Pagina 7 van 9

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 06 apr 2012, 21:09
door Mooggie
beo5 schreef: Hallo.

Gatver.Mijn auto is nu een maand uit de garantie en geeft sinds gisteren ook een melding dat het roetfilter dient te worden nagezien. ...De auto zit overigens op 130000 km.Is dit dus niet een beetje vroeg?
Op http://www.bmw.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is het volgende te lezen:

Afhankelijk van uw rijstijl dient het roetfilter tussen de 120.000 en 180.000 te worden vervangen. Als de service-indicator aangeeft dat uw roetfilter verzadigd is, vervangt uw BMW dealer dit voor een nieuw exemplaar zodat uw uitlaatgassen zo schoon mogelijk blijven.
Bij de service is inbegrepen:
-Vervangen van het roetfilter
-Milieuvriendelijk afvoeren van het gebruikte roetfilter
-Het resetten van de indicator

€ 1.646 inclusief arbeidsloon en onderdelen.

Alle werkzaamheden worden uitgevoerd door goed opgeleide BMW monteurs inclusief 24 maanden garantie op Originele BMW Onderdelen.


Die 130.000 km is dus inderdaad wel erg vroeg ja ... :roll:

Overigens dacht ik zelf altijd dat 200.000 km de gemiddelde levensduur/afstand van het roetfilter was (vaak genoemd op het forum hier ook), maar blijkbaar is dat 'officieel' dus 150.000 km.

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 10:02
door AlexS
Goeie bijdrage; ondanks dat dit een absoluut goed verhaal is van de dealer, kan je dus vaak je eigen filterelement ook laten reinigen tegen aanzienlijk lagere kosten.

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 16:04
door Tourer
Iemand bekend met dit 'goedje' wat de levensduur van de DPF zou verlengen en een servicemelding zou verhelpen door een regeneratie bij veel lagere temperaturen (bijv. stadsverkeer)? De testresultaten schijnen goed te zijn en de prijs (nog geen euro 40) is vriendelijk.
http://shop.jlmlubricants.com/jlm/docs/ ... ode=J02210" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zit zelf op 180dkm en computer geeft nog 120dkm aan tot roetfilter service. Ik weet niet of deze toen ik hem kocht (96dkm) is gereset dus misschien is dit een goed alternatief om de levensduur van de DPF te verlengen. Is 300dkm normaal voor een DPF service?

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 16:59
door Mooggie
Ik denk dat er sowieso veel gesjoemeld wordt met het resetten van de roetfilterservice bij de verkoop van 2e hands auto's ... :roll: ...vandaar ook de vele verschillende 'theoretische' km-standen voor roetfiltervervanging die bij iedereen in de Idrive wordt aangegeven.

Op zich ook niet verwonderlijk want van de 8 servicemeldingen in de Idrive kosten er 7 max. € 350,- en nummer 8, de roetfilterservice, kost (bij de dealer) al snel ca. € 1.650,-. Verkopers weten dat potentiele kopers daar naar zullen gaan kijken bij de aankoop van een 2e hands wagen, en dan is het dus verleidelijk om deze even snel te resetten. Daarnaast speelt mee dat kopers bij aankoop toch (bijna) niet na kunnen gaan of het roetfilter voor 20% of 90% verstopt zit (en of de servicemelding dus wel juist is), tenzij tijdens het rijden het genereren echt duidelijk aanwezig is.

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 17:02
door Mooggie
Bij mezelf denk ik trouwens dat er nooit mee gesjoemeld is.

Bij aankoop: 122.000 km + melding 80.000 km te gaan -> 202.000 km
Nu: 174.000 km + melding 34.000 km te gaan -> 208.000 km

Kan wel aardig kloppen aangezien ik er ca. 80 a 90% snelwegkilometers maak en daardoor makkelijk op hoge temperaturen kan laten regenereren.

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 18:18
door Tourer
Hee Mooggie, er gaan verhalen dat de roetfilter gewoon de kilometers aftelt (net als olie) en geen variabel interval heeft (remmen) afhankelijk van soort kilometers dn rijstijl. Gezien er bij jij een verschil zit in je 'eind' kilometerstand (208dkm vs 202dkm) lijkt alsof dat wel het geval is.

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 19:02
door Mooggie
Ik noteer standaard iedere ca. 5.000 km de standen van de Idrive (om hopelijk wat logica te ontdekken) en dan kom ik voor wat betreft het roetfilter uit op:

122k + 80k = 202k
130k + 80k = 210k
135k + 70k = 205k
140k + 70k = 210k
145k + 60k = 205k
150k + 60k = 210k
154k + 60k = 214k
160k + 47k = 207k
164k + 43k = 207k
169k + 38k = 207k
174k + 34k = 208k

Volgens mij kan je dus ofwel concluderen dat hij simpelweg aftelt op basis van aantal gereden kilometers (wat dan weer strijdig zou zijjn met wat de dealer aangeeft) , ofwel dat ik een erg 'steady' rijstijl heb. :)

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 19:07
door AlexS
@ tourer; doe maar niet.. ik heb al eens eerder een 'discussie' gehad met dit bedrijf. Ik zal niet verkondigen dat hun produkt slecht is of dat het niet werkt, maar heel makkelijk gezegd kan je daarmee echt niet het filter volledig reinigen. Plus dat ik 'onverwachte verbrandingsreakties' niet kan uitsluiten waarmee je meer (onzichtbare) schade aanricht. Dat merk je namelijk niet direct, maar pas over een tijdje en wedden dat je dan nergens meer verhaal kan halen? Voor iedereen die nog twijfelt; er is gewoon geen oplossing voor een paar tientjes. Als die er zou zijn , zou BMW zelf m wel verkopen voor 200€ lijkt me, niet? :ja: Ik kan je echt aanbevelen het filmpje te bekijken dat ik in een eerdere reaktie heb aangegeven, dan zal je ook snappen waarom zo'n middeltje niet werkt.

