Pagina 6 van 10
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 01 aug 2016, 22:11
door Mitslol
Tomba schreef:@Mitslol Teller op 0 als je er naartoe rijdt, teller op 0 als je er weer vandaag komt. Benieuwd naar je verbruik nadat je de Vanos in orde heb laten maken.
@SnowWolf Kan niet anders zeggen dat het mooie cijfers zijn
En zeker heel zuinig op lange afstanden
Update:
Vandaag bij Patrick geweest, top gozer!
Vanos was nog origineel! (244dkm)
Verbruik heen -> 7,5L/100km. (het meeste 100km/h, stukje 120 met airco. Hoe dat verbruik kan geen idee?!)
Verbruik terug -> 7,2L/100km. (het meeste 100km/h, stuk 120 en een stukje 130, vrij netjes dus wel zonder airco)
Alles op cruise.
Het verbruik op lagere snelheden is wel aanzienlijk verberterd, voorheen deed ik over een stuk van Heerhugowaard naar Egmond gemiddeld 8,5L/100km en als je een paar keer gas gaf was dit al 9,2L/100km. Vandaag was dat 8L/100km met een paar keer gas geven.
Dat de auto meer vermogen heeft merk ik wel, maar het is niet denderend. Valt eigenlijk wel een beetje tegen vooral omdat het de originele vanos nog was die er in zit.
Tevens kwam Patrick erachter dat de carter ventilatie gaar was, zat een scheurtje in het bovenste slangetje. Heeft er direct een nieuwe slang op gezet maar het werd wel aangeraden om de hele carter ventilatie te vervangen aangezien de motor er van binnen niet bepaald schoon uit zag.
Hij heeft ook eventjes gekeken naar de bonk die ik heb tijdens het overschakelen, mogelijk veroorzaakt door diff rubber, hardyschijf of het subframe. Blijkt dus waarschijnlijk het subframe te zijn want er waren kleine haarscheurtjes te zien. Rubbers en hardy zagen er op het eerste gezicht nog goed uit. Binnenkort dus naar Offenga want die zijn daar goed in volgens Patrick.
Foto's van het subframe en het werk van Patrick:
Al met al tevreden maar het had beter gekund.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 02 aug 2016, 09:50
door MistyE46Touring
@ mitslol; Jammer dat je verwachting niet 100% is waargemaakt. Voor wat betreft het verbruik dus wel begrijp ik.. Vermogen merkte ik zeker wel duidelijk, met name hoger in de toeren (vanaf 3-3500rpm) heeft hij bij mij echt een schep erbij gekregen. Onderin was hij al erg sterk (staat de 3.0i ook wel om bekend) maar vooral souplesse is er flink op vooruit gegaan.
Succes met het subframe!
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 02 aug 2016, 18:43
door Tomba
8lt op 100km is gewoon heel netjes, om dat lager te gaan krijgen moet je echt als een oude man gaan rijden en schakelen (zelf gedaan, weet je nog
).
Kon mij niet herinneren dat het vermogen omhoog was gegaan bij het vervangen van mijn Vanos, wel dat ik van het op en neer in toeren gaan af was in de ochtend en dat ik idd minder ging gebruiken.
Scheurtjes in je subframe ..... dat is minder.
Je kan altijd nog even naar Auto Molenaar te Heerhugowaard bellen om te vragen naar de mogelijke onkosten om dit te late maken, hoef je niet helemaal naar Friesland te gaan: vraag wel even wat hun hiervoor rekenen om een vergelijking te krijgen.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 02 aug 2016, 19:04
door SnowWolf
Gewoon niet teveel in de bebouwdekom rijden
Ik rij eigenlijk alleen maar snelweg, helaas hebben we wel 1 kantoor midden in Utrecht, dan zie je de brandstofmeter gewoon achteruit gaan, zoveel verkeerslichten
(en natuurlijk nooit verkeerslicht mee).
Hoeveel toeren draait jullie 6 cyl. eigenlijk? Ik schrok wel een beetje van het aantal toeren die de N42 maakt bij 130km/u (GPS gemeten); 3800 tpm.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 02 aug 2016, 19:39
door Tomba
@SnowWolf Zal dat van de week even noteren
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 02 aug 2016, 22:02
door Mitslol
Wil molenaar niet zwart maken maar hoor verschillende verhalen over hun, en Patrick heeft precies dezelfde ervaring. Ze zijn in ieder geval zeker niet goedkoop.
