Pagina 7 van 31
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 25 jan 2008, 22:48
door AlpinaDrachten
steviedebaets schreef:Griffendahl schreef:Het Alpina D3 blok is ook een 320d blok met één andere turbo, spruitstukken en motormanagement... Ook zo rond de 200 pk, maar volgens mij een compleet andere ervaring om te rijden dan een standaard 320d... Bij mijn 320d ligt het max koppel op 1750 rpm, terwijl het daar pas bij 4100 rpm tot een maximum komt.
En waarmee die op papier in ieder geval, sneller en zuiniger is als een 330d met 204 pk
Hmmmz... 123d twee kleine turbo's ?? Volgens mij juist een grote en een kleine, een kleine die al onderin snel opspoolt en een grote die het op hogere toeren van de kleinere overneemt.
(misschien nieuw topic voor dit... ??)
er zijn verschil in turbo, maar echt grote turbo's woren niet meer gestoken
met die variable turbo's is dit niet meer nodig(met een kleinere kunnen ze evenveel tot meer druk pompen
Idd in de nieuwste turbo`s zitten variabele schoepen.

Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 26 jan 2008, 18:22
door rboogaardt
hey, ik ga mijn 320D zaterdag waarschijnlijk laten chippen bij the kloosterman (250 euro), nu heb ik een sebring einddemper en zit niet zo veel geluid in, nu kan ik ook de 2e katalysator verwijderen, is hier iemand met ervaringen daarmee?
Roy
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 26 jan 2008, 19:08
door rikkyboy
rboogaardt schreef:hey, ik ga mijn 320D zaterdag waarschijnlijk laten chippen bij the kloosterman (250 euro), nu heb ik een sebring einddemper en zit niet zo veel geluid in, nu kan ik ook de 2e katalysator verwijderen, is hier iemand met ervaringen daarmee?
Roy
De mijne is een maand terug Bij Theo Kloosterman gechipt! Pirma werk en bevalt me super!
Ik heb er nu 2500 km mee gereden en gaat als een speer! Qua demper kan ik je helaas weinig vertellen..
suc6 met je tunning!
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 28 jan 2008, 17:37
door rboogaardt
ook een 320D??
merk je veel verschil in trekkracht en / of zuinigheid?
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 28 jan 2008, 17:55
door rikkyboy
rboogaardt schreef:ook een 320D??
merk je veel verschil in trekkracht en / of zuinigheid?
Jazeker ook een 320D, de pre facelift met 136 pk,
Bij mij merk je echt heel duidelijk meer trekkracht dan eerst, qua zuinigheid merk ik geen enkel verschil (rij nu ook wat meer door denk ik)
Maar normaal had ik altijd wel een beetje last van een "turbo gat" dat hij net ff niet lekker doorreed (llm al vervongen)
dat is nu helemaal weg, auto pakt ook lekkerder in hoge versnelling met lage snelheid, 50 in de 5 door een dorpje heen is geen probleem:)
suc6 met je tunning, en laat maar weten hoe het bevalt! Doe theo de groeten maar ff!
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 31 jan 2008, 11:41
door BMWe46320d
Hmmm mooi waar zit die theo? grtjes

Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 31 jan 2008, 11:48
door rikkyboy
BMWe46320d schreef:Hmmm mooi waar zit die theo? grtjes

