komt rollen. Het gaat meer erom dat alle onderdelen perfect op elkaar afgesteld zijn.
De algemene vraag die ikzelf altijd stel is: waarom zou je je wagen willen laten chippen? Vanuit ontwikkelaar zeg ik dan: als het vermogen uit de motor gehaald kan worden had de fabrikant dat heus zelf wel aangeboden. Je gaat kostentechnisch gezien geen motor ontwikkelen die veel meer aankan dan nodig natuurlijk. Maar aan de andere kant: een motor kan geknepen zijn door milieuredenen, belasting/verzekeringsvoordelen (in Engeland komt dat nogal eens voor) of wellicht zelfs voor toekomst doeleinden (dat de markt nu nog niet rijp is, maar om ontwikkelkosten te besparen. Ook al is dit wel iets meer van de jaren 80/90 dan nu moet ik zeggen). Daarnaast heb ik weleens automotive testengineers gesproken van een bepaald personenwagenmerk (die ik uiteraard niet ga noemen) dat ze belastingen uit moesten voeren die de auto/motor aan moest kunnen die in praktijk amper voorkomen. Dus er kan zeker een marge aanwezig zijn, maar ook niet natuurlijk.
Ik heb echt geen idee hoe de prijzen liggen. Ik ken enkel de prijzen van bepaalde motor management systemen, en weet dat bankhuur 100 euro per uur kost. Ik kan begrijpen dat een allereerste auto aardig wat kan kosten, maar komt er exact dezelfde erna is het ook maar enkel data inladen en even referen en wellicht wat finetunen of het goed werkt. Het wiel hoeft niet iedere keer opnieuw uitgevonden te worden natuurlijk.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 19:37
door Bart70
Ik zal even uitleggen dat Kevin en ik onderling wat kontakt hebben gehad en de boel een beetje aan elkaar uitgelegd, idd verder ook niets voor hier
Dank voor deze bijdrage Kevin

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 19:52
door Quadrantz
Kevinio schreef:
Ik heb echt geen idee hoe de prijzen liggen. Ik ken enkel de prijzen van bepaalde motor management systemen, en weet dat bankhuur 100 euro per uur kost. Ik kan begrijpen dat een allereerste auto aardig wat kan kosten, maar komt er exact dezelfde erna is het ook maar enkel data inladen en even referen en wellicht wat finetunen of het goed werkt. Het wiel hoeft niet iedere keer opnieuw uitgevonden te worden natuurlijk.
Precies dat probeer ik ook de hele tijd te zeggen

