Pagina 6 van 34
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 17 feb 2010, 10:56
door Martindez
okido, ik heb ze erop laten zetten bij 13566 km dus bij 14066 zal ik er op terug komen !!
tja en spiksplinternieuw... akn ik er heel lang meedoen
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 17 feb 2010, 11:07
door Griffendahl
Die 500 was een indicatie... Je moet dat niet zo precies nemen, je moet die banden gewoon even goed inrijden, of dat na 500 km is of na 100 of 1000 weet ik niet.
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 17 feb 2010, 11:17
door Martindez
OKEEEEEE
ik zal als indicatie rond de 14066 erop terug komen
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 19 mar 2010, 11:59
door GT-RVV
Ik heb sinds deze winter Wintrac Extreme (225 mm) (V) eronder en ik vind ze fantastisch. Echt zwaar boven verwachting en veel beter dan mijn vorige Pirelli's (205) die ik onder mijn Impreza had.
Ze zijn heel stil en soepel. Sturen als zomerbanden op zowel droog als nat, en in de sneeuw is het alsof er geen sneeuw ligt. In de franse alpen stoof ik door 10 cm sneeuw tegen de (stijle) berg (Avoriaz) op (70+) alsof ik door een regenbuitje reed. Zelfs bij bewust even slingeren op een plek waar ik de ruimte had, kon ik nauwelijks de grens vinden. Ook geen ingreep van de DSC. Zwaar indrukwekkend!
Nu moet ik wel zeggen dat ik een XI heb. Maar ook mijn Impreza had 4wd, en die deed het welliswaar ook heel goed met de Pirelli's, maar desondanks een stuk minder dan deze combi.
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 19 apr 2010, 19:53
door Dr.BMW
Hebben jullie de winterbanden al omgewisseld?
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 19 apr 2010, 20:16
door bjornc
Rij al een maand (of meer) op de zomer bandjes.
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 05 sep 2010, 22:15
door Dnl
En we kunnen (bijna) weer!
Omdat de achterbanden van de 330ci zo goed als af zijn en 1 leeg loopt moet ik sowieso 2 nieuwe achterbanden hebben, APK staat namelijk ook alweer bijna voor de deur. ALLEEN moet ik ook nog 4 nieuwe winter banden kopen, en dat zou dan wel een héél duur grapje worden. Vandaar dat ik nu al mijn winterbanden ga aanschaffen en hoop stiekem op geen na zomer (en anders moet de Cabrio maar even blijven staan :p).
Sta op punt om de Fulda KRISTALL CONTROL HP (225/45 R17 91H Velgbescherming, M+S keurmerk) te gaan bestellen. Heb hier vooral in de vriendengroep zeer goede berichten over gehoord, en ook de prijs is leuk dus lijkt mij een prima bandje!
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 05 sep 2010, 23:53
door Robbel
wel ERG vroeg hoor
en niet hopen op een nazomer? de zomerzomer is nog niet eens afgelopen
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 06 sep 2010, 01:02
door Mikkie
Dit moet ik even in de gaten houden. Heb nog een setje liggen waar nog wel wat profiel op zit, maar meer dan 5 Ã 10k kan ik er echt niet mee rijden. Dus na het komende seizoen moeten ze zeker vervangen worden...
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 06 sep 2010, 06:18
door bjornc
Robbel schreef:wel ERG vroeg hoor
en niet hopen op een nazomer? de zomerzomer is nog niet eens afgelopen
Mee eens, maar ik denk dat we over 2 maand wel kunnen hoor.
En als je dan toch nieuw rubber moet kopen, vind ik investeren in winterbanden een betere optie als nu nog ff 2 zomerbanden kopen.
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 06 sep 2010, 09:50
door Dnl
Klopt ...
En als één band niet leeg liep, had ik ook nog mooi even gewacht.
Voordeel is dat de 135m er onder weg kunnen en opgeknapt kunnen worden! ;D
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 08 sep 2010, 19:31
door Jeroendg
velg bescherming??? bedoel je stootrand?
Vredestein snowtrac 2 (h)
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 08 sep 2010, 21:19
door Dnl
Geen idee, staat er bij ..
En wat bescherming is nooit verkeerd in de winter. Maar moet dit jaar gewoon winterbanden hebben, voor de veiligheid van mijn gezinnetje
.