Heb overal een beetje rondgevraagd wat het overal kost en tot nu toe alleen een reactie van procar in Zwolle. 1250 euro.
Morgen krijg ik een offerte van offenga hopelijk is die wat beter haha.
Vermogen verschil begint steeds beter bij me in te werken, hij is vooral veel soepeler. Gewoon ff wat feller.
De 328 draait rond de 3250 toeren op 130km/h. Boven de 100km/h gaat je verbruik ook echt omlaag want we hebben geen 6e versnelling. :p
Wat moet er vervangen worden nu? - > carter ventilatie, subframe lassen (puntlasjes), subframe ophanging verstevigen, nieuwe subframe rubbers. Hopelijk kan dit dus goedkoper als 1250 euro.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 03 aug 2016, 09:48
door Tomba
@Mitslol Geen kwestie van zwart maken hoor maar gezien het in de buurt was en dat het specialisten zijn dacht ik dat het interessant kon zijn.
Ik zal je via PB het adres van mijn garage geven, ik weet dat hun vaker laswerkzaamheden verrichten aan subframes, mogelijk interessant: iig kost het niets om even langs te gaan en het laten bekijken.
@SnowWolf Het opgegeven toerental van Mitslol klopt helemaal
2000 rpm --> 80km/u
2500 rpm --> 100km/u
3000 rpm --> 120km/u
3250 rpm --> 130km/u
Ook zijn verhaal mbt het verbruik, die ervaring heb ik al eerder gemeld hier en daar op het Forum.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 03 aug 2016, 17:38
door Mitslol
Net reactie gehad van Offenga, hun doen het voor 600 euro incl. Binnenkort maar eventjes naar Friesland dus!
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 04 aug 2016, 11:16
door Tomba
@Mitslol Mooi prijs, kan niet anders zeggen
Hopelijk dat je daarna weer heel veel veilige kilometers op de weg mag gaan afleggen.
Kan je nog zonder problemen ermee door blijven rijden zonder dat er meer schade gaat optreden?
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 04 aug 2016, 11:40
door Mitslol
Er zitten kleine haarscheurtjes in me chassis bij de ophangpunten van het subframe, en de bonk met overschakelen komt waarschijnlijk door de rubbers in het subframe zelf die op zijn.
Zolang ik rustig aan doe in de auto kan het geen kwaad volgens mij.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 04 aug 2016, 21:48
door SnowWolf
Linksom of rechtsom... m'n gemiddelde blijft elke week keurig rond de 1:12,7L zitten, vandaag weer getankt; 44L op 562km.
Boordcomputer geeft gem. 1:12,8 aan.
Pas boven de 150km/u begint ie tegen de 1:10 aan te hikken...
maar de N42 rijdt wel het beste bij 150
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 09 aug 2016, 13:29
door SnowWolf
Haalde vandaag iets van 1:4 @ 207km/u (GPS gemeten) In Duitsland
Had de wegen wel iets beter verwacht daar... je bent meer aan het stuiteren dan lekker rijden.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 09 aug 2016, 20:24
door Tomba
@SnowWolf 1 op 4? Lees ik dat goed?
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 09 aug 2016, 20:31
door SnowWolf
Inderdaad... meter stond constant op 20 op 100, dus neem aan dat hij er boven zat
echt controleren kon ik het niet, want moest al snel weer afremmen dus heb hem nooit op de cruise control gehad.
Maar goed, niet heel erg vreemd dat hij 1:4 loopt bij 6900 rpm en de Cabrio weegt sowieso ruim 200kg meer dan een Coupe
niet heel erg leuk voor een 2L motor. 207km/u GPS (220km/u op de teller) is sowieso redelijk z'n maximum.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Geplaatst: 09 aug 2016, 21:29
door Tomba
Kan mij herinneren dat ik met mijn Honda Accord 2.0i (exe dacht ik) uit 1996 in 2002 op de terugweg vanuit Italie ruim 300km in Duitsland constant de teller op 200km/u had staan (of dat ook daadwerkelijk de snelheid was wist ik niet). Het verbruik lag toen rond de 1:9.
Met de Alfa Romeo 156 2.0TS 16V in 2009 had ik op dezelfde weg op de terugweg met een gemiddelde snelheid van 180km/u een gemiddelde verbruik van 1:10 (bij 160km/u was dat zelfs 1:11,5 - gereden kilometers gedeeld door de aantal liters).
Het kan toch niet zo zijn dat de BMW zo vreselijk duur rijdt?