, het wiel hoeft niet (
persé) opnieuw uitgevonden te worden

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 11 mei 2015, 19:58
door Bart70
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke standaard chip goed is, elke wagen is verschillend, de chips, data, bij de meeste tuners niet, als Pietje met zijn E60 530D 2006 vandaag komt, en Jantje een half uurtje later met zijn E60 530D 2006, dan krijgen ze dezelfde data, maar de wagens kunnen behoorlijk van elkaar verschillen qua slijtage van bepaalde onderdelen of gedrag.
En als je dan voor 200-300 euro meer je wagen op maat kunt laten tunen, dan weet ik het wel......
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 12 mei 2015, 06:36
door fuseekogel
Dus als je dan 50.000 km verder bent moet je weer laten chippen?
Wat betreft fabrikanten die samen werken, als jij bij ABT je VW laat tunen is de garantie gewoon weg bij VW, hier in NL nam PON het over, maar in Duitsland was dat niet mogelijk, PON werkt er nu sowieso niet meer aan mee.
Het tunen lijkt mij sowieso een must op een bank, daar kan je goed kijken wat de auto onder belasting doet, zou evt ook op straat kunnen maar dan overtreed je natuurlijk aan alle kant de regels. Als bedrijf zijnde is dat iets wat je niet zou willen, tenminste ik niet. Bovendien zit je ook aan alle kanten met aansprakelijkheid als bedrijf zijnde als er schade of wat dan ook ontstaat, of nog erger iemand gewond raakt omdat je op vol vermogen aan het optrekken bent ergens.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 12 mei 2015, 06:56
door Bart70
Garantie ben je kwijt met chiptuning. Dat even ter zijde. Het verhaal bank is al onderuit gehaald, alleen als aanvulling.
Wat betreft gevaar, tja, daar gaat het niet over. als je trouwens met zijn 2en bent lijkt me dit niet het geval, maar ook dat even ter zijde.
Het verhaal 50.000 km is natuurlijk onzin.
Ik denk dat ik er mee ga stoppen want het is eigenlijk alleen goed uit te leggen door een echte specialist en ik ben nu een doorgeefluik. Neem eens een kijkje bij een maatwerk tuner en vraag hem om uitleg, helaas komt er geeneen op het forum, waarom is ook al uitgelegd door Hartog en ik begin het als niet tuner al zat te worden
Het is ook niet even simpel zo uit te leggen en daarom zul je er op een forum waarschijnlijk nooit uit komen, jammer.
Ik citeer even een mailtje van RS Tuning :
"Bij BMW en VOLVO hoef je het niet eens te gaan proberen om niet op basis van de originele uitgelezen software te gaan beginnen met tunen.
Ook heeft BMW een ander geintje, namelijk dat er ooit immobilyser data in het Flash gedeelte staat (rolling codes)
Kan dus helemaal die software niet op een andere zetten..
Ook bij andere merken als bijv VAG zijn er talloze software versies, 1 andere optie en het is een totaal andere software die je nog niet eens boven elkaar kunt houden om te vergelijken.
Dit snappen mensen dus niet en denken ooh die heeft die 530D al lang een keer getuned en heeft dus die software al op de plank liggen..
Het feit dat er zo weinig met japanners gechiptuned word heeft maar 1 reden!
Dat er vaak geen communicatie apparatuur is die er mee kan communiceren. (bijvoorbeeld Lexus niet mogelijk tot nu toe)
Een aantal uitzonderingen en daar heb ik dan ook de apparatuur voor die wel een aantal japanners kan, en kan dus bijvoorbeeld wel diverse modellen van Toyota tunen.
Een aantal zullen zeer waarschijnlijk gekozen hebben voor enkel marktleider merk apparatuur CMD Flashtec (zeer prijzige apparatuur en heb ik ook) omdat deze heel goed dekkend is in oa VAG. (maar ook BMW)
Ik heb meerdere merken apparaten die dan ook andere voertuigen lijsten hebben, zodat ik idd voor alle merken/modellen die te tunen vallen een tuning kan aanbieden.
Ik kan het vaak alleen op een soort Jip en Janneke manier proberen uit te leggen, maar het zit veel ingewikkelder dan dat het allemaal lijkt.."
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 12 mei 2015, 07:46
door Toink
bjornb schreef:Toink schreef:In Duitsland (2u vanaf Eindhoven, 1.5u vanaf Venlo) zit Schmickler performance. Hoort in hetzelfde rijtje als hierboven, met een specialisatie voor o.a. BMW Z4. Doet veel aan racerij en fijnafstemming van alle motoren die (ook) in de Z4 geleverd zijn. Mijn sDrive35is is er op maat gechipt. Auto een dag weg, zowel bak als motor volledig maatwerk afgestemd incl. aanvullende koeling en vermogensuitdraai voor/na.
Ze maken eigenlijk geen reclame omdat de agenda bijna altijd vol zit. Ik kon na een half jaar terecht en zou er zo weer heen gaan.
Maar hebben ze ook een rollerbank?

Geen idee waarom ik hier serieus op in ga... maar whatever. Met de standaardtuning haal je grofweg zo'n 380pk. Met de laatste 20pk en eventuele fijnafstemming van de bak zijn ze een hele dag bezig. Elke motor is anders en reageert anders op afstelling. Meten is weten. Arbeid en vermogensbankhuur zijn prijzig. Het voordeel van Schmickler is dat ze veel ervaring hebben met de N54 motor icm Z4. Uit circuittests met deze combi bleek dat de vermogens die gehaald werden met chippen, op de weg niet gehaald werden door koelingsproblemen. Daarom verkopen ze voor de Z4 maatwerkoplossingen alleen met aanvullende koeling. Ook hebben ze andere software voor de handbak en DKG-bakken. De DKG-bakken zitten met 600Nm tegen hun max. De fabrikant van de bak doet zelf een opgave, maar dat is niet altijd wat in praktijk ook het maximum is. Ook dat is weer een kwestie van testen op het circuit en met verschillende vermogens kijken hoe de versnellingsbakken zich houden. Dat maakt in mijn ogen ook het verschil tussen wat ik hier lees als 'slave chipper' en een tuner die zijn eigen ervaring opdoet. Dat laatste kost veel tijd/geld en kun je onmogelijk doen voor elk merk en type auto. Voor bovenstaande heb ik 2000 euro betaald.
Op internet heb ik ook aanbieders gevonden met stage2 tuning voor de N54 BMW motor, voor elk type gelijk. (3-serie, z4, 5-serie enz) Geen verschil tussen handbak en automaat. Kost maar 1500 euro en levert meer koppel (650Nm) dan mijn maatwerkoplossing. En niet eens extra koeling nodig....