Hij zit in de Triemen, (ligt tussen kollum, buitenpost)
Telefoonnummer: 0653205691
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 31 jan 2008, 13:45
door AlpinaDrachten
das vlakbij voor mij.
zal wel eens kijken van het weekend als ik tijd heb,
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 feb 2008, 18:04
door rboogaardt
heb net mijn 320D laten chippen bij Theo Kloosterman en ik moet zeggen Klasse!!! ik heb nu 100 km gereden en merk nu al gedelijk verschil, het duurt 200 km voordat het chiptunen geoptimaliseerd is heb ik me laten vertellen, trekt nu al als een speer, en moet mijn luchtmassa meter nog vervangen.
echt een aanrader!
http://www.theokloosterman.com
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 feb 2008, 20:50
door 320douwe
AlpinaDrachten schreef:steviedebaets schreef:Griffendahl schreef:Het Alpina D3 blok is ook een 320d blok met één andere turbo, spruitstukken en motormanagement... Ook zo rond de 200 pk, maar volgens mij een compleet andere ervaring om te rijden dan een standaard 320d... Bij mijn 320d ligt het max koppel op 1750 rpm, terwijl het daar pas bij 4100 rpm tot een maximum komt.
En waarmee die op papier in ieder geval, sneller en zuiniger is als een 330d met 204 pk
Hmmmz... 123d twee kleine turbo's ?? Volgens mij juist een grote en een kleine, een kleine die al onderin snel opspoolt en een grote die het op hogere toeren van de kleinere overneemt.
(misschien nieuw topic voor dit... ??)
er zijn verschil in turbo, maar echt grote turbo's woren niet meer gestoken
met die variable turbo's is dit niet meer nodig(met een kleinere kunnen ze evenveel tot meer druk pompen
Idd in de nieuwste turbo`s zitten variabele schoepen.

Elke 320d dus de preface en de facelift met commonrailblokken hebben een variabele turbo.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 feb 2008, 21:15
door 320douwe
Verschil in chiptunen:
Het verschil in de prijs van een chip is goed te verklaren, de meeste aanbieders die goedkope software aanbieden kopen deze software bij een bedrijf in duitsland. Dit bedrijf heeft standaard software per model auto/motorcode. Als je bij de chiptuner komt wordt de auto in een gunstig geval eerst uitgelezen op foutcodes, dan wordt de oude software er uitgehaald en de nieuwe software uit duitsland er in "geflashed", dit gebeurd via de odb2 poort.
Heb je een e46 van voor de odb2 stekker dus met de 20-polige stekker onder de kap dan moet de chip uit de computer gehaald worden om zo de nieuwe software er op/in te zetten, dit kunnen de meeste goedkope tuners niet.
Bij de duurdere chiptuners wordt de auto in alle gevallen eerst uitgelezen op mogelijke foutcodes om problemen te vermijden.
De auto wordt van te voren op de rollenbank gezet om te kijken wat het huidege vermogen is, en er wordt besproken hoe je de chiptuning wilt hebben, wil je veel trekkracht of juist meer pk's, of een combinatie van beide.
Vervolgens wordt er een programma geschreven door de chiptuner en op de rollenbank getest, vaak volgen er daarna enige aanpassingen om het programma te optimaliseren op jou motorblok.
Dit wordt dus vaak een chip op maat genoemd omdat de chip helemaal naar jou wensen geschreven wordt.
De chip wordt vaak "om het vliegwiel heen" geschreven, dit houd in dat het koppel geleidelijk inkomt en niet alles in 1x zoals vaak het geval bij de goedkopere chips.
Wanneer mijn e46 wordt gechipt zal dit gebeuren bij VVT in Lutjegast, ik ken deze jongen al een hele tijd, hij schrijft zijn eigen programma's, heeft een eigen rollenbank en wordt niet voor niets Turbo Johan genoemd.
Hij is een begrip in de TDI wereld en heeft ook al heel wat 320d en 330d's getuned.
Mijn chip ervaringen zijn gebaseerd op de de diesel auto's en dan met name de TDI's van het VAGconcern.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 feb 2008, 22:09
door jaaph
Kan iemand mij vertellen waarom een gechipte motor eerst een paar honderd km moet lopen om optimaal te presteren, heb ooit een gechipte
E30 M3 gehad maar die was gelijk bij de les.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 feb 2008, 22:14
door Griffendahl
E30 is ook niet te vergelijken... Die had maar een heel simpel computertje.
Huidige ECU's zijn gedeeltelijk zelflerend, dus passen zich aan aan veel meer parameters dan de ECU van een E30. Daar zal die in het begin iets tijd nodig hebben zichzelf in te regelen.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 01 feb 2008, 23:42
door largeproject
Henny weet idd wel waar ie het over heeft,maar als ie met het verkeerde been uit bed is gestapt. :fluit:
Wil zelf ook een anderen chip,is moeilijk om een keuze te maken,Fasttech,tunex.nl,zijn betaaalbaar.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 02 feb 2008, 12:16
door rboogaardt
Theo Kloosterman gebruikt de software van Fasttech