Pagina 7 van 15

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 03 jan 2014, 17:42
door Kareltje
Heb het euvel ook gehad. Pomp bleef lang nadraaien en ging een eigen leven leiden.. Meldingen op dash enz..
Nieuwe Wabco,met relais gekocht.. Klaar!
Wat schetst mijn verbazing? Had ff snel het nieuwe relais gewisseld..kijken wat er gebeurde. Et voílà!
Probleem over :-) 2 week lang geen melding,en pompje liep als de tierelier! Snapt u het nog :-)
Denk zelf aan een plakkend relais..
Toch maar de nieuwe pomp eronder gezet.. Maar als ik alles geweten had,dan had een relais van rond een tientje ook volstaan.. Achteraf.. ;-)

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 06 jan 2014, 20:21
door Sjonnie
Net even de compressor losgehaald, maar hoort er een soort grind achter deze metalen plaatjes te zitten??? :s

Haalde het plaatje en een viltje weg en er donderde een grote hoeveelheid ronde balletjes van 1mm uit... :gek:

Afbeelding

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 06 jan 2014, 22:57
door Sjonnie
Compressor gedemonteerd, alles schoongemaakt (membramen e.d.) en weer gemonteerd.

In 2 keer pompte hij de E61 weer netjes op hoogte, althans tot de melding "Niveauregelug gestört" oplichtte... :bang:

Dus nog even verder zoeken, maar de pompcapaciteit is stukken beter als het was!? Auto staat nu weer op normaal niveau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 17 jan 2014, 11:29
door Sjonnie
Hm... ben er nog niet over uit...

Auto ligt weer op zijn kont.

Compressor pompt voor circa 1 min. en stopt dan.
Als ik het zwarte drukslangetje van de compressor afhaal geeft ie daar wel druk.

Hoeveel mag/moet dat wezen? Ik kan het aardig tegenhouden als ik mijn duim erop zet.

Als de compressor kapot is, doet hij het dan helemaal niet meer of pompt hij dan aan een stuk door?

Mijne pompt dus wel, maar voor een minuut ofzo. Wordt ook niet extreem warm?

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 17 jan 2014, 16:54
door tom_il
de software stopt de pomp na een bepaalde tijd om oververhitting te voorkomen. Jouw geeft niet genoeg druk om de wagen omhoog te krijgen. kan mij niet voorstellen dat je met een goede pomp de darm kunt dichthouden. er zat vuil in je pomp deze heeft hem beschadigd, is een gekend probleem.

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 17 jan 2014, 17:53
door Sjonnie
Denk dat ik idd een nieuwe pomp nodig heb...helaas. :hug:

Blijf het vreemd vinden dat dit als het ware een "wegwerp" product is en er geen onderdelen voor te krijgen zijn.

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 17 jan 2014, 20:06
door tom_il
Alleen voor slijtage onderdelen voorzien ze onderdelen. Deze compressor gaat waarschijnlijk zonder het probleem in de slang een auto leven lang mee.

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 20 jan 2014, 13:34
door Sjonnie
Andere pomp eronder geschroefd en alle storingen zijn verleden tijd... :)

Zal de oude nog eens uitelkaar draaien, kijken waar het hem nu inzit.

Kan nu iig weer normaal rijden. Op naar het volgende euvel! :P

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 20 jan 2014, 17:43
door Kareltje
Top! ;-))

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 20 jan 2014, 20:19
door Sjonnie
Zeker! Nog bedankt Karel! ;)

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 02 feb 2014, 00:24
door hagen111
Vorig weekend een E61 gekocht uit 2004 met 98.000km - wist dat hij een niveau regeling storing had, aangezien af en toe de melding in het scherm kwam en ik na de proefrit de compressor hoorde lopen. Deze week gelijk een complete unit gekocht op http://www.air-suspension-shop.com met nieuwe slang en filter, het relais en de complete compressor unit inclusief verdeel blokje en rvs beugel. Pakket is eind van de week binnengekomen.

Dit weekend de auto opgehaald en ga de DIY volgen en kijken of het werkt. Zal het hier wel even laten weten.
Wat niet in de DIY staat, is hoe je de slang en filter moet vewijderen/monteren, terwijl iemand aangeeft dat dit nog het meest lastige aan de klus is. Ik lees dat je het binnenscherm in de wielkast moet loshalen? Of juist de binnenbekleding binnen in de auto - dat staat nergens duidelijk beschreven.

Wel zag ik inmiddels dat op Ebay.de dezelfde complete compressor unit nog net even 4 tientjes goedkoper is, nl. 449 eur inclusief BTW.

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 02 feb 2014, 08:17
door tom_il
Compressor ligt volledig buiten het interieur. Je moet de binnenbekleding van het rechterachterwiel los maken dit gaat eenvoudig.

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 02 feb 2014, 14:10
door hagen111
Inmiddels halverwege en ja de compressor loshalen en verwijderen is echt heel eenvoudig. En inderdaad de unit ziet er nog als nieuw uit, maar wel een volledig afgescheurde slang! Zo zonde.

Echter dan begint het! Het vervangen van die slang is echt een K-klus. Je moet het binnenscherm achter het achterwiel loshalen en ik krijg het nog niet voor elkaar. Al alle boutjes en pluggen losgehaald, echter er staat zo veel spanning op het binnenscherm, dat ik het niet van zijn plaats krijg zonder heel veel kracht te zetten.

Mis ik iets? Kan ook niet zien waar het filter ergens zou moeten komen.

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 02 feb 2014, 15:25
door tom_il
Dan het je toch een schroefje vergeten. Bij mij ging dat binnenscherm er vanzelf uit. Eens eruit zie het filtertje zitten.

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Geplaatst: 02 feb 2014, 17:19
door Noud
Ik heb zelf kort geleden de compressor vervangen. Wat betreft het losmaken van het binnenscherm: niet bang zijn om een beetje kracht te zetten. Kan wel wat hebben. wel natuurlijk alle schroefjes losmaken (volgens mij een stuk of drie kunststof moertjes in het midden, en een flink aantal metalen boutjes langs de randen aan de onderkant. Twee boutjes meer naar binnen toe, in een holte, eentje voor en eentje achter).