Dat levert een risico op de bak en met een Z4 haal je de opgegeven winst in de praktijk niet eens.
Ooit ben ik trouwens begonnen met een Caddy TDI met JD chip in een aanbieding voor 400e. Daar was helemaal niks mis mee, en zal in de meeste gevallen ook een prima en betaalbare oplossing zijn.
Voor beide oplossingen bestaat een markt... het blijft uiteindelijk aan jezelf om te bepalen welke oplossing het beste bij jouw auto en budget past.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 12 mei 2015, 07:58
door Bart70
JD moet je niet vergelijken met bijvoorbeeld een Tunex, zie ook verder terug in dit topic.
Meeste waar voor je geld ? Nou, als ik naar het prijsverschil kijk, 300 euro voor een standaard chip waarin enkele kolommen omhoog zijn gegooid en er binnen een kwartier door elke slave tuner in geschreven wordt, of 500-600 euro voor maatwerk waar ze een hele dag bezig zijn, dan vind ik het maatwerk toch aanzienlijk meer waar voor je geld.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 12 mei 2015, 08:03
door Toink
Bart ik heb mijn post even aangepast. Als mijn oplossing 500/600 had gekost zou ik het ook aan iedereen aanraden

.
En inderdaad. Tunex, ziptuning enz in bijv een 535d... heb ik zo m'n eigen mening over.

Ieder z'n ding.
Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 12 mei 2015, 08:09
door Kevinio
Het bankverhaal eronder uit gehaald vind ikzelf een groot woord, maar dat ter zijde.
Het is wel een punt dat een bedrijf met jouw auto op de openbare weg rijdt. Maar je weet als eigenaar ook waar je aan begint natuurlijk, of je moet het bedrijf er netjes voor laten tekenen.
Ik weet niet hoe het bij een BMW werkt, maar er zijn verhalen genoeg van verscheidene merken dat een auto een software update heeft gekregen en de aangepaste mapping gewoon weer overschreven wordt door de software update. Meestal kan je die wel weer gratis terug laten zetten bij een goed bedrijf. Hier heb je bijvoorbeeld weer het voordeel van een huistuner, dan blijft de software sowieso staan / wordt wellicht zelfs geupdate.
Dat dezelfde software inladen niet kan snap ik, maar je start wel iedere keer met dezelfde waarden neem ik aan? En nee, ik snap ook wel dat dat niet binnen 5 minuten is gedaan en dat een uurtje in een zucht voorbij is. Nu snap je ook beter waarom met de term 'maatwerk' wordt gesmeten. Het wordt gewoon iedere keer opnieuw geprogrammeerd, en dat uurtje (even lekker simpel gezegd) extra werk kan je het nog extra afstemmen.
Zolang er vraag is om iets te tunen komt er een tuningsprogramma. Ik weet nog goed dat de Nissan GTR uitkwam waarbij het door Nissan moeilijk was gemaakt om deze te tunen, 2 maanden later reden de eerste 1000pk GTR's al

rond volgens mij. Japanners worden genoeg aangepakt, maar uiteraard de populaire markt waar veel te verdienen valt: Nissan GTR, Honda algemeen (zelfs de hybride systemen), Subaru BRZ/Toyota GT86. Er zijn niet zoveel merken OEM motormanagement systemen voor de Europese wagens, vaak is het een Bosch of Delphi unit. Zo 'hack' programma (om het zo maar even te noemen ipv tuningprogramma) is vaak voor 1 zo type geschreven. Vandaar dat een tuner dus meerdere merken kan bedienen, de aanstuur unit is gewoon gelijk (enkel de software is anders). Audi had bijvoorbeeld een keer bij de A4 geloof ik een switch in aansturingsysteem, waardoor je enkel tot een bepaald bouwjaar/reeks kon tunen. Je investeert als ontwikkelaar in 1 programma waar je de meeste merken mee kan bedienen, vandaar dat sommige merken buiten de boot vallen. Kost het minst voor de meeste omzet. Of je hebt het geluk dat er 1 of andere merkengek is die ook nog eens een nerd is in programmeren.

Re: waar 535d tunen
Geplaatst: 12 mei 2015, 08:26
door Kevinio
Toink schreef:Bart ik heb mijn post even aangepast. Als mijn oplossing 500/600 had gekost zou ik het ook aan iedereen aanraden

.
Een goede tune kost gewoon geld. Veel mensen weten gewoonweg niet waar ze aan beginnen of wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn.
Ik zie ook dingen in jouw verhaal terugkomen mbt. temperatuur. Hoe vaak ik ook turbo systemen bijvoorbeeld zie draaien op veel te hoge drukken dat je gewoon zeker weet: dat kan die turbo helemaal niet. Die staat enkel warme lucht te verplaatsen.