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 10 sep 2010, 09:42
door Reloader
Michelin alpin vind ik erg goed (heb ze zelf)
kennis van me, rijd op snowtrac 2 vind dat ook ERG fijne banden
fulda's heb k als zomerbanden ben er ook tevreden over, dus
Re: Algemene winterbanden Topic!
Geplaatst: 12 sep 2010, 14:59
door Jeroendg
voor bij de startpost?
- Spoiler: Laat zien
- Verschillen
Het meest in het oog springende verschil tussen zomer- en winterbanden is het profiel. Een winterband heeft in de profielblokken diverse inkepingen die we lamellen noemen. Deze vervormen bij contact met het wegdek tot een soort “zaagtanden†waardoor meer grip op sneeuw en ijs verkregen wordt. De remweg op sneeuw en ijs wordt daardoor aanzienlijk korter. Daarnaast is met winterbanden de grip en het bochtengedrag op sneeuw en ijs veel beter.
Een zomerbandenprofiel ook wel regenband genoemd heeft geen lamellen en wordt gekenmerkt door brede langsgroeven en compacte schouderblokken. Deze langsgroeven zorgen voor een snelle waterafvoer terwijl de schouderblokken zorgen voor een goede handling in bochten.
Ook de rubbermengsels van zomerbanden en winterbanden zijn verschillend. De rubbersamenstelling van zomerbanden functioneert het best bij temperaturen boven de 7 graden Celsius. Daaronder wordt het rubber minder soepel en minder elastisch waardoor de prestaties van de band afnemen.
De rubbermengsels van winterbanden bevatten speciale grondstoffen die de banden soepel en elastisch houden bij lage temperaturen. Dus niet alleen bij sneeuw en ijs, zoals over algemeen wordt aangenomen, maar ook bij temperaturen onder de 7 graden Celsius presteren winterbanden beter dan zomerbanden.
Banden met een “M+Sâ€, “M&S†of “MS†markering op de zijkant zijn speciaal gemaakt voor optimale prestaties in Modder + Sneeuw. Deze markering is nodig om als winterband te worden gezien voor de wetgeving.
Temperatuur
Het soort rubber dat voor winterbanden gebruikt wordt heeft echter tot gevolg dat dit type autobanden sneller slijt dan normale (zomer) autobanden wanneer de temperatuur boven de 7 graden celsius komt. Winterbanden dienen dan ook eigenlijk alleen gebruikt te worden wanneer de temperatuur dit toestaat. Overigens werken winterbanden prima bij deze hogere temperaturen, alleen is de slijtage hoger.
Verplicht in Duitsland
In Duitsland is het gebruik van winterbanden verplicht bij winterste omstandigheden. Dit geldt overigens niet alleen voor de banden, maar ook voor overige onderdelen van uw auto, zoals koelvloeistof. Wanneer deze zaken niet in orde zijn, loopt u het risico hiervoor bekeurd te worden. Deze regelgeving geldt voor álle voertuigen in Duitsland, dus ook wanneer u slechts door Duitsland rijdt, of zelfs maar even de grens oversteekt om te tanken.
Wanneer er geen sprake is van winterse omstandigheden, zoals sneeuw of ijzel, mag u gewoon op zomerbanden door Duitsland rijden, ook wanneer het volgens de kalender “winter†is.
Het is toegestaan met winterbanden te rijden met een lager snelheidssymbool dan de maximale voertuigsnelheid. In sommige landen moet bij toepassing van winterbanden waarvan de snelheid volgens het snelheidssymbool lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig een sticker op het dashboard worden geplakt om de bestuurder kenbaar te maken welke maximale snelheid bij de betreffende banden hoort. De bandenfabrikant is echter niet meer verantwoordelijk bij snelheden hoger dan de codering. De regelgeving omtrent winterbanden kan per land verschillen.
Hoe werken winterbanden?
Een winterband heeft in de profielblokken diverse inkepingen die we lamellen noemen. Deze vervormen bij contact met het wegdek tot een soort "zaagtanden" waardoor meer grip op sneeuw en ijs verkregen wordt. De remweg op sneeuw en ijs wordt daardoor aanzienlijk korter. Daarnaast is met winterbanden de grip en het bochtengedrag op sneeuw en ijs veel beter.
Techniek achter de winterband:
http://www.vandenban.nl/pdf/hoe_werkt_e ... erband.pdf