Ik loop achter met plaatsen, drukte op het werk en verder een ziektegolf die mij ook te pakken kreeg, maar hierbij een inhaalslag. De boordcomputer gaf aan dat over 5.000 km tijd was voor een oliewissel. Ik vond het nu wel tijd, die lange intervallen gaan we niet in mee ;-)
Kon ik eindelijk mijn nieuwe gadget plaatsen: de door mijn ouders uit Texas meegenomen heuse ‘Dimple-aftap-plug’

Een hele mond vol, maar volgens de geleerden een van de betere magnetische plug en dat voel je! Ook in de portomonnee zeg maar… Maar liefst 35 pietermannen per stuk leg je er voor neer. Als je dan toch bezig bent ook maar eentje voor de versnellingsbak meebesteld. Die van het diff paste niet, verkeerde maat opgegeven, namelijk die van de bak (m24x1,5) en die van het diff hoort een m22x1,5 te zijn. Die leg ik maar op de plank. Misschien komt die nog van pas als bak-bijvulplug. Maar daar eerst een korte imbus- dop voor maken, anders kom ik er niet bij.
Dimple olie-aftap-plug:
En hier met zijn twee grote broertjes (bak) erbij:
Oliewissel:
Ging voorspoedig, niets bijzonders. Via de olieconcurrent in Hardenberg haal ik altijd mijn Castrol Edge 5w40 en dat bevalt me nog steeds goed. Mann of Mahle filter gaat altijd via Autodoc. Ik zorg dat ik altijd een extra exemplaar op voorraad heb liggen, in het geval dat een pakking knapt of het filter scheurt of zoiets. Zul je net zien dat de dealer dicht is als zoiets gebeurt. Al buiten sleutelend toch fijn om dit geklieder af te kunnen maken…
Versnellingsbakolie:
Sinds korte tijd merk ik een beetje olielekkage op de steentjes van mijn oprit. Eerst vermoedde ik de krukaskeerring, of de pakking van de olieniveausensor. Maar wat bleek: het lekte bij de bak: om precies te zijn bij de olievulplug, aan de zijkant. Die heb ik in de herfst niet goed genoeg schoongemaakt (zand tussen het schroefdraad, leg je pluggen nóoit op de grond is de les;-) en vond dat ‘ie bij het natrekken met de momentsleutel wel heel snel klikte. Nu dus even rustig de tijd genomen het schroefdraad en de plug zelf even goed schoon te maken. Nu voelde ik bij het terugplaatsen ook minder schurende weerstand, dus komende tijd slechts in de gaten houden. Nieuwe lekkage op de oprit is weg in ieder geval
Differentieel-olie:
Dit zijn van die klusjes die gewoon leuk en snel mee te pakken zijn, en ze kosten ook niet de wereld. Daarom pak ik die maar gewoon elke Oliewissel mee. Kan vast geen kwaad qua behoud van het diff. En omdat je toch met olie aan het knoeien bent en later de zooi moet afvoeren kan dat er ook nog wel bij;
Luchtfilter:
Was wel heel erg schoon. Wil best wat vervangen, maar ga niet onnodig een schoon filter de kliko ingooien:

Dus deze maar even uitgeklopt en teruggeplaatst.
Interieurfilter:
Deze vervang ik standaard bij elke kleine beurt, ivm astma bij mijn vrouw en zoontje. Het carbonfilter van Bosch bevalt prima. Ook even de stofzuiger door de behuizing gehaald, zodat ook dat weer even meekan.
Hier de gebruikte spulletjes:
Voor de bak en diff moet de auto wel horizontaal staan. Ik merk dat het opbokken steeds sneller gaat. Maar het blijft altijd even een gestoei hoe dit zo snel mogelijk en veilig recht de lucht in te krijgen. Met een lekker zonnetje al met al geen straf natuurlijk:
Sleutelwissel:
Verder de autosleutel omgewisseld met de identieke reservesleutel, om ze beiden een beetje in bedrijf te houden. Bij de volgende beurt wissel ik ze weer terug en zo gaat dat om en om met de beurten mee.
Daarna weer met een voldaan gevoel de service-interval in het dashboard weer op 25.000 km gezet en klaar is Kees