De interval zal vermoedelijk worden bepaald door een parameter 'gemiddelde tegendruk' en een parameter 'regeneratiepogingen'. Omdat deze gecombineerde gegevens voor motoren volledig uiteen zullen lopen, houdt BMW zelf ook een nogal ruim vervangingsmoment aan (zoals eerder vermeld tussen 120 en 180 K kilometers). Dat ermee gesjoemeld word in de handel is meer dan duidelijk.. als ze dat al doen voor een simpele motorolieservice, zullen ze dat vast ook wel hierbij doen.

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 07 apr 2012, 20:28
door Tourer
@ AlexS: thanks. Klassiek gevalletje dus van "if it looks too good to true, it probably is". Had je filmpje gezien, ziet er zeer professioneel uit. Denk dat als mijn roetfilter aangeeft dat ie service wilt, ik voor zo'n revisie ga ipv bij de stealer en dan 3 keer of meer te betalen voor een nieuwe. Ben benieuwd of ie idd de 300dkm gaat halen... Merk ik ergens van te voren aan dat ie bijna beurt nodig heeft: bijv. schokken, raar schakelen, slechte acceleratie,..?

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 08 apr 2012, 13:49
door AlexS
Wat dat andere middeltje betreft; als het écht zo simpel was zou de hele wereld het al gebruiken. Ik geloof niet in quick-fixes in het algemeen en in dit onderwerp in het bijzonder.

Als je het al zover gaat laten komen, zal je merken dat ie meer en meer probeert te regenereren, je brandstofverbruik steeds een beetje toeneemt en uiteindelijk ga je vermogensverlies bemerken.. Maar dat laatste merk je pas op als t eigenlijk al later dan op tijd is zeg maar.

Als je de middelen hebt en de gelegenheid, zou ik sowieso eens bellen met wat bedrijven om te zien wat ze rekenen en hoe snel het deel dan weer terug is. Ook wat ze aan garantie bieden daarvoor. Suf gezegd; als je de kans hebt om m nu na te laten kijken of evt reinigen, ben je er onder normale omstandigheden weer 100-150 dkm vanaf. Da's ook wel een lekker idee toch?

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 09 apr 2012, 18:07
door MaasMaster
Zou hier een DIY voor kunnen uitgevonden worden??
Speel zo met de gedachte om dat ding er eens zelf onderuit te schroeven... En eens te kijken of ik hem open krijg hehehe...
Nou ja, tis ook maar een zotte gedachte hé 8)

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 09 apr 2012, 18:33
door Mooggie
Die bestaat al ... alleen in het Engels ... ;)

http://forums.5series.net/topic/94725-d ... r-the-dpf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 10 apr 2012, 08:28
door MaasMaster
Ha, schitterend!
Dat gaan we dus eens uitvissen zie...! :h:

Thanks voor de link Mooggie! :duim:

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 10 apr 2012, 09:23
door Tourer
Ik las laatst ergens (misschien wel op dit forum) dat als je door hebt gereden met een kapotte turbo je roetfilter zich heel snel vult met rotzooi (zonder roetfilter immers blauwe rook).
Is dit zo want ik heb vorig jaar mij turbp opgeblazen (en uitlaatspruitstuk) en mijn boordcomputer geeft pas over 120dkm (dan 300dkm) aan dat roetfilter onderhoud nodig is. Het filter regenereert nu sporadisch.

Re: roetfilter vervangen..

Geplaatst: 10 apr 2012, 09:49
door AlexS
Dat is meteen inderdaad een nadeel van een roetfilter. Waar je vroeger nog signalen kreeg dat er iets fout ging door rook uit de uitlaat, vreet het roetfilter deze rook grotendeels op. Je merkt dus vaak veel later dat er wat mis is.

In jouw geval is de kans erg groot dat er olieresten in je katalysator en roetfilter zitten; de kat kan dit deels nog schoonkrijgen, het roetfilter niet op eigen kracht. Dit kan echt maar op 1 manier goed wordedn verwijderd en dat is door thermische reiniging. Wellicht hebben ze bij jou het filter al gereinigd bij de herstelwerkzaamheden, danwel de teller gereset.

Die methode zoals wordt beschreven in de link is voor mij hetzelfde als dat middeltje toevoegen waarover eerder sprake was. Ik zou het nooit aanraden of accepteren als klant. Maar om niet té eigenwijs over te komen; ieder kan dat voor zichzelf beslissen natuurlijk!! :duim: