Pagina 6 van 8
Re: E61 Oud en nieuw (nee he? Compressor stuk)
Geplaatst: 27 jul 2016, 18:05
door hj2
Je hebt geen gaskabel, maar een potmeter (achtig) geval in het kastje onder je gaspedaal. Deze geeft de input van je voet door aan de computer, de computer houdt rekening met alle sensoren en omstandigheden en geeft een respons aan o.a. de gasklep. Geen touwtje dus :-)
De gasrespons is afgesteld op een gemiddelde (of gezapige) rijder. Wil je hier iets aan doen, dan moet je het signaal foppen wat naar je ECU gaat. Gaspedaal tuning zogezegd :-)
Voor zover ik weet kun je dat niet softwarematig oplossen. Maar zo heel veel weet ik daar ook niet over ;-)
Kijk eens hier:
https://www.youtube.com/watch?v=gAN7aRqT0B0
Re: E61 Oud en nieuw (Compressor gefixt!!!)
Geplaatst: 27 jul 2016, 21:25
door hj2
Zo. Compressor is gereviseerd en teruggebouwd.
Ik snap die lui niet die zeggen dat het een uurtje werk is. Ben de hele avond bezig geweest, maar dan zit het wel weer OEM en werkt het perfect, en de eerste keer
(kijken of hij morgen nog horizontaal staat, hahaha!)
Hopelijk gaat die nu nooit meer stuk!
Re: E61 Oud en nieuw (Compressor gefixt!!!)
Geplaatst: 28 jul 2016, 19:26
door Jonaserv
Mooi klusje, dat ga ik binnenkort ook eens preventief doen! Dank voor de tip, zonde jouw posts zou ik hem op den duur gewoon vervangen hebben. Maar als ik dat zo zie moeten die compressors een auto-leven meekunnen, als ze maar genoeg liefde krijgen!
Re: E61 Oud en nieuw (Compressor gefixt!!!)
Geplaatst: 29 jul 2016, 07:36
door hj2
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 29 jul 2016, 15:18
door hj2
Zo, net kwam de 32 Hz demper binnen voor de uitlaatlijn. De basisplaat moet er even af en nu zit hij onder de wagen.
De trillingen zijn merkbaar minder, maar ik kijk het nog even aan of het echt goed is zo. Ik heb zo mijn reserves
De compressor draait nog goed, maar er zit wel ergens nog een lekje. Toch weer even die kap eraf halen en de verbindingen nog eens controleren. Gedoe ook altijd met die luchtvering!
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 29 jul 2016, 19:16
door Jonaserv
Goed om te weten dat het werkt, want na mijn vanos-ventielen gereinigd te hebben trilt ie weer n beetje...
Reinigen ging overigen zo gemakkelijk als je al zei. Heb mijn favoriete cliche artikelen gebruikt: dasty ontvetter van de action, remmenreiniger, WD-40 en daarna multi-olie. Ik zoek nog naar een mogelijkheid om duck-tape te gebruiken, want die hoort eigenlijk ook in dit rijtje thuis.
Kleine denkfout overigens, want mega veel werk gehad om die ontvetter er echt 100% uit te krijgen - die wil ik niet in mijn blok. Hoe doen jullie dat met die remmenreiniger?
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 07 aug 2016, 19:58
door hj2
... die verdampt gewoon. desnoods even in de oven leggen, maar pas op voor gasploffen :-)
Na wat meer ervaring kan ik zeggen dat de vibratie voor ca. 2/3 is gereduceerd. Net niet genoeg dus voor het mooie.
Nu dus maar stationair omhoog met ca.80 rpm...
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 11 sep 2016, 10:52
door RobertF
@hj2
waar heb je de 32HZ trillingsdemper gekocht en wat is het partnr.?
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 15 sep 2016, 10:39
door hj2
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 16 jun 2017, 08:15
door hj2
Inmiddels is de laatste update weer even geleden.
Ik had weer een lekje aan de veerbalg achter en heb nu dus 2 balgen liggen om te monteren.
De rest van de voorwielophanging begint ook wat speling te vertonen dus zit ik nu op de postbode te wachten met een pakketje uit Duitsland met een complete set draagarmen (Lemforder). Het weekeinde heb ik dus genoeg te doen weer!
Ook met de Vanos moet ik weer aan de bak, zie hiervoor mijn aparte draadje:
viewtopic.php?f=123&t=54101
Waar ik tot nu toe alleen maar krekel geluiden als respons krijg helaas...
Ik heb de laptop inmiddels gevonden (leuk zo'n verhuizing) Dus straks even kijken of een reset van de adaptieve waarden helpt (duimen!)
Verder deed mijn fan achterop de radio het niet meer waardoor hij in de beveiliging ging als ik een langere rit had. Gangbaar maken van de fan lijkt het te hebben opgelost, geen 'hangers' meer tot nu toe (afkloppen!)
Ik kreg ook nog een storing op het achterlicht, terwijl het lampje perfect was. Bleek dat er iets heeft staan vonken waardoor de plastic ophanging van de contacten is gaan smelten. Alles weer vastgelijmd met epoxy zodat de contacten weer de juiste veerdruk hebben voor een goed contact. De storing bleef! Nadere inspectie liet zien dat er een mooi rond gat was gevonkt in de contactstrip
Dus maar weer het licht er uit, gat gevuld met soldeer (lekker vloeien) en op maat geslepen en gepolijst. Die gaat weer een autoleven mee!
Ook heb ik nog een knop liggen voor de 'sportknop-mod', dus dat gaat ook het weekeinde gebeuren.
Eens kijken of ik dan ook weer het plezier terugvind in de wagen, anders ga ik echt op zoek naar een Jaguar XF
Hoe dan ook: Technisch moet het wel weer goedkomen met de bimmer
Word vervolgd!
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 16 jun 2017, 09:19
door TCDD
Sportknop mod is als een gewone sportmodus? je gaat alleen wat langer in de toeren door?
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 16 jun 2017, 10:12
door hj2
Nee, is niet hetzelfde als je pook naar links.
Schakelpunten worden anders, gasrespons wordt anders, Sturen gaat iets zwaarder (bij de servotronic tenminste)
Voor de rest weet ik het nog niet
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 16 jun 2017, 13:33
door tom_il
hj2 schreef:Nee, is niet hetzelfde als je pook naar links.
Schakelpunten worden anders, gasrespons wordt anders, Sturen gaat iets zwaarder (bij de servotronic tenminste)
Voor de rest weet ik het nog niet
Dit gebeurt ook met de pook naar links.
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 17 jun 2017, 08:15
door hj2
Google is your friend ;-)
Ik heb gelezen dat het niet hetzelfde is, maar kan dat dus (nog) niet bevestigen... Tot die tijd...
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
Geplaatst: 17 jun 2017, 09:07
door tom_il
Meningen en ervaringen zijn zeer uiteenlopend. Mogelijks speelt de software stand van de auto hier een rol.
Maar de dingen die jij beschrijft gebeuren ook met de pook naar links.